Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Denemarken - tandem wel/niet welkom in trein - Forum Wereldfietser

Denemarken - tandem wel/niet welkom in trein

Beste medeforummers,

Vanaf volgende week woensdag (17-05-2023) hopen wij de nationale fietsroute Esbjerg - Kopenhagen te fietsen op onze tandem. Het plan was om aan het einde van de rit vanuit Kopenhagen de trein te nemen terug naar Esbjerg, waar de auto staat. Wij hadden namelijk gehoord dat de spoorwegen in Denemarken erg fietsvriendelijk zijn. Dat zal ook best waar zijn, maar het geldt blijkbaar niet voor grote fietsen, want op de website van de DSB https://www.dsb.dk/find-produkter-og-se ... adsbillet/ staat aangegeven dat grote fietsen zoals tandems niet kunnen worden meegenomen. Zo te zien geldt dit ook voor bakfietsen en fietsaanhangers.
Heeft iemand ervaring hiermee? Wordt de soep inderdaad zo heet gegeten, of wordt hier coulant mee omgegaan, bijvoorbeeld buiten de spits?

Een alternatief is om zelf met de trein naar Esbjerg terug te gaan en dan met de auto de tandem op te halen. Maar dat is een omweg van ruim 300 km. Worden we niet heel vrolijk van... :cry:

Alvast dank voor jullie meedenken!
Grt, St. Jacobus
Rijdt er op dat traject alleen de trein van het staatsbedrijf?Er zijn 9 treinbedrijven in Denemarken. Op de regionale treinen mag de tandem wel mee.
Nog een aanvulling op bovenstaande: in de fietsroute Esbjerg - Kopenhagen bevindt zich de Grote Beltbrug tussen Nyborg en Korsor. Voetgangers en fietsers kunnen deze brug alleen in de trein oversteken. Als de tandem inderdaad niet mee mag in de trein hebben we al vóór Kopenhagen een probleem... :shock:
jony schreef:
vr 12 mei, 2023 13:57
Rijdt er op dat traject alleen de trein van het staatsbedrijf?Er zijn 9 treinbedrijven in Denemarken. Op de regionale treinen mag de tandem wel mee.
Als je het volledige traject invoert krijg ik in de reisplanner alleen treinen van de DSB te zien, op sommige tijden op een deel van het traject gecombineerd met een internationale trein. Regionale treinen lijken niet het hele traject af te dekken. Dan stranden we mogelijk alsnog ergens halverwege. :?
St_Jacobus schreef:
vr 12 mei, 2023 14:00
Nog een aanvulling op bovenstaande: in de fietsroute Esbjerg - Kopenhagen bevindt zich de Grote Beltbrug tussen Nyborg en Korsor. Voetgangers en fietsers kunnen deze brug alleen in de trein oversteken.
Dit geldt ook voor Öresund tunnel/brug tussen Kopenhagen en Malmö. Daarom mag je op dat traject wél tandems/bakfietsen e.d. mee op de trein (zelf ervaren). Ik zou denken dat dat voor traject over Storebelt ook geldt, mits daar geen pont vaart. Ik zou daar even specifiek naar kijken.
bast1aan schreef:
vr 12 mei, 2023 17:19
Dit geldt ook voor Öresund tunnel/brug tussen Kopenhagen en Malmö. Daarom mag je op dat traject wél tandems/bakfietsen e.d. mee op de trein (zelf ervaren). Ik zou denken dat dat voor traject over Storebelt ook geldt, mits daar geen pont vaart. Ik zou daar even specifiek naar kijken.
Zo te zien is er geen veerdienst tussen Nyborg en Korsor. Maar op de website van de spoorwegen lees ik ook niet dat er op dit traject uitzonderingen worden gemaakt. Tandems zouden dus ook hier niet welkom zijn in de trein.

Toch wel vreemd dat je met alle voertuigen - van fiets tot vrachtwagencombinatie - naar de overkant kan, behalve als je een grote fiets hebt. Heel vreemd dat ze daar geen oplossing voor aanbieden. Tandems, bakfietsen en fietsaanhangers zullen ze in Denemarken toch wel vaker tegenkomen zou je denken. :?
bast1aan schreef:
vr 12 mei, 2023 17:19
St_Jacobus schreef:
vr 12 mei, 2023 14:00
Nog een aanvulling op bovenstaande: in de fietsroute Esbjerg - Kopenhagen bevindt zich de Grote Beltbrug tussen Nyborg en Korsor. Voetgangers en fietsers kunnen deze brug alleen in de trein oversteken.
Dit geldt ook voor Öresund tunnel/brug tussen Kopenhagen en Malmö. Daarom mag je op dat traject wél tandems/bakfietsen e.d. mee op de trein (zelf ervaren). Ik zou denken dat dat voor traject over Storebelt ook geldt, mits daar geen pont vaart. Ik zou daar even specifiek naar kijken.
Op het traject Öresund rijden volgens de reisplanner geen treinen van de DSB. Over de Storebelt rijden juist alleen maar treinen van de DSB. :?
Ik heb mijn vragen gemaild naar de Deense VVV, maar ik heb tot nu toe alleen een reactie gekregen met een link naar de website van de DSB. Daar schiet ik dus niet heel veel mee op. :roll:

Verder niemand ervaringen met tandems of andere grote fietsen in de Deense trein?
@St_Jacobus

Ik ben zeer geïnteresseerd naar jullie ervaringen van deze fietstocht
Wij zouden namelijk deze zomer dezelfde tocht willen maken met onder andere een bakfiets.
Als 1 van jullie slechtziend of minder mobiel is dan lijkt me dit juist daarom gewoon moeten kunnen, anders is het dus discriminatie en dat mag niet binnen de EU. Het is natuurlijk anders als het gewoonweg niet past.
Inmiddels zijn we terug uit Denemarken. Helaas bleek het inderdaad problematisch om met de tandem de trein te nemen. Bij het traject over de Storebelt hebben we denk ik geluk gehad dat het rustig was en dat de trein (toevallig?) over een ruim compartiment voor fietsen beschikte. Maar toen we vanuit Kopenhagen de trein wilden pakken terug naar Esbjerg werd de tandem geweigerd in de intercity omdat deze volgens de regels niet toegestaan is. Later zagen we ook wel dat de beschikbare fietsplekken ook niet veel groter zijn dan een gewone fiets; de tandem had daar niet goed kunnen staan. Bovendien werden de fietsplekken ook gebruikt voor kinderwagens. Voor het laatste stuk naar de auto moesten we overstappen op een stoptrein van Arriva. Ook die had zo te zien onvoldoende ruimte voor de tandem. Wij zijn dus zonder tandem teruggereisd naar Esbjerg, hebben daar de auto gepakt en zijn toen teruggereden naar Kopenhagen om de tandem op te halen en vandaar weer door naar huis. Totaal bijna 600 km extra gereden en 7 uur extra reistijd gehad. :cry:

Voor degenen die met de tandem of een andere grote fiets naar Denemarken gaan is mijn advies om de trein te mijden. Het risico is groot dat de fiets niet mee mag. Op de perrons en in de trein zagen wij ook alleen maar "normaal formaat" fietsen. Die kunnen zonder problemen met de trein mee (al moet je voor sommige treinen wel een plek voor de fiets reserveren).
5tijn schreef:
wo 24 mei, 2023 20:35
@St_Jacobus

Ik ben zeer geïnteresseerd naar jullie ervaringen van deze fietstocht
Wij zouden namelijk deze zomer dezelfde tocht willen maken met onder andere een bakfiets.
Dag 5tijn, met een bakfiets heb je waarschijnlijk hetzelfde probleem als wij met de tandem. Die zijn eveneens niet toegestaan volgens de regels van de DSB (Deense spoorwegen). In de stad Kopenhagen zie je heel veel bakfietsen, maar op de stations heb ik er geen één gezien.