Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst topic - Pagina 22 - Forum Wereldfietser

Paklijst topic

515 berichten
Ik vind het wel een slimme vondst.

Heb je er dan aan ieder kant eentje?
Leon schreef:
zo 04 jun, 2023 12:59
De remkracht die de parachute levert kun je inschatten als je het het lichtgewicht touwtje ziet dat vrolijk over de lak van de carosserie schuift. Het scheelt, maar betrouwbaar ziet het er niet uit. En wat doe je als de helling steil is en de wind van achteren komt?
Voor de duidelijkheid, het is puur bedoeld om de remmen niet te heet te laten worden. Met zo'n parachute kan je ongeveer 50km/h rijden op een 10% helling zonder je remmen te hoeven gebruiken.
Het is in die zin ook vergelijkbaar met remmen op de motor in de bergen met een auto, of met een racefiets uit de beugels gaan als het te hard naar beneden gaan.

Ik heb wel eens gehad dat dat touw afbrak, maar dat was geen probleem. Heel betrouwbaar hoeft het niet te zijn. Je kan ook zonder parachute afdalen, maar dan moet je óf volle snelheid kunnen rijden (dus zeg 90km/h, zoals hier onlangs in Luxemburg), óf als dat niet kan door bv haarspelden of ongeschikte weg, geregeld volledig stoppen en wachten om je remmen af te laten koelen.
(mss een 3e optie: heeel langzaam afdalen met 10km/h, zoals vrachtwagens doen. niet leuk.)

Ik gebruik er zelf maar een. Gemaakt van het doek van een kleine paraplu. Het nadeel is vooral dat het niet werkt als het hard waait, want dan gaat het ding wild aan je fiets trekken.

Ik heb 'm trouwens vorige maand naar Zwitserland op en neer niet hoeven gebruiken. De pas door de Vogezen, en vanuit Schwarzwald (Titisee) naar Freiburg waren de ruigste afdalingen, maar dat kon nog prima zonder heetlopen.
Is er ook nog een risico dat je ergens achter blijft hangen? Een auto of zo?
Wat een gaaf idee en filmpje overigens.
bast1aan schreef:
zo 04 jun, 2023 18:59
Voor de duidelijkheid, het is puur bedoeld om de remmen niet te heet te laten worden.
Welke remmen heb je op dat ding zitten?
Tyvex weegt 330 gram voor onze Oppland. We hebben 2 stukken. Een voor onder het slaapdeel en 1 in de punt waar de tassen op liggen.

Nu weer verder met de paklijst onderverdelen in categorie. Daarvan kwam ik in dit topic een voorbeeld tegen, super handig. Ik denk dat ik er wel ben, na de vorige vakantie direct de lijst bijgewerkt met wat er bij moest en wat er af kon.

Lees net dat ik vorig jaar de hoofdlamp niet heb gebruikt..
regenbroek, overschoenen en ondershirt ook niet. Kan nog wel wat weg laten, of..

Op naar Berlijn, wat een ander topic is ;-).
IMG_8701.jpeg
Ik ben na mijn lange reis van vorig jaar ook flink aan het schrappen. Eind augustus ga ik de Frontlijnroute fietsen in een dag of 10.
Ik heb mijn setup aangepast; voortassen weg, stuurrol en bovenbuis-frametas erbij. Lichtere tent, lichtere slaapzak, stoelje en schoenen niet mee, minder kleding. Lichter kabelslot(je). Zo nog wel wat laaghangend fruit. Ik kom van +/- 25 kg verdeeld over 4 tassen + vrij grote drybag. Hoop op +/- 15 kg uit te komen. Daar zit een basis aan voeding bij maar niet de bidons met water en fles met spiritus onder mijn frame. Op de foto alvast de frametas.
Even kijk of ik de tabel krijg toegevoegd.
21,9 kilo ex fiets incl. gevulde bidons.
Foto 15-07-2023 om 15.08.jpeg
Foto 15-07-2023 om 15.09.jpeg
En ja wat doe ik met een restje Tyvek. Weer terug uit de prullenbak gehaald om een toilettasje (8gr) en snoerenzakje (6gr) van te maken. Scheelt 160 gr (en 115 gr, welke nog niet op de paklijst stond). Als ik op alles een factor 21 weet te besparen ben ik spekkoper :wink:

Bijlagen

Hoe bevalt dat Tyvek? Ik gebruik het zogenaamde Aqua-Folie, dat weegt iets van 100 gram per m2.
Tyvek vorig jaar 1 nacht gebruikt. Dus eigenlijk geen ervaring mee. Vanaf komende nacht meer ervaring.
Leuk om te zien, weer een nieuwe paklijst en wijzingen bij anderen. (-:

Dank voor het delen allemaal! Ook namens iedereen die slechts meeleest hier met nu 77.000 views, and counting... ;)
Deze zomer:

Paklijst 2023

Aan:
- Fietsshirtje (Crivit).
- Kort dun zwart joggingbroekje (Crivit).
- Microfiber boxershort (kan ik 4 dagen dragen zonder jeuk of uitslag te krijgen).
- Halsportefeuille (Hema) met daarin: sleutel kettingslot, creditcard, bankpas, ID kaart en OV-kaart.
- Sandalen (merk 4F, uit Polen).
- Fietshandschoentjes.

Op het stuur:
- Stuurtas.
- Garming GPSmap 64 fiets GPS met daarin een 32GB microsd kaartje met daarop alle openstreetmap kaarten van Europa.

Op het frame:
- Twee 1 liter bidons.
- Kilometerteller (Cateye Velo 9).
De plek op het stuur waar altijd de kilometerteller zat is vrijgemaakt om de iPhone te kunnen plaatsen in geval van nood.

Fietsvoortas 1 (keuken):
- MSR brandstoffles met benzine.
- Trekzakje met bestek (o.a. een lange RVS spork) en gekarteld snijmes.
- Zakje met uitvouwbaar windscherm.
- Trekzak met pannetje, houten spatel, greepje en MSR brander.
- 1 Theedoek.
- 2 Kleine snijmatjes.
- Trekzak met vulbare afwasborstel en flesjes afwasmiddel.
- RVS drinkmok.

Fietsvoortas 2 (overige):
- Regenjas.
- Scheerlijnen om voor op de fiets vast te maken (droogrek).
- 8 Houten wasknijpers.
- Trekzak met 2 reflecterende hesjes (ik ben er ooit eens eentje kwijtgeraakt) en armband met rode leds.
- Siliconen stuurhouder voor iPhone.

Stuurtas:
- Potje met AA batterijen (voor de GPS) en bril/lens poetsdoekje.
- Hoofdlampje.
- Fluitje.
- Sleutel kettingslot.
- Fotocamera (schokbestendige Fuji Finepix XP140).
- Reserve accu voor fotocamera in plastic hoesje.
- iPhone XR (staat meestal uit om de accu te sparen).
- Waterdicht verpakt paspoort.
- "Pot" (waterdicht tasje met contant geld van mij en mijn fietsmaat).
- 32GB SD kaartje (voor het geval een fotocamera stuk gaat en we onderweg een nieuwe moeten kopen).

Achterfietstas 1 (kledingkast):
- 2 Paar bamboesokken.
- Trekzakje met 6 microfiber boxershorts (die drogen na het wassen super snel).
- Trekzakje met 3 dunne kleine handdoekjes van Xenos.
- Trekzakje met 3 fietsshirts (Crivit).
- Leeg trekzakje voor vuile boxershorts.
- Extra kort zwart joggingbroekje (voor het geval de eerste kapot slijt).
- Potje Biotex.
- Huissleutels.
- Trekzak met toiletspullen: 3 tubes tandpasta, 4 kleine flesjes douchegel, tandenborstel, medicatie, scheerapparaat, ophanghaakjes van Bever.
- Binnenvak: pennen, papieren voor logboek, verzekeringspapieren, track overzicht, *** kaartjes met adressen ***.
- DIT JAAR NIET: Zwembroek (doet ook dienst als korte broek voor uitstapjes).
- DIT JAAR NIET: Kleine badhanddoek.

Achterfietstas 2 (garage):
- 3 Reserve binnenbanden in verpakking.
- Reserve fietspompje met Frans ventiel.
- Trekzakje met EHBO spullen (waaronder 20 paracetamol en 20 ubiprofen tabletten).
- 2 Toiletrollen.
- Nagelschaartje.
- Oordopjes.
- Ductape.
- Pak vochtige schoonmaakdoekjes.
- Platte Apple usb lader.
- Dikke Apple usb lader.
- Bundel tiewraps.
- Flesje antibacteriële zeep 250ml.
- Flesje zonnebrandolie 250ml.
- Etui met 1 lightning en 1 micro usb kabel.
- Opgeladen 20000 mAh powerbank.
- 1 Theedoek.

Grote waterdichte Ortlieb tas boven achterop:
- Geen tent (die neemt mijn fietsmaat mee). Dit geeft ruimte voor boodschappen.
- Nomad zelfopblaasbaar matje.
- Goedkope slaapzak van de Lidl.
- 1 Dunne mummiezak.
- 1 Opblaasbaar hoofdkussen (Sea To Summit Large).
- 1 Grote snijmat.
Mooie lijst.
Wat me opvalt is veel kleding. Aangezien het sneldrogend is betekent dat volgens mij dat je of veel schone kleding meeneemt of veel vuile kleding opspaart om een keer te gaan wassen.

Neem je een tekentang of -kaart mee?
Klopt, ik neem veel kleding mee. Is een luxe dingetje van mij :)

Deze keer gaan er voor het eerst bamboe sokken mee.
Vorig jaar mijn rechter enkel verbrand toen ik met blote voeten in sandalen fietste en toen sokken van mijn fietsmaat geleend.
Bamboe sokken drogen sneller dan katoenen sokken, dus vandaar dat die nu mee gaan.

Tekentang heb ik inderdaad, maar gelukkig nog nooit nodig gehad.
Mijn fietsmaat ook niet.
En dat terwijl we over heel wat overwoekerde paden zijn gekomen.

Het fluitje in mijn stuurtas is ook nieuw. Het weegt niks en ik zag het toevallig thuis liggen, dus ik dacht... waarom ook niet.

Wat ook nieuw is is het opblaasbare hoofdkussentje. Ook weer een luxe dingetje. Mijn fietsmaat had er altijd al eentje en daar ga ik dit jaar in mee.
Uit de Kampioen:
Stal alles wat je mee wilt nemen uit op bed.
Leg dan een derde ervan weg.
3 tubes tandpasta?
Er staan wel meer dingen bij waarvan ik denk dat het een beetje overbodig is, zoals een tweede oplader en 3 reservebanden, maar geen plaksetje. Een scheerapparaat is makkelijk te vervangen door een scheermesje vaneen paar gram (of gewoon niet scheren). De vulbare afwasborstel door een schuursponsje (of twee). Drie snijmatjes lijkt me ook een beetje overdreven.
Antibacteriële zeep is een punt van discussie, er zitten soms stoffen in die je huid en lichaam niet zo fijn vinden (triclosan), normaal wassen met zeep en water werkt ook goed, zeep doodt ook bacteriën.
Je zou zelfs al je zepen kunnen vervangen door één blok zeep, voor lichaam én afwas. Dat moet dan wel zeep zonder toevoegingen zijn. Het voordeel is dat je behoorlijk wat gewicht kan besparen door producten mee te nemen waar geen water in zit, zoals shampoo, douchegel, tandpasta en afwasmiddel in droge vorm. En met de harde zeep is het dan zaak om met je zakmes net genoeg af te snijden voor wat je wil doen, zodat je niet met een half natte zeep in een zeepbakje blijft zitten.
Poppink schreef:
zo 30 jul, 2023 09:20
Uit de Kampioen:
Stal alles wat je mee wilt nemen uit op bed.
Leg dan een derde ervan weg.

en dat deel neem je mee :wink:
ErikB81 schreef:
zo 30 jul, 2023 12:11
zodat je niet met een half natte zeep in een zeepbakje blijft zitten.
Ik doe het (halve) schuursponsje in het zeepbakje met het stuk zeep.
Aan het sponsje zit dan al snel genoeg zeep voor vanalles.
Een nadeel van antibacteriële zeep is dat als het werkt ook meteen de goede bacteriën doodt.
https://nos.nl/artikel/2149439-gezondhe ... iek-worden

Twee reflecterende hesjes en twee WC-rollen vind ik ook wel veel. Neem gewoon een felgekleurd shirt en je hebt ook geen eerste hesje nodig.

De reservekleding kan ik me wel voorstellen want als het van het weer is dat het nu in Nederland is droogt er helemaal niets. Wij hebben wel eens na vier dagen miezer de droger van de camping hard nodig gehad voor (bijna :) ) alles wat we bij ons hadden.
Leon schreef:
zo 30 jul, 2023 12:36

De reservekleding kan ik me wel voorstellen want als het van het weer is dat het nu in Nederland is droogt er helemaal niets. Wij hebben wel eens na vier dagen miezer de droger van de camping hard nodig gehad voor (bijna :) ) alles wat we bij ons hadden.
Met meer kleding wordt je probleem alleen maar groter. Meer natte kleding die je niet droog krijgt.
En vergeet niet de belangrijke wet in dit kader: “Als het droog moet worden, moet je het aanhouden”. 😎
Mooie lijst Ivo, zo nauwkeurig houd ik het zelf nooit bij.

Vraagje: als ik mijn spullen bijvoorbeeld volgens jouw lijst in mijn twee voortassen doe (front roller) zijn ze allebei half vol, terwijl ik verre van een grammenjager ben. Rol achterop zelfde verhaal.

Heb je grote spullen? Veel ruimte over (wat prima is)? Kleine tassen?
Voor vertrek richting Berlijn staarde ik naar 4 half gevulde tassen (frametas even buiten beschouwing gelaten want die is goed gevuld). Dit wordt lucht vervoeren? Of zonder voortassen rijden. Kan dat?
Overleg met mijn vriendin die ook naar 4 half gevulde tassen staart. Wat mij verbaasd, aan de andere kant. Vorig jaar had ze teveel meegenomen.

We besluiten onze voortassen thuis te laten, in de 8 dagen naar Berlijn hebben we de tassen niet gemist. En zo reed ik ook dit jaar rond met een setje Teva's, maar waarom toch? Ik gebruik ze niet. Evenals arm en beenstukken, noodvoeding in de vorm van rol koekjes*, zonnehoedje, hartslagband, hoofdlamp en binnenslaapzak. Dus die gaan een volgende zomerse reis ook niet meer mee. Kom ik uit op 19,5 kilo. Zo speel ik de kilo's wel kwijt.
*discussie punt, vorige tocht heb ik die wel gebruikt, dus ik ga de hoeveelheid aanpassen.

Oja, extra onderbroek gaat een volgende keer mee evenals een flesje wasmiddel (zeep voor afwas niet gemist, shampoo gebruik ik al jaren niet meer, toiletten zijn voorzien van handzeep)

Tyvek beviel prima, houdt de tent mooi schoon.

Oja, de hit dit jaar:
-spiegeltje in het uiteinde van het stuur. Kon ik veel beter zien waar mijn vriendin achter mij reed. Echt ideaal.