Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is er met de prijs van een fiets gebeurd? - Forum Wereldfietser

Wat is er met de prijs van een fiets gebeurd?

    In 2010 heb ik een Santos Travelmaster 2.6 gekocht. Ik heb daar €3500,- voor betaald.
    Volgens het CBS is €3500,- van toen € 4642,- nu (2023)
    Ik heb net met behulp van de Santos configurator dezelfde Santos Travelmaset 2.6 samengesteld. Daar rolt dan een bedrag van €5818,- uit.
    Waar zit dat verschil van €1200,- in?
    Da’s grappig, ik heb in 2010 het huis gekocht waar ik nu nog steeds in woon.

    Benieuwd wat dat nu van het cbs zou mogen kosten.
    Wat de gek er voor geeft...
    IMG_1064.jpeg
    Deze kostte ons medio 2016 nieuw nog zo’n € 4.300,-, weliswaar met Magura HS33 velgremmen, maar toch… € 1.400,- duurder in 6,5 jaar tijd….

    Ik kan me daarentegen niet aan de indruk onttrekken dat alles duurder is geworden in de afgelopen jaren.

    Het nieuwste model is zelfs nog weer € 260,- duurder.

    IMG_1065.jpeg
    Mocht je daadwerkelijk nogmaals een TM2.6 willen kopen dan is dat zeker tegenwoordig een prima kandidaat om gebruikt te kopen. Door de 26 inch 559 wielmaat schrijft deze vaak sneller af dan z'n soortgenootjes met grotere wielen, omdat de commercie vindt dat men naar 27.5 inch 584 en vooral 28/29 inch 622 met brede banden moet gaan. Terwijl zo'n TM2.6 net als vele andere fietsen met 26 inch wielen nog steeds prima fietsen zijn. Maar door dat grote verschil tussen gebruikt en nieuw zou ik zeker die wielmaat niet zo snel adviseren om nog nieuw te kopen.

    Gewoon ermee doorrijden is vaak de beste optie. Maar ach, soms wil je bijvoorbeeld een tweede en samen fietsen ;)
    De CPI van het CBS is een samenstelling ('mandje') van de individuele inflatie binnen verschillende productgroepen (en huizen, energie etc ) die zeer kunnen verschillen en bij duurdere reisfietsen evident hoger heeft gelegen.

    Verder behoren de duurdere reisfietsen tot de luxegoederen, net als design meubels of Zwitserse horloges. De totstandkoming van de prijs kent daarbij een heel andere opbouw dan die van bulk goederen, als een zak aardappels, waar de productiekosten bepalend zijn.
    Edwin* schreef:
    vr 09 jun, 2023 00:51

    Het nieuwste model is zelfs nog weer € 260,- duurder.
    Maar dan heb je volgens de configurator voor die 260 euro wel 4.5 kilo meer fiets. 17.8 kilo tegen 22.3 kilo.

    Prima kiloprijs toch? ;)
    Naast de gemiddelde prijsstijging is het natuurlijk inderdaad wat de gek er voor geeft. En blijkbaar heeft het merk Santos (en Idworx) inmiddels zo'n cultstatus bereikt dat de gek er dit inderdaad voor geeft. Voor de prijs van een aluminium Santos of Idworx koop je elders een titanium exemplaar. Zolang het aantal 60-plussers met genoeg geld en de wens naar Santiago te fietsen blijft toenemen zullen de prijzen niet zakken.
    Bert van Sprang schreef:
    vr 09 jun, 2023 10:21
    Naast de gemiddelde prijsstijging is het natuurlijk inderdaad wat de gek er voor geeft. En blijkbaar heeft het merk Santos (en Idworx) inmiddels zo'n cultstatus bereikt dat de gek er dit inderdaad voor geeft. Voor de prijs van een aluminium Santos of Idworx koop je elders een titanium exemplaar. Zolang het aantal 60-plussers met genoeg geld en de wens naar Santiago te fietsen blijft toenemen zullen de prijzen niet zakken.
    En die komen straks allemaal op marktplaats als ze weer terug zijn uit Santiago, of als ze toch maar niet gegaan zijn. 😀
    Bert van Sprang schreef:
    vr 09 jun, 2023 10:21
    Zolang het aantal 60-plussers met genoeg geld en de wens naar Santiago te fietsen blijft toenemen zullen de prijzen niet zakken.
    Sec genomen gaat dat aantal over een jaar of 5 dalen, maar het is natuurlijk niet precies 60 en er zijn meer factoren.
    Leon schreef:
    vr 09 jun, 2023 11:11
    Bert van Sprang schreef:
    vr 09 jun, 2023 10:21
    Zolang het aantal 60-plussers met genoeg geld en de wens naar Santiago te fietsen blijft toenemen zullen de prijzen niet zakken.
    Sec genomen gaat dat aantal over een jaar of 5 dalen
    Ik denk al eerder omdat de inflatie zorgt dat vrijwel iedereen op veel vlakken financieel moet inleveren. Een "loeidure" reisfiets zal dan misschien wat lager op de wensenlijst komen te staan...
    De verschillende effecten werken natuurlijk samen.
    Ik ben ook benieuwd naar het effect van e-bikes. Een mogelijke hypothese is dan dat het toenemend aantal mensen dat regelmatig een e-bike gebruikt niet meer terug gaat naar een niet-e-bike voor lange tochten of de spreekwoordeljke tocht naar Santiago.
    Leon schreef:
    vr 09 jun, 2023 18:29
    De verschillende effecten werken natuurlijk samen.
    Ik ben ook benieuwd naar het effect van e-bikes. Een mogelijke hypothese is dan dat het toenemend aantal mensen dat regelmatig een e-bike gebruikt niet meer terug gaat naar een niet-e-bike voor lange tochten of de spreekwoordeljke tocht naar Santiago.
    Interessant. Het is inderdaad mogelijk dat het type mensen dat nu XXXX euro kan en wil betalen voor een reisfiets, in de nabije toekomst vaker en vaker een e-fiets zal kopen. Waarom XXXX euro betalen als je dan ook nog eens zélf alle energie moet leveren?
    derdekeer schreef:
    vr 09 jun, 2023 20:21
    Interessant. Het is inderdaad mogelijk dat het type mensen dat nu XXXX euro kan en wil betalen voor een reisfiets, in de nabije toekomst vaker en vaker een e-fiets zal kopen. Waarom XXXX euro betalen als je dan ook nog eens zélf alle energie moet leveren?
    Jij keert mijn hypothese om. Ik heb het over e-bikers die min of meer dientengevolge geen gewone fiets meer kopen.
    Jij hebt het over durereisfietskopers die vaker een e-bike kopen.
    Jou hypothese klopt anno 2023 niet ( misschien later weer wel) omdat het een feit is dat de dure reisfietsen relatief goed verkocht worden ondanks dat je al jaren voor hetzelfde of een lager (!) bedrag een prima e-bike kunt kopen.
    Leon schreef:
    vr 09 jun, 2023 20:42
    derdekeer schreef:
    vr 09 jun, 2023 20:21
    Interessant. Het is inderdaad mogelijk dat het type mensen dat nu XXXX euro kan en wil betalen voor een reisfiets, in de nabije toekomst vaker en vaker een e-fiets zal kopen. Waarom XXXX euro betalen als je dan ook nog eens zélf alle energie moet leveren?
    Jij keert mijn hypothese om. Ik heb het over e-bikers die min of meer dientengevolge geen gewone fiets meer kopen.
    Jij hebt het over durereisfietskopers die vaker een e-bike kopen.
    Jou hypothese klopt anno 2023 niet ( misschien later weer wel) omdat het een feit is dat de dure reisfietsen relatief goed verkocht worden ondanks dat je al jaren voor hetzelfde of een lager (!) bedrag een prima e-bike kunt kopen.
    Ik zie regelmatig, van dichtbij, dat er mensen zijn, ja zowel man als vrouw, die een nieuwe dure reisfiets kopen en er direct een pendix op laten zetten. Dan tik je al snel €8000,- aan.
    Soortgelijk topic is er al toch?

    viewtopic.php?t=38283&hilit=Fiets+prijzen

    Of heb ik het verkeerd? Wat kan natuurlijk hè …..No offence verder aan TS….

    Gr ej
    joopbos schreef:
    vr 09 jun, 2023 21:09
    Ik zie regelmatig, van dichtbij, dat er mensen zijn, ja zowel man als vrouw, die een nieuwe dure reisfiets kopen en er direct een pendix op laten zetten. Dan tik je al snel €8000,- aan.
    Ja, ik beweer niet dat het goedkoper gaat worden ... Worden dingen goedkoper? :shock:
    Ik acht het wel mogelijk dat de vraag naar dure, niet-ondersteunde reisfietsen kan afnemen.
    Jij keert mijn hypothese om. Ik heb het over e-bikers die min of meer dientengevolge geen gewone fiets meer kopen.
    Als ik zie hoeveel jonge en relatief jonge mensen nu met een e-fiets rijden, dan verwacht ik dat ze als reisfiets ofwel de e-fiets nemen die ze al hebben, ofwel - als ze dan toch XXXX euro willen betalen voor een reisfiets - de voorkeur zullen geven aan een ondersteund vehikel.
    derdekeer schreef:
    vr 09 jun, 2023 22:02
    joopbos schreef:
    vr 09 jun, 2023 21:09
    Ik zie regelmatig, van dichtbij, dat er mensen zijn, ja zowel man als vrouw, die een nieuwe dure reisfiets kopen en er direct een pendix op laten zetten. Dan tik je al snel €8000,- aan.
    Ja, ik beweer niet dat het goedkoper gaat worden ... Worden dingen goedkoper? :shock:
    Ik acht het wel mogelijk dat de vraag naar dure, niet-ondersteunde reisfietsen kan afnemen.
    Jij keert mijn hypothese om. Ik heb het over e-bikers die min of meer dientengevolge geen gewone fiets meer kopen.
    Als ik zie hoeveel jonge en relatief jonge mensen nu met een e-fiets rijden, dan verwacht ik dat ze als reisfiets ofwel de e-fiets nemen die ze al hebben, ofwel - als ze dan toch XXXX euro willen betalen voor een reisfiets - de voorkeur zullen geven aan een ondersteund vehikel.
    Helemaal als ze doorkrijgen dat je voor een fietsreis binnen Europa over verharde wegen (kortom het verreweg grootste deel van de fietsreizen) prima vooruit kunnen met een standaard e-bike i.p.v. een veel duurdere reisfiets waarbij je zelf alle energie moet leveren (of een nog duurdere reisfiets met Pendix).
    Fedor schreef:
    za 10 jun, 2023 13:02
    Helemaal als ze doorkrijgen dat je voor een fietsreis binnen Europa over verharde wegen (kortom het verreweg grootste deel van de fietsreizen) prima vooruit kunnen met een standaard e-bike {knip}
    Kun je met een e-bike niet over onverhard?
    Ik zie er best wel wat over knooppuntenroutes rijden, die soms niet verhard zijn.
    Ook ik ben verbaasd over de hoge prijs van althans sommige fietsen. De aandeelhouders van deze fabrikanten zijn blijkbaar hebberiger geworden - je ziet althans dat diverse fabrikanten nu in handen zijn gekomen van investeringsmaatschappijen.
    Inmiddels is de fietsenmarkt na de corona hausse flink ingezakt, dus ik zou me kunnen voorstellen dat de prijzen weer wat gaan dalen, temeer daar de leveringsproblemen van onderdelen heel wat minder groot zijn dan ze waren.