Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst topic - Pagina 21 - Forum Wereldfietser

Paklijst topic

515 berichten
Ik ben net als dunlop. Ik weeg ook niet alles apart en doe ook van alles in verschillende zakjes.

Niet alles trouwens. Het hangt er van af wat het precies is. Mijn regenjas gaat gewoon los in een voortas. Die wil ik juist niet in een aparte zak omdat ik hem zo snel mogelijk aan wil kunnen trekken.

Het meeste in mijn "schuur" tas gaat er ook gewoon los in, zoals een reserve spin en een powerbank. Ik heb gemerkt dat het wel mee valt met onderweg de tas gebruik als grabbelton en er snel het juiste item uit te vissen.
ivokremer schreef:
wo 07 sep, 2022 22:22
Niet alles trouwens. Het hangt er van af wat het precies is. Mijn regenjas gaat gewoon los in een voortas. Die wil ik juist niet in een aparte zak omdat ik hem zo snel mogelijk aan wil kunnen trekken.
Bovendien is een regenjas zelf al een zak. Dan is er geen zakje nodig om hem in de tas te doen, die zelf ook een zak is.
Leon schreef:
wo 07 sep, 2022 23:04
ivokremer schreef:
wo 07 sep, 2022 22:22
Niet alles trouwens. Het hangt er van af wat het precies is. Mijn regenjas gaat gewoon los in een voortas. Die wil ik juist niet in een aparte zak omdat ik hem zo snel mogelijk aan wil kunnen trekken.
Bovendien is een regenjas zelf al een zak. Dan is er geen zakje nodig om hem in de tas te doen, die zelf ook een zak is.
Een regenjas rol je in de capuchon. (geleerd bij Decathlon)
Een regenjas rol je in de capuchon
Dan moet je regenjas wel een capuchon hebben. Op de fiets vind ik dat niet handig. Ik gebruik een waterdicht petje met grote klep onder mijn helm. Voorkomt regen op mijn bril beter als een capuchon en draait mee als ik mijn hoofd draai.
Bert van Sprang schreef:
wo 07 sep, 2022 23:21
Een regenjas rol je in de capuchon
Dan moet je regenjas wel een capuchon hebben. Op de fiets vind ik dat niet handig. Ik gebruik een waterdicht petje met grote klep onder mijn helm. Voorkomt regen op mijn bril beter als een capuchon en draait mee als ik mijn hoofd draai.
Ik gebruik een helm meg een klepje en regenhoesje. Komt bijna op hetzelfde neer. Maar ik vermoed dat mijn nek achteraan beter droog zal blijven doordat de helm iets uitsteekt.

"Geleerd" als postbode. Sommige deden ook hun regenpet onder hun helm in plaats van het hoesje over de helm. Maar als die terug op kantoor waren en hun regenspullen uitdeden toch iets natter dan de mensen die een hoesje rond de helm deden. Bovendien blijft de helm van binnen ook droog. Dus geen nat hoofd als je je helm weer op doet zonder petje eronder door dat hoesje.
helm meg een klepje
De klep van mijn petje is langer als de klep van mijn helm.
Bert van Sprang schreef:
wo 07 sep, 2022 23:21
Een regenjas rol je in de capuchon
Dan moet je regenjas wel een capuchon hebben. Op de fiets vind ik dat niet handig. Ik gebruik een waterdicht petje met grote klep onder mijn helm. Voorkomt regen op mijn bril beter als een capuchon en draait mee als ik mijn hoofd draai.
Klinkt handig, welk petje is dat?
Ik heb een klepje van een pet aan mijn helm gemaakt. Ik vind dat fijn bij regen én bij zon.
Bert van Sprang schreef:
wo 07 sep, 2022 23:21
Ik gebruik een waterdicht petje met grote klep onder mijn helm. Voorkomt regen op mijn bril beter als een capuchon en draait mee als ik mijn hoofd draai.
Daar heb je 2 belangrijke punten te pakken.

De pet onder de helm staat debiel.
Dat ben ik eens met mijn vrouw die mij heeft ingeprent om - zodra ik van de fiets afstap en onder de mensen dreig te komen - de helm-pet combinatie meteen van het hoofd te nemen zodat er een kans bestaat dat ik nog enigszins voor vol word aangezien.

De pet onder de helm weert regen en zon (denk ook aan huidkanker).
Sinds de klep draag ik (brildrager) geen zonnebril meer.
dunlop schreef:
di 06 sep, 2022 16:13

Er is echter 1 ding wat me opvalt.
En dat is het gebrek aan zakjes.
Als ik het goed zie is er 2 plaatsen sprake van een zak(je). Een voor de haringen en een toilettas.
Het lijkt erop dat je dus alles los in tassen doet.
Ik heb allerlei zakken en zakjes.
Kleding gaat al in een paar zakken: regenkleding, fietskleding, overige kleding. Een zakje waarin allerlei klein grut gaat: aansteker, waslijntje, pannengreep, koffiemok, doosje met naaigerei.
En zo nog wel wat.
Ik gebruik hier een daar ook wel een zakje hoor. Maar bijvoorbeeld de tent gaat zo los in mijn fietstassen. Slaapzak en slaapmat ook weer in de foudraal. En ik heb nogal wat van die kleine transparante zip-zakjes.

Pannengreep heb ik deze keer thuis gelaten. Gebruik in plaats daarvan van die dunne werkhandschoentjes. Zijn lichter en pakt makkelijker in een rammelt niet zo in de tas.
Pet met helm doe ik ook ja als het regent. Ik draag ook contactlenzen bij het fietsen, met regen of mist heel veel fijner dan een bril.
Typische outdoorpetjes zijn trouwens te slap en de klep waait om of de hele pet van mijn hoofd bij fietsen zonder helm in de wind. Ik heb een grote stevige pet gekocht met lange klep in zo'n streetwear winkel. Bijkomend voordeel, zodra je je helm eraf doet slaat je look om van volledig debiel naar helemaal gangster ;)
bast1aan schreef:
wo 14 sep, 2022 15:12
Pet met helm doe ik ook ja als het regent. Ik draag ook contactlenzen bij het fietsen, met regen of mist heel veel fijner dan een bril.
Typische outdoorpetjes zijn trouwens te slap en de klep waait om of de hele pet van mijn hoofd bij fietsen zonder helm in de wind. Ik heb een grote stevige pet gekocht met lange klep in zo'n streetwear winkel. Bijkomend voordeel, zodra je je helm eraf doet slaat je look om van volledig debiel naar helemaal gangster ;)
Fotootje? 📸
Bert van Sprang schreef:
do 13 aug, 2020 08:24
Je zou eens kunnen kijken naar linnen bootschoenen. Ik heb het opgegeven, slippers zijn helemaal hip.
Ben ik de enige die five ten schoenen gebruikt tijdens de fietstochten ?1 paar schoenen en die heb ik gewoon aan. Samen met flatpendalen heerlijk , draag trouwens mijn five ten schoenen ook als ik niet op de fiets zit staan in alle kleuren en modellen in de kast
Paklijst voor 8 dagen heen en weer naar Zwitserland (zonder alpen, wel met zwarte woud). Ik kom uit op 13,5kg. Zal vast wel iets meer zijn, halverwege nog een yogamat bij de Action gekocht vanwege pijnlijke kont. Koffie, eten, drinken enz staan er ook niet op.
Nachten eind april in de Ardennen gingen nog richting 0°, en mijn winterslaapzak van Rab bleek op laatste moment kapotte rits te hebben, dus ik heb maar twee zomerslaapzakken meegenomen. (een dure donsslaapzak en een goedkope decathlon)
Op het laatste moment nog dingen kunnen afstrepen, we hebben besloten om maar in restaurants te eten, dus de pannenset konden thuis blijven, brander en koffie gingen wel mee.
(klik op de screenshot voor de volledige spreadsheet in Google Docs)
Afbeelding
martijnvz schreef:
do 20 okt, 2022 18:27
Ben ik de enige die five ten schoenen gebruikt tijdens de fietstochten ?1 paar schoenen en die heb ik gewoon aan. Samen met flatpendalen heerlijk , draag trouwens mijn five ten schoenen ook als ik niet op de fiets zit staan in alle kleuren en modellen in de kast
Fietsen op gympen begint mij ook wel interessant te lijken.

Ik heb de laatste keren gefietst met blote voeten in sandalen van 4F (merk uit Polen), maar die bleken tijdens de laatste vakantie in 2022 nogal in te slijten op mijn dikke teen knobbels. Bovendien verbrandde ik toen in Noord-Frankrijk ook nog eens mijn rechter enkel, wat reden was om sokken te gaan lenen van mijn fietsmaat, die door het feit dat ik sandalen droeg daarna al gauw onherstelbaar lelijk werden.

Sandalen hebben trouwens nog een nadeel en dat is dat de hengsels ervan ergens achter kunnen blijven haken. Ik ben er in Polen eens mee achter een tak blijven haken en toen was een sandaal ineens stuk. Dat heb ik toen tijdelijk op moeten lossen met ductape, totdat ik een winkel tegen kwam waar ik nieuwe sandalen kon kopen.

Maar goed, ik heb nu nog twee paar sandalen die ik eerst af wil slijten en daarna ga ik nadenken over gympen.

Fietsschoentjes met van die knoertharde zolen zoals tijdens mijn eerste fietsvakanties neem ik nooit meer mee, want die lopen niet lekker en onderweg willen we nog weleens flinke wandelingen maken.
Afgelopen 2 weken een flinke tocht gemaakt naar The Farne Islands bij de Schotse grens om zeevogels te kijken. Er ging dus een joekel van een telescoop, statief én verrekijker mee. Samen goed voor ruim 3,5 kg. Maar dat was het meer dan waard!
Ook ging er een reserve insulinepomp mee. Die bleek uit 1.1 kg handleiding te bestaan, maar moest absoluut mee.

Wel had ik mij verkeken op het zonnige weer. Had 3 thermoshirts mee, had er 1 kunnen zijn. Fietshandschoenen ook niet aangehad... Zo kom je toch weer wat tegen om te schaven aan je paklijst.
bast1aan schreef:
zo 07 mei, 2023 11:50
Paklijst voor 8 dagen heen en weer naar Zwitserland (zonder alpen, wel met zwarte woud). Ik kom uit op 13,5kg.
Altijd interessant die lijstjes. Mooie score, 13,5 kg. Maar wat is een remparachut???
Mic schreef:
za 03 jun, 2023 20:21

Altijd interessant die lijstjes. Mooie score, 13,5 kg. Maar wat is een remparachut???
Hij rijdt een velomobiel, die willen nog wel eens hard gaan ;) Dat gevaarte op zo'n snelheid ook weer af kunnen remmen is dan wel fijn (-:
Klopt! Idee is dat je bij lange steile afdalingen grotendeels op het parachuutje remt, en daarmee voorkomt dat de remmen te heet worden. Een velomobiel heeft namelijk zoveel minder luchtweerstand dan een gewone fiets, dat dit een reëel risico is. De parachute maakt er weer een "gewone fiets" van qua luchtweerstand. Voor ca 40 gram een lichte oplossing voor het probleem.

Zie deze video van de afdaling Sognefjell in Noorwegen, daar laat ik de parachute ook even in actie zien.Afbeelding
De remkracht die de parachute levert kun je inschatten als je het het lichtgewicht touwtje ziet dat vrolijk over de lak van de carosserie schuift. Het scheelt, maar betrouwbaar ziet het er niet uit. En wat doe je als de helling steil is en de wind van achteren komt?