door
Adieu » di 13 jun, 2023 14:16
Leon schreef: ↑di 13 jun, 2023 12:29
Het is wel een beetje een andere auto.
Je kunt het ook zo vergelijken: in 1980 kocht je de bijna-goedkoopste nieuwe auto voor 10.000 gulden. Daar zat werkelijk niks luxe aan, zelfs geen radio. Binnen 100.000 km was het ding compleet versleten en binnen 10 jaar was hij verroest.
Even opgezocht voor inflatie is 10.000 gulden van toen 13.000 euro van nu.
Ga nu naar een normale gerenommeerde autozaak en koop een tweedehands auto van 13.000 euro. Daar zit een scheepslading aan dingen op waar we in 1980 van droomden en hij gaat met het grootste gemak nog 150.000 km mee en roesten is er ook nauwelijks meer bij. Met wat geluk krijg je er een aardige garantie op en onderhoud hoeft maar eenmaal per 30.000 km in plaats van 7500 km van toen.
En het mooiste: voor de helft van het geld lukt het ook.
Auto's zijn m.i. aanzienlijk goedkoper geworden. De klanten zijn veeleisender geworden.
Iets dergelijk geldt voor fietsen. Een 10-speed stalen semiracefiets kostte in 1975 iets van 750 gulden. Ik was in ca. 2010 dan ook verbaasd dat ik voor mijn eega een VSF T-100 kon krijgen voor 700 euro, en een jaar later bijn T-400, terwijl beide fietsen in vrijwel elk opzicht beter zijn gebleken dan de semiracer van destijds.
Sindsdien zijn die fietsen duurder geworden, maar niet exceptioneel. Ze zitten nu in vergelijkbare uitmonstering tegen de 1000 euro. Het punt is echter dat de fabrikanten hun gamma alleen naar boven hebben uitgebreid en aan de benedenzijde hebben verkleind. De reden lijkt me voor de hand liggend: klanten kopen.
Ok, je verklaring snap ik en ik ben het er gedeeltelijk mee eens (klanten zijn inderdaad veeleisender geworden, een Golf uit 1980 is kleiner en soberder dan een Polo van nu), maar hoe zit het dan met de huizenprijzen?
Wat ik maar met mijn eerdere posts wil zeggen is dat voor heel veel zaken geldt dat ze veel duurder zijn geworden dan het naar (je eigen?) verwachting (of die van de TS) zou moeten zijn. Of het nu om een Santos, Koga, VSF, VW Golf, huis, en noem maar op gaat.
Er zijn veel economische rariteiten waar je zo 1,2,3 geen antwoord op kunt vinden. Zo'n huis bijvoorbeeld: in 1993 kocht je in mijn omgeving voor ongeveer € 135.000,- (toen ca. 300.000,- gulden) een leuk huis. Nu zijn we 30 jaar later aanbeland, is de hypotheek afgelost en is hetzelfde huis ca. € 475.000,- (ruim 1.000.000 gulden) waard. Er is 30 jaar lang gebruik gemaak van het huis en i.p.v. afschrijving op het huis naar een restwaarde is dat huis, ondanks het gebruik en ouderdom alleen maar exorbitant in waarde gestegen.
Moet je dit fenomeen willen verklaren, moet je de gestegen prijs van een fiets willen verklaren?
Ik ben vandaag op de fiets naar het werk gegaan (20 km heen) en heb onderweg weer allerlei moois gezien. Vanavond fiets ik weer 20 km terug naar huis, in het avondzonnetje en geniet ik weer van het ritje, het landschap (de Overijsselse Vecht, de Lemelerberg, de Regge, etc.).
Dat is dan weer het voordeel van een Santos t.o.v. een VW Golf