Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor een jaar lang onderweg! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tips voor een jaar lang onderweg!

Fiets-avontuur schreef:
do 01 jun, 2023 22:18

Dit kan dus niet Santos. Santos levert geen derailleur fietsen meer. Beetje tegenstrijdig dus.
Ach, je hoeft toch ook niet met een nieuwe onderweg? Mocht je een voorkeur voor Santos hebben, genoeg Santos derailleur exemplaren die tweedehands voorbij komen. Een aantal winkels hebben ook nog wel Santos demo-fietsen met derailleur staan.

Maar er is ook genoeg anders te koop waar al vele mensen mee de wereld over zijn gefietst. Zorg ervoor dat de fiets sterk en stabiel genoeg is voor jouw gewenste hoeveelheid bagage en vergeet ook vooral niet dat een fiets de goede maat moet hebben om voor jou de fijnste zitpositie(-s) mogelijk te maken.
Fiets-avontuur schreef:
do 01 jun, 2023 22:18
Ave schreef:
do 18 mei, 2023 20:16

Geweldig plan!

Voor zo’n reis heb je niets aan de lokale fietsenmaker en zou ik me geen confectiefiets bij een bedrijf uit het schap laten verkopen. Ik zou een fiets laten bouwen bij Bike4travel of Martin Gerritsen of bij een vergelijkbaar bedrijf, of een stoere Santos kopen die helemaal opje maat is afgesteld, of een goedkopere VSF Manufaktur, allemaal fietsen waarmee je probleemloos onverhard naar zeg maar Kaapstad kunt rijden. Ik zou dan niet voor een Rohloff kiezen maar gewoon voor een derailleur met een ketting en verder onderdelen kiezen die onderweg eenvoudig te repareren zijn. Dat is nog een stuk goedkoper ook!

Gaaf zeg, zo’n reis!
Dit kan dus niet Santos. Santos levert geen derailleur fietsen meer. Beetje tegenstrijdig dus. Waarom heb je trouwens niks aan je lokale fietsenmaker?
Jawel hoor, de travelmaster 2.8. De mijne is nog geen maand oud, mét derailleur. En relatief betaalbaar.

Mooie trip! Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Tvl900 schreef:
vr 02 jun, 2023 09:09


Jawel hoor, de travelmaster 2.8. De mijne is nog geen maand oud, mét derailleur. En relatief betaalbaar.

Mooie trip! Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Stond laatst een bericht hier dat santos geen derailleurs meer levert. Ook op de website kun je alleen de Rohlof selecteren voor de 2.8. benieuwd hoe jij dan aan een nieuwe santos 2.8 komt met derailleur versnelling.

Hier het bericht:

viewtopic.php?t=36924
Dank jullie voor de reacties!
Ik ben inmiddels een paar dagen verder en wat onderzoek verder.

Heb enkele fietsen op het oog, o.a. de Santos Travelmaster 2.8. Maar ik kijk ook naar iets wat goedkopere alternatieven. De Surley long hail tucker lijkt me ook interessant, maar deze wordt (volgens de website) niet meer gefabriceerd.

Daarbij dit boekje gekocht.

Afspraak gemaakt bij de GGD voor de nodige inentingen. Verder ga ik me nu wat verdiepen in de route zelf en de bijbehorende Visa's die ik nodig zal gaan hebben.

Wanneer ik de fiets heb aangeschaft, ga ik vanuit die basis mijn fiets 'vullen' met tassen, materialen etc etc.
Ik houd jullie op de hoogte!
YouGo schreef:
za 03 jun, 2023 15:51
De Surley long hail tucker lijkt me ook interessant, maar deze wordt (volgens de website) niet meer gefabriceerd.
Marktplaats is je vriend.
YouGo schreef:
za 03 jun, 2023 15:51
De Surley long hail tucker lijkt me ook interessant, maar deze wordt (volgens de website) niet meer gefabriceerd.
Nee, nu heb je precies dezelfde fiets als de Long Haul Trucker met schijfremmen in plaats van velgremmen en heet 'ie Disc Trucker. Die hadden ze stiekem ook al een paar jaar naast de LHT in het assortiment ;) Maar binnen Surly kun je bijvoorbeeld ook naar een Troll of Ogre kijken.

Om bij staal te blijven, kijk ook eens naar bijvoorbeeld Avaghon uit Rotterdam. Maar een fiets met aluminium frame kan natuurlijk ook prima.

Als je nog een fiets moet aanschaffen, neem er eentje waar frame en vork de ruimte bieden voor een lekker brede band. Ergens tussen de 50mm en 65mm is best fijn voor wat comfort op slechte wegen. Of je die banden dan op een 26 inch 559, een 27.5 inch 584 of een 28 inch 622 velg legt maakt mijnsinziens een stuk minder uit.

Wel zul je, zeker als je voor meer dan 55mm bandbreedte kiest, ook profijt hebben als je daarbij ook de velgbreedte laat toenemen vanaf de min of meer standaard 19mm interne velgbreedte van tegenwoordig op een vakantiefiets. Die 19mm kom je bij bijvoorbeeld Ryde Andra 30 of Ryde Sputnik velgen tegen.
YouGo schreef:
za 03 jun, 2023 15:51

Heb enkele fietsen op het oog, o.a. de Santos Travelmaster 2.8.
Zo zou ik binnen Santos eerder voor een Travelmaster 2.6 of 2.9 of 3+ kijken, of een Travel Lite. Op een Travelmaster 2.8 levert Santos af-fabriek tot 42mm banden, 50mm past wel maar dan blijft er een marge over die Santos zelf niet genoeg vindt. Mocht je met vooral mooi weer op vooral verharde wegen blijven dan kan 50mm op een TM2.8 wel prima, voor zwaardere omstandigheden heb je wat minder speling tussen band en frame/vork.

Wat ook geldt voor een Surly LHT, op de 26 inch 559 variant kun je een bredere band kwijt dan op de 28 inch 622 variant.
Koop ipv 1 santos, twee Surly’s. Dan kun je wisselen als het moet! :wink:
Leuk als je samen onderweg bent, maar in je eentje onderweg ver van huis heb je er vrij weinig aan als er thuis nog zo'n tweewieler staat ;)

Overigens lijken een Santos met derailleurs en een Surly met derailleurs elkaar niet zo ver te ontlopen in tweedehands prijzen.

Ook als je een tweedehands Surly met Rohloff met een tweedehands Santos met Rohloff vergelijkt lijkt het niet zoveel te schelen.

Alleen Surly is af-fabriek niet deelbaar voor riemaandrijving, dus die optie heb je af-fabriek niet.

Best waardevast ook zo'n Surly, door onder andere hipsters met baard, een geruite overhemd en een Instagram account ;)
Jurr schreef:
za 03 jun, 2023 21:13
Best waardevast ook zo'n Surly, door onder andere hipsters met baard, een geruite overhemd en een Instagram account ;)
✅✅✅ 😎
Surly maakt heel fraaie frames met bijzondere details, niet te vergelijken met die opgepoetste mbt frames van santos. Beiden staan hier in de schuur.

Overigens, haalt het allemaal lang niet zoveel uit als velen denken, een fiets blijft een metalen driehoek met onderdelen van dezelfde leveranciers erop geschroefd. Het gaat er vooral om je eigen voorkeur te ontdekken door gewoon te beginnen, en dat kan misschien wel beter met een tweedehandsje van marktplaats dan een nieuwe gezien de astronomische bedragen die santos e.d. vragen.
Jurr schreef:
za 03 jun, 2023 21:13
Best waardevast ook zo'n Surly, door onder andere hipsters met baard, een geruite overhemd en een Instagram account ;)
On-point. Deze foto staat op de website van Surly zelf haha
Afbeelding

Verder, bedankt voor de tips allemaal!
Heb zojuist gereageerd op een marktplaats advertentie om even een kijkje te nemen!
blokdoorn schreef:
zo 04 jun, 2023 10:01
Surly maakt heel fraaie frames met bijzondere details, niet te vergelijken met die opgepoetste mbt frames van santos. Beiden staan hier in de schuur.
Fietsen van beide merken gehad, maar dat is wel wat kort door de bocht.

Natuurlijk is er ooit 'Travelmaster' op een Santos SCC mountainbike geplakt, maar daarna is er wel wat gebeurd aan ontwikkeling. Kijk bijvoorbeeld eens naar een TM3+, daar heeft men echt wel de nodige details aan toegevoegd.

Ontwikkeling gebeurt ook bij Surly overigens, sinds de Rat Ride / 1x1. Daar kwam men ook niet ineens met de Ogre, dat kostte nog even wat ontwikkeling. Of je dat bijzonder noemt, ach... het is meestal al elders eens bedacht. Vaak door een eigenwijze danwel creatieve kleine framebouwer, al dan niet in samenspraak met een klant ;)

Niet dat een opgepoetste MTB een slechte keuze hoeft te zijn overigens. Zo is in weze een Surly LHT ook een opgepoetste MTB, zeker de 26 inch 559 versie.

Mocht TopicStarter met een al dan niet opgepoetste MTB onderweg willen, zie bijvoorbeeld hier:

viewtopic.php?t=35360

viewtopic.php?t=37009

viewtopic.php?t=37424
blokdoorn schreef:
zo 04 jun, 2023 10:01
Het gaat er vooral om je eigen voorkeur te ontdekken door gewoon te beginnen, en dat kan misschien wel beter met een tweedehandsje van marktplaats dan een nieuwe gezien de astronomische bedragen die santos e.d. vragen.
Daar ben ik het zeker mee eens. Misschien wordt er in dat kleine jaar tussen nu en vertrek op reis nog wel wat aangepast aan de wensen? Bijvoorbeeld door eigen ervaringen tijdens kortere trips in de tussentijd? Met het kopen van een goede gebruikte fiets kun je vaak zonder grote financiële gevolgen nog wisselen ;)
Dank voor je reactie en het meedenken!
Ik mag me sinds vandaag een trotste eigenaar noemen van een Surly Long Haul Trucker, deze opgehaald via Marktplaats, en de verkoper heeft veel liefde in de fiets gestoken en dat zie je er ook aan af :D! Vandaag al de nodige kilometers op afgelegd (thanks to NS treinstoring...)

Ik ga binnenkort een proef trippie maken met wat gear erbij om hem goed te ontdekken!
Wat leuk! Laat je hem eens zien bijvoorbeeld in 'nieuwste aanwinst' topic?
Ha, leuk!

Die kleine Marktplaats-thumbnail die over blijft na het verwijderen van de advertentie is wel erg beperkt ja ;)
Yesss ga ik doen als ik thuis ben! This echt een prachtig ding!
Grandonneur schreef:
ma 05 jun, 2023 09:45
Wat leuk! Laat je hem eens zien bijvoorbeeld in 'nieuwste aanwinst' topic?
viewtopic.php?t=26905&start=3660

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
ma 05 jun, 2023 13:07
Grandonneur schreef:
ma 05 jun, 2023 09:45
Wat leuk! Laat je hem eens zien bijvoorbeeld in 'nieuwste aanwinst' topic?
viewtopic.php?t=26905&start=3660

Groetjes,

Carl
Nog beter ja :)
Da's een mooie fiets zeg! (-: