Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vittorio - herstart 2023 - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Vittorio - herstart 2023

Wat ik niet snap, maar ik heb dan ook geen marketing achter grond, is het volgende:

De fietsen van vittorio, santos, idworxx en koga, kosten met son en rohloff, afmontage allemaal zo tussen de €6000-€7000.

De Janjanssen Rohin kost €3850, met de zelfde afmontage: rohloff met beld drive, magura HS33, son afmontage inclusief een cycletocharge, in de stuurpen.

Dit alles scheelt ongeveer €2000 op de andere merken.

Waar komt dit grote verschil vandaan?

Mario
Ha, leuk. Update!

Mooi te horen dat er ook al fietsen verkocht zijn. Benieuwd hoe die eruit zien (-:
supermario schreef:
za 15 apr, 2023 18:39

Waar komt dit grote verschil vandaan?
Vooral omdat een appel geen peer is eigenlijk. ;) Dat er op het eerste gezicht een aantal onderdelen hetzelfde zijn wil dat nog niet zeggen over de rest.

Wat niet wil zeggen dat die Jan Janssen een slechte fiets is overigens, wel een andere fiets waar andere keuzes gemaakt worden. Zo zie ik bijvoorbeeld niet de door jou benoemde Magura HS33 velgremmen op deze Vittorio's. En is een in Nederland handgemaakt frame gewoon duurder dan iets wat per container uit Azië komt. Misschien kunnen er op hetzelfde frame wel stickers van 3 verschillende fietsenmerken geplakt worden? Of zelfs meer?

Ook keuzes qua marketing en strategie kunnen er nog toe doen, zo had bijvoorbeeld Santos een grote stand op de Fiets&Wandelbeurs met meerdere testfietsen, en ook veel mensen om de stand te bemannen. Die komen vast niet allemaal drie dagen lang voor een vrijkaartje, broodje kaas en een krentenbol. Het door jou benoemde Jan Janssen was er voorzover ik weet niet.

Om even op Santos door te gaan... wat dacht je van al die verschillende kleuren in al die maten met al die kleuren letters? Afgemonteerd met onderdelen in allerlei verschillende kleuren en leverbaar op korte termijn. Daarmee kun je je spuitwerk bijvoorbeeld al niet in Azië laten doen, en zul je met grote voorraden moeten gaan werken om je korte levertijden te kunnen blijven volhouden.

Tevens vraag ik me af of dit topic daarvoor wel de juiste plek is. Hier hebben net een aantal mensen met veel tijd en moeite een Nederlands fietsenmerk met historie nieuw leven ingeblazen. Kan zo'n discussie niet elders? Lijkt me hier nogal off-topic.
Waar komt dit grote verschil vandaan?
In de fiets zit geen verschil. Het verschil zit in de bijzaken, Ik heb 10 jaar lang op een Jan Jansen Rohnin gefietst en heb ook naar het huidige model gekeken (wezenlijk anders als mijn fiets uit 2010), Ik werd niet blij van de wijzigingen en heb uiteindelijk gekozen voor een Pilot. Je moet voor de gein de prijs van een Santos en een Pilot met dezelfde onderdelen eens vergelijken.
supermario schreef:
za 15 apr, 2023 18:39
Wat ik niet snap, maar ik heb dan ook geen marketing achter grond, is het volgende:

De fietsen van vittorio, santos, idworxx en koga, kosten met son en rohloff, afmontage allemaal zo tussen de €6000-€7000.

De Janjanssen Rohin kost €3850, met de zelfde afmontage: rohloff met beld drive, magura HS33, son afmontage inclusief een cycletocharge, in de stuurpen.

Dit alles scheelt ongeveer €2000 op de andere merken.

Waar komt dit grote verschil vandaan?

Mario
Tja, om het helemaal uit te leggen wordt een erg lang verhaal, want het zijn vele factoren. Maar de hoofdfactor zit toch wel in het frame. Zouden we dat kaal uit Azië halen dan is de prijs pakweg een derde van wat het ons kost om het in Wijchen te maken. Dan is de kwaliteit misschien niet minder (vrijwel zeker niet!), maar ten eerste moeten we er dan wel meteen 200 kopen. En we zijn een stuk flexibiliteit kwijt. In feite dek je met een maatframe in 4 maten eigenlijk wel 90% van de markt. Maar dan zouden we ons met Vittorio helemaal niet meer onderscheiden. Als we dan zelf frames maken, dan moet ook duidelijk zijn waar de meerwaarde echt zit. Nu leveren we nog geen volledig maatwerk, maar we zijn al een stuk flexibeler wat aanpassingen betreft. En in de toekomst zullen we zeker gaan proberen tot echt maatwerk te komen als dat echt nodig is.
Details aan het frame als het balhoofd met eigen gezicht (is niet beter, alleen mooier 8) ) en de uitvalpatten zijn eigen ontwerp en fabricaat. Uniek en ook weer duurder. En beter.

Nu is het Rohnin frame prima. Misschien niet helemaal uniek in die zin dat Jan Janssen uit een folder van de fabrikant wat keuzes heeft kunnen maken en dat de verschuifbare patten ook bij een ander merk te vinden zijn, maar niet in de combinatie met het voorframe waar Jan Janssen voor gekozen heeft. Maar het is niet echt een eigen ontwikkeling (hier moet ik iets voorzichtig zijn, dat weet ik namelijk niet geheel zeker. Alleen weet ik wel dat Santos, idworx en Koga wel de complete fiets hier tekenen voordat het ontwerp naar Azië gaat, onderdelen worden vaak samen met de fabrikant uitgewerkt. Hoeveel procent JJ zelf doet weet ik niet. Dat kan 10% zijn, ook 80%, maar het is een minder 'spannend' frame dan van de andere 3 merken).
Het betekent niet dat de Rohnin daarmee een mindere fiets is, sterker nog, het kan best zijn dat deze lekkerder rijdt dan een van de eerder genoemde merken.

De Rohloff naaf is voor iedere fabrikant even duur, daar zit het verschil niet. Maar de wielen die de fabrikant ermee maakt zijn wel verschillend. Jan Janssen en Koga maken niet de beste trekking wielen. Goed genoeg voor het meeste gebruik, maar verre van optimaal. Santos en idworx gaan daar al een hele stap verder in, hooguit de standaard keuze bij Santos mag nog een boost krijgen, maar die wielen voldoen nog steeds beter dan de Koga of JJ wielen en zijn voor toerritten en woon-werkverkeer prima. Maar die betere wielen nemen een flinke hap uit het budget!

Behalve de wielen kijken we ook naar de andere onderdelen. Een balhoofd van €5,- voldoet meestal wel, gaat vaak jarenlang prima. Maar daar kiezen we momenteel voor Hope omdat we daar onder extreme omstandigheden op de mountainbike geen problemen mee hebben. Gezien dat we individueel opbouwen kunnen we daarmee spelen. Als iemand een luxe toerfiets zoekt die alleen met mooi weer maximaal 1.000km per jaar rijdt dan kunnen we in dat geval kiezen voor dat balhoofd van €5,- en zo de fiets wat scherper prijzen. Maar daar willen we niet vanuit gaan. (We zouden zelfs kunnen zeggen dat we een Vittorio vanaf €3.000,- kunnen aanbieden, maar dat is geen kwaliteit waar we achter staan en we zijn vrij zeker dat mensen dan binnen 2 maanden met een lijst klachten op de stoep staan. Vergelijk dit met taxichauffeurs vroeger die wisten dat je een Mercedes moest hebben. Ten eerste zou een Renault na 200.000km op zijn, die Mercedes pas bij 600.000km, maar de problemen bij de Renault (of iedere andere auto uit die prijsklasse) zouden al veel eerder beginnen en stukken groter zijn!)

En dan zit je nog met schaalgrootte en met hoeveel marge je wilt pakken op een fiets. De vaste lasten voor een Santos en idworx liggen hoger per fiets dan voor JJ of Koga. Jan Janssen heeft geen groot marketingbudget en bespaart daar zeker op. Voor Vittorio is dit helemaal een lastig verhaal. We hopen naar 50 tot 100 fietsen te gaan per jaar. Daar moet je dan voor pakweg 3 man een salaris mee verdienen. En huur betalen. En machines en gereedschap. Reken we ook door. We sparen niet voor een dikke Porsche, dus we rekenen zeker niet extra. Maar andere merken schrijven dit over veel grotere aantallen fietsen weg en hoeven dus iets minder op een fiets te zetten.


Met een Jan Janssen koop je een prima fiets waar je lang veel lol mee kunt hebben. De kans dat je met een duurdere fiets langer probleemloos rondrijdt is groter, maar niet per definitie zo. En het is niet gezegd dat die duurdere fiets beter fietst, maar ook die kans is groter. Je rijdt met een Santos, idworx of Vittorio wel iets specialers. Dat is een keuze die ieder voor zich moet maken.

Voor Vittorio sprekend: we proberen het allemaal net even extra specialer te doen. We hebben het in ieder geval in eigen hand. Het hele proces.
Zonder een inhoudelijk oordeel te vellen; ik vind het sportief dat Lars TB zo uitgebreid ingaat op de vraag van supermario!
Jurr schreef:
zo 16 apr, 2023 00:12
Wat niet wil zeggen dat die Jan Janssen een slechte fiets is overigens, wel een andere fiets waar andere keuzes gemaakt worden. Zo zie ik bijvoorbeeld niet de door jou benoemde Magura HS33 velgremmen op deze Vittorio's.
Ook de Rohnin heeft tegenwoordig schijfremmen (Magura hydraulisch). Ook in best veel kleuren verkrijgbaar trouwens (meer dan Koga). Idd veel fiets voor het geld, maar alleen vanwege de stuurpen zou ik al afhaken ;) Da's toch een verkeerde ontwerpkeuze imho.
Lars TB schreef:
zo 16 apr, 2023 20:17

Tja, om het helemaal uit te leggen wordt een erg lang verhaal, want het zijn vele factoren.
Er wordt geprobeerd om de mensen te veranderen.
Ik meen dat het niet meer van toepassing om te schrijven of commentaar te leveren op een antwoord wat zeer uitgebreid is.

Als klanten zijn product te duur vonden en zijn vertegenwoordigers gaven daar wel eens commentaar op we zitten hier om geld te verdienen.
Ik begrijp echt niet wat je bedoelt WimB.
Ik heb liever magura dan schijfrdmmen. Deze zijn mij te kwetsbaar. Een tikkie tegen de schijf en deze loopt vast.

Stuurpen kan je renvoudig vervangen.

Jan j . Frame kan in veel kleuren gelevert worden en de frames van koga komen ook uit azië.

Na deel van JJ is, dat je kan meestal niet proefrijden

Mario
Mario, omdat elk mens andere wensen heeft is het toch juist mooi dat er verschillende aanbieders zijn?

En dit topic gaat over een aanbieder met een heel specifieke doelgroep, zoals Lars terecht ook al min of meer aangeeft.

Die doelgroep zal het geld voor een nieuwe fiets (horloge/jurk/stedentrip/zonwering/kunstwerkje) niet dezelfde maand nodig hebben om de huur van te betalen. Ik denk dat je dat ter geruststelling als uitgangspunt kunt nemen.
Grandonneur schreef:
ma 17 apr, 2023 15:08
(horloge/jurk/stedentrip/zonwering/kunstwerkje)
:lol:
je kan meestal niet proefrijden
Waarom zou je op een Jan Jansen niet kunnen proefrijden? Even uitzoeken waar ze er een hebben staan. In tegenstelling tot mijn 13 jaar oude en inmiddels verkochte JJ is het nieuwe model in mijn beleving een stuk lomper geworden en dat kun je van een Vittorio niet zeggen.
M-gineering heeft de prijzen bijgesteld voor 2023: een maatframe met Rohloff naaf kost iets van 4250 euro met Reynolds 725/631 buis en nette afmontage, tot iets van 5350 voor 853/Nivacrom buis en chique afmontage.
supermario schreef:
ma 17 apr, 2023 14:32
Stuurpen kan je eenvoudig vervangen.
Niet als er onvoldoende vorkbuis beschikbaar is om spacers te kunnen plaatsen. Dit type stuurpen wordt normaal gebruikt als de vorkbuis teveel is afgezaagd voor een goede zithouding... of om mensen een heel hoog stuur te geven.
Je kan er een stuurpen verlenger op doen, maar ideaal is het niet.

Mario
Afbeelding

Inmiddels zijn we weer een stap verder. We hebben een standaard geometrie geschetst, 5 maten waarbij we ongeveer 95% van de fietsers mee afdekken. Daarbij de productie zo opgezet dat er tussen de maten een uitwisseling mogelijk is (kortere of langere balhoofdbuis bijvoorbeeld).

En toch besloten maatwerk nu al op te gaan nemen als optie. Maatwerk als in extra nokjes en zo, maar ook wat geometrie betreft.
Mooie progressie daar! Benieuwd naar de verdere ontwikkelingen :-)
Vittorio met Frank Groot en zijn vrouw was voor mij het voorbeeld hoe een reisfietsenwinkel moest zijn. Zeker wat kennis, degelijkheid en klantvriendelijkheid betreft. En een naam overnemen wil niet zeggen dat het net zo goed wordt.

Ik kon ooit het merk Avaghon overnemen, maar was niet geïnteresseerd. Ik had niet de ambitie om een eigen merk te beginnen en wat zou ik kunnen toevoegen aan de bestaande merken? Marco heeft dat heel goed opgepikt en doorgezet.
Mijn buurman (Van der Kaaij) had het merk RIH. Dat is doorgezet, maar is nooit echt van de grond gekomen.
Dat Hans en Lars nu met Vittorio verder gaan vind ik erg leuk. Of het op lange termijn haalbaar is, dat zal de praktijk leren.
De Vakantiefietser schreef: Dat Hans en Lars nu met Vittorio verder gaan vind ik erg leuk. Of het op lange termijn haalbaar is, dat zal de praktijk leren
Een stukje noordelijker hebben ook in de fietsindustrie en ook een combinatie van een Hans en een Lars een erg succesvol bedrijfje neergezet ;-)
Je hebt gelijk. Ze hebben twee fantastische bedrijven.
Net als de schoenmaker bij mij om de hoek die naast zijn leest, Birkenstocks ging verkopen :D