Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 9 euro ticket (Deutsche Bahn) - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

9 euro ticket (Deutsche Bahn)

Beetje inflatie maar nog steeds interessant.
De tovenaar schreef:
za 28 jan, 2023 16:23
Kost vanaf 1 mei €49 per maand 🙂
https://nos.nl/artikel/2461553-duitslan ... anaf-1-mei
Jammer van deze keuze. Het betekent dat mensen die die 49 euro betalen een maand lang zullen proberen hun investering te laten renderen en zo veel mogelijk te reizen, terwijl degene die alleen af en toe de trein zou willen nemen tegen dat bedrag aanhikt en de auto neemt.
Het resultaat is dat de treinen vol zitten met overconsumerende treinreizigers terwijl het autoverkeer nauwelijks verminderen zal. Het wakkert een zoveelste tweedeling in de maatschappij aan.
Ze hadden in plaats van een drempel van 49 euro het omgekeerde moeten doen: iedereen een klein aantal vrijwl gratis treinkilometers per maand of jaar geven maar daarboven een normale prijs rekenen.
LHTJoost schreef:
za 28 jan, 2023 16:39
Beetje inflatie maar nog steeds interessant.
Misschien ook beter zo, iets duurder en hopelijk minder druk. Vorig jaar was het niet fijn om in Koblenz over te stappen.
De tovenaar schreef:
za 28 jan, 2023 16:23
Kost vanaf 1 mei €49 per maand 🙂
https://nos.nl/artikel/2461553-duitslan ... anaf-1-mei

Duitsland kiest voor goedkoop ov: 49 euro per maand vanaf 1 mei
Reizigers in Duitsland kunnen vanaf 1 mei weer gebruikmaken van goedkoper openbaar vervoer. Voor 49 euro per maand kun je dan onbeperkt reizen met bussen, trams, metro's en regionale treinen in heel Duitsland.

Het 49-euro-ticket is een opvolger van het populaire 9-euro-ticket van afgelopen zomer. Dat was bedoeld om het ov een boost te geven en mensen in vakantietijd tegemoet te komen in de kosten voor vervoer.
Van 'voor niets'(9 euro) reizen, naar nog steeds een zeer goedkoop reizen - voor iemand die meerdere malen in de maand reist.

En als je het met het (oude?) Quer-durchs-Land-Ticket (1 dag onbeperkt met de Duitse regionale treinen) zit je ongeveer op het zelfde bedrag (voor alleen-reizenden) als voorheen.
Maar kun je, indien gewenst, er veel meer dagen gebruik van maken.
Leon schreef:
za 28 jan, 2023 16:58
De tovenaar schreef:
za 28 jan, 2023 16:23
Kost vanaf 1 mei €49 per maand 🙂
https://nos.nl/artikel/2461553-duitslan ... anaf-1-mei
Jammer van deze keuze. Het betekent dat mensen die die 49 euro betalen een maand lang zullen proberen hun investering te laten renderen en zo veel mogelijk te reizen, terwijl degene die alleen af en toe de trein zou willen nemen tegen dat bedrag aanhikt en de auto neemt.
Het resultaat is dat de treinen vol zitten met overconsumerende treinreizigers terwijl het autoverkeer nauwelijks verminderen zal. Het wakkert een zoveelste tweedeling in de maatschappij aan.
Ze hadden in plaats van een drempel van 49 euro het omgekeerde moeten doen: iedereen een klein aantal vrijwl gratis treinkilometers per maand of jaar geven maar daarboven een normale prijs rekenen.
Het probleem is dat van adres naar station en van station naar adres (of bestemming) in Duitsland anders in elkaar zit dan in Nederland. Wij hebben zowat bij alle stations een fietsenstalling. Maar in het buitenland haast nooit. Blijft Beförderung nog over, maar soms niet bij kleine Bahnhöfe....
Darum nehmt man die PKW....
Martin E. van Doornik schreef:
za 28 jan, 2023 19:06
...
Darum nehmt man die PKW....
Die Bahn, das Auto, der (Personenkraft)Wagen. En in dit geval is het de 4e naamval, dus den PKW.

On-topic: Een mooie opsteker voor het OV in Duitsland! Hopelijk heeft dit soort maatregelen een blijvend effect op het reisgedrag van onze oosterburen.
Das Fahrrad!
Vorig jaar was dat een afbraakprijs van 9 euro per maand. Nu is dat 49 euro. Nog altijd aantrekkelijk voor velen die nadenken over het laten staan van de vervuilende en ruimtevretende automobiel, Wellicht voor enkelen zelfs aantrekkelijk genoeg om de gemotoriseerde vierwieler af te schaffen.
Helaas durft autoland Duitsland het niet aan om tegelijkertijd pushmaatregelen te nemen om het autoverkeer in te dammen , zoals maximumsnelheden op de autosnelwegen in te voeren en is "Maut" (tol) nog altijd een vies woord bij onze oosterburen.
Als je een 49 euro ticket koopt verplicht je je tot een automatische incasso. Die zonder opzeggen elke maand doorloopt. Ik weet niet hoe gemakkelijk het op te zeggen is. We hebben maar een los kaartje gekocht en ook dat was best goedkoop.
bert sitters schreef:
za 28 jan, 2023 20:25
Vorig jaar was dat een afbraakprijs van 9 euro per maand. Nu is dat 49 euro. Nog altijd aantrekkelijk voor velen die nadenken over het laten staan van de vervuilende en ruimtevretende automobiel, Wellicht voor enkelen zelfs aantrekkelijk genoeg om de gemotoriseerde vierwieler af te schaffen.
Helaas durft autoland Duitsland het niet aan om tegelijkertijd pushmaatregelen te nemen om het autoverkeer in te dammen , zoals maximumsnelheden op de autosnelwegen in te voeren en is "Maut" (tol) nog altijd een vies woord bij onze oosterburen.
Zouden deze zgn. pushmaatregelen de automobilist er werkelijk toe bewegen om daardoor meer gebruik te gaan maken van de trein/het OV?
Is dat in Nederland dan het geval geweest? Nemen we in Nederland daar een voortrekkersrol in?

Het is zo gemakkelijk om van een ander land iets te vinden.
Wat ze zouden moeten doen, maar wat doen “we” zelf?

Ik denk dat je de infrastructuur in Duitsland overigens niet kunt vergelijken met die van Nederland. Over het algemeen heb ik geen klachten over het OV in Duitsland voor de keren dat ik er gebruik van heb gemaakt. Daarbij trouwens best wel eens gebruik gemaakt van een vervuilende en ruimtevretende bus, met 6 passagiers er in.

Zou er dan volgens jou een treinverbinding van en naar elk dorpje moeten komen, zodat alle vervuilende en ruimtevretende vervoermiddelen naar de schroothoop kunnen?

Al eens gehoord van een electrische auto?
Ik kan de automobilist-bashende toon in diverse van zijn bijdragen niet zo goed rijmen met zijn veel- en ver-vlieggedrag.
willem.m schreef: Ik kan de automobilist-bashende toon in diverse van zijn bijdragen niet zo goed rijmen met zijn veel- en ver-vlieggedrag.
Deze jij-bak neemt niet weg dat ik het met hem eens ben als het om auto's gaat. En met belangstelling zijn rapport over fietsplekken in treinen heb gelezen. Tegelijkertijd besef ik dat veel leden van dit forum notoire klimaattreuzelaars zijn, terwijl ik hier op zolder het ene na het andere vliegtuig richting de Kaagbaan hoor zakken...
Vliegtuigpassagiers, automobilisten... Wanneer komen de mensen die vlees eten en de mensen met kinderen en/of gezelschapsdieren aan de beurt? ;)

En eigenlijk is al die mobiliteit voor vakanties en uitgebreidere reizen toch ook overbodig? Blijf vooral thuis, dat is immers beter voor de wereld. Wordt er vast gezelliger van hier. ;)

Lang verhaal kort, we zouden het ook gewoon over fietsen kunnen hebben hier. Of zoals in dit subforum... met je fiets in een trein reizen, om op die volkomen overbodige luxe fietsvakantie te kunnen gaan ;)
Jurr, ik ben het je eens dat on-topic blijven het beste is. Daarom begrijp ik ook niet het tendentieuze automobilist-bashen (expliciet dan wel subtiel) in een draadje dat over praktische info over treinkaartjes gaat.
keesswart schreef:
vr 26 mei, 2023 17:18
willem.m schreef: Ik kan de automobilist-bashende toon in diverse van zijn bijdragen niet zo goed rijmen met zijn veel- en ver-vlieggedrag.
Deze jij-bak……..
Dat is weer je bekende/belerende dooddoener om een discussie dood te slaan. Ook dat leidt af van het draadje.

Als men zo fel reageert op het gebruik van auto’s en vliegtuigen werkt dat bij velen alleen maar averechts. Bij mij althans wel.

Je zou bijna een vervuilende ruimtevretende automobiel huren. Voor de prijs hoef je het niet te laten.

Mijn nichtje uit Antwerpen reist heel Europa door met haar man, komt regelmatig in NL om familie op te zoeken, alles bewust zoveel mogelijk met de trein, maar vaak genoeg ook met de auto, als dat een beter alternatief is.

Maar dan uitsluitend een electrische auto.

Ik begrijp ook die auto-bashende toon niet zo…

Vorig jaar heb ik ook gebruik gemaakt van het kaartje van € 9,- in Duitsland. Ik vond de treinen best vol. Maar of dat voornamelijk mensen waren die daardoor de auto hebben laten staan, of dat het mensen waren die er anders niet op uit trokken….? Ik vermoed dat het de laatste categorie was.
Overigens niks mis mee, want het maakte dat ook de minderbedeelden een keer een dagje uit konden voor een lage prijs.
lindas schreef:
vr 26 mei, 2023 11:44
Als je een 49 euro ticket koopt verplicht je je tot een automatische incasso. Die zonder opzeggen elke maand doorloopt. Ik weet niet hoe gemakkelijk het op te zeggen is. We hebben maar een los kaartje gekocht en ook dat was best goedkoop.
Voor de komende maand (juni) heb ik een abonnement op het Deutschlandticket genomen. Daarvoor heb ik de D-Ticket app geactiveerd. Alleen al op het traject Berlijn-Wolgast is dit voordeliger dan een los ticket van € 51.

In juli ga ik het niet gebruiken, dus moet ik het tijdig stopzetten. Dat kan tussen 1 en 10 juni door in de app onder 'My Account/My Contracts/Deutschlandticket' de optie 'Vertrag kündigen' te kiezen. De mix van Engelse en Deutsche termen is wat merkwaardig, dus ik hoop dat de app inmiddels geen vervelende kinderziektes meer heeft.

Ik laat t.z.t. nog wel weten hoe het reizen met het Deutschlandticket me is bevallen.
willem.m schreef:
vr 26 mei, 2023 14:35
Ik kan de automobilist-bashende toon in diverse van zijn bijdragen niet zo goed rijmen met zijn veel- en ver-vlieggedrag.
Niet zo persoonlijk worden . Jij rijdt toch ook auto en je vliegt toch ook? Overigens vlieg ik helemaal niet veel. Wel eens ver.

#Naam verwijderd.
Mod