Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Camping selector: Campings in de buurt van je GPX route - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Camping selector: Campings in de buurt van je GPX route

Ziezo, probleempje is opgelost. En je bent niet abuis! :-)
Mooi dat het er van gekomen is om te schakelen naar OSM data.

Ik heb eens een proefje gedaan met de tool. Ik begrijp waarom er een recaptcha op zit maar vindt het wel jammer dat ik weer verkeerslichten moet aanwijzen en zo is er meer. Ik zie dat de site ook gebruikt maakt van Cloudfare dus waarom niet hCaptcha. Nog beter zou het zijn een eigen Captcha te maken waarmee de OSM data verbeterd wordt.

Het .gpx bestand ziet er goed uit, wel mis ik een Naamsvermelding.
stef schreef:
vr 03 feb, 2023 18:13
Er zitten nu +- 2000 campings meer in de dataset. Ik ben zo vrij geweest om campings waar de tags 'access=private' of nudism=['yes','obligatory','designated','customary'] aanwezig waren uit de dataset te halen. Als iemand nog andere nuttige filters bedenkt, ik hoor het graag.
Ik heb wat verder in de OSM data gekeken en op basis daarvan:
  • scout=yes
  • groups_only=yes
  • opening_hours=Mo-Su 09:00-21:00 (dagcamping)
  • tents=no
OSM heeft behalve tourism=camp_site ook tourism=caravan_site en meestal is dat geen goed idee. Ik zou ze opnemen als ze ook "tents=yes" hebben.

Afbeelding

Dat zijn de campings in de laatste .gpx van Archies die niet in OSM zitten.

Inderdaad, België maar ook Duitsland mist niet veel maar voor Engeland, Frankrijk en Nederland mist de OSM data nog aardig wat campings, ik schat z'n 5000 totaal. Ik begreep dat er toestemming was voor de tool om de laatste .gpx dump te gebruiken, zou het een idee zijn om deze ~5000 camping aan de dataset toe te voegen? Ik kan wel een bestand aanleveren.
Dat bijna lijkt me allemaal zeer nuttige feedback. Kan, als ik nog eens effe tijd heb zeker geïmplementeerd worden.

De enige feedback die ik sowieso niet ga doen is om de oude data van Archies te importeren.

Het mooie van OSM is dat iedereen dat kan aanpassen. Is er nieuwe camping, of gaat er eentje weg, dan volstaat het dat 1 iemand dat aanpast in OSM. Bij een volgende synchronisatie weet mijn tooltje dat dan ook. Aanpassingen maken in OSM is trouwens érg eenvoudig, bijna intuïtief.

Als ik de dataset van Archies zou importeren zit ik binnen x aantal jaren met een hoop vervuilde data die sowieso een hoop saai werk met zich meebrengt om het up te date te houden.
Helemaal eens dat OSM in principe superieur is over Archies, dingen die afhankelijk was van één persoon is altijd zijn altijd een risico en OSM heeft meer geldige campings dan Archies (23560 overeenkomsten, 6311 uniek archies, 39619 uniek OSM).

Inderdaad er zit nu al redelijk wat rot in de laatste Archies .gpx, campings die niet meer bestaan door overstromingen, campings die geen camping meer zijn maar alleen maar stacaravans en/of huisjes etc.
Het mooie van OSM is dat iedereen dat kan aanpassen
Ja, iedereen zou het moeten kunnen maar naar dat betekend nog niet dat het heel laagdrempelig is. Naar mijn idee zou een aparte camping editor niet gek zijn. Eentje waar je zonder account een camping kan toevoegen op de kaart, attributen kan aanpassen en kan aangeven dat een camping niet meer bestaat. Die data kan dan door iemand met een OSM account worden ingevoerd (na verificatie)
Heel mooi werk, top! Prachtige tool. :D
Heel mooi werk! Heb mijn route al opgeladen en het werkt prima.
Vraagje algemeen: nu zitten ´alle´ campings er in.
Uit ervaring weet ik dat op verschillende campings trekkers welkom zijn, maar aan het volle tarief zoals een caravan met 4 personen en Electra.
Bestaat er een tool om dat uit te zuiveren of hoe doen jullie dat? Ik betaal geen 27€ voor mij en een tentje en geen Electra nodig.
Stef,
Gisteravond hebben wij thuis onze route bepaald en bij gebrek aan Archies heb ik de route even door jou tool gehaald. Heel erg bedankt voor de ontwikkeling van dit schitterende alternatief.

Gr. Jasper
PatrickL schreef:
di 07 mar, 2023 10:16
Uit ervaring weet ik dat op verschillende campings trekkers welkom zijn, maar aan het volle tarief zoals een caravan met 4 personen en Electra.
Bestaat er een tool om dat uit te zuiveren of hoe doen jullie dat? Ik betaal geen 27€ voor mij en een tentje en geen Electra nodig.
Als je wilt weten wat er voor een willekeurig camping in OSM aan data beschikbaar is, zoek hem dan op in de Open Camping Map en klik dan op het "bug icon":

Afbeelding

Vervolgens zie je bovenaan iets staan als "OSM ID: 52994722" en als je die link volgt zie je onder "Labels" alle informatie staan die beschikbaar is voor die camping en die iedereen in OSM kan aanvullen. Zie tourism=camp_site voor beschreven tags.

Prijs zal je er denk ik nooit in gaan vinden omdat de prijsstructuur nogal verschillend per camping en bovendien de prijzen ook regelmatig veranderen. Wel staat er vaak een website en die laat de Open Camping Map ook zien en daarmee kan je snel een beter beeld krijgen van de camping.
Blijft een prachtige tool, ik merk dat ik 'm al met veel plezier gebruik bij het plannen van mijn komende tocht.

Er is echter iets wat mij opvalt, en het is niet helemaal duidelijk of het aan mij ligt of niet: als ik via google Edge(desktop) een route ingeladen heb, en er komt een pagina met daarin de track + campings dan worden deze campings als tentjesicoon getoond, en zijn ze ook aanklikbaar.

Gebruik ik echter chrome (desktop + mobiel), dan wordt niet het tenticoon getoond, maar een zwart 'schaduwachtig' pictogram, en zijn ze ook niet aanklikbaar. Het lijkt wel of het laden niet volledig wordt uitgevoerd.

Iemand die dit herkend?

Verder is er eigenlijk 1 dingetje dat ik echt mis, en dat is een afstandsmarkering, zoals bijvoorbeeld een 5-kilometer dingetje op de track. Dat maakt het iets makkelijker om op basis van de track+campings een indicatie te krijgen van de afstand tot een camping(s) :)
Ik herken dt niet. Op mijn W10 desktop met Google Chrome krijg ik gewoon de tenticoontjes en ze zijn aanklikbaar.
Je opmerking over die afstandsmarkering probeer ik even te doorgronden. Je kunt in de campingselector de afstand van 5 km kiezen. Wil je dan nog een afstandzone zien van 5 km links en rechts van je track?
keesm54 schreef:
di 04 apr, 2023 13:39
Ik herken dt niet. Op mijn W10 desktop met Google Chrome krijg ik gewoon de tenticoontjes en ze zijn aanklikbaar.
Je opmerking over die afstandsmarkering probeer ik even te doorgronden. Je kunt in de campingselector de afstand van 5 km kiezen. Wil je dan nog een afstandzone zien van 5 km links en rechts van je track?
Ik veronderstel dat hij graag zou zien dat camping X 3km uit de weg ligt en camping Y maar 1km.
Lijkt me lastig om realistisch te krijgen (vogelvlucht vs echte route).
Ik deed zonet effe een update van de dataset en voerde enkele van de aanpassingen door die werden gesuggereerd door daulagari:
daulagari schreef:
za 04 mar, 2023 08:54
Ik heb wat verder in de OSM data gekeken en op basis daarvan:
  • scout=yes
  • groups_only=yes
  • opening_hours=Mo-Su 09:00-21:00 (dagcamping)
  • tents=no
Die campings worden dus niet meer getoond.


Nog als antwoord op eerdere vragen:
Polariteit schreef:
di 04 apr, 2023 10:51
Er is echter iets wat mij opvalt, en het is niet helemaal duidelijk of het aan mij ligt of niet: als ik via google Edge(desktop) een route ingeladen heb, en er komt een pagina met daarin de track + campings dan worden deze campings als tentjesicoon getoond, en zijn ze ook aanklikbaar.

Gebruik ik echter chrome (desktop + mobiel), dan wordt niet het tenticoon getoond, maar een zwart 'schaduwachtig' pictogram, en zijn ze ook niet aanklikbaar. Het lijkt wel of het laden niet volledig wordt uitgevoerd.
Dat probleem is me niet bekend, maar je kan me een screenshot sturen.
Polariteit schreef:
di 04 apr, 2023 10:51

Verder is er eigenlijk 1 dingetje dat ik echt mis, en dat is een afstandsmarkering, zoals bijvoorbeeld een 5-kilometer dingetje op de track. Dat maakt het iets makkelijker om op basis van de track+campings een indicatie te krijgen van de afstand tot een camping(s) :)
Dat is inderdaad erg moeilijk om te implementeren. In vogelvlucht t.o.v. het dichtste punt van de route zou theoretisch kunnen, maar de vraag is dan hoe het praktisch te implementeren. Sowieso weet je als je nu de waypoints-file genereert met limiet '5km' je in vogelvlucht nooit verder dan 5km gaan moeten vliegen fietsen.

Als ik uitzoom op mijn Etrex zie ik altijd een schaal onderaan links, als ik die afstand denkbeeldig afpas tussen de route en de waypoint waar ik naartoe wil heb ik wel een idee wat de afstand ongeveer is. Vind ik werkbaar.
PatrickL schreef:
di 07 mar, 2023 10:16
Vraagje algemeen: nu zitten ´alle´ campings er in.
Uit ervaring weet ik dat op verschillende campings trekkers welkom zijn, maar aan het volle tarief zoals een caravan met 4 personen en Electra.
Bestaat er een tool om dat uit te zuiveren of hoe doen jullie dat? Ik betaal geen 27€ voor mij en een tentje en geen Electra nodig.
De prijsinfo op OSM is erg onvolledig dus daar kan ik niet op verder gaan om selecties te maken.
Yes, deze tool schiet mij vandaag te binnen, vlak voor vertrek. Waarbij we voor het eerst zonder routeboekje op pad gaan. Want last-minute gepland. Met deze tool alle campings op de route bij de hand.
Hoi! Super handige tool dit, heb alle campings in een straal van 10 kilometer rond de hanzefietsroute weten te selecteren ;-). Enige probleem waar ik zelf tegen aanloop is dat mijn Garmin Edge 530 die ik gebruik voor navigeren een limiet heeft van 200 'locations' zoals het op dit apparaat heet. Misschien toch maar overschakelen op een ander device.