Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegschaamte? - Pagina 36 - Forum Wereldfietser

Vliegschaamte?

712 berichten
Dat de kermis gewoon doorgaat heb ik gisteren gezien in Stuttgart. Wat een enorme verbouwing aan het station daar. En wat een logistiek om alles gewoon door te laten gaan. Respect voor de bouwers.
Het hielp desondanks niet om het bezoek aan deze stad, die op veel plekken op de schop lag, tot een groot succes te maken.
Leon schreef:
di 06 jun, 2023 19:23
jan1972 schreef:
di 06 jun, 2023 17:04
Europa is toch zo beetje het dichtsbevolke werelddeel. Er ligt genoeg rails,
Is dat zo? Het Nederlandse spoorwegnet is een van de zwaarstbelaste (lees: best benutte) ter wereld. Als je dan 2x zo veel reizigers wilt moet je ook 2x zo veel rails hebben.
Waarom? Je hebt toch 2 x zoveel treinen nodig en geen rails denk ik dan
jan1972 schreef:
di 06 jun, 2023 22:03


Waarom? Je hebt toch 2 x zoveel treinen nodig en geen rails denk ik dan
Is dat zo?
Hoe wil je 2 x zoveel treinen laten rijden op een nu al overbelast railsysteem?
joukon schreef:
do 08 jun, 2023 07:29
Hoe wil je 2 x zoveel treinen laten rijden op een nu al overbelast railsysteem?
Nou, als je eens een tijdje op een bankje langs het spoor gaat zitten kijken met een krentenbol en een flesje water dan zal je opvallen dat er in een uur vaker geen trein langskomt dan wel een. Met andere woorden, er is nog ruimte om over dezelfde rails meer treinen te laten rijden.

Je moet dan qua regeling en beheer alleen wel Prorail eruit stampen, en de NS weer nationaliseren. Die laatste spelen alleen bedrijfje op momenten dat het wat oplevert, moet er geïnvesteerd worden dan moet het om een of andere duistere reden toch al altijd weer door de belastingbetaler gefinancierd worden.
Speeder300 schreef:
do 08 jun, 2023 07:36

Je moet dan qua regeling en beheer alleen wel Prorail eruit stampen, en de NS weer nationaliseren. Die laatste spelen alleen bedrijfje op momenten dat het wat oplevert, moet er geïnvesteerd worden dan moet het om een of andere duistere reden toch al altijd weer door de belastingbetaler gefinancierd worden.
Nationaliseren is geen oplossing op zich. Dat marktwerking te ver is door geschoten wil niet zeggen dat het bij overheids bedrijven wel goed liep in net verleden. Dat is echt een denkfout. Een van de redenen dat in de vorige eeuw de omslag gemaakt kon worden weg van overheidsbedrijven naar het, laten we maar zeggen, kapitalistische systeem, is dat overheidsbedrijven over het algemeen erg inefficiënt waren. Vertaal dat even naar de tegenwoordige tijd en kijk naar hoe de overheid handen en voeten probeert te geven aan de uitvoering van de aardgas en toeslagen affaires.

Simpelweg overschakelen van het ene systeem terug naar het andere systeem helpt niet. Alleen het neerzetten van capabele mensen en het borgen van de juiste kaders waarbinnen geopereerd moet worden zal helpen.
Leon schreef:
do 08 jun, 2023 09:21
Heb je ook een argument om aan te tonen dat wat je in allelei rapporten leest - dat het systeem al zwaar belast is - onzin is?
Laat me raden: die rapporten zijn opgesteld, of betaald, door Prorail en consorten?
Senior2 schreef:
do 08 jun, 2023 10:02
Nationaliseren is geen oplossing op zich. Dat marktwerking te ver is door geschoten wil niet zeggen dat het bij overheids bedrijven wel goed liep in net verleden. Dat is echt een denkfout.
Ik haal als voorbeeld altijd een elektriciteitscentrale aan: uit een centrale in handen van de overheid moet één ding komen, elektriciteit, uit een centrale van een particulier bedrijf twee dingen, elektriciteit en winst.

Het is waarschijnlijk waar dat de zaken in overheidshanden vroeger niet zo jofel en efficiënt liepen, maar dat wil niet zeggen dat dat een onlosmakelijk gegeven is als je terugschakelt naar overheids-eigendom.
Sterker nog, ik heb in mijn werkzame leven al twee keer meegemaakt dat een commercieel bedrijf in de jacht naar zo efficiënt mogelijk draaien, en vervolgens nóg efficiënter, zichzelf de nek omdraaide.
Leon schreef:
do 08 jun, 2023 10:30
Ah, de Grote Samenzwering.
Oh, U is complotdenker?
Ik doe hier niet aan mee.
Speeder300 schreef:
do 08 jun, 2023 07:36
joukon schreef:
do 08 jun, 2023 07:29
Hoe wil je 2 x zoveel treinen laten rijden op een nu al overbelast railsysteem?
Nou, als je eens een tijdje op een bankje langs het spoor gaat zitten kijken met een krentenbol en een flesje water dan zal je opvallen dat er in een uur vaker geen trein langskomt dan wel een. Met andere woorden, er is nog ruimte om over dezelfde rails meer treinen te laten rijden.

Je moet dan qua regeling en beheer alleen wel Prorail eruit stampen, en de NS weer nationaliseren. Die laatste spelen alleen bedrijfje op momenten dat het wat oplevert, moet er geïnvesteerd worden dan moet het om een of andere duistere reden toch al altijd weer door de belastingbetaler gefinancierd worden.
In de regel hoef ik slechts rustig ergens te gaan zitten, en kijken. Afwachten.
Het gaat hierbij uiteraard niet om Prorail of NS, maar wat doet de overheid!

Nu de aftrap is genomen het volgende. Redactioneel commentaar Trouw van vandaag:
"Hoe geloofwaardig is de trein nog? Juist dat bekend werd dat de Eurostar volgend jaar 11 maanden de hoofdstad Amsterdam gaat mijden, komt het treinverkeer aldaar voor meer dan 12 uur tot stilstand. Dat het misging is pijnlijk, echt schadelijk voor het imago van het ov was vooral de slechte opvang van gestrande reizigers. De oorzaak is inmiddels bekend. Daarmee is de kous niet af. Het is namelijk de zoveelste treinstoring dit jaar en de duur van de gemiddelde treinstoring is tegenwoordig opmerkelijk lang. Die bedraagt inmiddels gemiddeld 6 uur en 58 minuten. Dat is snel het dubbele van het voorgaande jaar. Per saldo is inmiddels sprake van een trend. Dat roept vragen op over de robuustheid van dit vervoersnet, juist in een tijd dat het autoverkeer tegen zijn grenzen aanloopt, binnensteden dichtslibben en overwegingen van duurzaamheid en luchtkwaliteit schreeuwen om een goed alternatief voor het particuliere vervoer. Per saldo was afgelopen week schokkend slechte reclame voor het ov, een sector die op papier een gouden toekomst heeft, maar er niet in slaagt die kans te verzilveren".
Als ik vanuit Twente met de auto naar Groningen zou rijden via Nijmegen dan zou ik voor gek worden verklaard.
In de wereld van Peter Stuyvesant is het blijkbaar normaal dat passagiers vanaf Amsterdam via Parijs naar Stockholm worden vervoerd.
Gewoon: omdat het kan.
vanaf Amsterdam via Parijs naar Stockholm
En dat kost soms minder als meteen van Parijs naar Stockholm.