Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is het aan te raden om door Noord Italie te fietsen? - Forum Wereldfietser

Is het aan te raden om door Noord Italie te fietsen?

Onze dochter is van plan komende maand vanuit Rome terug naar Nederland te fietsen. Nu lezen we eerst berichten over extreme droogte, en deze week over overstromingen in Noord Italië. Is het wel mogelijk/verstandig/aantrekkelijk om op dit moment dit gebied te doorkruisen? En zo nee, is de trein een goed alternatief? Reacties zijn zeer welkom. Met vriendelijke groet, Barbara
Hans Reitsma besteedt er op zijn site aandacht aan:
https://www.reitsmaroutes.nl/2-uncatego ... ord-italie
Vraag is dus vooral: gaat het over begin of eind juni? Het kan snel weer een ander verhaal zijn.
Als ik morgen zou vertrekken zou ik me zorgen maken, maar daarna echt niet. Wellicht moet ze ergens een stukje omfietsen en overstromingsgebieden zou ik even mijden, niet vanwege het water maar vanwege de rotzooi op de weg.
In Italie kan je op veel plekken heel eenvoudig stukken op de bonnefooi met de trein doen. Alleen bij de hogesnelheidstreinen en de internationale treinen moet je echt gaan plannen. Kortom: wordt het (vanwege wateroverlast) lastig, zie je op tegen klimmen in de hitte of heb je geen zin in een saai stuk laagvlakte, fiets dan naar een station, koop kaartjes en relax.
Fietsen is een avontuur, zeker over langere afstanden. Het vereist flexibiliteit en aanpassingsvermogen om om te gaan met niet verwachte omstandigheden.
Dus gewoon gaan en ter plekke kijken wat (on)mogelijk is en daar je plannen op aanpassen.
(en dat geldt voor allerlei andere obstakels die kunnen optreden op een fietstocht naar Rome)
Ik ben van de week via de boot in Ancona aangekomen, en vanuit daar naar Rimini gefietst om daar via San Marino richting Rome te gaan. Pas aldaar kreeg ik door wat er aan de hand was, en het was absoluut onmogelijk om verder noordwaarts te fietsen langs de kust. Daarom trein terug genomen naar Ancona en vanaf daar naar Rome onderweg via Le Marche en Umbria (treinen noordwaarts reden ook niet meer). Regionale trein + fiets is prima

Ik heb geen idee hoe het er in de toekomst gaat zijn, maar als je flexibel bent komt het vanzelf wel een keer goed. Het gezegde 'er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden' is gewoon waar :D

Edit: fietsen door de heuvels van Le Marche is schitterend, maar ook verschrikkelijk zwaar. Ze doen daar niet aan haarspeldbochten :shock:
De problemen lijk het grootst aan de oostkust, dus de iets westelijker Benjaminse route is wellicht handiger dan die van Reitsma. En inderdaad, er zijn treinen.
Mijn vrouw is afgelopen donderdag aangekomen in Rome, na 5 weken de Reitsma route gefietst te hebben. Hoewel ze wat hindernissen tegen gekomen is, heeft ze elke etappe (geheel of gedeeltelijk) van de route kunnen fietsen.

Rondom Ravenna is ze van de route afgeweken en over een dijk naar de kust gefietst. Dat was tussen de eerste en tweede overstromingen in.

Maar ook in Duitsland waren er regelmatig borden met “Umleitung” en waren er fietspaden langs rivieren afgesloten voor fietsers, omdat de fietspaden onbegaanbaar waren (asfalt kapot, etc.) door overstromingen.

Je kunt ook stukken overslaan door de trein te nemen, een ander gebied te kiezen (iets westelijker aanhouden in Noord-Italië).

Het belangrijkste lijkt me dat je op de hoogte blijft van de plaatselijke omstandigheden, op je hoede bent, flexibel bent, etc. Uiteindelijk kom je er dan toch.
De familie van mijn wederhelft woont in het getroffen gebied (maken het verder goed), dus ik heb de situatie ook iets nader gevolgd dan ik anders gedaan zou hebben. In de zwaarst getroffen regio (Emilia-Romagna grofweg tussen Rimini en Bologna) ligt er nog heel wat treinverkeer uit en zijn enkele honderden wegblokkerende/-verwoestende aardverschuivingen opgetreden.

Mijn indruk is dat Google Maps redelijk up-to-date is met voornoemde afsluitingen (plan met de auto en zie waar het resultaat er 'vreemd' uitziet). Om mij onverklaarbare redenen lijkt op de Trenitalia website alles koek en ei met de treinen, terwijl een aantal lijnen er toch echt nog uitligt.

Een en al zal op termijn ook wel weer verbeteren, maar de boel even in de gaten houden als ze in de buurt is, kan natuurlijk nooit kwaad.
Zolang je uit de getroffen gebieden wegblijft, is er niets aan de hand.
Je kunt natuurlijk altijd overvallen worden. De valstorm in Leersum kwam uit het niets en duurde maar enkele seconden. De stortbuien in Limburg, Ardennen en Eifel duurde twee dagen ononderbroken.
Welkom in de klimaatwerkelijkheid van 2023. Dit kan dus overal gebeuren

Je kunt de informatie van Google naast die van Trenitalia leggen. Dan krijg je wel een beeld

Verstoringen worden hier gemeld.
https://www.trenitalia.com/it/informazi ... ilita.html
"Linee Bologna - Ancona e Ferrara - Ravenna - Rimini: circolazione sospesa tra Faenza e Forlì, tra Ferrara e Ravenna, tra Ravenna e Faenza, tra Ravenna e Castelbolognese dal 16 maggio per condizioni meteo critiche"

Alle narigheid bevindt zich tussen Bologna en Rimini met Ravenna als epicentrum. Daar zou ik nu niet naar toegaan.