Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Metalen bevestigings stangetje voor montage bagagerek - Forum Wereldfietser

Metalen bevestigings stangetje voor montage bagagerek

Voor de tweede keer is het aluminium stangetje Van mijn bagagerek gebroken aan mij koga traveler e-bike. De eerste keer kon ik een stalen versie op de kop tikken. De tweede aluminiumversie is nu bij de bevestiging aan het frame ook gebroken bij de bout. Gelukkig net op het eind van een tocht van 500 km met fietstassen achterop.

Wie weet waar ik een stalen versie kan aanschaffen of heeft nog er 1 liggen of heeft een creatieve oplossing?
Google levert niks op Bij voorbaat dank

Hartelijke groet Joost
IMG_7287.jpeg
Aluminium versie
IMG_7304.jpeg
Stalen versie
IMG_6431.jpeg
Die gaan doorgaans niet zo rap stuk. Misschien dat een slappe bagagedrager en/of veel gewicht aan bagage mee kunnen helpen in het snellere breken ervan?

Je zou deze eens kunnen proberen, misschien dat ze bij jouw drager ook passen?

https://www.bike4travel.nl/drager-acces ... e-kit.html

Of anders misschien zoiets toevoegen?

viewtopic.php?p=399117#p399100

Ik neem aan dat je accu in je bagagedrager zit? Of kun je die ook nog upgraden? (-:
Wat zegt Koga zelf ervan? Zoals Jurr al aangeeft worden die stangetjes normaal niet zo zwaar belast. Hier lijkt het wel te gaan om een minder zware drager, die misschien niet opgewassen is tegen het zo te zien wel erg grote bagagegewicht, en dan ook nog eens met een zware accu bovenop de drager. De tassen lijken bovendien vrij ver naar achter te hangen, maar dat kan gezichtsbedrog zijn.
Kortom: Koga bellen, en verder kijken of een van de Tubus bevestigingsmiddelen bij jou past (ik kan niet goed zien hoe dat stangetje aan je drager vastzit). Als dat niet lukt een framebouwer vragen een stangetje te maken of zelfs een hele (zware) drager.
Tot slot zou ik adviseren het bagagegewicht te halveren. Zo te zien moet dat goed lukken :D
Eens met Jurr.

Als je een andere drager neemt, neem dan een Tubus Cargo, die zijn van zichzelf veel stijver dan de andere modellen omdat de achterste poot min of meer een driehoek vormt.
Ik zie nu dat die achtertassen de enorme Backroller Pro tassen zijn. Geen wonder dat het dan kapot gaat: enorme tassen, een accu, en dan nog meer erbovenop. En dat op een drager die vermoedelijk helemaal niet bedoeld is voor dit soort expeditiegewicht. De rest van de drager gaat dit vermoedelijk ook niet lang overleven, en anders begeeft je achterwiel het wel.
of deze stangen in staal (na)maken.
of kijken of er plek is voor een derde stang en die met klemband om staande achtervork bevestigen. 'alle beetjes helpen'.
Wim schreef:
vr 02 jun, 2023 09:08
Wat zegt Koga zelf ervan?

[...]

Kortom: Koga bellen [...]
Het lijkt alsof het een Koga is waar later een electromotor aan toegevoegd is. Aangezien die op de foto niet voorin zit en niet in het midden zit, zal het wel een achterwielmotor zijn. De accu lijkt me ergens op/in/aan de achterdrager te zijn bevestigd, best mogelijk dat men de oorspronkelijke Koga drager daarvoor heeft laten vervallen. Mocht het nog wel de originele drager zijn dan krijgt deze met zowel de accu als de volbeladen tassen met groot pakvolume, en vast ook -gewicht, best wel wat te verduren.

Mocht het een specifieke drager zijn dan zou ik me niet tot Koga richten maar richting de leverancier van de e-bike ombouw.

Maar misschien kan die accu ook wel op bijvoorbeeld een Tubus Cargo of Logo drager geschroefd worden? Of is dat nu al het geval?

Ook kan het misschien wat opleveren om je bagage eens onder de loep te nemen qua volume en pakgewicht. Als je daar suggesties voor wil zou je je paklijstje eens kunnen plaatsen in het paklijst topic:

viewtopic.php?t=35033

Met minder gewicht wordt de hele fiets minder belast, en dat is niet alleen fijn voor de bagagedrager en -stangetjes maar ook bijvoorbeeld voor frame en achterwiel. En ook voor jou als je 'm eens een keer moet tillen ;)
Deze stangetjes hebben geen enkele dragende functie. Zorgen er alleen voor dat de bagagedrager niet naar voor of achter draait. Ik kan niet goed zien wat voor bagagedrager er is gemonteerd, deze breuk is echter alleen mogelijk als de voorzijde van de bagagedrager omhoog en omlaag beweegt waardoor er een moment ontstaat bij de bevestiging van het stangetje aan het frame. Remedie 1: zorgen dat voorzijde bagagedrager niet omhoog en omlaag beweegt, remedie 2: het stangetje bij de bevestiging aan het frame niet te strak vastzetten.
Bert: het stangtje vormt bij het boutje aan het frame een scharnier en kan vrij naar boven en beneden bewegen.

Dit lijkt me typisch, zoals gezegd, een geval van niet superstijve drager, te veel bagage en misschien een stampende (staand klimmen?) fietswijze, waardoor de drager steeds van links naar rechts slingert.

Enkelinius: heb je een foto van de drager zelf? Of: wat voor merk en type is het? Hoeveel kilo bagage ligt er op?
Leon schreef:
vr 02 jun, 2023 09:58
Bert: het stangtje vormt bij het boutje aan het frame een scharnier en kan vrij naar boven en beneden bewegen.
niet als ie erg strak zit aangedraaid remedie 2.
Door het hoge gewicht van accu + tassen op de bagagedrager zwabbert deze al heel snel van links naar rechts en dan breekt het aluminium stangetje daar, zeker als je het goed vastdraait.
Ik zou een paar rubber ringen tussen stangetje en rek en tussen stangetje en boutkop doen, dan is de bevestiging flexibel en breekt het stangetje daar niet meer.
Ik denk niet dat dat een remedie is. Met een paar rubber ingen is er toch nog metaal-metaalcontact is dat gaat vreten (en misschien piepen en kraken). Dat duurt niet lang.
Als het echt flexibel is gaat de drager nog meer slingeren en breekt de drager straks nog bij de achteras.
Origineel zat er volgens mij een dergelijke (aluminium?) bagagedrager op deze fiets (als ik kijk naar de voordrager)

Afbeelding

De drager is dus duidelijk vervangen om de accu mee te kunnen nemen. En duidelijk niet stevig genoeg voor de huidige last. Ik zou het proberen met veel dikkere stangetjes. Maar de kans bestaat dat er uiteindelijk ergens anders een zwakke plak zal ontstaan gezien de zware belasting.
Punt 2 van de post hierboven. Ik denk als ik naar foto kijk dat het stangetje zijdelings wordt belast. Het gaat word dan door de schroef scheef belast.
Waardoor dit oogje na een tijdje moe word.
Als ze niet vastzitten denk ik dat ze verder naar buiten staan dan de aansluiting op het frame, dus dat de schroef ze tegen het frame aan trekt.

Poeh lastig omschrijven ik hoop dat het begrijpelijk is.
Het is normaal dat deze stangetjes bij montage eenmalig gebogen worden. Vaak kan het ook niet anders. Daar worden ze niet sterker van maar er zit genoeg reservesterkte in.
Het is wel de bedoeling dat je de stangetjes buigt in het middendeel en niet bij het oog.
Bedankt voor alle goede en bruikbare tips. De achterdrager is niet van koga. Het kan maximaal 25 kg dragen. Achter wegen de tassen samen 12 kg. De accu komt daarbij en is 4,5 kg. De voor tassen zijn samen 10 kg ( incl 2 kettingsloten) ik besef dat dit een heel gewicht is maar het zou moeten kunnen. Volgende keer let ik beter op wat ik wel en niet meeneem

Inmiddels een oplossing gevonden. Links achter zit het rek aan mijn frame vast met een stalen pen. Rechts is de kapotte aluminiumversie vervangen door een stuk plaatstaal. Mijn fietsenmaker en een technische iemand geven groen licht. Mijn velgen en spaken volstaan. Om een chemische reactie tussen metaal en aluminium de voorkomen gebruik ik kunststof ringen en zet ik de boel vast met borg moeren. Ook neem ik reserve materiaal mee

Afgelopen week mijn nieuwe 630 watt accu kunnen uittesten. In standje 2 van 5 trap ik nu 130 km weg

Voor meerdaagsetochten is dit goed te doen. Als ik ga kamperen hang ik een batavusvouwkar aan de fiets. Koppeling zit aan mijn zadelpen. Drie jaar geleden deze fiets goed kunnen overnemen van een gepensioneerd iemand. Zelf ben ik 60 jaar en hoop nog heel wat mooie tochten te kunnen maken. Ik fiets vooral in Nederland :D

Bijlagen

Prima noodoplossing zo.

'Beetje wiebelig vind je niet?' zou men bij Bambi zeggen geloof ik ;)

Gelukkig is er als je vooral in Nederland fietst de bewoonde wereld nooit ver weg voor als het weer stuk zou gaan. En voor in Nederland volstaat het vast wel. Bagageruimte genoeg in elk geval. =)

Mocht je buitenlandplannen hebben met slecht(-er) wegdek en/of afdalingen dan zou ik eens kritischer naar bagagedrager, -gewicht en -volume kijken.
Bike4Travel heeft diverse accessoires voor dragers.

https://www.bike4travel.nl/172-drager-a ... y=172&n=20
Iedereen moet zelf beslissen hoe comfort en geluk eruit zien, maar dit is toch wel heel veel bagagegewicht. Het comfort van minder bagagegewicht moet je ook niet onderschatten. Op mijn solo fietskamp[eertochten heb ik normaal 12-15 kg bij me, in twee kleinere achtertassen, en de tent bovenop de drager. Voortassen heb ik niet nodig. Zie hier voor wat inspiratie: https://fietsvakantie.home.blog/ Ik kom echt geen comfort tekort, ondanks mijn leeftijd van zeventig jaar. Sterker nog, mijn les is dat hoe ouder je wordt hoe meer plezier je hebt van lichtgewicht bagage.
Ik deel je optimisme over de sterkte van de drager en je fiets overigens niet: je zit met zoveel gewicht echt in de zone van potentiële problemen, zeker omdat deze mega achtertassen onvermijdelijk relatief ver naar achteren hangen.