Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Irritante tik in trapas? - Forum Wereldfietser

Irritante tik in trapas?

Hallo,

Ik ben onderweg op de Noordzeeroute. Sinds enige tijd hoor ik een irritante tik ergens bij mijn trapas of daar in de buurt. Elke keer als mijn linker pedaal beneden is hoor ik de tik. Tenzij ik alleen druk zet op het linker pedaal en het rechter pedaal zo goed als geen druk, dan hoor ik de tik niet. Een paar dagen geleden was de fiets na een nacht helemaal vochtig van de damp en toen hoorde ik de tik niet. Pas toen de fiets droog was begon het weer. Maakt niet uit welk kettingblad ik gebruik.
Bracketlagers zijn 2500 km geleden vervangen. Dus dat kan het bijna niet zijn.

Hebben jullie een idee waar dit vandaan kan komen?

Een aantal jaren geleden hoorde ik eenzelfde tik. Toen kwam het van de kettingbladen die niet goed genoeg aangedraaid waren. Ik heb deze nu gecontroleerd maar die zitten goed vast.
IMG_20230607_193919_3CS.jpg
IMG_20230607_193904.jpg
Daar kan nou echt niemand op afstand een zinnig antwoord op geven.

Je noemt zo’n beetje alle kandidaten al.

Bladboutjes zijn een prima verdachte, die eerst maar eens flink in de pasta zetten en terugplaatsen?
Bronsky schreef:
wo 07 jun, 2023 20:50

Bracketlagers zijn 2500 km geleden vervangen. Dus dat kan het bijna niet zijn.

Hebben jullie een idee waar dit vandaan kan komen?
Zou wel mijn 1 van mijn suggesties zijn. Hoe zag de as van het crankset die door je lagers heen gaat eruit toen je de lagers ging vervangen? Als die al ingesleten was zit je zo aan minder dan 2500km voor je weer ellende hebt.

Zie ook:

https://www.m-gineering.nl/horror.htm

Voel je er speling op?
Ga er met wat inbus-en andere sleutels voor zitten en controleer alle boutjes en moertjes van de fiets, niet te hard aandraaien.
Bij mij bleek de tik eens in de achterdrager te zitten.
Bij mij in een niet strak aangetrokken snelspanner van het wiel.
ook ooit gehad, zat gewoon in de pendaal, even losmaken met imbus en schroefdraad invetten met iets…. vasile is ook ok.
Jurr schreef:
wo 07 jun, 2023 20:58
Bronsky schreef:
wo 07 jun, 2023 20:50

Bracketlagers zijn 2500 km geleden vervangen. Dus dat kan het bijna niet zijn.

Hebben jullie een idee waar dit vandaan kan komen?
Zou wel mijn 1 van mijn suggesties zijn. Hoe zag de as van het crankset die door je lagers heen gaat eruit toen je de lagers ging vervangen? Als die al ingesleten was zit je zo aan minder dan 2500km voor je weer ellende hebt.

Zie ook:

https://www.m-gineering.nl/horror.htm

Voel je er speling op?
De as door de crankset zag er nog goed uit. De lagers zijn vervangen onder de bezielende leiding van Marten tijdens sleutelcursus. Dat zit volgens mij wel goed.

Oh ja, ik voel geen speling.
Iedereen bedankt voor de snelle reacties. Ik ga met de aangedragen tips aan de slag.
Daar heb ik vroeger ook jaren last van gehad, bij tijd en wijle, met een Koga WT. Nooit een oorzaak gevonden. Trapasdingetje?
Enkele maanden geleden had mijn fiets exact dezelfde symptomen. Het bleek mijn rechterpedaal te zijn. Ik heb hem uit de crank gehaald, maar kreeg hem niet open om de lagers in te vetten. Dan maar met de kettingoliespuitbus heel wat olie tegen de bewegende delen aangespoten en een nachtje laten trekken. Likje vet aan de schroefdraad en terug in de crank gezet. Weg tik! 😎
Blijkt het lager van mijn linker pedaal speling op te zitten. In Berwick zat een fietsenmaker. Heb de pedalen vervangen door nieuwe baan hetzelfde type.
Shimano M324. Een kant vlak, andere kant SPD.

Probleem opgelost. Dit fietst zoveel prettiger!
Ha, fijn dat het opgelost is!

Ga je Schotland in of kom je er net uit?
Jurr schreef:
do 08 jun, 2023 19:20

Ga je Schotland in of kom je er net uit?
Ik ga er net in. Zit nu in Melrose.
Ik ben 8 mei vertrokken vanuit Friesland. Rondje Noordzee met de wijzers van de klok mee.
Fraai! Goede reis verder!
Bronsky schreef:
do 08 jun, 2023 19:12
In Berwick zat een fietsenmaker.
Ah, hij, een voor een Engelsman een lange man?
Ik had vorig jaar problemen met een Magura rem, hij was de eerste die ik in Schotland 🏴󠁧󠁢󠁳󠁣󠁴󠁿/ Engeland 🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿 aantrof met kennis van zaken die het verschil wist tussen Magura- en Shimano-hydrauliek en mij ook kon uitleggen waarom hij mij niet kon helpen en waarschijnlijk geen enkele fietsenmaker aan die kant van het kanaal.
Hmmm, dubbel
Ja, die. Waar je niet zomaar de winkel binnen kunt lopen. Via een soort cafetaria luikje....