Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Leren Koga handvatten van stuur halen. Tips? - Forum Wereldfietser

Leren Koga handvatten van stuur halen. Tips?

Op het stuur van mijn nieuwe Koga zitten dus die leren handvatten die ik er af wil halen omdat ik de derailleurschakelaars wil over zetten naar een nieuw stuur. Maar die krengen zitten muurvast en ik wil ze liever niet kapot snijden. Heeft iemand een tip om ze er heel af te krijgen?
Ik zou eerst contact opnemen met de verkopende fietswinkel.
(Zit waarschijnlijk met lijm vast, dan werkt misschien verwarmen en wrikken.)
Als je een compressor hebt, even lucht eronder blazen dan zijn ze zo los. Lijm onder handvatten heb ik nog nooit meegemaakt.
Een compressor hebben we op het werk wel. Fiets ik er zaterdag even heen en zet ik daar alles over.
gewone/rubberen handvatten komen makkelijk los met een klein scheutje wasbenzine (dunne schroevendraaier er tussen steken en dan de wasbenzine er tussen). misschien lukt dat hier ook?
wasbenzine helpt ook goed om ze er op te draaien.
gewoon met water in een spuit (of met die dunne schroevendraaier)
Inderdaad met de compressor, en dan altijd proberen een collega te raken met het vliegende handvat.
En als dat niet lukt: een oplosmiddel (liever geen benzine, dat stinkt zo) tussen het stuur en het handvat proberen te krijgen, ik gebruik zelf altijd de remmenreiniger en een tie-wrap om ruimte te maken.
Als dat niet lukt snijdt ik de boel er gewoon af, ik ga geen half uur besteden aan het verwijderen van een paar handvatten, als de klok tikt. Soms zitten ze zelfs met epoxy vast.
Het punt is dat ik mijn Ergon handvatten op mijn nieuwe fiets zet en dan kunnen deze op mijn oude Koga. Beetje lullig om een fiets zonder handvatten te verkopen.
Lemwise schreef:
wo 31 mei, 2023 17:33
Op het stuur van mijn nieuwe Koga zitten dus die leren handvatten die ik er af wil halen omdat ik de derailleurschakelaars wil over zetten naar een nieuw stuur. Maar die krengen zitten muurvast en ik wil ze liever niet kapot snijden. Heeft iemand een tip om ze er heel af te krijgen?
MD40
Maar je gaat leren handvatten toch niet vervangen door van die kleverige kunstof gevallen?
Koop een mooi stel nieuwe leren handvatten.
Heb je nooit spijt van.
Poppink schreef:
wo 31 mei, 2023 21:53
MD40
Maar je gaat leren handvatten toch niet vervangen door van die kleverige kunstof gevallen?
Koop een mooi stel nieuwe leren handvatten.
Heb je nooit spijt van.
Ik vind mijn Ergon handvatten fijner. Wat jij daar van vind is niet belangrijk voor mij.
Poppink bedoelt denk ik dat veel Ergon handvatten op enig moment plakkerig worden.

Afgelopen weekend heb ik nog een stukje op iemand's fiets mogen fietsen om de aandrijving te proberen. Dat ik de fiets daarna maar moeilijk kon loslaten kwam vooral door de handvatten; die waren niet een beetje plakkerig. :shock:
Lemwise schreef:
wo 31 mei, 2023 22:01
Ik vind mijn Ergon handvatten fijner. Wat jij daar van vind is niet belangrijk voor mij.
Vrijheid is wat je de ander geeft.
Leon schreef:
wo 31 mei, 2023 22:08
Poppink bedoelt denk ik dat veel Ergon handvatten op enig moment plakkerig worden
Dat bedoel ik.
Leon schreef:
wo 31 mei, 2023 22:08
Poppink bedoelt denk ik dat veel Ergon handvatten op enig moment plakkerig worden.
Beter dan die Ergon in biokurk-variant, die vallen uit elkaar op de scheiding tussen biokurk en niet-biokurk. Dan liever plakkend ;)
Mijn Ergon GP1 handvatten plakken helemaal niet. En als ze wel gaan plakken dan koop ik nieuwe want ik vind leren handvatten niet fijn. Klaar. Het is niet zo dat ik overgehaald kan worden om over te stappen op leren handvatten.
Als je je handen even goed afspoelt / afveegt na het insmeren met zonnebrandcrème kun je het plakkerig worden vermijden of in ieder geval lang uitstellen.
Wij gebruiken een injectiespuit (met naald) met een beetje sop (afwasmiddel en water) om de Koga handvatten te verwijderen. Dit op verschillende plekken tussen het handvat spuiten.
Da's een goede. Als ik stuurfoam er zo op krijg dan moeten de Koga handvatten er zo ook af kunnen. En een injectiespuit heb ik liggen (heroïne en zo).
_Peter_ schreef:
wo 31 mei, 2023 19:00
gewoon met water in een spuit (of met die dunne schroevendraaier)
Beetje afwasmiddel toevoegen aan dat water, doet extra wonderen.
En oh ja, eerst goed draaien (na water + zeep), voordat je ze er af probeert te halen!
Nou, eerst met water met een paar druppels Dreft er in geprobeerd. De injectienaald onder het handvat geduwd en spuiten maar. Dat gaf geen resultaat. Vervolgens even naar m'n werk gefietst en de luchtspuit er op, wederom geen resultaat. De handvatten zaten muurvast dus uiteindelijk los gesneden. Is ook niet zo vreemd dat ze geen krimp gaven want de binnenkant van de handvatten is een heel stroef en plakkerig rubber. Daar is niets tegen opgewassen.
Kan wel hoor, De Vakantiefietser uit Amsterdam verkoopt de lederen Koga handvatten los op Marktplaats na ze verwijderd te hebben van nieuwe fietsen.

Maar mooi te lezen dat je ze los hebt =)
En ik heb gelukkig nog een stel handvatten liggen voor op mijn oude fiets :lol: