Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro - Pagina 14 - Forum Wereldfietser

Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro

381 berichten
Tijdens mijn zeer intensieve research over sturen is mij toch iets opgevallen.

De "ideale" stuurbreedte voor mij zou ongeveer tussen de 51 á 53 cm moeten zitten. Dat is wat de metingen zeggen. Nu is mijn stuur 53cm en voelt net wat te smal aan.

Ik ben zelf 1,89m en atletisch gebouwd. Dus ik val eerder onder de categorie van de grote mens.
Maar als 53 mijn ideale stuurbreedte zou zijn, dan moet 71cm zoals bij de denham bar of de jonas h bar toch veel te breed zijn. En toch worden deze sturen aanzien als de betere trekkingssturen. Niet voor iedereen uiteraard.

Zit momenteel met twee opties in mijn hoofd.

1. Een bredere stuur van ongeveer 65 á 70 cm met minstens een backsweep van 12 graden. Gewoon een flatbar met inner en outer bar ends.

2. De m-wave double bar (of iets gelijkaardige rond die prijsklasse). 66cm breed en een backsweep van 45 graden.

Twee uiteenlopende sturen. Meerdere handposities is wel een must. Waaronder een positie waarbij ik stevig door kan doorfietsen. Dat is voor beide sturen het geval.
Ik fiets namelijk iedere dag stevig door voor woon werk. Rustig fietsen gebeurt minder vaak. Mijn vriendin fiets elektrisch en samen fietsen we dus ook rond de 25 á 27 per uur.
Shorttrack schreef:
ma 15 mei, 2023 22:34
Tijdens mijn zeer intensieve research over sturen is mij toch iets opgevallen.

De "ideale" stuurbreedte voor mij zou ongeveer tussen de 51 á 53 cm moeten zitten. Dat is wat de metingen zeggen.
Waarom?

Op de ene fiets is een stuur breder dan een andere fiets. Haal bijvoorbeeld eens een nieuwe mountainbike uit het rek in een prijscategorie boven de duizend euro en ga daar eens de breedte van het stuur meten. Je zult meestal in de buurt van de 80cm uit komen. Natuurlijk kun je zoiets vaak nog echt wel inkorten, maar niemand zal zo'n fiets gaan rijden met een 53cm stuur.

Kijk dus niet puur naar de breedte van het stuur maar naar het geheel. Op wat voor fiets wordt het gemonteerd, wat is het gebruiksdoel, wat zijn de geometrie en frame-afmetingen en wat is de stuurpenlengte? Puur de stuurbreedte is net als naar bandenspanning vragen zonder dat je weet welke bandbreedte op welke fiets het is met welk gebruiksdoel. ;)
Ik ga de vraag hier toch stellen omdat ik op het internet te uiteenlopende antwoorden vind.

Mijn stuurt blokkeert heel ligtjes wanner hij in het midden staat. Ik heb er tijdens het fietsen geen last van wanneer mijn handen aan het stuur zijn. Maar zonder handen fietsen is een ramp. Dan moet ik echt overdreven insturen om het uit die geblokkeerde positie te krijgen. Ik doe het gewoon niet meer omdat het gewoonweg gevaarlijk is.

Maar het is niet enkel tijdens het fietsen lastig. Ook wanneer ik de fiets in een hand vooruit duw tijdens het wandelen schiet hij steeds weer vast waardoor ik weer overdreven met de fiets heen en weer moet bewegen om het weer los te krijgen.

Het enige wat ik zelf zou kunnen bedenken is dat mijn stuurpen te vast zit? deze heb ik er zeer kort na aankoop even uit gehad. Weet niet of de fiets het kwaaltje hiervoor ook had.
Iemand die ik ken en enig verstand van fietsen heeft, heeft het probleem kunnen verminderen. Weet niet precies wat hij gedaan heeft maar het is inderdaad minder. Maar nog altijd aanwezig en lastig/gevaarlijk. Zeker omdat ik toch regelmatig eens mijn handen van het stuur haal op momenten dat dat veilig is.
Ik denk dat je je balhoofd hoofdverdachte kunt maken. Haal 'm eens uit elkaar en kijk of je daar gekkigheid tegen komt.

Een roestige bende en een volkomen gebrek aan vet kan bijvoorbeeld... Wel uitkijken voor losse kogeltjes die heel graag precies de kant op willen waar je ze nooit meer terug kunt vinden ;)
ik heb momenteel ook een fiets met een duidelijk vast punt in het balhoofdlager. waarschijnlijk heeft het ooit los gezeten en is er toen door stoten een putje in het lager ontstaat: dat geeft de voorkeursstand.
dit beïnvloedt het sturen sterk: vooral een flauwe bocht is alsof je met een zachte achterband of loszittend achterwiel fietst: de achterkant lijkt te zwabberen en je gaat niet strak door de bocht. oplossing: nieuw balhoofdlager er in zetten (dat komt wel zodra ik weer werkbank-met-bankschroef-klusplek heb)
ik moet de fiets nu echt dwingen bij het sturen.
Lijkt me het klassieke 'putjes in je balhoofd cups' probleem.
Snelle methode om je balhoofd te checken:
- Fiets aan zadel ophangen zodat voorwiel naar beneden hangt en vrij kan bewegen. Stuur heen en weer draaien en voelen of je ergens een duidelijk weerstands hobbel voelt.
- Fiets met voorwiel tegen muur aanduwen. Vingers om de bovenste balhoofd cup en fiets naar voren en achter bewegen. Voel je daar speling dan moet je balhoofd strakker.

Wat ook klassiek is: een oude fiets kopen, de gemakkelijke dingen vervangen of je volledig concentreren op de werking van de aandrijving en dan volledig nat gaan op het niet servicen/repareren/vervangen van de moeilijke, lastige, niet bevredigende essentieele onderdelen zoals wielnaven, trapas en balhoofd.

Wat me ook verbaast is dat je met 'degene die je kent met enig verstand van fietsen' geen conversatie hebt zoals: "Wat zou er nou aan de hand zijn?" of "Wat heb je nou precies gedaan en waarom?"

Het goede nieuws is dat een goed, nieuw balhoofdstel niet de hoofdprijs hoeft te kosten en vervangen niet meer dan een fractie van de tijd hoeft te kosten dan al die tijd die je op internet zit.
Het slechte nieuws is dat het een lastig #@% klusje is zonder kennis van zaken, ervaring, specialistisch gereedschap, goede uitgeruste werkplaats.
Uiteraard vind je op internet weer filmpjes van mensen die het met een pijp en voorhamer en een stuk draadeind en dikke, brede vulringen moeiteloos voor elkaar krijgen.

Je hebt ook nog de afweging: hoe goed moet het zijn. Voor een stationsfiets zou ik het balhoofd uit elkaar halen, schoonmaken, ruim van goed vet voorzien en zo afstellen dat er beter mee te fietsen is. Voor een fiets met reis ambities zou ik een mooi balhoofd uitzoeken en een ervaren mechanieker het laten vervangen en afstellen. Totaal zou het dan denk ik 100 euro kosten.

Succes er mee….
hoogframe schreef:
ma 29 mei, 2023 07:56
ik heb momenteel ook een fiets met een duidelijk vast punt in het balhoofdlager. waarschijnlijk heeft het ooit los gezeten en is er toen door stoten een putje in het lager ontstaat: dat geeft de voorkeursstand.
dit beïnvloedt het sturen sterk: vooral een flauwe bocht is alsof je met een zachte achterband of loszittend achterwiel fietst: de achterkant lijkt te zwabberen en je gaat niet strak door de bocht. oplossing: nieuw balhoofdlager er in zetten (dat komt wel zodra ik weer werkbank-met-bankschroef-klusplek heb)
ik moet de fiets nu echt dwingen bij het sturen.
Als je er op tijd bij bent kun je nog proberen de onderste en bovenste conus te ruilen, voor de fiets zonder ambities dan. Het is standaard immers de onderste conus due het het zwaarst heeft. Shorttrack lijkt me voorbij die mogelijkheid.
hoogframe schreef:
ma 29 mei, 2023 07:56

dit beïnvloedt het sturen sterk: vooral een flauwe bocht is alsof je met een zachte achterband of loszittend achterwiel fietst: de achterkant lijkt te zwabberen en je gaat niet strak door de bocht.

ik moet de fiets nu echt dwingen bij het sturen.
Dit is wel zeer herkenbaar. Ik fiets nu toevallig ook wel meer zeer brede banden op een velg die ze maar juist aan kan. Maar wellicht gaf ik in het verleden mijn banden te snel de schuld van het zwabberend gevoel in de bochten.

Dwingen moet ik mijn fiets zeker niet. Enkel als ik zonder handen zou fietsen. Maar dat doe ik nu dus al niet meer sinds ik deze fiets heb.
cyclos schreef:
ma 29 mei, 2023 08:26

Wat me ook verbaast is dat je met 'degene die je kent met enig verstand van fietsen' geen conversatie hebt zoals: "Wat zou er nou aan de hand zijn?" of "Wat heb je nou precies gedaan en waarom?"
Ik kende die jonge al langer eigenlijk maar wist niet dat hij veel met fietsen bezig is. Het had vluchtig eens naar mijn remmen gekeken omdat die wat losjes stonden. Had het stuurprobleem vermeld maar dat had hij minder pap van gegeten zei hij.

Bij het ophalen van mijn fiets had ik wat haast. Dus meer dan een bedankje en een bevestiging van hem dat de remmen beter waren nu en het stuur probleem minder was zat er niet in helaas. Maar hij kon er ook niet direct veel meer aan doen zei hij.

Hij is echter wel erg leergierig en wil zich er zeker wat meer in verdiepen zei hij. Gelukkig is hij ook nuchter genoeg om met zijn handen van dingen af te blijven waar hij het zelf niet vertrouwd heb ik al gemerkt.
Ik heb momenteel een gebruikt brooks b17 zadel te leen. Als hij bevalt mag ik hem overkopen.
20230624_152518.jpg
Vond zo'n zadel te duur om nieuw te kopen en ergens te riskant om tweedehands te kopen. Dus dit is ideaal.
Shorttrack schreef:
zo 25 jun, 2023 15:08
Ik heb momenteel een gebruikt brooks b17 zadel te leen. Als hij bevalt mag ik hem overkopen.

20230624_152518.jpg

Vond zo'n zadel te duur om nieuw te kopen en ergens te riskant om tweedehands te kopen. Dus dit is ideaal.
Vraag over dit zadel.

Het is bekend dat dit zadel nogal wat tijd nodig kan hebben om ingereden te worden.

Maar zijn er plekken waar het niet direct pijn zou mogen doen?

Ik merk al direct dat het tussen mijn benen (daar waar de balzak begint/eindigt) vrijwel direct pijn doet. Een ritje van 6.2km is al te pijnlijk om steeds in het zadel te blijven zitten. Aan mijn zitbeentjes ervaar ik eigenlijk geen last. Heb al geprobeerd mijn zadel te kantelen maar dat levert het volgende resultaat op.

Zadel recht - dan schuif ik naar voor en zit ik direct op het pijnlijke deel tussen mijn beden. Zitbeentjes voelen dan ook niet fijn aan.

Zadel ligt naar achter gekanteld - zitbeentjes voelen dan goed aan. Blijf op het (denk ik) juiste deel van het zadel zitten. Maar door deze positie druk het zadel ook altijd tussen mijn benen.

Momenteel duw ik mezelf automatisch omhoog met mijn handen waardoor ik (mede door versleten handvatten) pijn krijg in mijn handen.

Heb ook tijdens het fietsen geprobeerd iets rechter op te gaan zitten. Dit geeft verlichting tussen mijn benen. Of dat voldoende is weet ik niet.


Mijn vraag is dan ook of dit normaal is. Ik ging er eigenlijk vanuit dat mijn zitbeentjes vooral pijn/vervelenden gingen doen.

Ik vertrek over twee weken op vakantie waarbij ik tussen de 40 a 60km per dag ga fietsen. Momenteel zie ik dat niet zitten met dit zadel.
Maar zou graag weten of ik het wellicht toch de moeite waard is om het nog even vol te houden.
Ik vind het hopeloos klinken. Je kon het terugbrengen, toch?
Neem een zadel van je oude fiets, je stadsfiets, de fiets van je moeder of wat dan ook waar je wel enigszins op kunt zitten voor vakantie, maar niet dit zadel.
Leon schreef:
wo 28 jun, 2023 21:00
Ik vind het hopeloos klinken. Je kon het terugbrengen, toch?
Neem een zadel van je oude fiets, je stadsfiets, de fiets van je moeder of wat dan ook waar je wel enigszins op kunt zitten voor vakantie, maar niet dit zadel.
Heb het inderdaad in bruikleen.

Mijn oude zadel is ook niet denderend maar daar kan ik langer op zitten dan deze. Ga het nog even de kans geven tot volgende week. Maar vind het zelf ook al hopeloos. Mijn oud zadel heeft ook een uitsparing in het midden en dat heeft deze brooks niet. Daar zal voor mij het pijnpunt zitten uiteraard.
Je hebt waarschijnlijk gewoon een dikke reet, pardon: brede heupen met verder uit elkaar staande zitbotjes. Zelfs met een Brooks B17 die 17 cm breed is, rijd je dan met je zitbotjes op de randen van het zadel. Ik zie op de foto dat die 'uitprobeer' Brooks B17 al ingereden is.Te zien aan de deukjes die al zijn ontstaan. Hierdoor gaat het midden omhoog staan als een hogere midderil waar je dan met je perineum op zit, met alle ongemak. Een Brooks is ook redelijk 'rond' waardoor het midden altijd wat hoger is.
Zoek een breder zadel. Omdat je niet zo'n grote afstanden fietst kan je ook gel overwegen voor het comfort. Meestal lees ik dat gel zadels pas na afstanden van 35 km gaan irriteren qua broeien.
En verder weet ik niet hoe je op de fiets zit. Als ik achter je zou fietsen en zie je heupen heen en weer schommelen, dan staat het zadel te hoog en dat geeft alleen maar wrijving waar je het niet wil. Zelf moet ik na een zadelwissel altijd de zadelhoogte weer aanpassen.
cyclos schreef:
vr 30 jun, 2023 19:44
Je hebt waarschijnlijk gewoon een dikke reet, pardon: brede heupen met verder uit elkaar staande zitbotjes. Zelfs met een Brooks B17 die 17 cm breed is, rijd je dan met je zitbotjes op de randen van het zadel. Ik zie op de foto dat die 'uitprobeer' Brooks B17 al ingereden is.Te zien aan de deukjes die al zijn ontstaan. Hierdoor gaat het midden omhoog staan als een hogere midderil waar je dan met je perineum op zit, met alle ongemak. Een Brooks is ook redelijk 'rond' waardoor het midden altijd wat hoger is.
Zoek een breder zadel. Omdat je niet zo'n grote afstanden fietst kan je ook gel overwegen voor het comfort. Meestal lees ik dat gel zadels pas na afstanden van 35 km gaan irriteren qua broeien.
En verder weet ik niet hoe je op de fiets zit. Als ik achter je zou fietsen en zie je heupen heen en weer schommelen, dan staat het zadel te hoog en dat geeft alleen maar wrijving waar je het niet wil. Zelf moet ik na een zadelwissel altijd de zadelhoogte weer aanpassen.
Ik moet de breedte van mijn zitbotjes nog meten. De Brooks is door de samenstelling een hoger zadel dan mijn vorig zadel. Dus ik moest het iets lager zetten. Wat ik merk is dat wanneer ik een klein beetje mee rechtop ga zitten dat de druk ineens veel minder is. De laatste keer dat ik van mijn werk naar huis fietste had ik mijn zadel ook lager gezet en dat hielp de druk te verlichten. Maar mijn zadel stond dan uiteraard te laag en daarmee kan ik geen hele dag fietsen wanneer de fiets geladen is + nog een fietskar. Ik ben sowieso van plan om mijn stuur hoger te zetten. Dat gaat op dit moment niet omdat hij al zijn hoogste punt staat. Na de fietsvakantie die volgende week start ga ik mijn fiets volledig ombouwen. Ik zet er dan ook een ander stuur (on-one Geoff) en een andere stuurpen op. Daarmee zal mijn stuur sowieso hoger komen te staan en kan ik wat spelen om de ideale houding te vinden.

Waarom ik dat nu niet al doe nog voor de vakantie.
De rem/shifterkabels zijn momenteel op de juiste lengte en staan niet toe dat ik mijn stuur nog hoger/ breder maak. Andere kabels steken is op zich niet zoveel werk natuurlijk. Maar bij het ombouwen ga ik van canti remmen naar magura hs33. Enkel de remmen dan al vervangen wat ook niet enorm veel werk is gaat ook niet. De rem en shifter bestaan uit een geheel. Dus als ik het een vervang ben ik direct met alles vertrokken.

Ik ga wellicht toch een ander zadel kopen voor ik op reis vertrek. Ik kijk momenteel naar de Selle Royal Respiro. Dit zadel zat ook op veel postfietsen toen ik nog als postbode werkte en vond het toen al een erg fijn zadel. en het Gelgedeelte is goed voor mijn vriendin die sporadisch gebruik maakt van mijn fiets wanneer ik de bakfiets nodig heb.
Heb eindelijk mijn nieuw stuur in mijn handen. Als ik het vast heb voelt het goed aan van breedte.

Maar (zoals ik al wist) zijn de buiten grepen erg lang.

Hoe zouden jullie dat inrichten? Welke handvatten en dergelijken.

Heb zelf al een idee maar wil wat meer inspiratie hebben.
20230702_221640.jpg
20230702_221630.jpg
Klaar voor vertrek. Mijn eerste fietsvakantie met deze fiets.
20230708_152100.jpg
Nu heb ik mijn fiets ook eens gewogen zonder tassen. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat is er een topic dat gaat over hoeveel je fiets weegt.

Kan het nergens terug vinden helaas.
Mijn nieuwe sele royal respiro moderate zadel zit prima. Het is nog even wennen maar veel beter dan de twee vorige die ik gebruikt heb.

Wel een beetje jammer dat er na nog geen week al letters af beginnen vallen.
20230708_201906.jpg
Shorttrack schreef:
za 08 jul, 2023 19:02
Nu heb ik mijn fiets ook eens gewogen zonder tassen. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat is er een topic dat gaat over hoeveel je fiets weegt.

Kan het nergens terug vinden helaas.
Ik ook niet, maar wat weegt hij?

En als ik naar je achterwiel kijk lijkt de velg ingesleten, maar dat kan ook optisch bedrog zijn.