Additionally, paste this code immediately after the opening tag: goede buitenband voor racefiets/sporthybride - Forum Wereldfietser

goede buitenband voor racefiets/sporthybride

Beste forumleden,
Ik ben op zoek naar goede "wereldfietsers"-buitenbanden voor racefiets/sporthybride.
Mijn fiets is thans een Specialized Sirrus Comp met Shimano 105-groep, niet echt wat je noemt een doorsnee vakantiefiets, het gaat meer richting racefiets. Ik weet het, daar fietst niemand zijn vakanties mee, maar bij wijze van uitzondering ik dus wel. En met veel plezier en naar volle tevredenheid maak ik met deze combinatie al jarenlang vele fietsvakanties. Misschien lukt dat omdat ik weinig bagage heb (nooit meer dan 2 tassen) en zelf ook niet te zwaar ben.

De fiets is voorzien van Mavic CXP33 velgen, waarop maximaal 28mm-banden passen. Mijn fietstochten gaan normaliter over de weg (net zoals de meesten hier), maar regelmatig zoek ik ook iets onverhards op. Op zich gaat dat onverhard prima, mensen die mij hebben meegemaakt in Frankrijk, Slovenië of Engeland kunnen dat wel beamen, denk ik.
Maar na een slechte ervaring in Cuba met de eigen Specialized-banden, waarvan de buitenlaag van één band losliet die dus meteen onbruikbaar werd, ben ik op zoek naar een andere goede buitenband.
Voorlopig rijd ik op Rubino Vittoria 25mm, kosten rond 10 euro per stuk, maar ik heb niet de indruk dat dat nu voor mij de beste wereldfiets-banden zijn.

Wie kan mij nu advies geven over een goede buitenband die voldoet aan de volgende eisen:
- maximaal 25-28 mm breed
- goede lekbescherming
- lage rolweerstand
- goede grip (bijv. in afdalingen met bagage)
- duurzaam
- als het kan comfortabel
- en niet iets van 50 euro per stuk of zo.

jim

Ik heb van Willem Jongman al het volgende goede advies gekregen:
"Mijn argument is simpel. Modern onderzoek heeft uitgewezen dat als je lichte bredere banden op hoge bandenpanning gebruikt, je eerder minder dan meer rolweerstand hebt. Je hebt wel wat meer luchtweerstand, en wat meer gewicht. Per saldo is het voordeel van zulke bredere banden echter onmiskenbaar. Ze geven niet allen jou meer comfort, maar rollen makkelijker over hobbels. Op een echte weg in plaats van een piste rollen ze dus beter. En jij zit lekkerder, je fiets wordt minder belast, en je hebt hebt meer greep op losse ondergrond. Wat zijn de kampioenen van dit bandentype?
Panaracer Pasela Tourguard in de vouwversie is een favoriet van velen. Panaracer is een kleinere gerenommeerde fabriek van hoogwaardige banden. Misschien dat Marten Geritsen ze kan leveren, maar anders is Meilenweit in Duitsland een goede optie (ik heb prima ervaringen met ze): http://www.meilenweit.net/cgi-bin/index.cgi?start_Rdtc . Ik zou voor de vouwband versie gaan, want die is lichter, en ik zou denk ik voor de 37 mm gaan (als dat bij jou past, maar dat denk ik wel).
Een makkelijker alternatief dat je om de hoek kunt bestellen is de Schwalbe Marathon Racer, die gaat tot 40 mm. Ook leverbaar als vouwband, en ook erg licht en snel. Verder is er nog de Schwalbe Kojak, maar dat is een geheel gladde slick tot 35 mm."

Willem, heel erg bedankt, ik heb alleen de indruk dat ik niet breder kan gaan dan 28mm, dus vraag ik me af of ik hiermee uit de voeten kan. Wie durft zich te mengen in deze discussie?

jim

Gewoon simpele Schwalbe Marathon 28 mm, o.a. bij Bike2build.

Marathon Racer. En ik zou ook voor de bredere versie gaan.

Jim,
Ik heb je fiets gezien (al herinner ik me niet alle details). Waarom heb je de indruk dat je niet breder dan 28 mm kunt gaan? je hebt nota bene V brakes, en volgens mij best redelijk veel ruimte tussen de vorken. Zie ik iets over het hoofd?
Als je overigens eens banden zou willen monteren voor echt off road kun je bij gelegenheid ook cyclo cross banden monteren (een soort mtb banden vor 28 inch), zoals de 622-35 Schwalbe Racing Raph (als dat dus inderdaad past): schwalbe
Dit is een vouwband die je dus ook als reserveband zou kunnen meenemen.
hartelijke groeten,
Wim

Willem Jongman schreef:Jim,
Ik heb je fiets gezien (al herinner ik me niet alle details). Waarom heb je de indruk dat je niet breder dan 28 mm kunt gaan? je hebt nota bene V brakes, en volgens mij best redelijk veel ruimte tussen de vorken. Zie ik iets over het hoofd?
Als je overigens eens banden zou willen monteren voor echt off road kun je bij gelegenheid ook cyclo cross banden monteren (een soort mtb banden vor 28 inch), zoals de 622-35 Schwalbe Racing Raph (als dat dus inderdaad past): schwalbe
Dit is een vouwband die je dus ook als reserveband zou kunnen meenemen.
hartelijke groeten,
Wim
Een Racing Ralph is niet goedkoop en op asfalt zo weg

Panaracer Pasela is prima maar wordt bij mijn weten niet meer geimporteerd

Schwalbe doet een 28mm Stelvio, en de Marathon Racers 30, 35 of 40mm zijn ook wel wat voor je

Jongens, super die antwoorden, daar heb ik wat aan.
Volgens de site van Mavic kan er maximaal 28mm op:
http://www.mavic.com/ewb_pages/p/produi ... annee=2007
Dus breder valt af.
jim

jimvdberg schreef:Jongens, super die antwoorden, daar heb ik wat aan.
Volgens de site van Mavic kan er maximaal 28mm op:
http://www.mavic.com/ewb_pages/p/produi ... annee=2007
Dus breder valt af.
jim
:D :D :D

[historie] Keith Bontrager is ooit begonnen met het maken van MTB velgen: zaag een stuk uit een racevelg ( ik meen ouwe MAvic MA2) en wals het profiel weer rond. [/historie]

Op een Open Pro of CXP33 kun je best een 35mm brede band leggen. Je moet er dan alleen geen 10 bar in doen want dan vouwen ze open

Willem en Marten,
Bedankt, ik wist niet dat er ook bredere banden op die velgen passen. Ik dacht, ik kijk op hun website, die info is heilig, maar gelukkig is er meer mogelijk.
Okee, ik ga dus voor een bredere band. (Ik dacht altijd: smaller is sneller en lichter, maar er spelen natuurlijk ook andere aspecten mee.).
Ik ga eens kijken of het past ook met de remmen, maar blijkbaar moet dat ook kunnen, ik zal wel eerst 1 bandje kopen, ik ga eens uitzoeken welke precies, ik houd jullie op de hoogte.
jim