Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegschaamte? - Pagina 35 - Forum Wereldfietser

Vliegschaamte?

712 berichten
Hier zou je het schaamrood van krijgen.
"KLM levert in 19 jaar niks op: amper winstbelasting, heel veel steun".

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... veel-steun
We moeten het eens hebben over 'treinschaamte'. Want het is werkelijk om je voor te schamen dat we het maar niet voor elkaar krijgen: een snelle en betrouwbare treinverbinding aanleggen tussen de Europesche hoofdsteden, die vaak op minder dan 5, 6 uur treinen van elkaar liggen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~ba0e1ae3/
Vooral ook dit:
In eerste instantie dreigde zelfs de situatie dat het traject tussen Amsterdam en Londen er voor tien jaar uit zal liggen, maar dat zeggen NS en ProRail te hebben voorkomen.

Ik heb toevallig al enige tijd geleden tickets gekocht voor deze lijn, voor dec. dit jaar; blijkbaar geluk dat ie dan nog rijdt. Wat een armoe.
Europa is druk bezig de langeafstand treinverbindingen te verbeteren, maar eenvoudig is dat natuurlijk niet. Het netwerk moet beter geïntegreerd worden, en een centraal boekingsplatform zou al veel helpen, inclusief voor onze doelgroep meer informatie en mogelijkheden voor fietsvervoer. Natuurlijk helpt prijsbeleid ook, want de fiscale voordelen voor vliegen zijn niet meer van deze tijd. Zelf ben ik een groot liefhebber van lange trein- en bootreizen, omdat je, eigenlijk net als bij fietsreizen, een echte reisbeleving hebt.
Die verbinding naar Londen gaat vooral last hebben van een verbouwing op Amsterdam CS waardoor er een tijd geen ruimte meer is voor de douanefaciliteiten die voor het Verenigd Koninkrijk nodig zijn. Dat wordt dus vermoedelijk instappen in Brussel, maar wellicht kun je dan daarnaar toe met de Thalys, die nu eenmaal geen douanefaciliteiten nodig heeft. Voor Londen is de nachtboot van Hoek van Holland naar Harwich natuurlijk een prima alternatief.
Rare vraag: waarom kan er niet op Schiphol vertrokken worden?
...of desnoods Rotterdam?
Jurr schreef:
za 03 jun, 2023 13:17
...of desnoods Rotterdam?
Argument: in Rotterdam op het station is geen plek voor een douane kantoor.
Volgens mij hadden ze laatst er een perron verbouwd voor internationale treinreizen dacht ik?
Amsterdammers die naar Rotterdam reizen om op de trein te stappen. Neeneeneeneeneenee, dus. :D
Leon schreef:
za 03 jun, 2023 17:06
Neeneeneeneeneenee, dus. :D
...die vanuit nultwintig naar Rotterdam reizen bedoel je? ;)
Hoeveel mensen moeten er nou naar London. Helemaal prima als diegenen er dan een beetje moeite voor willen doen en/of wat kosten maken. Voor de rest; ach.

En nee, Rotterdam kan zoiets helemaal niet regelen joh. Kan véél beter over Brussels.
Grandonneur schreef:
za 03 jun, 2023 21:31
Voor de rest; ach.
Kun je eigenlijk in elk draadje hier zetten...ach...
Ach...waarom zou je eigenlijk nog in leven blijven...
Flix schreef:
zo 04 jun, 2023 00:59

Ach...waarom zou je eigenlijk nog in leven blijven...
Omdat mijn hart zijn werkje blijft doen?
Ach...
Leon schreef:
za 03 jun, 2023 12:47
Rare vraag: waarom kan er niet op Schiphol vertrokken worden?
Klein ondergronds station. Geen ruimte voor alle grensformaliteiten die voor een reis naar het VK noordzakelijk zijn.
Jurr schreef:
za 03 jun, 2023 13:17
...of desnoods Rotterdam?
Onvoldoende ruimte voor alle grensformaliteiten die noodzakelijk zijn voor alle reizigers die in Amsterdam opstappen.
Geheim rapport: ProRail blokkeerde variant waarbij Eurostar in 2024 wél grotendeels blijft rijden.

https://www.ad.nl/binnenland/geheim-rap ... ~a451b9ec/

En dan noemt men zichzelf ook nog Pro Rail?
Dit Kabinet kent in elk geval geen vliegschaamte!
Het ondermijnt zelfs haar eigen doelstellingen om korte afstanden vliegen te beperken en/of overbodig te maken!

Het schrappen van Eurostar-trein naar Londen treft 4000 tot 6500 reizigers per dag.
Een blamage voor onze overheid. Die als doel heeft reizen over korte afstand te verduurzamen. Hoe kon dit gebeuren? Dit is een grote streep door de ambitie voor verduurzaming van internationaal reizen. Treinreizen zijn namelijk een duurzaam alternatief voor vliegen.

De verbouwing dateert niet van vandaag op morgen!
De renovatie is een klus van € 1 miljard. Rotterdam kan slechts beperkt 165 passagiers per trein opstappen en Eurostar vind dat commercieel niet interessant. Zowel Amsterdam als Rotterdam wordt dan ook voor bijna een jaar uit de dienstregeling gehaald.

Een hard gelag voor de groene ambities.

Wie niet met vliegtuig naar Londen wil, heeft in 2024 weinig alternatieven. Je kan wel vanuit Amsterdam en Rotterdam naar Brussel reizen en daar - in een beveiligde terminal- overstappen op een Eurostar-trein naar Londen. Die reis vergt meer tijd, mede door de controle van paspoorten en bagage in Brussel, maar zo kom je toch met de trein in hartje Londen.
De ellende van (eventueel meerdere) overstappen is de kans door vertraging of ander malheur je trein te missen. Als je de situatie van afgelopen dagen beziet, helaas geen theoretische gedachte.

Natuurlijk wordt bij zo'n situatie als (eer)gisteren, ook de Eurostar beïnvloed, maar dan ben je een vertraagde klant van het bedrijf, en niet een te-laat-komer die pech heeft.
Europa is toch zo beetje het dichtsbevolke werelddeel. Er ligt genoeg rails, je zou dus denken dat het geen enkele probleem is om een internationale verbindingen te leggen tussen de hoofdsteden met hoge sneldheids treinen. Koppel er een extra wagon aan voor fietsen, klaar.

In China heeft men de afgelopen jaren erg veel van dit soort hoge sneldheids lijnen gebouwt, waarom kan Europa dat niet?
Dat kan ik je wel vertellen: iets wat daar wordt gepland, wordt uitgevoerd. Geen inspraak, geen bezwaarprocedures, geen milieurapportages, etc.
Da's het voordeel van leven in een dictatuur. Tenzij je bv op het geplande traject woont.
kan weg...