Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 42 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Climate, Environment and Energy stellen in een rapport uit 2021 dat het gebruik van e-bikes op de lange termijn ‘veel ingewikkelder’ is dan dat van normale fietsen. Volgens de onderzoekers komt dat vooral door ‘de vele innovaties, productvernieuwingen en een gebrek aan reserveonderdelen voor oudere modellen’.

En dat is slecht nieuws voor het klimaat. Journalist en onderzoeker Kris De Decker zette de cijfers op een rijtje en concludeerde dat bij de productie van een aluminium e-bike zo’n 320 kilogram broeikasgassen vrijkomen, tegenover 212 kilo bij een normale aluminium fiets en maar 35 kilogram bij een ouderwetse, stalen fiets. Wanneer je meerekent dat die e-bike vervolgens ook eerder wordt afgedankt, kom het verschil in uitstoot per gereden kilometer nog een stuk groter uit.
Poppink schreef:
zo 23 apr, 2023 00:41
212 kilo bij een normale aluminium fiets en maar 35 kilogram bij een ouderwetse, stalen fiets.
Dat is bullshit en ik kan het gemakkelijk pareren.

Als je opzoekt om hoeveel CO2 het gaat bij de produktie van aluminium kom je in het meest pessimistische geval tot 10 kg CO2 per kilo aluminium.
Het enige verschil tussen een aluminium fiets en een stalen fiets is het frame; de rest is meestal hetzelfde.
Een aluminium frame weegt 2 kilo.
Het verschil tussen een stalen en een aluminium fiets kan dus niet meer bedragen dan 20 kg CO2.

Waarschijnlijk zijn ze er van uit gegaan dat een stalen fiets bestaat uit 20 kilo staal en een aluminium fiets uit 20 kilo aluminium.
Leon schreef:
zo 23 apr, 2023 10:07
Waarschijnlijk zijn ze er van uit gegaan dat een stalen fiets bestaat uit 20 kilo staal en een aluminium fiets uit 20 kilo aluminium.
Waarbij ze waarschijnlijk ook het feit zijn vergeten dat een kilo aluminium véél lichter is dan een kilo staal.
Wat dacht je van een kilo carbon en een kilo titanium.

Die wegen allebei maar 1000 gram ;)
Fedor schreef:
za 08 apr, 2023 20:19
Behalve onder de 2 km/h, een aangezien veel (oudere) e-bikers vallen bij op- of afstappen...

Niettemin zal het zeker een bijdrage kunnen leveren als mensen eenmaal aan het fietsen zijn.
[/quote]
Het is heel bijzonder maar je valt pas om als de wielen stil staan.
Ik stel voor dat we allemaal een stukje gaan fietsen of op zijn minst LBL kijken. Misschien dat we dan straks wat helderder zijn...
Het is jammer maar Tadej Pogačar is na 85 km gevallen en gestopt.
Heel goede herinneringen aan de LBL die op de eerste Pinksterdag vanuit Tilff en met daarbij een paar dagen op deze camping.
Heel aangename omgeving om te fietsen.
/offtopic:
Het is mooi, want Vollering wint met LBL de derde klassieker in een week tijd!
J de Groote schreef:
za 08 apr, 2023 22:48
Er is geen eenduidig bewijs dat elektrische fietsen voor ouderen gevaarlijker zijn dan gewone fietsen.
Lees ik in rapport SWOV - Meer slachtoffers onder oudere fietsers.
Bron: https://bit.ly/3Ko5lNI
Het lastige is dat SWOV cijfer niet compleet zijn, maar het is al jaren opvallend dat er na 65 jaar een snel stijgend risico is op ongelukken. Ik heb het niet uitgezocht, maar ongetwijfeld geldt dit ook voor binnenshuis ongelukjes.

Ouderen zitten nu massaal op de ebike, zullen waarschijnlijk wat meer gaan fietsen, geen goede combi voor de cijfers (maar alternatief, niet fietsen, is imho nog erger).

Ik wil zeker niet cijfers bagatelliseren (ik maak me zorgen, met name in de stad met de gebrekkige infra en de drukte), maar je gaat dit leeftijdsprobleem altijd wel houden.
Shorttrack schreef:
wo 12 apr, 2023 17:42
De elektrische fietsen waar ik op reed als postbode hadden ook allemaal een voorwielmotor. Daarna kwamen er modellen met een middenmotor.

Ik vond het een erg fijne ondersteuning. Sowieso is mijn voorkeur een achterwielmotor. Maar een voorwielmotor heeft mij altijd erg goed bevallen.
En erg goedkoop, dus goed voor de portemonnee.

Alleen erg gevaarlijk met sneeuw en glad wegdek. Menig keer moeten corrigeren wanneer de motor aanschoot in gladde situaties.
100% eens. Een voorwielmotor kan heel prettig rijden. Nee, dat is niet automatisch het "we trekken u voort" gevoel, sommige voorwielmotoren zijn best subtiel (zoals vroeger ION). Sterker nog, ik heb zelf wel eens op een fiets met alleen een rotatie sensor gereden (leen fiets) en dat was helemaal niet zo slecht als dat je vaak hoort. Anderzijds heb ik oook een aantal heel vervelende voorwielmotoren ervaren, dus YMMV.

Grote nadelen zijn inderdaad kwetsbaarheid en gedrag bij gladde situaties.
loknor schreef:
wo 17 mei, 2023 10:56


100% eens. Een voorwielmotor kan heel prettig rijden.

Grote nadelen zijn inderdaad kwetsbaarheid en gedrag bij gladde situaties.
In mijn 8 jaar als postbode heb ik nog geen enkele kapotte voorwielmotor geweten. En die dingen kregen het serieus te verduren. Bovendien kun je er voor die prijs wel een paar kapot rijden voor je aan de prijs komt van een middenmotor.
Met de middenmotoren hadden we dan weer niets anders dan problemen. Weet niet welk merk of type het was.
Maar vaak stuk. En de ondersteuning was om van te huilen. Vaak gaf hij enkel ondersteuning bij het versnellen. Snelheid aanhouden ging dus niet. Tenzij je hem opnieuw opstarten. En zelfs dan moest je geluk hebben.
Het waren extra zware motoren omdat ze sinds kort ook een grote kar moeten trekken voor de pakjes mee te krijgen.

Onze bakfiets heeft een achterwielmotor. Fietsen we nu al 5,5 jaar en 10000km mee zonder problemen. Variant met middenmotor koste 2000 euro extra. Als mijn achterwielmotor kapot zou gaan dan kan via de dealer een volledig wiel met motor en cassette inclusief nieuw kopen voor 375 euro. Dan mag hij nog heel vaak stuk gaan.
Een middenmotor op een driewielige bakfiets vind ik overigens sowieso erg onhandig. De fiets blijft altijd kaarsrecht natuurlijk. Die wiebelt niet mee zoals eens gewone fiets. Met een middenmotor resulteerd dat dus in heen en weer wiebelende mensen tijdens het fietsen. Met onze achterwielmotor worden we veel beter ondersteund naar mijn mening. Het gaat hier enkel over de driewielige bakfiets natuurlijk.
@Shorttrack Ik ben hierin absoluut niet de uitzondering. Er zijn legio testen die laten zien dat met name bij belasting een middenmotor veel beter is (o.a. bekende filmpje van de fietserbond). Dit is ook logisch omdat het toerental van een naafmotor te laag wordt en je dan oververhitting krijgt. Dat is ook de reden dat een naafmotor max 40nm levert (op het voorwiel normaal gesproken slechts 25nm), daar waar middenmotoren tot 80-90nm bekend zijn (o.a. Bosch CX, maar ook de Bosch Cargo heeft 85nm, meer dan drie keer een voorwielmotor). Het is absoluut heel vreemd dat een middenmotor het bij jullie aflegde tegen een voorwielmotor, dat gaat in tegen zowel mijn ervaring, andere gebruikers, de specificaties en wat testers hebben ervaren.

Ik snap dat onze beider ervaring anecdotisch is, maar ook ik heb met zware vrachten gereden (wagens, tassen en zeer veel kilometers) en heb teveel naafmotoren laten sterven om de testen van o.a. de fietsersbond niet te geloven. Daar waar (ook in lijn met de testen van anderen)ik nog nooit een middenmotor over de thermische limiet heb gekregen.

Ik begrijp overigens niet waarom een middenmotor zou leiden tot wiebelen? De aandrijving gaat net als bij een achterwielmotor naar het achterwiel.
loknor schreef:
za 20 mei, 2023 22:50


Ik begrijp overigens niet waarom een middenmotor zou leiden tot wiebelen? De aandrijving gaat net als bij een achterwielmotor naar het achterwiel.
Dat ga ik even anders moeten formuleren dan. Was al bang dat mijn omschrijving niet duidelijk genoeg ging zijn.
Dus bij deze doe ik het nog eens.

Als je uit je zadel komt en dus op je trappers gaat staan dan zwenk je de fiets automatisch heen en weer (zoals ik als wiebelen had omschreven). Een driewielige bakfiets laat dat vanzelfsprekend niet toe. Met uitzondering van een paar modellen.

Dat "wiebelen" doe je ook wanneer je op je zadel zit. Echt in een kaars rechte lijn fiets je bijna nooit eigenlijk. Al is het soms minimaal. Maar een driewielige bakfiets fiets wel kaarsrecht vooruit. Daarmee hang je niet in de bocht maar moet je daadwerkelijk sturen als in een auto. Dat resulteerde dus dat je al snel met je lichaam en je schouders heen en weer begint te dansen op je fiets. Niet alleen om je trapbeweging te compenseren maar ook om je evenwicht te houden en tegengewicht te geven (zelfs in de kleinst bochten).
Wil nu niet uitsloven maar ik zit altijd zeer stil op mijn tweewieler. Ook op hogere snelheden of bij veel kracht kan ik mijn schouders (aardig)recht vooruit houden. Maar het lukte het mij niet om dat ook te doen op een driewieler met middenmoter. Omdat je ook gewoon steeds druk moet houden op de trappers en dus steeds zelf moet compenseren voor die druk in plaats van dat je fiets dat op vangt.

Je kunt daaruit natuurlijk opmaken dat wij met onze achterwielmotor de motor veel zijn werk laten doen eens op snelheid. Je moet zeker wat kracht bijzetten wanneer je op trekt want anders gaat het maar heel traag vooruit. Maar zelfs bij het optrekken wiebel ik veel minder op mijn achterwielmotor dan met de middenmoter. Zal wellicht aan de manier van aandrijven liggen.

Bijkomend voordeel aan de achterwiel motor op een driewielige bakfiets. Je kunt ook in de bochten je snelheid blijven behouden. Bochten maken verloop uiteraard anders dan met een 2 wielen. En echt blijven trappen is gewoonweg geen optie. Dus je middenmotor valt gewoon stil terwijl je een achterwielmotor kunt laten draaien.

Door dat laatste kunnen wij dus tegen zeer hoge snelheden door de bochten fietsen. Een driewielege bakfiets lijkt lomp en onhandig maar als je eenmaal gewend bent fiets het even goed als een tweewieler. Mits je een motor hebt om je te ondersteunen tenminste.
Ik krijg toch een beetje kriebels bij de constateringen van Shorttrack. Hij moet natuurlijk zelf weten wat zijn voorkeur heeft. Als algemene consumenten voorlichting bij de aanschaf van een ondersteunde bakfiets heb ik wel wat vraagtekens.

Zelf weet ik de aanschaf/gebruik van een e-bike uit te stellen. Toch heb ik me al behoorlijk ingelezen op mogelijkheden en vooral de website van de Fietsersbond vind ik goed advies geven en de verschillen uit te leggen. Daarnaast genoeg e-bikers om me heen met verschillende motivaties. Wat me vooral opvalt is dat of ze nu een voorwiel, achterwiel of middenmotor hebben, niemand eigenlijk iets te klagen heeft over de aandrijving van zijn e-bike. Wel een paar gevalletjes van teleurstellende accu leven en falen van electronica.

Gisteren ingehaald door iemand met een voorwielmotor en de voeten op het frame terwijl de trappers vrolijk meedraaide. Dan kan je blijkbaar het 'gas' gewoon vastzetten. Wat mijn gevoel versterkt dat er heel veel verschillen zitten tussen hoe e-bike aandrijfsystemen met de input van je eigen kracht om gaan. Nog afgezien van mogelijkheden om die te tunen of te hacken.

Ik word op mijn woon-werk rit regelmatig ingehaald door een bakfiets. Wat me opvalt is dat er een achterwielmotor in zit en er vanaf de trapas een dikke, platte, 15 cm hoge buis naar het voorste draaipunt loopt. Lijkt me een hele stevige constructie. Zeker als de hele achtertrein frame constructie ook stevig is uitgevoerd. De eerste e-bakfietsen zullen wel allemaal met een achterwielmotor zijn uitgevoerd. Ik kan me voorstellen dat met de komst van middenmotoren er een constructieprobleem bij kwam. Er zijn middenmotoren die gewoon om een bestaande trapas worden gemonteerd. Bij Bosch motoren zul je echter de constructie moeten veranderen. Als dat goed gebeurt moet er geen probleem zijn. Zo verwonder ik me er over dat de meeste e-bikes van het type zijn: lage instap en een frame met 'gondel' voor montage van de middenmotor. Blijkbaar worden deze frames zo stevig uitgevoerd dat het allemaal kan. Het gewicht is misschien ook een indicatie. Die zit echt niet allen in de toevoeging van accu en motor.

Waar ik heen wil. Misschien heeft Shorttracks positieve ervaring met een achterwielmotor bakfiets te maken met het beproefde, uitontwikkelde frame concept. Als je dat gaat vergelijken met een te slap uitgevoerd middenmotor frame, en dan ook nog met een andere 'naloop', dan kan het rijgedrag tegenvallen. Nog afgezien van of de wielen wel goed zijn uitgelijnd.
Hoe je vervolgens het 'trap' gedrag van de verschillende e-aandrijfsystemen ervaart is veel meer afhankelijk van hoe al die sensoren (trapomwenteling, kracht en snelheid) met de electronica samenwerkt en hoe jij of je leverancier die kan instellen.
Het kan best zijn dat het zonder kracht zetten ondersteuning hebben je voorkeur geniet. Mij lijkt het tricky in noodsituaties. Dan ben je heel erg afhankelijk van je remmen terwijl de motor nog gas geeft.

Bij het het met volle snelheid door een krappe bocht jagen met een bakfiets heb ik mijn bedenkingen. Het is wel stoere praat, zeker met levende have in de bak. Zou zelf als een volleerd zijspan coureur met mijn hele lijf naar binnen hangen.
Dit topic gaat over de vraag voor wie een ebike handig is.

Voor een vergelijking van diverse soorten e-aandrijving bestaat al een draadje:
phpbb/viewtopic.php?t=34669#start
cyclos schreef:
ma 29 mei, 2023 09:38

Bij het het met volle snelheid door een krappe bocht jagen met een bakfiets heb ik mijn bedenkingen. Het is wel stoere praat, zeker met levende have in de bak. Zou zelf als een volleerd zijspan coureur met mijn hele lijf naar binnen hangen.
Stoere praat zou ik het zeker niet noemen. Mijn buurvrouw heeft erg veel schrik op de fiets. Zowel twee als driewieler. Maar ook zou fiets ondertussen toch stevig door in de bochten met haar driewieler.

Het gezond verstand primeert uiteraard nog altijd. En op drukker kruispunten zal ik vast en zeker mijn snelheid minderen.
Maar zo'n driewieler fiets gewoon erg handig. Ik spreek dan toch over ons model. En dat is zeker niet de beste van wegligging.

We hebben de fiets nu 5,5 jaar. Ik persoonlijk heb ik nog maar twee gevallen gekend waarbij ik toch even schrik had dat de fiets zou kantelen. Maar dan was ik het ook (onverantwoord) iets te veel aan het pushen.

Maar om even terug te komen op het topic.

Het hangt wat van je gebruik af natuurlijk. Maar ik denk dat het merendeel niet echt onder een motor uit kan wanneer men een driewieler koopt.
De enige driewielers die ik voor op de stoep zie wegroesten zijn die zonder motor.
Als onze motor uit valt is het ook echt geen pretje meer om te fiets. Vooral ook door dat "wiebelen" dat je gewoon niet kunt doen op een driewieler.

Dus in mijn ogen is ondersteuning op een driewieler eerder een must dan een handigheid. Op enkele uitzonderingen na. Heb persoonlijk ook enkel nog maar negatieve ervaringen gehoord van mensen die een bakfiets zonder motor hadden.

Een tweewieler kan perfect zonder motor. Je zult ook flink moet trappen maar die fiets (daar is ie weer) "wiebelt" wel lekker mee. Dus even uit het zadel komen kan dan ook gewoon.
Shorttrack schreef:
zo 28 mei, 2023 23:18

Dat "wiebelen" doe je ook wanneer je op je zadel zit. Echt in een kaars rechte lijn fiets je bijna nooit eigenlijk. Al is het soms minimaal. Maar een driewielige bakfiets fiets wel kaarsrecht vooruit. Daarmee hang je niet in de bocht maar moet je daadwerkelijk sturen als in een auto. Dat resulteerde dus dat je al snel met je lichaam en je schouders heen en weer begint te dansen op je fiets. Niet alleen om je trapbeweging te compenseren maar ook om je evenwicht te houden en tegengewicht te geven (zelfs in de kleinst bochten).
Ah, nu vat ik wat je bedoeld, deze klacht kende ik niet.

Van de Babboe weet ik dat de achterwielmotoren vroeger zonder krachtsensor werden geleverd en nogal naijlen, wat wel overeenkomt met wat jij hier noemt. Dat naijlen is (net als regeneratief remmen) heel vervelend op een tweewieler, maar wellicht is dat met een driewieler minder vervelend.

FWIW ik heb vooral ervaring met grote vrachten met een achter wagen (mijn vrouw heeft het wel eens gepresteerd met twee kinderen op de voorfiets, twee in de wagen en dan nog lowriders voor). In die scenarios is een middenmotor aanzienlijk beter dan een naafmotor omdat je te snel over de thermische limiet gaat (ook rond Amsterdam hebben we motoren opgeblazen). Maar van bakfietsen weet ik te weinig van.

@willem.m Wat @Shorttrack beschrijft zijn juist scenario's waar een motor een enorm verschil maakt in bruikbaarheid (en actieradius). Zeker omdat je kinderen vaak niet meer zelf kan laten fietsen vanwege het (schandalige) verkeerbeleid rond scholen.

Slightly OT, maar wel een verklaring van het bakfietsengeweld: Mijn dochter kan zelfs op twaalfjarige leeftijd niet alleen naar school fietsen, eerst moet ze de provinciale weg over waar (zonder overdrijven) elke week rond 8.30 meerder mensen door rood vliegen. Omdat ik aan mezelf twijfelde heb ik dat een maandje geturfd, ik kwam op 1.15 keer per week en dat was vier keer in de week (andere dag doet mijn vrouw het wegbrengen).

Dan is de laatste 150 meter via een doorgaande hoofdweg zonder fietsstrook (laat staan fietspad) waar forenzen verkeer, bussen en ouders met SUV heen moeten, inclusief het superprettig parkeren (ook met SUVs). Wat je ziet is een kolonne fietsende ouders met hun kind aan de binnenkant en dan nog heb je mafketels die er met hun auto doorheen ploegen. Om dat te doen met een kind onder de 10 die nog wiebelt en blij verteld over haar tekening? Dan moet je dapperder zijn dan ik.

En als ik de scholen om me heen bekijk is er vrijwel altijd wel chaos rondschool vanwege auto's. Vandaar dat mensen bakfietsen of moederfietsen gaan gebruiken en dan is een motor echt wel een enorm voordeel. Ik vind het ook niet leuk, maar ik snap ze wel.
loknor schreef:
ma 29 mei, 2023 15:56
Shorttrack schreef:
zo 28 mei, 2023 23:18

Ah, nu vat ik wat je bedoeld, deze klacht kende ik niet.

Van de Babboe weet ik dat de achterwielmotoren vroeger zonder krachtsensor werden geleverd en nogal naijlen, wat wel overeenkomt met wat jij hier noemt. Dat naijlen is (net als regeneratief remmen) heel vervelend op een tweewieler, maar wellicht is dat met een driewieler minder vervelend.

En als ik de scholen om me heen bekijk is er vrijwel altijd wel chaos rondschool vanwege auto's. Vandaar dat mensen bakfietsen of moederfietsen gaan gebruiken en dan is een motor echt wel een enorm voordeel. Ik vind het ook niet leuk, maar ik snap ze wel.
Wij hebben een babboe curve e met achterwielmotor en die trekt nog even na wanneer je stopt met trappen. In het begin even wennen maar aan het eind van de dag ben je er al op ingespeeld. De postfietsen waar ik op reed deden dat ook. Minder handig omdat de brievenbus vaak daar was waar de motor begon aan te schieten. Maar ok dat was je aan het eind van de dag heel gewoon.

In onze stad en bij onze school schieten de bakfietsen en longtails ook uit de grond gelijk paddenstoelen. Met grote ergenis van de automobilisten want die dingen nemen heel de straat in beslag volgens hen.

Heb ook een paar enkele mensen gesproken die hun kind met de auto weg brachten naar school en dat nu met hun bakfiets/longtail doen. En die het unaniem eens waren dat ze dat al veel eerder hadden moeten doen.

Die longtails zijn voor een leek niet meer te vinden zonder motor. Typ longtail in in Google en je ziet er enkel met een motor. Ben ervan overtuigd dat men zelfs niet wist dat die fietsen al heel lang bestaan.

Maar op onze school is er niemand die zonder motor rijd op de longtail of bakfiets.
De longtail nogthans niet perse een zware lompe fiets. Die die kan perfect ook zonder motor. Maar zoals ik al zei moet je dan echt al gericht gaan zoeken en überhaupt al weten dat het bestaat.

Maar we leven al in een cultuur waarin met bij het kopen van een fiets resoluut voor een e-bike kiest.
Het merk Norta is zelfs gestopt met het maken van fietsen zonder motor.
Dus je zou toch al van de pot gerukt zijn als je een longtail zonder motor zou kopen.

Fietsen op een e-bike is nu eenmaal ook heel erg leuk en gemakkelijk. Ik heb buiten dit forum nog nooit iemand horen zeggen dat ze het echt niet fijn vonden om op een e-bike te fietsen. Schrik ervoor wel ja. Maar die was vrij snel overwonnen.
Om een beetje terug bij de vraag in de titel te komen: "Voor wie is een elektrische fiets wél handig?" een idee:
Voor de wielrenners die zich gisteren in de Giro Next Gen, de Giro d’Italia voor beloften, aan auto's en motoren de Stelvio lieten opslepen. Dachten zij echt dat niemand dit ging filmen?
Er zijn er een hoop geschorst, inclusief ploegleiders: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230615_92436949
Ik moet ook altijd lachen als ik de huidige generatie wielrenners hoor. Doping, valsspelen, nee hoor, dat was toen, dat doet onze generatie echt niet meer. Wij zijn anders. 😴😴😴