Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in de Baltische staten - Forum Wereldfietser

Fietsen in de Baltische staten

Beste wereldfietsers,

A.s. zomer willen we met z'n tweeën gaan fietsen in Litouwen, Let- en Estland. De tent gaat mee, maar we willen niet alleen kamperen (ten minste, ik wel, maar mijn partner niet :lol: ). We hebben een kleine 3 weken. Een zoekopdracht op het forum levert mij weinig bruikbare actuele reisinformatie.

Ik ben op zoek naar tips en ervaringen. Welke wereldfietsers hebben hier gefietst? Hoe zijn jullie ernaartoe gereisd? Wat zijn de ervaringen? Wat is de kwaliteit van de wegen en het verkeer? Wat is beslist de moeite waard (en wat juist niet)?

Bedankt alvast voor een reactie.

Groet, Tim
In 2014 heb ik er 6 weken gefietst. Echt aan te raden, prachtige landen, mooie natuur, veel te zien. Gevlogen vanaf Eindhoven op Vilnius en terug vanaf Letland met boot nr Kiel (Duitsland) en vanaf daar met trein nr huis. Ik kan je veel details over de route, afstanden, leuke plekken en overnachtingen (veel gekampeerd, en hotels in de hoofdsteden en soms leuke hutjes onderweg) vertellen. Mss handig als je me een pb stuurt, dan kan ik je wat informatie mailen. Groetjes, Marjan
Bijzonder aardig van je, Marjan. Maar misschien nog leuker voor mensen die meelezen, en ook wel geïnteresseerd zijn, of mensen die hier via zoeken naar deze info op dit draadje uitkomen, dat je het gewoon hier neerzet.
Daarvoor is een forum toch een beetje bedoeld, niet dan?🙂
Natuurlijk, Flix, dat snap ik. Maar het kost me veel tijd om dat allemaal te posten, en ik heb het in een mailbestand staan, vandaar mijn aanbod. Als dit niet te bedoeling is, sorry daarvoor.
Ik ben vorig jaar rond de Oostzee gefietst via de Baltische staten. Bijzondere landen. Qua steden was ik erg enthousiast over Vilnius.
Regelmatig wild gekampeerd wat prima ging. Campings zijn niet heel talrijk maar wel prima. Vaak met keuken om gebruik van te maken of droog te zitten.
Per toeval kwam ik uit bij hotel Zeit in Ligatne. Heel bijzondere plek. Daarom 2 nachten gebleven.
Eris veel te zien over het DDR-verleden. Ook bijzonder. Met name in Tallinn in Hotel Viru met KGB-museum.
Verder vooral veel natuur en vriendelijke mensen. Naar het noorden toe neemt fe levensstandaard toe. Estland ook meer georiënteerd op Scandinavië.
Zeker aan te raden .
Soms rijden we in 2 dagen met de auto naar Noord Polen en fietsen verder.
Eens de boot Kiel-Klaipeda genomen en Helsinki-Travemunde terug ,dat was weer veel leuker maar dan moet je vanuit Tallinn nog even met de boot naar Helsinki. Ik vond Tallinn de mooiste stad ,heeft ook een leuke stadscamping.
Verder alles wildkamperen , is daar net zo goed als in Scandinavie te doen. Zo zagen we in een jaar zowel de wolf als de eland ,nog in Polen waarempel. Verwacht drukke en slechte wegen. Kleine maar goede wegen is echt zoeken.
Pier.
Leuk idee!
Dan zul je veel Esten en Letten tegenkomen en wellicht ook Lee Towers??
Hoi! Ben nieuw hier, en lees ook graag mee:) heb ongeveer hetzelfde plan!

Weet iemand of je de boten al van tevoren moet reserveren?

En ik las in een ander topic hier dat het overal goed fietsen was, behalve 1 stuk boven Riga.
Lokale boten binnen de Baltische Staten, van vaste land nr eilanden of van eiland nr eiland, hoef je niet te reserveren. Maar boot Klaipeda-Kiel zeker wel!
wij gaan deze zomer ook 5 weken fietsen in Baltische Staten.
We beginnen in Polen, Warschau en dan via natuurparken langs de de oostgrens (Bialowieza, Bierbza) en de Suwalski Gap (recht van overpad voor russen tussen Kaliningrad en W-Rusland) naar Litouwen, Letland en dan Estland.
In Tallinn pakken we de boot naar Heksinki naar Duitsland om het laatste stukje te fietsen of de trein afhankelijk van resterende tijd. Naar het startpunt pakken we de trein naar Berlijn. Met de trein van Berlijn naar Warschau moet te doen zijn incl. fietsvervoer maar we krijgen hierover nog geen bevestiging van de Deutsche Bahn.

De route die ik globaal heb uitgezet staat op Routeyou.nl en heet 'Nordstream 3' :D
https://www.routeyou.com/nl-pl/route/vi ... rdstream-3

groet JM
Op YouTube Michiel Damhuis opzoeken: die heeft een flink verslag van zijn fietsreis daar gepost.
Kom net terug van een rondje Oostzee. De drie hoofdsteden van de Baltische staten bezocht van onder tot boven. Vooraf een route gemaakt.

De hoofdwegen zijn geasfalteerd en zijwegen vrij snel gravel en soms zand. Wij konden op sommige stukken moeilijk een camping vinden. Dan namen we een hotel. Ook paar keer WarmShowers. Tallinn vond ik de mooiste hoofdstad van de drie, daarna Vilnius en Riga (blijft persoonlijk). In Litouwen 2x een NL militaire colonne tegengekomen en ook Duitse en Amerikaanse militairen.

Volg je de hoofdwegen kan het druk zijn. De vluchtstrook is soms erg smal en soms niet aanwezig. Auto's gaan veelal wel ruim om je heen en dat is prettig. Eén keer een situatie meegemaakt dan een vrachtauto om mij heen wilde gaan, maar zelf ook ingehaald werd. Dit leidde tot veel gerem en getoeter vlak achter mij. Dat was ook de enige keer dat ik me, eventjes, onveilig voelde. Was ook op een regenachtige dag. Toen niet verder gefietst en een camping opgezocht. Ik heb een spiegeltje om het verkeer wat in de gaten te kunnen houden. Tot deze reis nooit gehad, maar erg prettig.

In Litouwen, iets boven de stad Siauliai tref je de heuvel van de kruizen aan. Indrukwekkend om die duizenden kruizen bij elkaar te zien. Iets noordelijker, vóór Joniskis, tref je Sunny Nights camping. Een fijne camping met een mooie sfeer, je kunt er ook op een bed slapen.

Met name in Litouwen viel op dat je in de dorpen soms moeilijk de supermarkt kunt vinden. Soms zijn ze ook erg klein, maar vaak ook zonder uithangborden of iets dergelijks.

Alleen gebruik gemaakt van de veerpont van Tallinn naar Helsinki. Die wel gereserveerd (1 dag vooraf), maar was beslist niet nodig geweest met de fiets.
Dankjulliewel voor de reacties!

Groet, Tim
Een aanvullende reactie op de Baltische Staten (eigenlijk zijn het de Baltische landen).
Wij zijn nu in Estland nadat we Polen, Litouwen en Letland doorkruist hebben. Het zijn prachtige landen met veel kampeeropties wild of niet, prachtige natuur en meren om te zwemmen en mooie steden. Over de fietsbaarheid, valt wel iets te zeggen: Het is kiezen of delen. Kies je hoofdweg. Dan rijdt je over prima asfalt en maak je veel kilometers in korte tijd. Maar dan deel je de route ook met vrachtwagens en auto's en dat is niet prettig fietsen want ze rijden hard. De andere optie is over de onverharde wegen, de meeste landwegen zijn onverhard. Soms zijn er ook delen verhard maar deze eindigen uiteindelijk toch weer onverhard. Het is dan gravel of zand of een combi darvan. Dat is opzicht niet erg ware het niet dat deze wegen een 'wasbord'-structuur hebben. Hierdoor rammelt alles los wat vast zat en kun je vaak niet harder dan 10 km/uur fietsen. Het is erg intensief, vraagt veel geduld en goed zoeken naar de meest blakke delen. Maar wel veel mooier en tustiger dan de hoofdwegen.
N.b. ik denk me suf over te hoe die wasborden ontstaan. Sommige zeggen door het remmen van auto's, maar dan zou het op bepaalde plekken meer of minder moeten zijn en dat is niet zo. Anderen zeggen door zware vrachtwagen en het stuiteren van de banden. Ik weet het niet. Ik heb nog geen overtuigende verklaring gehoord? Weet iemand dit?
Ik denk dat een eigenfrequentie van stuiterende autowielen aan de basis ligt. Merk op dat de lengte van de golf precies die is, die het meest irritant is.
Het eerste begin wordt verookzaakt door een kuiltje in de weg; dat is er altijd wel. De autoband "valt" erin, stuitert aan de andere kant tegen de rand, wipt omhoog en komt enige decimeters verder weer neer. Daar ontstaat een nieuw kuiltje. Een tijdje later ontstaat het derde, enzovoort.
Steeds als een band op de bodem van een kuiltje komt wordt het dieper.
Had me ook wel eens afgevraagd hoe ‘washboarding’ ontstond.

Leon heeft een oorzaak beschreven ,..verder in dit artikeltje nog een paar oorzaken,…

https://blog.midwestind.com/how-gravel- ... hboarding/
Dat was eens in Friesland.
Weetje.
Autobanden hebben een profiel dat steeds korter en langer wordt om 'zingen' van de banden te voorkomen.
Fietsbanden hebben dat voor zover ik weet niet.
Die hebben vaak een doorlopende middenril.
De bekende Almotions hebben dat niet en daarom zingen die op glad asfalt.
Afbeelding
thoppen schreef:
za 22 apr, 2023 17:26
Beste wereldfietsers,

A.s. zomer willen we met z'n tweeën gaan fietsen in Litouwen, Let- en Estland. De tent gaat mee, maar we willen niet alleen kamperen (ten minste, ik wel, maar mijn partner niet :lol: ). We hebben een kleine 3 weken. Een zoekopdracht op het forum levert mij weinig bruikbare actuele reisinformatie.

Ik ben op zoek naar tips en ervaringen. Welke wereldfietsers hebben hier gefietst? Hoe zijn jullie ernaartoe gereisd? Wat zijn de ervaringen? Wat is de kwaliteit van de wegen en het verkeer? Wat is beslist de moeite waard (en wat juist niet)?

Bedankt alvast voor een reactie.

Groet, Tim
Het lijkt erop dat je op zoek bent naar tips en ervaringen voor een fietstocht in Litouwen, Letland en Estland. Deze landen bieden prachtige mogelijkheden voor fietsen, en hier zijn enkele algemene overwegingen:

Vervoer: Overweeg om met de trein of bus naar de regio te reizen en je fiets mee te nemen. Dit kan een handige manier zijn om je reis te beginnen.

Wegen en verkeer: Over het algemeen zijn de wegen in deze landen van goede kwaliteit, en er zijn veel rustige wegen met weinig verkeer, vooral in de landelijke gebieden. Houd er rekening mee dat sommige verbindingswegen drukker kunnen zijn.

Kamperen: Als je van kamperen houdt, zijn er veel campings en natuurlijke kampeerplekken beschikbaar. De Baltische Staten hebben prachtige natuur en nationale parken waar je kunt kamperen.

Bezienswaardigheden: Elke Baltische staat heeft zijn eigen unieke bezienswaardigheden. Overweeg een bezoek aan historische steden zoals Vilnius, Riga en Tallinn, evenals de prachtige Baltische kust en nationale parken.

Cultuur: Leer enkele basiswoorden en -zinnen in de lokale talen (Litouws, Lets en Ests). De lokale bevolking waardeert het wanneer je probeert hun taal te spreken.[
thoppen schreef:
di 11 jul, 2023 22:40
Dankjulliewel voor de reacties!

Groet, Tim
Hoe was het, wat hebben jullie gedaan?
Waar heb je leuke kampeerterreinen gevonden, wat vond je van de wegen, hebben jullie wat bijzonders meegemaakt om te delen, hoe was de aanreis en de terugreis, hoe vonden jullie het?

Graag van je te lezen!