Leon schreef: ↑ma 05 jun, 2023 10:35
Bij een reisfiets heb je vaak lange rechte min of meer vlakke stukken; bij een MTB per definitie niet. Op MTB-achtige stukken en in stevige heuvels heb ik dan ook nooit last van zadelongemak omdat ik dan continu wissel van houding en vaak weinig met mijn volle gewicht op het zadel zit, behalve bij afdalingen, maar die duren niet lang.
Goed punt. Bij mijn Eroica-fietsen maakt het zadel ook niet veel uit. Als het er maar goed uitziet. Bij het klimmen en dalen op de
strade bianche is het zadel wel je minste probleem.
Op mijn vakantiefietsen, daarentegen, zou ik vooral Jurr's bevinding willen onderstrepen:
Jurr schreef: ↑do 01 jun, 2023 18:53
Meestal heb je met een zacht zadel het eerste half uur geen last en daarna de rest van de dag wel. Met een hard zadel het eerste half uur wel last en de rest van de dag niet.
Voor mij dus een Brooks, Idéale of soortgelijk zadel. Deze is behoorlijk hard, maar is wel geëindigd op een van mijn favoriete toerfietsen:
Wat de fietskleding, en specifiek broeken, betreft: ik heb veel geprobeerd, maar het meeste is al snel in de zak van Max beland. Het zit niet lekker en het ziet er ook niet uit.
De enige fietsspecifieke kleding waar ik echt plezier aan beleef zijn schoenen en wielerpetjes.
QED, vorige week in Italië: