Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd voor eerste fiets en trektocht - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd voor eerste fiets en trektocht

Dag allemaal.

Ik ben van plan komend najaar door Zuid Europa te gaan fietsen.
Nu ben ik nieuw in de wereld van trekfietsen, en ook op dit Forum, dus heb ik nog weinig kaas gegeten van wat nou een fijne trekfiets is, en wat er allemaal relevant is. Wellicht hebben jullie goede ideëen voor een eerste fiets, waarmee ik op weg geholpen kan worden. Ik hoor het graag.
- Ik ben een student van 24 en redelijk fit.
- Ik zoek naar een fiets van minder dan 2500,- of anders tweedehans.
- Ik heb nog geen eerdere ervaringen met meerdaagse fietstochten.
- Mijn plan is grofweg om een tocht van de Pyreneëen naar de Alpen te maken.
- Echter vind ik het leuk om uit stapjes te maken, bijvoorbeeld over bergpassen in beide gebergtes. Ik heb op voorhand niet specifiek een afstand in gedachte die ik elke dag wil fietsen.
- Ik zoek vooral een comfortabele fiets die handige opties heeft om voldoende bagage aan vast te klikken (aan de wielen, op het stuur onder het frame en op de bagagedragers voor-, en achter.

Wat zijn jullie ervaringen en welke fiets zouden jullie mij aanraden?
Daarnaast ben ik benieuwd of jullie andere tips hebben voor mooie routes en plekken (om te overnachten) in die omgeving.

Ik hoor het graag,
Groetjes,
Thymen
Beste Thymen,

Welkom op het forum.

Ga eens naar de site https://fietsvakantie.home.blog/ van Wim Jongman. Op de Fiets- en Wandelbeurs heeft hij regelmatig lezingen gehouden over een eerste fietsvakantie en alles wat daarbij komt kijken.
Je vindt op de site veel lezenswaardige Informatie voor beginners over fietsvakanties, vakantiefietsen, nieuwe vakantiefietsen en gebruikte vakantiefietsen, kampeeruitrusting, ook lichtgewicht, fietsroutes.

Wellicht bieden de volgende twee sites je inspiratie voor een tocht https://www.europafietsers.nl/ en https://www.cyclingeurope.nl/routes/riviera/index.php.

Enne, veel fietsplezier!

Jan
Thymen schreef:
za 20 mei, 2023 22:36
- Ik zoek vooral een comfortabele fiets die handige opties heeft om voldoende bagage aan vast te klikken (aan de wielen,
Dat lijkt me rot fietsen ;)

Vraagjes: gezien de gevraagde ruimte ga je kamperen? Hoe zwaar is je uitrusting en hoeveel ruimte neemt deze in?
Fedor schreef:
zo 21 mei, 2023 18:31
Thymen schreef:
za 20 mei, 2023 22:36
- Ik zoek vooral een comfortabele fiets die handige opties heeft om voldoende bagage aan vast te klikken (aan de wielen,
Dat lijkt me rot fietsen ;)

Vraagjes: gezien de gevraagde ruimte ga je kamperen? Hoe zwaar is je uitrusting en hoeveel ruimte neemt deze in?
Dag Fedor,
Dank voor je reactie. Ik wil inderdaad gaan kamperen. Mn tent is zo'n 2kg en ter grootte van een fietstas. Slaapzak dacht ik in een andere fietstas te doen en mijn matje is lekker compact en licht (Exped).
Verder moet ik natuurlijk een brandertje en kookgerei meenemen. De andere tassen dacht ik te vullen met kleding. Op het stuur zou ik graag een tas met wat kostbare spullen zoals drone, telefoon, etc stoppen. Dus minimaal vier tassen denk ik. Heb je tips qua verdeling?
Welkom!

Vul eens een vragenlijstje in, die kun je hier vinden:

viewtopic.php?f=8&t=18057

Met enkele trefwoorden uit die vragenlijst kun je hier op het forum ook vragenlijsten van anderen terugvinden. Misschien staan er tussen de eerdere antwoorden nog wel wat leuks?
Hilver schreef:
zo 21 mei, 2023 16:20
Beste Thymen,

Welkom op het forum.

Ga eens naar de site https://fietsvakantie.home.blog/ van Wim Jongman. Op de Fiets- en Wandelbeurs heeft hij regelmatig lezingen gehouden over een eerste fietsvakantie en alles wat daarbij komt kijken.
Je vindt op de site veel lezenswaardige Informatie voor beginners over fietsvakanties, vakantiefietsen, nieuwe vakantiefietsen en gebruikte vakantiefietsen, kampeeruitrusting, ook lichtgewicht, fietsroutes.

Wellicht bieden de volgende twee sites je inspiratie voor een tocht https://www.europafietsers.nl/ en https://www.cyclingeurope.nl/routes/riviera/index.php.

Enne, veel fietsplezier!

Jan
Dag Jan,
Bedankt voor je tips!! Heb ik zeker wat aan.
Hier nog goed leesvoer, geschreven door een lid van dit forum: https://fietsvakantie.home.blog/
@Thymen
Als je je spullen bij elkaar hebt ga dan met alles wat je van plan bent mee te nemen een of twee nachtjes kamperen vlak in de buurt.
Dan weet je wat je bevalt, wat je niet bevalt, wat je vergeten bent en wat je thuis kunt laten.

Een paar praktische tips:
- een stop om de wasbak op de camping af te kunnen sluiten.
- een meter of 10 waslijn en een aantal wasknijpers om je spullen te kunnen drogen.
- een stuk schuimplastic geknipt uit een oud matrasje of dit of dit.

Bij Kwantum kan je deze spullen waarschijnlijk ook wel vinden.

En de fiets zou ik proberen op te duikelen op Marktplaats.
Als je er hier op het forum naar vraagt zijn er altijd mensen die je links toeschuiven en daarnaast krijg je exact te horen waarom zus of zo wel of niet goed is.
Poppink schreef:
zo 21 mei, 2023 22:17
- een meter of 10 waslijn en een aantal wasknijpers om je spullen te kunnen drogen.
Ik heb daarvoor een handig wasrek, verplaatsbaar op wieltjes, ook wel fiets genoemd.
Anders hebben de meeste tenten volop overbodige scheerlijnen. Of op zijn minst zijn ze meestal overbodig als je de was kunt drogen.
Mijn was hangt ook gewoon aan m'n fiets en/of scheerlijnen van m'n tent inderdaad.
Poppink schreef:
zo 21 mei, 2023 22:17

- een stuk schuimplastic geknipt uit een oud matrasje [...]
Je kan overdag ook gewoon op het opgevouwen grondzeil van je tent gaan zitten.

Als je tenminste niet zo'n hip exemplaar hebt die aan de tent vastgeknoopt kan blijven zitten. Dan kan het ook, maar dan wordt het 'm er 'savonds bij het opzetten van de tent er weer aan vast knopen ;)
Thymen schreef:
za 20 mei, 2023 22:36
- Ik zoek naar een fiets van minder dan 2500,- of anders tweedehans.
- Ik heb nog geen eerdere ervaringen met meerdaagse fietstochten.
Normaal ben ik een beetje van het standpunt dat iemand helemaal zelf moet weten hoeveel een fiets 'mag' kosten. Dus als je tot €2500 uit wilt geven, geniet ervan.

Het is wel goed mogelijk om voor véél minder geld een geschikte fiets voor je doel te vinden. Heb je meer budget voor andere spullen, of voor de reis zelf.

Kun je er tevens achter komen of je het fietsen een beetje leuk vind. Veel mensen hebben goede herinneringen overgehouden aan hun eerste fiets, beslist niet altijd de beste, en waar ze ermee geweest zijn.

Een nieuwe sensa travel lite (3x9 versnellingen) kost met alles d'r op en d'r aan €1300. Een tweedehands ATX 850 (3x7 of 3x8 versnellingen) met vaste vork en alle benodigde nokjes zit zo tussen de €25 en €250.
Grandonneur schreef:
ma 22 mei, 2023 10:05

Een tweedehands ATX 850 (3x7 of 3x8 versnellingen) met vaste vork en alle benodigde nokjes zit zo tussen de €25 en €250.
Wat dan ook weer afhangt van de sleutel skills van iemand. Zie bijvoorbeeld hier voor inspiratie:

viewtopic.php?f=8&t=37009

viewtopic.php?f=8&t=37424

viewtopic.php?f=8&t=37627

Ook het zoveel mogelijk beperken van bagagegewicht en -volume maakt meer fietsen geschikt.

Zodoende ook mijn eerdere link naar het op het forum reeds veelvuldig gebruikte vragenlijstje om het nog wat duidelijker te krijgen wat TopicStarter wil, mee wil, kan, et cetera.
Thymen schreef:
za 20 mei, 2023 22:36
- Ik zoek naar een fiets van minder dan 2500,- of anders tweedehans.
- Ik heb nog geen eerdere ervaringen met meerdaagse fietstochten.
Ik vind ook wel dat 2500 euro voor de eerste fiets veel is. Na de eerste (paar) keer op fietsvakantie zijn er namelijk drie scenario's:
1. Je vind het niks en de fiets blijft staan of wordt verkocht.
2. Je vind het geweldig en wilt een fiets die beter voldoet aan je wensen, maten en fietsdoel. En de fiets wordt verkocht.
3. Je vind het geweldig en je hebt de perfecte fiets.

Ik schat in dat de kans op scenario 3 tamelijk klein is.
De financiële schade van 1 en 2 kun je beoerken met tweedehands. Een tweedehands van een gangbaar merk en type levert bij goed gebruik volgend jaar namelijk vrijwel hetzelfde op als dit jaar. Bijkomend voordeel is dat je je nu geen zorgen hoeft te maken om dingen die je nu nog niet zeker weet, de kleur ( ;-) ) en de verzekering.
Ik ben fan van deze waslijn:
IMG_7915.jpeg
Geen wasknijpers nodig. Vorig jaar nog 7km voor terug gefietst omdat ik hem op een camping had laten hangen.
Leon schreef:
ma 22 mei, 2023 11:38
Na de eerste (paar) keer op fietsvakantie zijn er namelijk drie scenario's:
4. Je vindt het niks maar vindt de fiets is zo fijn dat je vaker de fiets pakt voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer, boodschappen en/of een dagtochtje.

En dan hoeven die fietsvakanties niet zozeer te bevallen. Met veel slecht weer, slechte kampeerspullen voor de omstandigheden, en/of veel technische problemen kan ik me zomaar voorstellen dat het niet voor iedereen als geweldig ervaren wordt.

En met de ruimte tot 2500 euro heb je wel een hoop mogelijkheden. Misschien niet allemaal aan de fiets uit te geven, maar wie weet komt er wel iets leuks tweedehands voorbij wat maakt dat die 2500 euro best te verantwoorden is. Iets in de gewenste maat onder de gangbare marktprijs wat na een vakantie weer voor hetzelfde bedrag verkocht kan worden bijvoorbeeld. Misschien tref je er wel een setje fietstassen bij, of zelfs een deel van tot zelfs een volledige kampeeruitrusting?

Of wie weet kan er binnen dat budget wel een fraai tentje vanaf, een fijne slaapzak en/of een lekker slaapmatje.

En als er uiteindelijk toch een deel overblijft... lekker in je reis stoppen dat geld ;)
Dag allen,
Bedankt voor alle handige tips. :D

Ik heb nu de "touring 900" van Riverside op het oog. Omdat hier de prijs kwaliteit verhouding goed lijkt te zijn.
Incl USB, racks, shimano XT, veel monteerbare opties, brooks zadel, dynamos en een redelijk gewicht voor 1400,-. Alleen is deze helaas nergens meer op voorraad bij decathlon (en geen idee wanneer wel weer. (verkoper wist het ook niet)... :cry:

Hebben jullie nog ideen voor een vergelijkbare fiets? Mijn doel is om comfortabel te fietsen, door de heuvels en bergen (+- 50km per dag), en makkelijk te kunnen verplaatsen (in en uitpakken) snelheid is iets minder belangrijk, maar wel mooi meegenomen.

Handige tips voor fietswinkels, of leuke tweedehans modelletjes zijn natuurlijk ook altijd welkom. Ik hoor t graag. :wink:
Koga is een veel verkocht merk van goede fietsen die lang niet altijd intensief gebruikt zijn. Je kunt ze bij fietsenwinkels in de duurdere wijken niet zelden tweedehands vinden voor een paar honderd euro (ingeruild voor een Ebike). Marktplaats is ook een goede plek, maar dan moet je iets meer kennis hebben.
ga eens spelen met de configurator van 12go. op fietsafstand van Den Haag (de winkel dan hè, niet de configurator). Royaal aanbod in toerfietsen voor redelijk geld.

https://www.12gobiking.nl/fietsen/hybri ... k_filter=1

Bijvoorbeeld een Trek dual sport?
Thymen schreef:
do 22 jun, 2023 12:18

Ik heb nu de "touring 900" van Riverside op het oog. [...] Alleen is deze helaas nergens meer op voorraad bij decathlon (en geen idee wanneer wel weer.
Buitenlandse Decathlon winkels misschien? België of Duitsland bijvoorbeeld?

Misschien is dit gebruikte exemplaar jouw gewenste framemaat?

https://www.2dehands.be/v/fietsen-en-br ... n-en-dames
Thymen schreef:
do 22 jun, 2023 12:18

Handige tips voor fietswinkels, of leuke tweedehans modelletjes zijn natuurlijk ook altijd welkom. Ik hoor t graag. :wink:
Dan is onder andere je lengte wel handig, voorkeur voor racestuur/rechtstuur. Derailleur, naafversnellingmetketting, naafversnellingmetriem. Et cetera et cetera (-:

Het eerder hierboven genoemde vragenlijstje bevat dat soort vragen allemaal.

Zelf word ik bijvoorbeeld wel blij van een lekker breed bandje, vanaf zo'n 50mm. Anderen blijven liever op strak asfalt en gaan liever meer de racefiets kant op.
Grandonneur schreef:
do 22 jun, 2023 12:47
ga eens spelen met de configurator van 12go. op fietsafstand van Den Haag (de winkel dan hè, niet de configurator). Royaal aanbod in toerfietsen voor redelijk geld.

[...]

Bijvoorbeeld een Trek dual sport?
Ik vind de Cube Travel wel een leuke, als je even naar beneden scrollt op die zelfde link. Al heb ik er zelf geen ervaring mee.

Als je op Marktplaats gaat kijken met een kleiner budget moet je vaak heel snel zijn voor bijvoorbeeld een goede Koga of Santos voor een mooie prijs, anders word je links en rechts ingehaald door diverse handelaren, maar ook anderen die op zoek zijn.

Tweedehands met bijvoorbeeld merken als Avaghon, Snel, Vittorio en VSF tref je vaak capabele fietsen tegen soms vriendelijkere prijzen die die doorgaans ook niet zo rap verkocht zijn.

Maar hoe goed een fiets ook is, het belangrijkste is dat de maat klopt.