Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer is een fietstocht zwaar? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Wanneer is een fietstocht zwaar?

Bert van Sprang schreef:
ma 15 mei, 2023 09:30
Echter wat ik vorig jaar vooral zwaar vond waren de appjes in de appgroep van medefietsers die om 13:00 al appten op de camping te zijn aangekomen terwijl ik nog zeker 4 uur moest fietsen: dus vooral een dingetje tussen mijn oren.
Dus vooral een dingetje in je handen Bert.
Je mag het niet 😎en je laat overduidelijk zien dat het jou op een negatieve manier afleidt. 🤦‍♂️😣
Het WhatsApp bericht had natuurlijk ook gelezen kunnen worden tijdens een pauzemoment (-:

En ach, 1700u op een camping aankomen lijkt me over het algemeen een betere tijd dan 1300u ;)
Poppink schreef:
ma 15 mei, 2023 09:54
Bert van Sprang schreef:
ma 15 mei, 2023 09:30
Echter wat ik vorig jaar vooral zwaar vond waren de appjes in de appgroep van medefietsers die om 13:00 al appten op de camping te zijn aangekomen terwijl ik nog zeker 4 uur moest fietsen: dus vooral een dingetje tussen mijn oren.
Dus vooral een dingetje in je handen Bert.
Je mag het niet 😎en je laat overduidelijk zien dat het jou op een negatieve manier afleidt. 🤦‍♂️😣
Vreemde aanname dat Bert zijn telefoon gebruikt tijdens het fietsen. En ook dat zijn verhaal aantoont dat het uitsluitend op een negatieve manier afleidt. Misschien is ook heel positief stimulerend om onderling contact te hebben.
Je mag het niet
Niks in mijn handen, mijn smartphone zit netjes in een houder. En als organisator wil ik appjes van andere deelnemers in de gaten houden ivm mogelijke problemen.
Wanneer een tocht te zwaar is of niet is voor iedereen anders. Voor mij is er een groot verschil tussen toen ik jong was en nu ik ouder ben. Toen ik in mijn twintig jaren was deed ik veel kilometers op een dag. Rond de 100 tot 120 wel en nam eigenlijk nooit genoeg tijd voor rust enzo. Heb veel gefietst en de tocht moest steeds groter en meer worden. Ook nam ik nooit de bus of zo, ik wou perse altijd alles fietsen

Nu ben ik 50 en doe het veel rustiger aan. Ik hoef geen 100km op een dag. Soms doe ik maar 40 km en kijk ik veel vaker rond en neem veel maar pauzes. Misschien is het omdat ik ouder ben maar tijd speelt minder een rol. Ook neem ik nu wel eens de bus of trein en wil niet alles perse fietsen. Niks mis mee om een stuk met de bus of trein te doen.

Ik ga straks naar Zuid-Amerika voor 5.5 maand en neem er de tijd voor. Op deze tocht zal ik best zware etappes tegenkomne, veel klimmen op grote hoogtes, maar ik neemer de tijd ervoor. Ben ik op dan stop ik gewoon voor de dag. Ook zal ik kortere etappes doen. Ik hoef geen 100km met veel hoogte meters te doen elke dag, maar rustig aan en als ik maar 60km op een dag doe, ook prima Ik zie het wel.
Het is idd heel persoonlijk. Mijn ervaring is dat ik nu (55) juist makkelijker lange dagen fiets dan toen ik jonger was.
Alle reacties bevestigen het gevoel dat ik beschreef bij de start van deze discussie: je kunt eigenlijk niet uitleggen aan een beginner of een tocht zwaar is of niet. Het hangt van te veel factoren af.
piviets schreef:
zo 14 mei, 2023 22:42
Dus zelf koken/ontbijt maken en een ruime tent om ook bij sneeuwstorm gemutlich te eten. Afstanden van 600 km zijn te doen zonder winkel/kraantje .
Ik startte dit draadje omdat een vriendin me vroeg of de Groene Weg zwaar was. Ze wil hem in de zomer rijden. Ik vermoed dat ze weinig sneeuwstormen zal moeten overleven :) En de horeca en de winkels zijn weliswaar niet zo dik gezaaid op die route in de Ardennen en noordoost Frankrijk, maar 600 kilometer zonder bevoorrading, dat zal ze toch niet tegenkomen, denk ik :)
Poppink schreef:
do 11 mei, 2023 23:53
Belle schreef:
do 11 mei, 2023 23:29
Zeker maar ik zie ook nog veel wat minder ervaren vakantiefietsers waarbij het ook aan de kleding en/of spullen ligt. 40mm bandjes
Wat is er mis met 40mm banden?
De verschillende stellen fietsers in de Harz vonden de route daar (over heuvels en gravelpaden) te zwaar. Twijfelden of hun fiets het wel aankon. Ook een stel met Fahrrad Manufaktur fietsen. Wij waren volledig verrast want wij kunnen het eerder zelf niet aan dan dat onze fietsen het niet zouden hebben aangekund. 40 Mm is een beetje te smal voor gravel met bepakking denk ik.
Edwin* schreef:
vr 12 mei, 2023 00:00

Dat is tot op zekere hoogte misschien wel zo.

Maar je gaat ervan uit dat je voornamelijk dit weer krijgt:

95c2ed7e-7f3f-48ae-9a13-991dca3d7d1d.jpeg

Dat was vorige week aan het Gardameer…

Terwijl je een week later een stuk zuidelijker dit te wachten staat:

55ff50e0-7f60-4ac5-8f31-13b15d759140.jpeg

Dat was vandaag…

En dan kun je op een TM3+ met 62mm banden onderweg zijn (is dat beter dan 40 mm dan?? :roll: ), Ortlieb tassen, Merinowollen ondergoed, Mammut fleecetrui, Arc’teryx Gore-Tex (Paclite met 3-laags schouderstukken), Gore-Tex regenbroek, Vaude overschoenen, halfhoge Lowa Gore-Tex schoenen, MSR tent (van een jaar oud), Mountain Hardwear donzen slaapzak, Exped hoofdkussen, Therm-a-Rest slaapmat, extra isolerende folie voor onder de slaapmat, muts, handschoenen, etc. etc… Maar tegen sommige omstandigheden is niets meer bestand.

Het blijft toch iedere keer weer een avontuur, de ene keer wat meer dan de andere keer.
Mijn motto is vaak “aan het materiaal zal het niet liggen” en dat geldt inmiddels ook voor mijn vrouw, maar toch…
Wat was er aan de hand dan in onderstaande situatie? Ik zie 12,4 graden en regen. Ideale temperatuur voor een regenpak. Ik heb twee weken door de regen gefietst in Engeland, waarbij het water UIT de waterafvoeren stroomde in plaats van erin weg.

Ik denk dat je met 62 mm wel wat betere grip hebt in modderstromen dan met 40 mm maar ook dat blijft natuurlijk wat aan de smalle kant.
Belle schreef:
wo 17 mei, 2023 14:51
40 Mm is een beetje te smal voor gravel met bepakking denk ik.
Dat ligt dan vooral aan welke fietser die ermee onderweg is, en met hoeveel bepakking.

Want menig gravelbike rijdt op 40mm brede banden, dat zou dan die gravelbikes ongeschikt maken voor gravel met bepakking?

Dat denk ik niet.
Belle, twee weken Engeland, dan kun je twee weken regen verwachten inderdaad. Dat is algemeen bekend.

Maar Italië, Rome, voorjaar… daar heb je toch andere voorstellingen bij.

Heb je het nieuws een beetje gevolgd over het weer in Italië momenteel?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... weer-regen

En wat die 40 mm banden betreft op gravelwegen, mijn gravelbike heeft 42 mm banden en met bepakking is dat prima fietsen, op allerlei soorten ondergrond.

Ik moet er niet aan denken om 62 mm banden op mijn (bepakte) gravelbike te hebben.
Ach 😉 wat boeit het... De hele dag op een scherm koekeloeren, dat is pas zwaar 😱
In de jaren 80 werd ik door wielrenners meewarig aangekeken met mijn dikke banden. 32 mm. Maar ik kon wel onverhard! Zolang de ondergrond hard was en ik niet te veel stronken en stenen raakte ging dat prima.
Waarmee ik niet ontken dat mijn huidige 50 mm banden toch veel lekkerder gaan op onverhard.
Op vakantie met 30 kg bagage een stukje overhard met 37 mm banden heb ik wel gedaan. Met 50 mm is het wel zorgelozer, vind ik.
Edwin* schreef:
wo 17 mei, 2023 20:17
En wat die 40 mm banden betreft op gravelwegen, mijn gravelbike heeft 42 mm banden en met bepakking is dat prima fietsen, op allerlei soorten ondergrond.
Ja maar die is licht bepakt. Bij een "klassieke" hoeveelheid bepakking zou het dan moeilijker zijn... alhoewel? Vroeger was 37mm de standaard en daar ging men ook de hele wereld mee over.
Edwin* schreef:
wo 17 mei, 2023 20:17

Ik moet er niet aan denken om 62 mm banden op mijn (bepakte) gravelbike te hebben.
Dat is dan een Salsa Fargo of iets soortgelijks. Toch ook best leuk? (-:
Fedor schreef:
wo 17 mei, 2023 20:30

Vroeger was 37mm de standaard en daar ging men ook de hele wereld mee over.
Nog smaller hoor! De eerste Giant Expedition en vergelijkbare asfalt randonneurs van bijv Koga of Vlerick hadden toen (begin jaren 90) 28 mm banden. In ‘94 kocht ik een Vittorio tandem. Standaard leverde Frank Groot die toen, ook voor rijden met 4 grote tassen en beladen bagagedrager, met 32mm banden. Op speciaal verzoek heeft hij er toen voor mij 37mm banden opgezet. Op beide fietsen kon je met complete kampeeruitrusting en een 90+ eigen gewicht behoorlijk op niet al te slecht gravel rijden. Maar zoals hierboven al gemeld, de huidige 50 mm is wel zekerder en fijner.
Senior2 schreef:
wo 17 mei, 2023 21:27
In ‘94 kocht ik een Vittorio tandem. Standaard leverde Frank Groot die toen, ook voor rijden met 4 grote tassen en beladen bagagedrager, met 32mm banden. Op speciaal verzoek heeft hij er toen voor mij 37mm banden opgezet.
Inderdaad ja, mijn Vittorio tandem had veel later dan 1994 ook af-fabriek 32mm ContiTT2000's. Gelukkig paste 37mm ook prima, veel meer werd helaas lastig. 40mm Almotions erop was wel leuk geweest.

Maar mooi was 'ie wel. Zwaar ook trouwens, maar ach... gelukkig til je een tandem meestal samen ;)
Ik bedacht met laatst, wat voor mij een (fiets)reis echt zwaar zou maken.
Flink ziek worden.
Ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt. Maar dit lijkt me echt een naar scenario.
Ik heb wel eens een licht griepje gehad. Dat vond ik niet zo erg. Maar flink ziek worden zodat je niks meer kan, of met maag/darmproblemen lijkt me het toch wel heel nasty.

Ook zoiets: een ongeluk krijgen en gewond raken. Ook nog niet meegemaakt.

Zolang me dit niet overkomt mag ik mezelf toch gelukkig prijzen, ook al is het slecht weer, voel ik me moe, gaat spul kapot of wil het allemaal niet goed lukken.
Vermoeidheid zit hem bij mij voornamelijk in overprikkeling. Zaken waardoor ik overprikkeld raak, maken voor mij een fietsdag uitputtend.
Druk verkeer, bijvoorbeeld, of de godganse dag een huilende wind in mijn oren, of een verzengende zon die niet aflatend op me neerbrand, of continu mensen langs de kant van de weg die " hey, mister" roepen, om maar een paar dingen te noemen.

Dit verklaart mijn voorkeur voor de stille bergwereld. Met lichamelijke vermoeidheid, kan ik een stuk beter overweg dan met geestelijke.

Het ergste schrikbeeld is voor mij een nacht in een berghut naast een snurker... Dan kun je me de volgende dag wegdragen.

Zo is iedereen anders, en is er op de vraag of een bepaalde fietstocht zwaar is, dus ook moeilijk antwoord te geven, tenzij je degene die de vraag stelt heel goed kent. Bovendien hangt veel af van de omstandigheden, en die worden deels door het toeval bepaald.
alma schreef:
zo 28 mei, 2023 06:53
Zaken waardoor ik overprikkeld raak, maken voor mij een fietsdag uitputtend.
Druk verkeer, bijvoorbeeld, of de godganse dag een huilende wind in mijn oren, of een verzengende zon die niet aflatend op me neerbrand, of continu mensen langs de kant van de weg die " hey, mister" roepen, om maar een paar dingen te noemen.
En zo is het.