door
loknor » ma 29 mei, 2023 15:56
Shorttrack schreef: ↑zo 28 mei, 2023 23:18
Dat "wiebelen" doe je ook wanneer je op je zadel zit. Echt in een kaars rechte lijn fiets je bijna nooit eigenlijk. Al is het soms minimaal. Maar een driewielige bakfiets fiets wel kaarsrecht vooruit. Daarmee hang je niet in de bocht maar moet je daadwerkelijk sturen als in een auto. Dat resulteerde dus dat je al snel met je lichaam en je schouders heen en weer begint te dansen op je fiets. Niet alleen om je trapbeweging te compenseren maar ook om je evenwicht te houden en tegengewicht te geven (zelfs in de kleinst bochten).
Ah, nu vat ik wat je bedoeld, deze klacht kende ik niet.
Van de Babboe weet ik dat de achterwielmotoren vroeger zonder krachtsensor werden geleverd en nogal naijlen, wat wel overeenkomt met wat jij hier noemt. Dat naijlen is (net als regeneratief remmen) heel vervelend op een tweewieler, maar wellicht is dat met een driewieler minder vervelend.
FWIW ik heb vooral ervaring met grote vrachten met een achter wagen (mijn vrouw heeft het wel eens gepresteerd met twee kinderen op de voorfiets, twee in de wagen en dan nog lowriders voor). In die scenarios is een middenmotor aanzienlijk beter dan een naafmotor omdat je te snel over de thermische limiet gaat (ook rond Amsterdam hebben we motoren opgeblazen). Maar van bakfietsen weet ik te weinig van.
@willem.m Wat @Shorttrack beschrijft zijn juist scenario's waar een motor een enorm verschil maakt in bruikbaarheid (en actieradius). Zeker omdat je kinderen vaak niet meer zelf kan laten fietsen vanwege het (schandalige) verkeerbeleid rond scholen.
Slightly OT, maar wel een verklaring van het bakfietsengeweld: Mijn dochter kan zelfs op twaalfjarige leeftijd niet alleen naar school fietsen, eerst moet ze de provinciale weg over waar (zonder overdrijven) elke week rond 8.30 meerder mensen door rood vliegen. Omdat ik aan mezelf twijfelde heb ik dat een maandje geturfd, ik kwam op 1.15 keer per week en dat was vier keer in de week (andere dag doet mijn vrouw het wegbrengen).
Dan is de laatste 150 meter via een doorgaande hoofdweg zonder fietsstrook (laat staan fietspad) waar forenzen verkeer, bussen en ouders met SUV heen moeten, inclusief het superprettig parkeren (ook met SUVs). Wat je ziet is een kolonne fietsende ouders met hun kind aan de binnenkant en dan nog heb je mafketels die er met hun auto doorheen ploegen. Om dat te doen met een kind onder de 10 die nog wiebelt en blij verteld over haar tekening? Dan moet je dapperder zijn dan ik.
En als ik de scholen om me heen bekijk is er vrijwel altijd wel chaos rondschool vanwege auto's. Vandaar dat mensen bakfietsen of moederfietsen gaan gebruiken en dan is een motor echt wel een enorm voordeel. Ik vind het ook niet leuk, maar ik snap ze wel.