Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gestrand in Duitsland met kapotte Gates riem - Forum Wereldfietser

Gestrand in Duitsland met kapotte Gates riem

Lieve wereldfietsers,
Ik ben gestrand in Winningen (nabij Koblenz) omdat de Gates belt drive van mijn fietsmaatje gescheurd is. De lokale fietsenmaker was zo lief om meteen maandagochtend naar zijn groothandel te rijden, maar daar was de riem niet te krijgen. De riem is wel te bestellen, maar dan moeten wij minimaal nóg een dag wachten, en wij hebben Winningen wel gezien (de fietstocht is maar een paar dagen).

Wat zijn onze opties? We zouden de trein naar Keulen kunnen pakken, om eventueel daar naar een fietsenmaker te gaan die verstand heeft van riemen. Maar ik zou niet weten welke. Ombouwen naar een kettingaandrijving lijkt geen optie. Die riem repareren ook niet. De fietshandel in Nederland waar de fiets gekocht is, is vandaag dicht.

Zien wij nog een optie over het hoofd?
Even goed kijken welk type riem je hebt en in welke lengte. Als je weet welke riem het precies is dan kun je gewoon een rondje bellen met fietsenwinkels in een cirkeltje wat steeds groter wordt om de plaats waar je nu bent.

Afhankelijk van de hoeveelheid slijtage zou je ook kunnen overwegen om ook de riemtandwielen voor&achter te vervangen. Op versleten tandwielen zal een nieuwe riem ook een niet al te lang leven hebben. Ook kun je in dat geval de tandwielverhouding in heroverweging nemen. Als je daar tevreden mee bent, lekker zo houden, maar mocht je liever lichter of zwaarder willen dan zou dit wel een moment kunnen zijn om over te stappen naar een andere tandwielverhouding.

En voor een volgende keer, overweeg een reserve riem mee te nemen.
geert11 schreef:
ma 15 mei, 2023 10:50
de fietstocht is maar een paar dagen
Dan zou je ook kunnen overwegen om de tocht af te breken en met bijvoorbeeld trein en/of Flixbus terug te gaan. Dan kun je de oplossing lekker aan je fietsenmaker laten ;)
Bike-components zit in Aachen en heeft alle lengtes wel op voorraad, maar daar zit je ook niet om de hoek.

Ik zou vandaag eerst gericht zoeken en rondbellen en pas ergens heen gaan als je zeker weet dat daar de juiste lengte riem voor je klaarligt.

Of maak van de nood een deugd en ga de resterende dagen wandelen en wijnproeven.

Of huur ter plekke een fiets en maak nog een dagtochtje.
Shrek schreef:
ma 15 mei, 2023 11:03
Of maak van de nood een deugd en ga de resterende dagen wandelen en wijnproeven.

Of huur ter plekke een fiets en maak nog een dagtochtje.
Dit. Na bestelling een dag wachten. Dat is nog wel te overzien.

Wel aardig van de lokale fietsenmaker dat hij moeite heeft gedaan om wat te bemachtigen.
Canyon zit op fietsafstand. Die zou je kunnen bellen? Of een zaak die Canyon levert in Koblenz. Poison zit ook op fietsafstand. Die zou je kunnen bellen. Als één van hun je aan een riem kan helpen ben je morgenochtend weer op pad.
geert11 schreef:
ma 15 mei, 2023 10:50
Ik ben gestrand in Winningen
Hoe is het gegaan vandaag? :idea:
*contact opgenomen met mods*
Aart. schreef:
di 16 mei, 2023 22:00
*contact opgenomen met mods*
Waarom?
Misschien omdat het dusdanig off-topic werd dat het weer richting een anti-riemaandrijving topic ging en er daardoor enkele forumposts zijn verwijderd door de moderators?

'k Ben trouwens ook wel benieuwd hoe het afgelopen is.

En is er bekend wat de oorzaak was ook? Slijtage of kwam er misschien iets tussen riem en tandwiel wat maakte dat'ie brak?
Slijtage of kwam er misschien iets tussen riem en tandwiel wat maakte dat'ie brak?
Ik ben ook wel benieuwd, vooralsog was ik niet van plan bij korte tochtjes een reserveriem mee te nemen. Als onverwacht kapot gaan vaker voorkomt, moet ik dat misschien wel doen.
Lieve mensen,
Bedankt voor al jullie suggesties! Uiteindelijk terug naar Keulen getreind, dat was de enige plek in de omgeving waar zo'n riem nog te krijgen was.

De reden was waarschijnlijk dat de riem niet goed afgesteld was en al beschadigd was. Hij was er al een paar keer afgelopen vóór de fietsvakantie, en toen heeft de fietsenmaker wat bouten aan moeten draaien die volledig los waren (!). Les voor volgende keer voor mijn fietsmaat.