Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route Amsterdam - Berlijn - Forum Wereldfietser

Route Amsterdam - Berlijn

Hi,
Ik wil in juni naar Berlijn fietsen. De R1 trekt me wel maar zie door een niet optimale knie op tegen de Harz. Er is een duitse site / route Amsterdam- Berlijn. Nadeel is zoals ik het zie dat die alle grote steden aandoet. Ik houd van rust en natuur. Mijn vragen: wie kent deze route? Is het eenvoudig over te stappen van de R1 naar de route A'dam-Berlijn, www.bike-amsterdam-berlijn.info. Of is het slimmer om zelf een route samen te stellen?
Wij hebben deze gefietst in 2015 en vonden de route zeer de moeite waard. Veel dorpjes, en een van lokale routes aan elkaar geplakte route. Veel kleine landweggetjes, regelmatig onverhard, wij hadden het idee dat we het echte Duitsland hebben gezien.
De link werkt bij mij niet, deze wel:
http://www.bike-amsterdam-berlin.info/b ... erlin.html

Na Berlijn zijn we de Usedom-route omhoog gefietst, en een stuk Ostsee-route terug naar het westen.
Laatste keer dat ik een weekend Berlijn deed had ik maar 6 dagen voor de heenweg en heb 80% van de route langs het MittellandKanal gefietst, recht/ vlak en 70% verhard. Geen Harz dus en hoogste punt was 81 meter.
Wat voor anderen saai is vind ik rustgevend......
Groeten Pier.
Afgelopen zomer deze route in tegenovergestelde richting gereden. Veel platteland, dorpjes en af en toe een stad. Ik vond de afwisseling wel leuk. Redelijk wat onverhard en nauwelijks hoogtemeters om te overwinnen. Soms wat omfietsen voor een camping, die stuk voor stuk bij een meertje liggen. Elke dag zwemmen :D Ook dagelijkse kost: Kaffee und Kuchen en 's avonds Wurst und Weizen :lol:
De R1 is mooi en afwisselend, maar heeft ook nadelen. Hij is niet heel zwaar, maar je moet hem ook niet onderschatten.
De route gaat relatief veel over onverhard. Vaak grindpaden en soms over stukjes bospad en dat is ook zwaarder fietsen. Een brede band is prettig op deze route, maar noppen zijn niet nodig. De route slingert behoorlijk door het landschap, waardoor je veel extra kilometers fietst. De route gaat over de rand van de Harz en dus niet echt hoog. Lange steile klimmen, zoals in de Ardennen, zitten er niet in. Toch zal je minder afleggen dan op de andere dagen, omdat het daar extra veel op en neer gaat. Alles bij elkaar 'rol' je niet makkelijk naar Berlijn via de R1. Ik vond de route heel uitdagend om hem 'up-tempo' af te leggen. Dat is nooit goed voor een knie :lol:

Als je genoodzaakt bent je knie te sparen, moet je zeker niet de R1 fietsen vanwege offroad, klimmen en flink extra kilometers. Je kan dan het beste langs het Mittelland kanaal fietsen of zelf een route maken die een stuk noordelijker is als de R1/D3. Je moet flink naar het noorden als je vlak wil fietsen. Als je héél ruim in de tijd zit kan je natuurlijk wel de R1 fietsen met knieklachten. Je zal dan overal heel rustig aan moeten doen en hele lage versnellingen gebruiken en veel pauzeren. Langs de route staan genoeg schuilhutten. Dan ben je er misschien 2 tot 3 weken zoet mee, maar heb je ook wel heel veel natuur. Ook het gewicht van je bagage speelt een rol bij het klimmen en snelheid maken na een bochtje.

Ik had zelf een aantal stukken van de R1 vervangen voor wat snellere of verharde alternatieven. Dat pakte achteraf maar zelden beter uit. Alleen het afsnijden van een paar grote afwijkingen loonde om binnen een week in Berlijn te komen, zoals het volgen van de Elbe. Soms verschillen de R1 en D3 wat van elkaar. Ik was blijer met de D3 omdat je daarmee vaker door stadjes heen kwam en de bordjes met route beter waren. Wisselen tussen R1 en een eigen vlakke route is niet zo voor de hand liggend. Je zou hoogstens de R1 kunnen volgen tot Munster (hoewel daar juist veel vlakke offroadstukken in zitten) en dan via Bielefeld en Minden naar het Mittellandkanal en het Elbe-Havelkanal.
Dank alleen voor de reacties! Ik denk dat ik een gedeelte vd Amsterdam-Berlijn route pak en een stuk vh Mittellandkanal. Dank Groverr dat me nu duidelijk is dat de R1 echt teveel is. Ik heb anderhalve week. Echt naar berlijn fiets ik noet. Ik moet voor een afspraak in Brandenburg zijn en wil van daaruit nog naar Potsdam. Berlijn is mij te groot en te druk.
Nu nog hopen dat er Bettund bike's of hotelletjes open zijn. Eigenlijk wilde ik gaan kamperen maar dat zal lastig zijn in de huidige tijd.
Fingers crossed dat het doorgaat!
Lees dit: https://duitslandinstituut.nl/artikel/3 ... lde-vragen
O.a.:
"De Nederlandse en Duitse regering raden dringend af van reizen die niet strikt noodzakelijk zijn. Gaat u als dat niet nodig is, de grens niet over, is het advies.
De Duitse regering heeft vakantiereizen in Duitsland verboden. Er kunnen in Duitsland geen hotelovernachtingen meer worden geboekt voor toeristische doeleinden. "Dat houdt in dat er geen vakantiereizen meer in het binnen- en buitenland moeten plaatsvinden", zei Merkel ..."
Hallo fietsliefhebbers

Ik zou graag in augustus 23 van Berlijn naar Amsterdam / Antwerpen willen fietsen.
Ik wil de route fietsen met minimale bagage op de fiets, én met een koersfiets.
Ik ben dus op zoek naar een volledig verharde route. hoogtemeters zijn geen probleem.
Ik schat +- 150 km per dag te fietsen.
Wie kan me helpen of heeft ervaring met fietsen vanuit berlijn met een koersfiets?

Met dank!
Niels
Jaydee schreef:
do 25 mei, 2023 21:55
Hallo fietsliefhebbers

Ik zou graag in augustus 23 van Berlijn naar Amsterdam / Antwerpen willen fietsen.
Ik wil de route fietsen met minimale bagage op de fiets, én met een koersfiets.
Ik ben dus op zoek naar een volledig verharde route. hoogtemeters zijn geen probleem.
Wie kan me helpen of heeft ervaring met fietsen vanuit berlijn met een koersfiets?

Met dank!
Niels
Kijk eens op deze site https://www.recreatief-fietsen.nl/hanze ... ute-deel-3 naar deel 3 van de Hanzefietsroute.

In 2012 fietste ik via deze route van Berlijn naar Nederland. Het was een mooie fietstocht. Wel herinner ik me dat er stukken inzaten die absoluut niet geschikt waren voor smalle racefietsbandjes.
Op de website is te lezen dat er in de onlangs verschenen nieuwe editie voor ''slechte'' stukken asfaltalternatieven aanwezig zijn.
In het voormalige Oost-Duitsland kreeg ik destijds her en der kasseienstroken voor de kiezen.

Kijk op de site ook eens naar reacties van fietsers.

Misschien zijn er fietsers die de nieuwe versie van de route al hebben gefietst.

Misschien is de R1, die fietste ik ook, met wat aanpassingen hier en daar ook een optie. In mijn herinnering zitten daar ook redelijk wat niet geasfalteerde stukken in.

Hoe smal zijn je banden?

Veel fietsplezier.

Jan
Hilver schreef:
vr 26 mei, 2023 19:33
In 2012 fietste ik via deze route van Berlijn naar Nederland. Het was een mooie fietstocht. Wel herinner ik me dat er stukken inzaten die absoluut niet geschikt waren voor smalle racefietsbandjes.
Op de website is te lezen dat er in de onlangs verschenen nieuwe editie voor ''slechte'' stukken asfaltalternatieven aanwezig zijn.
In het voormalige Oost-Duitsland kreeg ik destijds her en der kasseienstroken voor de kiezen.
In 2021 heb ik deze gids geactualiseerd en hier en daar een aantal zeer mulle, modderige of erosiegevoelige bospaden vervangen. Voor lange onverharde stukken zijn er inderdaad asfalt-alternatieven, maar zeker niet overal. Met een gravelbike is het allemaal wel te doen, maar wie echt grote afstanden op flinterdunne bandjes af wil leggen, gaat hier vast niet blij van worden. Grind, kasseien, DDR-beton en slecht asfalt horen nu eenmaal bij Duitsland. Wie hier per se op goed asfalt wil fietsen, ontkomt niet aan lange stukken over drukke doorgaande wegen.
Makkelijk zat.
Wat dacht je van een tochtje van de Brandenburger Tor naar de Domtoren met bikerouter en als keuze een snelle fiets en weinig verkeer.
https://bikerouter.de/#map=12/52.1892/6 ... lowtraffic.
Nu onderweg naar Berlijn via de route van Kees Swart. Over asfalt, gravel, heftige gravel inclusief grote kuilen en regen geulen in steile afdalingen, kasseien stroken, mulzandpaden en scheef liggende betonplaten. O en nu vergeet ik de dicht gegroeide zandweg met hoog gras.
Saai is het niet, we vermaken ons prima. Het routeboekje van Kees missen we wel, te last-minute besloten deze route te gaan fietsen dus het boekje kopen we achteraf.
Ik fiets nu de R1 vanuit Berlijn naar Nederland.
Ben de Hartz net gepasseerd. Voor een geoefende fietser zijn de hellingen prima te doen. Met name in de Hartz vind ik de wegen ronduit slecht en onberekenbaar. Je moet dus constant op het wegdek letten. De route is afwisselend, mooie natuur, saaie graanvelden prachtige steden en in het voormalige ddr gebied dorpjes met prachtige muurschilderingen. De route is minder geschikt voor de kilometervreter, maar fantastisch voor de natuur en cultuurliefhebber.
Ik had dagen van 100 km gepland maar 80 is echt wel de max als je ook nog eens wat wil bekijken.