Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste ervaringen met Pendix-systeem - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Eerste ervaringen met Pendix-systeem

dijken63 schreef:
za 11 mar, 2023 09:00
Mogelijk kan Roel Peereboom eens meekijken of er een grotere accu op kan. Gr Anja.
Dan moet je wel een grotere kopen. Een andere optie is om er een kleine bij te kopen en die in de tas te stoppen.
Leon schreef:
za 11 mar, 2023 11:11
Dan moet je wel een grotere kopen. Een andere optie is om er een kleine bij te kopen en die in de tas te stoppen.
De Pendix accu verplaatsen naar bovenop de bagagedrager zie ik ze ook wel eens doen. Dan zou je zowel een kleine als een grote accu kwijt kunnen.
Wim schreef:
za 11 mar, 2023 11:04
Dan lijkt dit Pendix systeem een mooie oplossing om door te gaan met je vertrouwde en geliefde fiets, en zo te horen juist ook met geringe ondersteuning.
Zeker als je bagage al geoptimaliseerd is naar zo compact en licht mogelijk als voor de fietser in kwestie nog acceptabel is dan lijkt me zo'n Pendix systeem inderdaad een prima volgende stap in het langer doorfietsen. Vooral als je verder tevreden bent met je fiets.

Ook helpt het wel mee dat bijvoorbeeld Avaghon en vooral Santos fietsen er af-fabriek mee aflevert. Zo komen er best een hoop systemen in omloop, en extra accu's en laders bijvoorbeeld ook ;)

En daarbij nog de huidige nieuwprijzen van vergelijkbare fietsen, al helemaal als je die nog eens als e-bike wil...

Ik snap de overwegingen wel van mensen die naar Pendix gaan ja. (-:
Voor wie het aandurft hiermee aan de slag te gaan:
Pendix fietsmotor systeem (zonder accu)
https://link.marktplaats.nl/m1956723492
Is van een vriend van mij die deze pendix motor per toeval aantrof op een afgedankte flevotrike. Zit helaas geen batterij bij dus hij kan er niet veel mee.
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst een stukje op een fiets met een Pendix gereden. Ik vind het systeem er fraai, onopvallend en best mooi uitzien. De basic bediening zou voor mij een pluspunt zijn.
Het fietsen ermee is in vergelijking met een Bosch middenmotor* echter geen vergelijk. Het verlaat opkomen van de aandrijving vind ik echt minder. Het is natuurlijk wat je er van verwacht, persoonlijk dus.

*: vorig jaar op een vrij simpele huurfiets met beslist niet de nieuwste Bosch-versie viel de aandrijving me juist op als fijn werkend.
Leon schreef:
wo 31 mei, 2023 22:20
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst een stukje op een fiets met een Pendix gereden. Ik vind het systeem er fraai, onopvallend en best mooi uitzien. De basic bediening zou voor mij een pluspunt zijn.
Het fietsen ermee is in vergelijking met een Bosch middenmotor* echter geen vergelijk. Het verlaat opkomen van de aandrijving vind ik echt minder. Het is natuurlijk wat je er van verwacht, persoonlijk dus.

*: vorig jaar op een vrij simpele huurfiets met beslist niet de nieuwste Bosch-versie viel de aandrijving me juist op als fijn werkend.
Na een jaar Pendix rijden kan ik zeker beamen dat dat verlate opkomen van de aandrijving inderdaad voorkomt, maar dan vooral als je in een hoog verzet rijdt. Althans, dan is het (uiteraard) voelbaarder. Zelf heb ik er eigenlijk geen last van, omdat ik "niet beter weet" en zo licht mogelijk probeer te rijden (licht verzet en lichte ondersteuning). Beter voor de accu, voor de efficiency van de motor en voor de conditie.
peter de rijk schreef:
do 01 jun, 2023 12:46
Na een jaar Pendix rijden kan ik zeker beamen dat dat verlate opkomen van de aandrijving inderdaad voorkomt, maar dan vooral als je in een hoog verzet rijdt.
Dat is dus elke keer als je wegrijdt. Het is ook elke keer na de benen stil gehouden te hebben.
Leon schreef:
do 01 jun, 2023 13:22
peter de rijk schreef:
do 01 jun, 2023 12:46
Na een jaar Pendix rijden kan ik zeker beamen dat dat verlate opkomen van de aandrijving inderdaad voorkomt, maar dan vooral als je in een hoog verzet rijdt.
Dat is dus elke keer als je wegrijdt. Het is ook elke keer na de benen stil gehouden te hebben.
Nou nee, zeker niet. Ligt vast aan een veel te zware Nm. Die is instelbaar van 0 tot 65.
Ik denk het niet. Degene van wie ik de fiets leende is wel iemand die enig idee heeft waarmee hij bezig is.
Het aandrijfkoppel ("De Nm") in de laagste ondersteuning was op zich zelfs nauwelijks voelbaar.
Bosch rijdt gewoon erg goed, ik heb nog geen betere motor gehad (en ik heb ervaring met heel veel types).

Ik vind Pendix prima rijden, maar het is niet heel verfijnd. Ik vraag me af of de bevestiging op de as een rol speelt, want ik vind het qua gevoel wel wat lijken op Bafang/Shongshen ombouw kits. OEM Bafang, Shimano, Bosch en Yamaha hebben een compleet motorblok op de plek van de trapas en die rijden eigenlijk allemaal directer en soepeler. Die extra ruimte maakt het waarschijnlijk toch makkelijker om een net mechaniek te bouwen.

Maar nogmaals, ik vond Pendix echt wel okay als ombouw kit.
Ik ben tevreden. Na een paar maand experimenteren heb ik het systeem behoorlijk in de klauwen. Heb de ecostand afgesteld op 3Nm tot 20 km. Betekent dus dat ik er voor kies om zoveel mogelijk zelf te doen maar bij tegenwind en de brug op fietsen net dat kleine zetje krijg dat ik nodig heb. Ik schakel het systeem uit als ik voor een stoplicht sta en rijd weg in standje 5 of 6 van mijn Rohloff. Heb dan geen last van wegrijduw. Ik ben 74 en kon en wilde geen afstand doen van mijn IDWORXS uit 2008. Dus voor mij de ideale oplossing.