Omdat ik er zelf niet heel veel (recente) info over vond, hier mijn ervaring met het meenemen van de fiets op de Flixtrain deze week om na het fietsen naar Berlijn terug te keren naar Brussel.

Traject: Berlijn - Keulen
Prijskaartje: 11,99 euro voor mijn zitplaats, 9 euro voor de fiets
Tickets boekte ik 2 maanden op voorhand.

In de weken en dagen voor het vertrek van de trein kreeg ik tweemaal een update over het aankomstuur van de trein, de eerste maal ging het over een aankomstuur dat een paar minuten later zou zijn, de tweede keer (5 dagen voor vertrek), over meer dan een uur later aankomen. Uiteindelijk kwam de trein in Keulen aan met nog meer vertraging, 1u55 minuten later dan voorzien (een traject van 5u15 minuten werd er dus één van 7u10 minuten). Ik was gelukkig flexibel voor de rest van mijn traject, en nam de regionale trein naar Aken, fietste 20 km naar Welkenraedt en nam daar de trein naar Brussel.

Op de trein waren er minstens 2 wagons met telkens 2 fietshaken. Je fiets wordt niet toegewezen aan een specifieke plaats. Mijn zitplaats bevond zich een vijftal wagons verwijderd van de dichtstbijzijnde fietsplaats. Ook al boek je ze dus samen, je zitplaats bevindt zich niet per se dicht bij de fiets. Best dus meteen op zoek naar de wagon met fietsplaatsen, en niet naar de wagon van je zitplaats. Ik zette mijn fiets op slot zodat ik met gerust gemoed op mijn gereserveerde plaats kon gaan zitten.

Nog een woordje over bagage: volgens mijn ticket had ik recht op 1 x handbagage (max 7 kg · 42×30×18 cm) en 1 x 'ruimbagage' (max 20 kg en 80×50×30 cm). Door die luchthavenachtige formulering was ik wat zenuwachtig over mijn hoeveelheid zakken/volume en boekte ik één 'ruimbagage' bij voor 4,99 euro. Absoluut nergens voor nodig blijkt achteraf, er werd hoegenaamd geen aandacht aan besteed, bagage gaat op ruime schappen boven de zitplaatsen of eventueel aan entree van de wagon.

Enkele foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding