Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Giant Expedition 2008 Deore LX vervangen cassettes en tandwi - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Giant Expedition 2008 Deore LX vervangen cassettes en tandwi

Sorry, ik had bij mijn reactie niet verwacht dat het om hollowtech ging. De kans dat die lagering problemen oplevert is niet klein maar groot.
Shrek schreef: 44t Buitenblad: https://www.bike-components.de/en/Shima ... ds-p38015/
32t Middenblad: https://www.bike-components.de/en/Shima ... k-32-tooth (juiste vertanding selecteren)
22t Binnenblad: https://www.bike-components.de/en/Shima ... k-32-tooth (juiste vertanding selecteren) Je binnenblad lijkt op de foto nog wel prima trouwens.
Dit helpt echt enorm!
Wat knap dat je kunt zien dat het binnenblad nog okay is!
Kan ik me trouwens wel voorstellen, want die is echt niet heel veel gebruikt!

Past op de grootste wel ook die plastic rand om broek (?) te beschermen?
Jurr schreef: Wel een creatieve manier om een balkje voor je ogen te krijgen op een foto
Haha,
dat ik er zelf deels op stond, zag ik later ook pas!
Grandonneur schreef: Dan controleer je of de as/rechter crank nog netjes is (geen ingesleten groeven etc).
Ik heb nog niet gekeken, maar stel dat er groeven op zitten, is het dan einde verhaal en dus een heel nieuw Crankstel, of kan dat met wat schuren/polijsten/schaven weer glad gemaakt worden?

Dank weer!
Frank vH schreef:
ma 22 mei, 2023 11:41

Ik heb nog niet gekeken, maar stel dat er groeven op zitten, is het dan einde verhaal en dus een heel nieuw Crankstel, of kan dat met wat schuren/polijsten/schaven weer glad gemaakt worden?
Kan wel weer glad gemaakt worden, maar dan mis je een stuk buitendiameter van de as die dan weer past bij de binnendiameter van de trapaslagers waardoor de passing dan niet meer klopt. Vervangen van je crank is dan economisch de beste optie.

Ik zou zeker beginnen met de fiets met het geluid waarbij je de trapaslagers verdenkt. En na het demonteren even goed kijken of die crank nog bruikbaar is voordat je onderdelen gaat bestellen. Zoals je waarschijnlijk al gevonden hebt kost een nieuwe crank je ook geen rib uit je lijf. Fotootje plaatsen hier op het forum na demontage helpt vast ook wel. Al heb je nog een fiets als vergelijk, dat maakt het ook wel makkelijker. Maar dat die Hollowtech2 assen bij allebei de fietsen versleten zijn is natuurlijk ook nog mogelijk ;)
Erger: "Als het lager slecht wordt ontstaat er nog meer walsbeweging tussen de as en het lager als normaal, en de as zal snel inslijten. De aluminium as verliest zijn coating en krijgt een diepe groef, en kan daardoor zelfs afbreken."
Bron, uitleg en foto's: "https://www.m-gineering.nl/horror.htm"
Leon schreef:
ma 22 mei, 2023 12:10
Erger: "Als het lager slecht wordt ontstaat er nog meer walsbeweging tussen de as en het lager als normaal, en de as zal snel inslijten. De aluminium as verliest zijn coating en krijgt een diepe groef, en kan daardoor zelfs afbreken."
Bron, uitleg en foto's: "https://www.m-gineering.nl/horror.htm"
Helder verhaal, Leon. Dank!
Maar vrees inderdaad dat we hier gewoon aan vast zitten.
Ik hoop komend weekend tijd te vinden om de staat van de trapas te bekijken, foto te posten en advies te vragen over lagers vervangen, dan wel lagers en trapas/crankstel vervangen.

Dank weer! Weer wat geleerd!
Frank vH schreef:
ma 22 mei, 2023 08:12
En wat de foto's betreft, bij deze:
tempImagexaB1KO.gif
En deze:
tempImagexbKnG6.gif
En deze:
tempImageyELlOP.gif

Op de laatste lees ik dat de schiften de code heeft: SL-M571

Nogmaals dank voor jullie suggesties!
Goh, nooit geweten dat Giant ook Magura Firmtech heeft gebruikt. Ik dacht altijd dat alleen Santos en Idworx die gebruikten. Het zijn wel perfecte, dumb proof remmen want je kunt er, behalve de afstand van de remblokken tot de velgen, niets aan afstellen en dus niets aan verknoeien.
Lemwise schreef: Goh, nooit geweten dat Giant ook Magura Firmtech heeft gebruikt. Ik dacht altijd dat alleen Santos en Idworx die gebruikten. Het zijn wel perfecte, dumb proof remmen want je kunt er behalve de afstand van de remblokken tot de velgen, niets aan afstellen en dus niets aan verknoeien.
Helemaal mee eens! Nog nooit iets anders hoeven doen dan de remschoentjes te vervangen en dat gaat zooooo simpel!
Lemwise schreef:
ma 22 mei, 2023 16:36

Goh, nooit geweten dat Giant ook Magura Firmtech heeft gebruikt.
Dit is volgens mij ook het enige modeljaar dat Giant ermee werkte, dus niet zo gek dat je die gemist hebt (-:
Lemwise schreef:
ma 22 mei, 2023 16:36

[...] Ik dacht altijd dat alleen Santos en Idworx die gebruikten. [...]
Er zijn wel meer merken die Firmtech gebruikt hebben hoor. Waaronder bijvoorbeeld Koga, maar ook fabrikanten van verende voorvorken onder andere.

Volgens mij zijn Santos, idworx en Gaastra nu nog wel de enige, al zou bijvoorbeeld een framebouwer best wel met Firmtech willen bouwen als je daarom vraagt.
Als de lagers van de cranks versleten zijn en de kettingbladen ook, kun je ook overwegen voor vermoedelijk zowat hetzelfde geld traditionele cranks met vierkante as te kopen. Die zullen vast langer mee gaan. Kijk dan gelijk welke cranklengte je nodig hebt. Standaard zitten er op kleinere frames vaak veel te lange cranks.