Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met Shimano FC-T551 3 x 10 Crankset - Forum Wereldfietser

Ervaringen met Shimano FC-T551 3 x 10 Crankset

Zijnde op zoek naar een nieuwe reisfiets ter vervanging van mijn 19 jaar oude Koga Traveller met haar smalle bandjes en een met een Rohloff / Pinion uitgeruste fiets op basis van de prijs te hebben uitgesloten, kom ik bij de meeste fabrikanten derailleur fietsen met de bovengenoemde crankset, veelal in de 44-32-24 configuratie, tegen. De gebruikte bladen zijn alle van aluminium, ook de 32T. Deze crankset lijkt heden nog enkel voor trekkingfietsen geproduceerd te worden.

Mijn eigen ervaringen met de levensduur van aluminium middenbladen zijn niet positief en op mijn huidige fiets zijn het middelste en buitenste blad dan ook van staal. Als ik bij de reviews van bovengenoemde crankset bij online winkels kijk, dan beschrijft men in meerdere talen dat het 32T na enkele honderden kilometers al manifest versleten is en vervangen dient te worden. Daarmee fiets je nog niet eens een Benjaminse boekje uit.

Mijn vragen aan het forum zijn de volgende:
1. Hoe zijn de ervaringen van bezitters van deze crankset?

2. Stel, ik wil het middenblad preventief vervangen door een duurzamer product, welke opties heb ik dan?

Zelf ben ik de 32T bladen van het FC-T780 crankset tegengekomen, gemaakt met stalen tanden bovenop een ring van plastic. Kan ik dit blad op de FC-551 monteren? Verder biedt Bike4Travel een extra dik Gebhardt 32T blad aan, dat een hogere levensduur zou hebben. Past deze bij de FC-T551? Schakelt de combinatie naar tevredenheid?
In jouw positie zou ik me over andere dingen zorgen maken. Met Hollowtech II moet je je vooral afvragen of je hier wel mee lang kan fietsen. Allereerst zul je je huidige bracket vertikaal en parallel moeten laten vlakken, anders kun je al na 1000 km die lagers weggooien.
Zolang de boutcirkel diameter (bijv. 104/64mm) gelijk is, kun je tandwielen wisselen. Zijn zeker op veel plaatsen in voorraad te koop.
Ik zou kiezen voor crank/trapas combinatie op basis van vierkante JIS trapas of Octalink V2 trapas. Nog altijd te koop.
Ook aan de Hollowtech BB gedacht en de onfortuinelijke reputatie ervan. Het systeem i.c.m. de bewuste crankset (of de FC-T8000) lijkt vrijwel onontkoombaar bij een (semi) confectiefiets.

Een Octalink V2 zit in mijn huidige fiets. De cartridge heb ik verleden jaar vervangen toen de oude wat begon te kraken.
Met gevlakt frame doe ik gewoon 20K+ met een setje HT2 lagers.
-Daan- schreef:
za 20 mei, 2023 18:53
. Als ik bij de reviews van bovengenoemde crankset bij online winkels kijk, dan beschrijft men in meerdere talen dat het 32T na enkele honderden kilometers al manifest versleten is en vervangen dient te worden. Daarmee fiets je nog niet eens een Benjaminse boekje uit.

Mijn vragen aan het forum zijn de volgende:
1. Hoe zijn de ervaringen van bezitters van deze crankset?
Wat een gelul, denk je nu echt dat Meneer Shimano een kettingblad in die klasse monteert wat na een paar 100km versleten is?

1 x de Alpen en 2 x de Pyreneeën over en meer dan 7000km op de teller nog niet versleten, wel aan mn 4e ketting bezig.
Mr. Z schreef:
ma 22 mei, 2023 00:04

Wat een gelul, denk je nu echt dat Meneer Shimano een kettingblad in die klasse monteert wat na een paar 100km versleten is?
Met een grotendeels versleten ketting rijdend op een mountainbike, dan je tandwiel vernieuwen en de ketting niet. Schoonmaken en onderhoud tot het absolute minimum beperken met veelal slecht weer op onverhard wegdek en modder. Dan lukt je verslijten in een paar honderd kilometer wel (-:
Mr. Z schreef:
ma 22 mei, 2023 00:04

1 x de Alpen en 2 x de Pyreneeën over en meer dan 7000km op de teller nog niet versleten, wel aan mn 4e ketting bezig.
Dat klinkt als iemand die zorgvuldig met z'n onderhoud omgaat. Betaalt zich vaak dan ook uit in levensduur (-:
sjefke schreef:
za 20 mei, 2023 20:48
Allereerst zul je je huidige bracket vertikaal en parallel moeten laten vlakken,
:shock: Waarom moet dat als je een nieuwe fiets gaat kopen?

Misschien kun je gewoon je gedachten voorleggen aan degene bij wie je de fiets gaat kopen? Die kan misschien je zorgen wegnemen, of andere passende voorbladen monteren, of je alvast de volgende set meegeven. Na aanschaf van een nieuwe fiets zelf gelijk de bladen eraf gaan schroeven omdat je bang bent dat ze hard slijten, zou ik niet doen. Kun je ze beter gewoon oprijden in de eerste paar honderd kilometer testfietsen. ;)

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
ma 22 mei, 2023 08:25
sjefke schreef:
za 20 mei, 2023 20:48
Allereerst zul je je huidige bracket vertikaal en parallel moeten laten vlakken,
:shock: Waarom moet dat als je een nieuwe fiets gaat kopen?
Dat wordt niet altijd netjes gedaan. Sommige fabrikanten/dealers doen het wel anderen niet, waardoor er bv lakresten op de kantjes van de bracketpot zitten die de uitlijning van de lagers kunnen verprutsen.
Dat kan ik beamen. Bij vrijwel elke fiets die ik had was daarop bezuinigd met het argument "dat hoef ik niet te doen, dat doet de afmonteur, fabrikant, lakker of dat hoeft niet" etc. Het ging niet om goedkope fietsen.
Shrek schreef:
ma 22 mei, 2023 11:21
Carl schreef:
ma 22 mei, 2023 08:25
sjefke schreef:
za 20 mei, 2023 20:48
Allereerst zul je je huidige bracket vertikaal en parallel moeten laten vlakken,
:shock: Waarom moet dat als je een nieuwe fiets gaat kopen?
Dat wordt niet altijd netjes gedaan. Sommige fabrikanten/dealers doen het wel anderen niet, waardoor er bv lakresten op de kantjes van de bracketpot zitten die de uitlijning van de lagers kunnen verprutsen.
Even opletten achteraan in de klas! Waarom moet je het bracket van je huidige fiets vlakken als je een nieuwe gaat kopen?

Groetjes,

Carl
Hier alleen maar lovende reacties:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... gIjWfD_BwE
Het is ook maar waar je zoekt.
Let op dat het officieel voor 10 speed is!
Volgens mij fietst 20% van de 'wereldfietsers' met een gelijkwaardig 'slijtage gevoelig' 3 x 9 of 3 x 10 crankstel rond.
En is het nou zo erg om na 5.000, 10.000 of 20.000 km eens een nieuw middenblad voor 30 euro te vervangen?