Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Klein gaatje /scheur buitenband repareren - Forum Wereldfietser

Klein gaatje /scheur buitenband repareren

Helaas een klein gaatje/scheurtje in mijn buitenband ontdekt. Is dit te repareren en zo ja hoe? Of fiets ik hier gewoon mee door?
8B87A454-19A7-421A-B464-AFE3769BE9E0.jpeg
E047AA35-E879-4CCE-879B-0A65B91B5387.png
In de Simson reparatie doos zit/zat altijd een stukje stevig geweven stof voor dat soort reparaties..

Dat heb ik ook een keer gebruikt.
Net onder de top van de Stelvio, gelukkig in de klim, een grote knal en mijn hele buitenband én binnenband aan flarden.
Misplaatste zuinigheid destijds.

Kortom; repareer niet maar vervang door een nieuwe.
Je hebt van topeak buitenbandplakkers, die werken goed. Hier zit ht gat wel op de rand van de band. Of plakker houdt is dan maar de vraag.
En die plak je dan wel aan de binnenkant, van ParkTool heb je ze ook, tegen de tijd dat ik hem nodig had was die niet meer bruikbaar, dus net als bij bandenplak even kijken of het ding nog goed is.
Wat gebeurt er als je de band op maximale adviesdruk oppompt?

Ik vraag dit omdat ik afgelopen voorjaar een vergelijkbaar gat had. Ik dacht er met een oplapmiddel wel mee weg te komen, maar schrok hoe groot het gat toch werd na keihard oppompen. Ik heb een andere band gemonteerd.

Koop / bestel in elk geval alvast een nieuwe band. Buitenbanden zijn tegenwoordig misschien niet meteen voorradig in de door jou gewenste uitvoering.
De scheur werd wel breder, ik kon er mijn vakantie echter mee afmaken.
Velotraumer schreef:
zo 25 jul, 2021 22:06
Helaas een klein gaatje/scheurtje in mijn buitenband ontdekt. Is dit te repareren en zo ja hoe? Of fiets ik hier gewoon mee door?
Nee, hier doe je niks aan. Je zou er idd iets onder kunnen zetten als een stevig maar soepel stukje plastic. Zsm vervangen. Bergopwaarts prima, maar bergaf alleen heel voorzichtig.
willem.m schreef:
ma 26 jul, 2021 08:38
Wat gebeurt er als je de band op maximale adviesdruk oppompt?

Ik vraag dit omdat ik afgelopen voorjaar een vergelijkbaar gat had. Ik dacht er met een oplapmiddel wel mee weg te komen, maar schrok hoe groot het gat toch werd na keihard oppompen.
Je beschrijft precies waarom de band total-loss is. De druk van de band zoekt de weg van de minste weerstand en dat is dat gat, dus je binnenband probeert zich daarin te voegen. Omdat je daar ook structureel schade hebt (gescheurde draden) rafelt de band daar door de druk uit.
willem.m schreef:
ma 26 jul, 2021 08:38
Wat gebeurt er als je de band op maximale adviesdruk oppompt?
Op de bovenste foto is de band opgepompt tot 2 a 2,2 bar. De max druk is 2.4.

Idee van mezelf was om een groot stuk buitenbandplakker uit een simsondoos met (ruim) high tack kit vast te maken.
stevig maar soepel stukje plastic.
Een buitenbandplakker werkt echt veel beter, omdat het je band bij elkaar houdt. Zelf slechte ervaring met langs de weg gevonden stukje plastic en extralight-binnenband. Deze ging vervolgens lek op de randen van het stukje plastic.
IMG_20230602_110606.jpg
IMG_20230602_110705.jpg
IMG_20230602_110641.jpg
Wat kan ik het beste met deze beschadigingen doen? De binnenband is niet lek gegaan door deze beschadigingen. Moet ik de band vervangen of kan ik er mee door fietsen? Betreft een Schwalbe Marathon Mondial.
Drupje secondenlijm en doorrijden?
Bronsky schreef:
vr 02 jun, 2023 12:22
IMG_20230602_110606.jpgIMG_20230602_110705.jpgIMG_20230602_110641.jpg
Wat kan ik het beste met deze beschadigingen doen?
op zich Niks. Mits er geen karkasdraden doorgesneden zijn. Sper de spleet even wat open en kijk. Zie je rafels? Dan is het minder fijn. Afhankelijk van de ernst - het aantal kapotte draden - moet de dan de band vervangen worden. Meestal zie je dan een bobbel op de band ontstaan.

Maar als er geen karkasdraden stuk zijn is de band nog even sterk. De krachten worden namelijk niet opgevangen door de laag rubber op de band.
De kans dat je door iets rijdt dat precies in dit spleetje komt is klein. Meestal hebben mijn banden op het einde wel een stuk of vier van dit soort spleten.
We is duidelijk dat deze banden om meer redenen hun beste tijd hebben gehad.
Ik zou de band in ieder geval achter gebruiken.
Stel hij knalt, dan kan je dat beter achter dan voor hebben.
Je kunt ook gewoon een nieuwe kopen.
Uiteindelijk, wat is het allemaal waard.
Een nieuwe band van een paar tientjes tegenover de kans op een ongewenste buiteling.