Additionally, paste this code immediately after the opening tag: brandwerende accutas transport in vliegtuig - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

brandwerende accutas transport in vliegtuig

De oplossing is er eigenlijk al een tijd, geen LiPo batterijen gebruiken maar de LiFePO4 cellen. Die veroorzaken geen oncontroleerbare brand bij beschadiging. Ze gaan ook nog eens langer mee en worden tegenwoordig al veel gebruikt in e-bikes en laptops.

Het lastige is dat je de luchtvaartmaatschappijen en luchtvaartautoriteiten daarvan moet overtuigen, want die maken de regels. En ik weet niet of het mogelijk is om het verschil tussen de batterijen te zien in een scanner, dat zou ook wel eens een obstakel kunnen zijn.
ErikB81 schreef:
wo 31 mei, 2023 14:39
De oplossing is er eigenlijk al een tijd, geen LiPo batterijen gebruiken maar de LiFePO4 cellen. Die veroorzaken geen oncontroleerbare brand bij beschadiging.
Het je daar een onafhankelijke bron voor? Als ik zoek kom ik alleen commerciële bronnen tegen. Natuurlijk zijn "onze accu's de veiligste".
Wat gebeurt er dan met zo'n accu bij kortsluiting? Een accu bevat, opgeladen, nu eenmaal een hoop energie, dat is zo'n beetje de de definitie van een accu.
Het is uiteraard veiliger om een accu leeg te vervoeren, maar er is geen mens die dat in enige aantallen kan controleren.
Leon schreef:
wo 31 mei, 2023 17:33
ErikB81 schreef:
wo 31 mei, 2023 14:39
De oplossing is er eigenlijk al een tijd, geen LiPo batterijen gebruiken maar de LiFePO4 cellen. Die veroorzaken geen oncontroleerbare brand bij beschadiging.
Het je daar een onafhankelijke bron voor? Als ik zoek kom ik alleen commerciële bronnen tegen. Natuurlijk zijn "onze accu's de veiligste".
Wat gebeurt er dan met zo'n accu bij kortsluiting? Een accu bevat, opgeladen, nu eenmaal een hoop energie, dat is zo'n beetje de de definitie van een accu.
Het verschil zit in de hoeveelheid zuurstof die vrij komt bij kortsluiting, bij de traditionele batterijen leidt dat tot een bijna explosieve ontbranding, terwijl bij de LiFePO4 veel minder hitte vrij komt en het doorgaans bij een hoop gas blijft.

Wikipedia wijdt er een paragraaf aan:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_i ... ery#Safety
En een paar voorbeelden op youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=D8xNjz73p80 -< LiFePO4,een hoop gas
https://www.youtube.com/watch?v=07BS6QY3wI8 <- LiFePO4, deze gaat wel branden
https://youtu.be/wBojxk3pYqA?t=78 <- e-scooter met LiPo die in de brand vliegt
Dank voor de info. Ze zijn veiliger, maar gezien een van de filmpjes niet 100%.
Uiteindelijk wordt het dus een kansberekening in hoeverre de te verwachten incidenten schaars genoeg blijven om acceptabel te zijn. Zo'n berekening is op zich niet moeilijk, maar wel lastig hard te maken.
ErikB81 schreef:
wo 31 mei, 2023 14:39
Het lastige is dat je de luchtvaartmaatschappijen en luchtvaartautoriteiten daarvan moet overtuigen, want die maken de regels.
De e-bike fabrikanten gaan over welke accu's gebruikt worden voor hun product. Daar hebben luchtvaartmij'en en autoriteiten niks over te zeggen. Pas als deze accu's algemeen gebruikt worden, moeten die laatsten er weer wat van vinden.
Maar als ik het zo lees, zal het wel ff duren voordat LiFePO4 accu's gemeengoed zijn in e-bike land.
Wat ik mis in deze discussie is dat de optie om met een elektrische fiets per vliegtuig te reizen dubbel bijdraagt aan de uitputting van de aarde. Een elektrische fiets is qua productie van accu's en stroomverbruik geen schoolvoorbeeld van het verantwoord omgaan met de aarde. Het gevlieg over de wereld is dat al helemaal niet. Ik ben wel blij met het accuverbod in vliegtuigen. Het voorkomt het gemakzuchtig in deze dubbele betekenis over de wereld reizen. Ik gun iedereen een elektrische fiets die in verband met afnemende spierkracht daarop is aangewezen. Maar ik zie dat de toepassing veel breder is. Ik vind dat een ongewenste ontwikkeling.
Och Mic, het is maar net hoe je het bekijkt.
Zo zijn er ook mensen die nu op de elektrische fiets rondtoeren waar ze vroeger steeds de auto pakten.

Als mijn vrouw bijvoorbeeld 6 km verderop boodschappen gaat doen zeg ik regelmatig: 'pak toch de auto'
Maar nee hoor, ze is eigenwijs en pakt steeds de elektrische fiets.
Ik neem zelf ook de fiets waar het kan.

Zo helpen we de wereld met kleine stapjes vooruit.
Reken anderen niet af op in jouw ogen onbetamelijk gedrag maar probeer het zelf het goede te doen.
Zo probeer ik het.
Laten we wel bij feiten blijven. Het electriciteitsverbruik van electrische fietsen stelt echt niks voor.

Elke minuut die je op een fiets zit levert daarbij een besparing bij andere stroom- en energieverbruikers. Dat effect zou wel eens heel wat groter kunnen zijn dat het verbruik van de e-bike zelf.
Mic schreef:
wo 31 mei, 2023 22:23
Wat ik mis in deze discussie...
We missen dat helemaal niet in deze discussie, want daar gaat dit topic niet over.
Ik wordt langzamerhand een beetje moe van mensen die in elk draadje waar CO₂/NOx/etc uitstoot om de hoek komt kijken, hun mismoedige toekomstbeeld uiten en daarmee het draadje kapen.
Mic schreef:
wo 31 mei, 2023 22:23
Een elektrische fiets is qua productie van accu's en stroomverbruik geen schoolvoorbeeld van het verantwoord omgaan met de aarde. Het gevlieg over de wereld is dat al helemaal niet.
Het lijkt erop dat je een beetje zit te stangen, want volgens eerdere berichten ben je zelf vrij recent nog wezen fietsen in Nieuw-Zeeland en Thailand, twee landen die vanuit het Europese continent vrij lastig met de fiets bereikbaar zijn, zelfs als die een vervuilend hulpmotortje heeft.
Flix schreef:
wo 31 mei, 2023 23:04
Mic schreef:
wo 31 mei, 2023 22:23
Wat ik mis in deze discussie...
We missen dat helemaal niet in deze discussie, want daar gaat dit topic niet over.
Ik wordt langzamerhand een beetje moe van mensen die in elk draadje waar CO₂/NOx/etc uitstoot om de hoek komt kijken, hun mismoedige toekomstbeeld uiten en daarmee het draadje kapen.
Als we ontdekken dat we op vele vlakken de verkeerde weg zijn ingeslagen en dat we het anders moeten gaan doen wat is daar mis mee.
Het vervelende is dat het gros van de mensen zoveel mogelijk zijn eigen weg of zijn eigen zin wil doen, dus die van de minste moeite. Als ieder mens zich een klein beetje meer zou inspannen zou de wereld er heel anders uitzien. En dit niet alleen op het fietsen te betrekken.
In een vliegtuig gaat rond 300 man/vrouw hoeveel moeite moet de vliegmaatschappij doen om het die fietser zo comfortabel mogelijk te maken. 2 of 4 daar doe je geen moeite voor. Of voor hoeveel fietsers zou de vliegmaatschappij en niet te vergeten alles wat daar om heen hangt wel de moeite gaan nemen. Graag ruim denken.
Interessant gegeven is dat nu al elektrisch gevlogen wordt met behulp van accu's!

Je kan zelfs al vliegles nemen in zo'n ding
https://www.eflight.nl

Dan lijkt mij het slechts een kwestie van tijd dat ook consumentenaccu's mee kunnen, mits voldaan aan dezelfde eisen als nu voor die vliegtuig accu's.
joukon schreef:
do 01 jun, 2023 10:01
Dan lijkt mij het slechts een kwestie van tijd dat ook consumentenaccu's mee kunnen, mits voldaan aan dezelfde eisen als nu voor die vliegtuig accu's.
Punt zal blijven dat de kwaliteit en de toestand van de vliegtuigaccu bekend en gewaarborgd is door de onderhoudsafdeling van de vliegmaatschappij terwijl een passagier met een accu aan boord kan stappen die hij/zij al maanden stevig heeft mishandeld.
Ik heb een ex-collega die nu electrische vliegtuigen ontwerpt bij een Nederlands start-up bedrijf.

Sowieso gaan ze accu's die vliegtuigen aandrijven wisselen na amper 500 uur vliegen, net onwille van brandrisico.
Die accu's zijn niet verloren, die krijgen nog een volwaardig tweede leven, maar zo simpel is het allemaal niet.

Nu ben ik overtuigd dat met speciale maatregelen (accu in metalen doos die eventueel kan gekoeld worden) een fietsaccu wel veilig vervoerd kan worden, maar de niche is gewoon te klein ten opzichte van de effort en de veiligheidsrisico's.

Ik zou eerder inzetten op huren van accu's, maar dan nog, de meeste ebikes zijn zonder accu al zo zwaar en moeilijk in zo'n doos te krijgen. Dat transport gaat sowieso een dure zaak worden.
Ter plaatse huren lijkt me nog beter...
Blackbelt schreef:
do 01 jun, 2023 17:33
Ik heb een ex-collega die nu electrische vliegtuigen ontwerpt bij een Nederlands start-up bedrijf.
Sowieso gaan ze accu's die vliegtuigen aandrijven wisselen na amper 500 uur vliegen, net onwille van brandrisico.
Oei, dat maakt electrisch vliegen een stuk milieu-onvriendelijker, ook al worden de accu's elders ingezet. De luchtvaart snoept er dan het beste deel vanaf en laat de hergebruikers met de mindere versies.
Leon schreef:
do 01 jun, 2023 17:40
Blackbelt schreef:
do 01 jun, 2023 17:33
Ik heb een ex-collega die nu electrische vliegtuigen ontwerpt bij een Nederlands start-up bedrijf.
Sowieso gaan ze accu's die vliegtuigen aandrijven wisselen na amper 500 uur vliegen, net onwille van brandrisico.
Oei, dat maakt electrisch vliegen een stuk milieu-onvriendelijker, ook al worden de accu's elders ingezet. De luchtvaart snoept er dan het beste deel vanaf en laat de hergebruikers met de mindere versies.
Voor een statische batterij maakt dat niet veel uit, degradatie is dan nog heel beperkt, maar het zou een paar duizendsten van een procent veiliger zijn om ze maar 500 uur te gebruiken...
Vliegen betekent altijd de allerhoogste veiligheidsstandaarden...
Een Lithium accu die brandt valt onder de zgn metaalbranden, niet te blussen met water of door zuurstof af te sluiten. De reactie versterkt zichzelf. In het geval van een brandende Tesla heeft de brandweer Rijnmond het volgende bedacht: ze schuiven of hijsen de Tesla in een zeecontainer en pompen het vol met water, drie dagen laten staan. De oplossing is het zeer langdurig zeer sterk afkoelen van de accucellen. Er is ook een speciaal blusmiddel maar die werken pas na heel veel tijd, immers de meeste cellen zijn ingepakt in een omhulsel.
WimB schreef:
wo 31 mei, 2023 11:21
Als de vliegende elektrische fietser booming business zou zijn was dit probleem allang opgelost.
Ik ben dan ook blij dat dit niet het geval is :|
scorpio schreef:
wo 31 mei, 2023 11:47
Er zijn heel veel verschillende soorten fietsaccu,s dus dat lijkt mij nog best lastig.
Eens, maar toch:

- De meeste fietsonderdelen zijn "gestandaardiseerd"(of gebaseerd op open standaarden), zelfs als we al die bracketsmaken bekijken.
- Er zijn maar vier grote spelers: Bosch, Shimano, Bafang en Yamaha (Giant).
- De fysieke verschillen tussen de systemen zijn eigenlijk minimaal.

Het is wel iets waar de EU iets aan zou kunnen doen: Standaard accu aansluitingen en standaard stekkers.

Ik verwacht niet dat het gebeurt, maar ik zou ook weer niet van mijn stoel vallen als er opeens toch iets over die as uit Brussel komt.