Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke derailleurwieltjes? (Nexave 600 series) - Forum Wereldfietser

Welke derailleurwieltjes? (Nexave 600 series)

Hoi allen,

Dit is mijn eerste post op het forum. Ik ben bezig met het reviseren van een oude Koga Roadrunner uit 2002 (althans deze lijkt het meeste op de brochure uit 2002). Ik wil de fiets gaan gebruiken voor meerdere kleine fietsvakanties in Frankrijk, België, Nederland en Duitsland. Ik heb niet zo veel verstand van fietsen, maar ik ben best wel handig, en kan goed dingetjes uitzoeken :D

Nu loop ik op één punt vast; ik wil onder andere de derailleurwieltjes vervangen, maar ik kan nergens vinden welke wieltjes ik moet gebruiken. Er zit een niet-originele derailleur op, want eigenlijk zou hier een LX Deore RD-M570 op moeten zitten. Zeer waarschijnlijk gaat het nu om een Nexave 600 series (gevonden na lang zoeken). Deze gebruikt dezelfde pulleys (twee verschillende pulleys) als de RD-M340. Nu kan ik nergens pulleys vinden voor de RD-M340 of RD-C600.

Ik heb het idee dat het eigenlijk wel veel uitmaakt welke wieltjes je erop zet. Het gaat hier ook om twee wieltjes van verschillende groottes. Weet iemand een equivalent van deze wieltjes? Of moet ik de hele derailleur vervangen (ik hoop het niet haha)? Alvast bedankt!
Shimano wieltjes, met 10 of 11tanden. Zijn gewoon te koop, voor weinig. Als je in de buurt woont, heb ik nog wel 10 tands wieltjes voor je voor niks.
Je bent beter in vragen stellen dan in zelf uitzoeken :D

Ik typte in duckduckgo de magische woorden 'pulley set shimano 9 speed' en de eerste hit was deze:

[url]https://www.bike24.com/p2252059.html[/url

De derailleurs die je noemt staan er bij. 100+ op voorraad dus je kan nog even vooruit.
Dit gaat kennelijk om 8 speed. Ik denk dat alleen het bovenste wieltje versleten is. Het onderste doet ook niet echt mee met schakelen.
br@m schreef:
wo 17 mei, 2023 17:59
Je bent beter in vragen stellen dan in zelf uitzoeken :D

Ik typte in duckduckgo de magische woorden 'pulley set shimano 9 speed' en de eerste hit was deze:
Dat zijn niet de wieltjes die ik moet hebben :D

Het gaat inderdaad om 9 speed wieltjes, maar het onderste en het bovenste wieltje verschillen van elkaar in grootte, dus dat zijn ze niet helaas.
Na het vragen stellen heb ik waarschijnlijk gevonden wat ik zoek. Het gaat waarschijnlijk om RD-M310 wieltjes. Als iemand dat kan beamen zou dat fijn zijn, maar anders bestel ik ze gewoon, het kost toch geen drol!
Wat een flauwe reacties, even googelen op RD-C600 leert dat die grotere derailleurwieltjes heeft dan 11t.

https://bikable.com/p22113/parts/pulley ... ls-13t-15t

Deze lijken er optisch zo veel op dat ik het wel zou durven gokken.
Shrek schreef:
wo 17 mei, 2023 19:32
Wat een flauwe reacties, even googelen op RD-C600 leert dat die grotere derailleurwieltjes heeft dan 11t.

https://bikable.com/p22113/parts/pulley ... ls-13t-15t

Deze lijken er optisch zo veel op dat ik het wel zou durven gokken.
Dank je! Ik zal zo straks de hoeveelheid tandjes tellen die mijn wieltjes hebben. Ik denk dat het inderdaad de 13 en 15t zijn.
RogierF schreef:
wo 17 mei, 2023 19:26
Het gaat waarschijnlijk om RD-M310 wieltjes.
Als je eerst eens goed telt hoeveel kransjes je fiets heeft. Het ene moment zeg je dat het om 9-speed gaat en daarna noem je 7/8-speed wieltjes. Ook noemde je het nummer van een 8-speed derailleur terwijl je het over 9-speed had.
Dat is voor forumleden lastig zoeken.
TS heeft 9-speed, en een RD-C600 achterderailleur, dat staat in de OP :wink:
Hi Rogier,
Ik zou eens beginnen de derailleur wieltjes schoon te maken, dik vet er in en ze netjes terug te monteren.
Dat is niet veel werk en het loopt weer.
Blijkt dit niet goed genoeg dan kan je volgens mij beter een andere derailleur kopen die bij jouw aantal kransjes past.
Wat je ook doet, geniet gewoon van het prutsen aan je fiets.
Oke, er bestaat hier wat onduidelijkheid over of ik een 9-speed of 8 speed derailleur heb. Het is een 9-speed zonder twijfel: Nexave 600 series is de enige optie, want de 300 en 400 series zijn 7- of 8-speed.

Ik heb de fiets van een jongen gekocht die me wist te vertellen dat het een 9-speed is, maar dat de cassette 8 kransen heeft, daardoor schakelt ie soms over. Dit merk je ook tijdens het schakelen. Ik ga de cassette vervangen voor een 9-speed; 11-32t. Oorspronkelijk hoort er ook een 9-speed op te zitten. De fiets is duidelijk ooit gerepareerd, waarbij de Deore LX shifters zijn blijven zitten, maar waarbij de Deore derailleur is vervangen voor een Nexave 600 series.

De derailleur is 9-speed maar heeft waarschijnlijk wieltjes die je inderdaad ook terugziet bij Altus 7-/8-speed derailleurs. Check de onderdelen van de 600 hier: https://www.disraeligears.co.uk/site/sh ... _2001.html. Als je die pulley unit onderdeelcodes in google intypt kom je dus op de Altus 340 uit.

Voor een aantal van jullie: Het is fijn dat jullie me proberen te helpen, maar als je het ook niet weet, kun je dat ook gewoon zeggen ipv de vraag niet te lezen en mij de les te lezen :wink:

Bedankt voor de suggestie @Shrek, denk dat het inderdaad die wieltjes zijn!

@Poppink, bedankt voor de tip! De kransjes zijn zodanig versleten dat ze wel aan vervanging toe zijn helaas. En ja, mogelijk moet de derailleur gewoon in zijn geheel vervangen worden. Vervang je gewoonlijk de derailleur in het geheel als de tandjes versleten zijn?
De actuation ratio (hoeveel mm de derailleur beweegt als de shifter 1mm kabel trekt) is bij 7, 8 en 9 speed systemen hetzelfde.

Dus met een 9 speed shifter en 9 speed cassette zou een 8 speed derailleur wel moeten werken.
(Als je het gefixt krijgt met die derailleurwieltjes)
RogierF schreef:
vr 19 mei, 2023 00:03
..... bedankt voor de tip! De kransjes zijn zodanig versleten dat ze wel aan vervanging toe zijn helaas. En ja, mogelijk moet de derailleur gewoon in zijn geheel vervangen worden. Vervang je gewoonlijk de derailleur in het geheel als de tandjes versleten zijn?
Bij mij lijkt het of achterderailleurs het eeuwige leven hebben. Op mijn Giant Terrago uit 1992 heb ik na ± 60.000 km eens de achterderailleur vervangen omdat iemand een mooie 2e hands aanbood die glimmend uit de ultrasoonreiniger was gekomen. De oude heb ik met de originele 7 speed shifters gebruikt en heel veel + ver mee gereisd en geMTBd. Met 3 x 8 shifters werkte de oude ook prima. In al die tijd 1 x wieltjes vervangen.

Op mijn goedkope, praktische 'doe eens normaal' trekkingfiets met Alivio, voor woon-werk, boodschappen en toch ook lange tochten en vakanties, vervang ik om de 10.000 km het middenblad, ketting en cassette. Dat kost bijzonder weinig, dus bij de laatste keer besloot ik voor 8 euro ook eens nieuwe derailleur wieltjes mee te bestellen. Bij moderne derailleurs moet je dan even opletten dat het ene wieltje boven (de index) moet en de ander (de pully) beneden moet en soms een draairichting heeft.

Vergeet niet dat je schakeling afhankelijk is van een keten:
- de shifters op het stuur bepalen de indexering (kabeltrek) en als ze intern versleten of vervuild zijn schakelt het al een stuk minder.
- als de kabels ergens wrijving of speling hebben kan schakelen niet vlekkeloos gaan. Het laatste bochtje naar de achterderailleur is een beruchte.
- als het draaipunt van de bevestiging van de derailleur op het frame slijtage begint te tonen ga je ook nooit meer accuraat schakelen. Als je de achterderailleur met de hand al 3-4 mm kan bewegen is het te veel.
- en dan nog iets over dat de spanning van de veer in de derailleur niet meer goed kan zijn.
RogierF schreef:
vr 19 mei, 2023 00:03
... die me wist te vertellen dat het een 9-speed is, maar dat de cassette 8 kransen heeft,... Oorspronkelijk hoort er ook een 9-speed op te zitten. ... waarschijnlijk wieltjes die je inderdaad ook terugziet bij Altus 7-/8-speed derailleurs. ...

Voor een aantal van jullie: Het is fijn dat jullie me proberen te helpen, maar als je het ook niet weet, kun je dat ook gewoon zeggen ipv de vraag niet te lezen en mij de les te lezen :wink:
Ik denk niet dat iemand hier had verwacht dat de vorige eigenaar zó creatief was. :lol: Dan krijg je een vreemde fiets, vreemde vragen en vreemde reacties. Goed dat je datbuitgebreid hebt opgehelderd.
Ik denk dat anderen je ondertussen wel alles verteld hebben.
Achterderailleurs (excl. de wieltjes) overlijden inderdaad vrijwel nooit door slijtage. Ongelukjes* zijn gevaarlijker en de meesten belanden uiteindelijk in de metaalbak lang voordat ze versleten zijn.

* Fiets omgevallen, ketting vastgelopen, in uitgaansgebied of bij het station gestald e.d.
Shrek schreef:
vr 19 mei, 2023 07:52
De actuation ratio (hoeveel mm de derailleur beweegt als de shifter 1mm kabel trekt) is bij 7, 8 en 9 speed systemen hetzelfde.

Dus met een 9 speed shifter en 9 speed cassette zou een 8 speed derailleur wel moeten werken.
(Als je het gefixt krijgt met die derailleurwieltjes)
Is dit zo? 7 speed casette zit op een smaller freewheel, 8 speed het bredere freewheel en heeft de zelfde afstand tussen de tandwielen en trekt even veel kabel bij de shifter.
9 speed heeft dacht ik een andere kabeltrek, en een andere afstand tussen de tandwielen achter.
Ketting verschilt toch ook tussen 6,7,8 en 9 speed?
Maar we gaan lang voorbij de vraag. Volgens mij komt de vraagsteller er wel uit, derrailleurwieltjes zijn in mijn beeld nooit zo heel kritisch.
ronaldi schreef:
ma 29 mei, 2023 09:31
Shrek schreef:
vr 19 mei, 2023 07:52
De actuation ratio (hoeveel mm de derailleur beweegt als de shifter 1mm kabel trekt) is bij 7, 8 en 9 speed systemen hetzelfde.

Dus met een 9 speed shifter en 9 speed cassette zou een 8 speed derailleur wel moeten werken.
(Als je het gefixt krijgt met die derailleurwieltjes)
Is dit zo? 7 speed casette zit op een smaller freewheel, 8 speed het bredere freewheel en heeft de zelfde afstand tussen de tandwielen en trekt even veel kabel bij de shifter.
9 speed heeft dacht ik een andere kabeltrek, en een andere afstand tussen de tandwielen achter.
De afstand tussen de kettingwlelen maakt niet uit als je de juiste shifter bij de juiste cassette gebruikt, bij 7, 8 en 9 speed is de ratio van de derailleur hetzelfde.