Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadeltrouble - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zadeltrouble

Aart. schreef:
vr 02 jun, 2023 17:28
Zadelpijn kan in zoveel zitten. Eigenlijk is het op een forum nauwelijks mogelijk om een goed advies voor jouw zithouding, zadelpijn etc te geven. Enige, als je dat nog niet gedaan hebt: laat eens een goede bikefit doen. Ja, kost geld.
Hier ben ik het wel mee eens. Een te hoge zadelstand, verdeling gewicht tussen zadel en handen, vorm van het zadel die niet bij je past...
En dan kan het een lange zoektocht worden. Doe eens een bikefit bij een fitter die ook een zadel kan aanmeten via pressure mapping (een drukgevoelige hoes om het zadel).
Ik stel andere eisen aan mijn mtb-zadel dan aan mijn zadel voor een reisfiets.
Bij een reisfiets heb je vaak lange rechte min of meer vlakke stukken; bij een MTB per definitie niet. Op MTB-achtige stukken en in stevige heuvels heb ik dan ook nooit last van zadelongemak omdat ik dan continu wissel van houding en vaak weinig met mijn volle gewicht op het zadel zit, behalve bij afdalingen, maar die duren niet lang.
De 610 lijkt me niet een trekking zadel of ik moet het mis hebben.
Zelf heb ik de 602 met extra demping.
Met sq-lab is wel het geval dat je redelijk wat km moet hebben gefietst voor een ervaring.
En een zadel is heel persoonlijk en uiteraard de juiste breedte.
Persoonlijk begin ik na 80 km mijn kont wel te voelen.
Gelukkig blijf ik bijna altijd rond deze dagafstand dus zalfje erop en de volgende dag gewoon weer verder.
Verzorging vindt ik zelf ook heel belangrijk, zelfs als ik geen pijn heb verzorg ik elke dag met een zalfje.
Uiteindelijk heb je natuurlijk wel een bepaalde inspanning gedaan.
Aangezien veel ervaren fietsers een leren zadel van Gilles aanbevelen twijfel ik ook om dit zadel te gaan proberen.
En proberen is een heel eind fietsen voordat je wederom een ervaring kan delen want een leren zadel heeft een lange inrijperiode nodig.

gr. Robert
Leon schreef:
ma 05 jun, 2023 10:35
Bij een reisfiets heb je vaak lange rechte min of meer vlakke stukken; bij een MTB per definitie niet. Op MTB-achtige stukken en in stevige heuvels heb ik dan ook nooit last van zadelongemak omdat ik dan continu wissel van houding en vaak weinig met mijn volle gewicht op het zadel zit, behalve bij afdalingen, maar die duren niet lang.
Bij een afdaling met oneffenheden (en die heb je vaak met MTB-en) zit ik juist niet op het zadel, maar sta ik op de pedalen om mijn benen als schokbrekers te laten functioneren. Bij heel steile afdalingen wil ik nog wel eens achter het zadel gaan hangen.
Bij MTB-en en korte fietsritjes op welke fiets dan ook nooit last gehad van zadelongemakkken, bij gravelbiken bijna nooit, bij wielrennen wel eens, bij vakantiefietsen alleen de eerste dagen.

Wat nog wel eens verzachting wil geven is de chamois creme van Assos. Onlangs hebben we Happy Bottom ontdekt en is mijn vrouw goed bevallen tijdens haar Rome reis.

https://flowsportsdistribution.com/onze ... py-bottom/
Edwin* schreef:
ma 05 jun, 2023 13:03
Onlangs hebben we Happy Bottom ontdekt en is mijn vrouw goed bevallen tijdens haar Rome reis.
:shock: Dat is straf spul, als je er goed mee kunt bevallen tijdens een fietsreis.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
ma 05 jun, 2023 13:13
Edwin* schreef:
ma 05 jun, 2023 13:03
Onlangs hebben we Happy Bottom ontdekt en is mijn vrouw goed bevallen tijdens haar Rome reis.
:shock: Dat is straf spul, als je er goed mee kunt bevallen tijdens een fietsreis.

Groetjes,

Carl
:lol: :lol: :lol: Ik moest je zin en die van mij zelf toch eerst twee keer terug lezen voordat ik 'm snapte. En dat terwijl het geen maandagmorgen meer is :D
Maar euh....
Happy bum butter?

Ik zie niet welke ingrediënten er in verwerkt zijn.
Groente en noten extracten en het is ook verdovend.
Gemalen marihuana planten?
Wat brouwt Sharan allemaal in haar keukentje?

Ik wil graag aannemen dat het goed spul is hoor.
Dat mag ook wel voor die prijs.

Heeft vaseline of cacao boter afgedaan?
LHTJoost schreef:
ma 05 jun, 2023 10:20
Ik stel andere eisen aan mijn mtb-zadel dan aan mijn zadel voor een reisfiets.
Ik niet, de neutrale zitpositie tussen MTB en reisfiets zijn bij mij gelijk. En op beide wil ik 4 uur+ zonder probleem kunnen zitten.

Ik snap ook niet 100% waarom voor jullie een MTB zadel zo radicaal anders is: Of ik zit erop en trap, of ik zit er niet op (en dan maakt de vorm niet zo bar veel uit mits niet idioot breed)
Leon schreef:
ma 05 jun, 2023 10:35
Bij een reisfiets heb je vaak lange rechte min of meer vlakke stukken; bij een MTB per definitie niet,
Jij denkt aan single track en downhill. Je vergeet fire-roads omhoog (uren en uren). Of in Nederland de tocht ernaar toe als je niet je fiets inde toet-toet mikt (of naast de track woont). In mijn (en nogmaals, breed gedragen) ervaring zijn MTB zadels prima geschikt voor meerdere uren fietsen.

Bedenk ook; juist op een fully zit je als je moet trappen vol op je zadel (zowel vlak als omhoog). En ook op een fully zal je omhoog moeten fietsen om daarna naar beneden te kunnen :wink:
loknor schreef:
di 06 jun, 2023 07:56
LHTJoost schreef:
ma 05 jun, 2023 10:20
Ik stel andere eisen aan mijn mtb-zadel dan aan mijn zadel voor een reisfiets.
Ik niet, de neutrale zitpositie tussen MTB en reisfiets zijn bij mij gelijk. En op beide wil ik 4 uur+ zonder probleem kunnen zitten.

Ik snap ook niet 100% waarom voor jullie een MTB zadel zo radicaal anders is: Of ik zit erop en trap, of ik zit er niet op (en dan maakt de vorm niet zo bar veel uit mits niet idioot breed)
En wat als je nu op een MTB op reis gaat? Is het dan een MTB of een reisfiets? En welk zadel gaat er dan mee? Kan er ook gewisseld worden? Als dat gebeurt, onder welke voorwaarden wordt er gewisseld? (-:

Kortom, ik zie het verschil ook niet zo. =)
loknor schreef:
di 06 jun, 2023 07:56

En ook op een fully zal je omhoog moeten fietsen om daarna naar beneden te kunnen :wink:
Moet niet hoor. ;) Genoeg mountainbikes die met de lift omhoog gaan. In bijvoorbeeld skigebieden buiten het sneeuw-seizoen. Fullies vooral, maar af en toe ook een hardtail (-:
Geen fully voor mij maar een volledig ongeveerde mtb…en een ander zadel erop als de mtb gebruikt wordt als reisfiets is zeker een optie.
Voor mij en ik vermoed voor heel veel mensen geef ook op wat de gemiddelde snelheid is waar je mee fietst. Voor een ander heeft het totaal geen zin om te vermoeden he' dat zadel zou voor mij ook iets kunnen zijn. Het maakt te veel uit of je 15 km/uur of rond de 22 of nog sneller fietst.
Leon schreef:
ma 05 jun, 2023 10:35
Bij een reisfiets heb je vaak lange rechte min of meer vlakke stukken; bij een MTB per definitie niet. Op MTB-achtige stukken en in stevige heuvels heb ik dan ook nooit last van zadelongemak omdat ik dan continu wissel van houding en vaak weinig met mijn volle gewicht op het zadel zit, behalve bij afdalingen, maar die duren niet lang.
Goed punt. Bij mijn Eroica-fietsen maakt het zadel ook niet veel uit. Als het er maar goed uitziet. Bij het klimmen en dalen op de strade bianche is het zadel wel je minste probleem.

Op mijn vakantiefietsen, daarentegen, zou ik vooral Jurr's bevinding willen onderstrepen:
Jurr schreef:
do 01 jun, 2023 18:53
Meestal heb je met een zacht zadel het eerste half uur geen last en daarna de rest van de dag wel. Met een hard zadel het eerste half uur wel last en de rest van de dag niet.
Voor mij dus een Brooks, Idéale of soortgelijk zadel. Deze is behoorlijk hard, maar is wel geëindigd op een van mijn favoriete toerfietsen:

Afbeelding

Wat de fietskleding, en specifiek broeken, betreft: ik heb veel geprobeerd, maar het meeste is al snel in de zak van Max beland. Het zit niet lekker en het ziet er ook niet uit.

De enige fietsspecifieke kleding waar ik echt plezier aan beleef zijn schoenen en wielerpetjes.

QED, vorige week in Italië:

Afbeelding