Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Osmand en energie - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Osmand en energie

Ik ben geen wildkampeerder en geen wilde kampeerder en heb zeer weinig vertrouwen in de oplaad capaciteiten van zonnepaneeltjes.
Over opladen via de naafdynamo denk ik wel eens na maar tot nu toe overwint de rede het van de opgeschroefde verwachting.
Komt bij dat ik mij niet altijd aan 'de route' hou.
Zo nu en dan de telefoon tevoorschijn trekken om te kijken waar ik ben volstaat naast het gebruik van een landkaart.
Zo blijkt de capaciteit van de accu eigenlijk altijd voldoende.

Omdat ik altijd op een camping of bij slecht weer in een onderkomen terecht kom houd ik mij vast aan de stekker.

Om op een camping geen risico te lopen op diefstal in het toiletgebouw wandel ik naar een nabijgelegen caravan en vraag of ik mijn stekkerbundel bij hun mag inpluggen.
Daarna doe ik mijn wasje, neem een douche en eet mijn eten om vervolgens de volgeladen apparaten weer op te halen bij de caravan.

Zeg maar de pragmatische oplossing.
Ik mis wat er praktisch is aan een papieren kaart lezen onderweg.
Ik heb het vandaag eens uitgetest, met mijn axa lamp met usb en son dynamo. Ik heb wifi en mobiele data uitgezet en osmand aangezet, geen turn to turn navigatie maar gewoon de kaart met een gpx track erop. Als ik het scherm voornamelijk uit laat en 20+ km/u rijd had ik netto net genoeg stroom om de batterij heeeel langzaam op te laden. Maar met scherm vaker aan (wat ik wel prettig vind) liep de batterij alsnog leeg.

Ik merkte dat het een lichtelijk stress verhogende factor was - niet het scherm te lang aanlaten! Let op je snelheid! - en ik was blij dat ik ook gewoon een dikke powerbank bij me had met snellaadfunctie. Kun je gewoon het scherm aanhouden en laadt ie alsnog snel op.
LHTJoost schreef:
zo 28 mei, 2023 14:46
Ik mis wat er praktisch is aan een papieren kaart lezen onderweg.
Die loopt niet leeg.
Poppink schreef:
zo 28 mei, 2023 19:55
LHTJoost schreef:
zo 28 mei, 2023 14:46
Ik mis wat er praktisch is aan een papieren kaart lezen onderweg.
Die loopt niet leeg.
Leuk voor een overzichtelijk rondje maar voor een fietsreis weegt dat voordeel toch niet op tegen de nadelen.
Twaalf dagen onderweg in een nogal heuvelig landschap (eufemisme). Redelijk veel onverhard, niet bevorderlijk voor de snelheid.
Iedere avond telefoon opgeladen aan powerbank, die eens in de zoveel dagen wordt volgetankt.
Slechtste dag eindigde met een capaciteit van 65 %.
Iedere avond telefoon opgeladen aan powerbank, die eens in de zoveel dagen wordt volgetankt.
Dus onvoldoende stroom van de naafdynamo, dat is helaas ook mijn ervaring.
Bert van Sprang schreef:onvoldoende stroom van de naafdynamo
Klopt. Maar zonder tussentijds opladen, kan je toch gauw 3 á 4 dagen navigeren.
Het meest ideale is natuurlijk dat de naafdynamo meer prik levert dan je nodig hebt, zodat je nooit op de batterij van je telefoon hoeft te letten.

Ik wil met deze praktijkervaring alleen aangeven dat het qua energie niet echt een probleem is om met de telefoon te navigeren.
Als ik op een weg rijd waar de eerstvolgende 10 kilometer niks te navigeren valt, geen afslagen dus, en ik het scherm uitzet, zie ik vaak dat ik na die afstand soms 3 á 4% heb bijgetrapt. Vind ik niet slecht.
Peter ik ben net als jij aan het proberen hoe lang ik met een naafdynamo of powerbank kan doen .
zodat ik in de praktijk weet hoe het gaat .
al die formule,s en tabellen zeggen me niks .
ik navigeer met mobiel en komoot.
en heb een garmin als backup .
ik gebruik een kemo m 172 n tussen dynamo en apparaat wat ik op wil laden .
garmin laad snel op maar de telefoon alleen als ik steeds het scherm uitzet ,maar dat vind ik zelf niet fijn .
zal aankomend weekend eens kijken hoe het gaat met powerbank er tussen .
In heuvelachtig landschap ga je niet blij worden van de Kemo.
Vandaar de powerbank als backup
Maar hoezo niet blij met de kemo ?
Berg op of berg af of beide .
Ik merk wel dat hij niet laad als ik onder de 14 km/h fiets.
Maar weet dan niet of dat aan de kemo ligt of dat de son dynamo dan te weinig volt levert
Beide. Inderdaad bij lage snelheden doet hij niets en bij hoge snelheden ook niet. Wat vooral vervelend was, was dat na uitschakeling bij hoge snelheden het vrij lang duurde voordat hij het ook bij lagere snelheden weer deed.
Ik merkte wel dat hij onder de 14 km /u
Niet meer oplaadde want dan begon de garmin te piepen
Vanavond multimeter aan dynamo geknoopt viel me op dat hij onder de 14 km /u
Minder dan 12 volt levert
Blijkbaar heeft de kema minimaal 12 volt nodig misschien andere omvormers ook wel maar dat weef ik niet .
Daarna multimeter na de kema geknoopt
Die levert al snel 5 volt naar dat word bijna niet hoger dus zal hij wel begrenst zijn met een spanningsregelaar .
Tot nu toe ben er wel blij mee maar heb uitsluitend vlak gereden
Dus we gaan het meemaken deze zomer