Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Komoot - etrex30 - Forum Wereldfietser

Komoot - etrex30

Beste allemaal,

Tot nu toe gebruikten we enkel een eTrex30 om te navigeren en een klassieke kaart. Aangezien we geen laptop meehebben, konden we tijdens de reis zelf geen extra routes meer zoeken om op de eTrex te plaatsen.

We zouden dit jaar ook Komoot willen gebruiken. We kwamen al veel reizigers tegen die dit gebruiken. Ik heb al wat opgezocht, op youtube een paar dingen bekeken en uitgetest. Ik heb een paar 'kleine' vragen die ik niet opgelost krijg.

- Op de computer kun je met Komoot routes maken en je kan een route gewoon verslepen om een ander traject te maken (zoals je ook kunt bij maps.google). Op de smartphone vind ik dit niet. Ik kan begin en einde ingeven, eventueel extra stops maar de route niet verslepen. Ligt dit aan mij? Ik vermoed dat de meesten een laptop meenemen op reis en daarop hun routes maken maar wij zouden verkiezen om zonder laptop/tablet te gaan.

- Van smartphone naar eTrex 30. En is het mogelijk een gemaakte route vanop de smartphone naar eTrex30 te krijgen? Ik heb de Garmin Connect App geïnstalleerd. Ik heb daar de keuze tussen heel veel compatibele toestellen maar de eTrex 30 staat er niet bij. Nochtans zie ik op mijn eTrex 30 een symbool van wireless verbinden. Kunnen smartphone en eTrex30 elkaar op één of andere manier vinden?

- We zouden vooraf op de computer thuis een aantal routes maken (Colombia) maar ter plaatse kan er altijd vanalles veranderen, vandaar dat we graag ook met de smartphone zouden kunnen werken.


Vriendelijke groeten
Sabien
Sabien schreef:
za 20 mei, 2023 09:49
- Op de computer kun je met Komoot routes maken en je kan een route gewoon verslepen om een ander traject te maken (zoals je ook kunt bij maps.google). Op de smartphone vind ik dit niet.
Ik ken Komoot niet maar met Brouter-web gaat het prima. (App is niet nodig, aanmelden of inloggen ook niet)
https://brouter.de/brouter-web/#map=7/5 ... 8/standard
Sabien schreef:
za 20 mei, 2023 09:49
- Van smartphone naar eTrex 30. En is het mogelijk een gemaakte route vanop de smartphone naar eTrex30 te krijgen?
Met mijn 30x gaat dat zo, en helaas alleen zo:
# De route op het mobiel device maken en opslaan.
# Micro-SD-kaartje uit de Etrex halen.
# Micro-SD-kaartje in een kaartlezer stoppen, zonodig met een Micro-SD-adapter.
# Kaartlezer in mobiel pluggen. (Dat moet dan wel kunnen. Je zou ook het kaartje direct in de mobiel kunnen pluggen maar die poort is te kwetsbaar om dat vaak te doen.)
# Overzetten naar de juiste plek.
# Kaartje terug in Etrex.
De transfer van gpx was voor mij reden over te stappen van Etrex naar Edge 530.
Sabien schreef:
za 20 mei, 2023 09:49
- Op de computer kun je met Komoot routes maken en je kan een route gewoon verslepen om een ander traject te maken (zoals je ook kunt bij maps.google). Op de smartphone vind ik dit niet. Ik kan begin en einde ingeven, eventueel extra stops maar de route niet verslepen. Ligt dit aan mij? Ik vermoed dat de meesten een laptop meenemen op reis en daarop hun routes maken maar wij zouden verkiezen om zonder laptop/tablet te gaan.
Het verslepen werkt idd niet op je telefoon, maar door extra waypoints toe te voegen kan je ook hetzelfde resultaat bereiken. Gewoon klikken op de kaart op het punt waar je de route doorheen wilt laten gaan, daar de keuze maken tussen "aan het eind" of "als waypoint" en dan "aan route toevoegen".
Leon schreef:
za 20 mei, 2023 09:53
Ik ken Komoot niet maar met Brouter-web gaat het prima. (App is niet nodig, aanmelden of inloggen ook niet)
https://brouter.de/brouter-web/#map=7/5 ... 8/standard
Wederom sluit ik mij aan bij de mening van Leon.
Ik heb wat aanvullingen.
Komoot leidt je maar al te vaak over fietspaden langs doorgaande wegen. Volgens mij een afrader.
bikerouter.de is het alternatief (een kopie misschien?) voor brouter.de maar wel een alternatief dat je de keuze laat uit veel meer verschillende types fiets die ieder hun eigen weg kiezen al naar gelang je meer of minder over kleine weggetjes en paden wilt fietsen.

In Nederland navigerend vind ik https://routeplanner.fietsersbond.nl/ de routeplanner van de Fietsersbond bijna net zo ideaal als bikerouter.de
De Fietsersbond routeplanner biedt veel keuzes in types route maar de meesten maken een omweg al naar gelang het type route dat je kiest.
Bikerouter is voor de korte weg waarbij het type wegdek leidend is.

Probeer Komoot, de Fietsersbond en bikerouter zelf maar uit een bepaal wat voor jou het beste werkt.
Je kan vanuit je Android-smartphone met een kabeltje jouwtelefoonuitgang-jouwgpsingang ook GPX-bestanden overzetten.
Ik heb een iPhone, die levert niet genoeg stroom. Daar gebruik ik een Lightning-usbmini-powerbank adapter voor.
Dit werkt in ieder geval met een eTrex 35t.
Foto van mijn powerbank en adapter (ongeveer 50€ 😳) zet ik erbij. Als je wil leg ik het wat uitgebreider uit.
Mijn opzet is route maken op gast-computer (hotel of zo) zonder programma’s te moeten downloaden. Bv GarminExplore website.
Je spreekt over GarminConnect, outdoor-toestellen kunnen enkel van gps naar smartphone communiceren via Bluetooth, niet omgekeerd. Om je prestaties te registreren, bv voor Strava.

Bijlagen

Hartelijk dank iedereen voor de interessante reacties. In de loop van de week pluis ik dit verder uit.
Meneer Zwijn schreef:
za 20 mei, 2023 14:54
Je kan vanuit je Android-smartphone met een kabeltje jouwtelefoonuitgang-jouwgpsingang ook GPX-bestanden overzetten.
Ik heb een iPhone, die levert niet genoeg stroom. Daar gebruik ik een Lightning-usbmini-powerbank adapter voor.
Dit werkt in ieder geval met een eTrex 35t.
Foto van mijn powerbank en adapter (ongeveer 50€ 😳) zet ik erbij. Als je wil leg ik het wat uitgebreider uit.
Mijn opzet is route maken op gast-computer (hotel of zo) zonder programma’s te moeten downloaden. Bv GarminExplore website.
Je spreekt over GarminConnect, outdoor-toestellen kunnen enkel van gps naar smartphone communiceren via Bluetooth, niet omgekeerd. Om je prestaties te registreren, bv voor Strava.
Werkt ook prima met de etrex 30 (been there done that).

De garmin connect app ondersteunt de 30x niet helaas.

De methode met het kabeltje vond ik nog steeds gedoe, daarom ook overgestapt naar een garmin Edge.
Een Garmin Edge is toch meer een racefiets-computer dan een toertocht-gps voor lange tochten en tracks.
Dan liever de Garmin Oregon waarop je Komoot als app kan zetten en synchroniseren met de app op je telefoon.
Meneer Zwijn schreef:
za 20 mei, 2023 22:13
Een Garmin Edge is toch meer een racefiets-computer dan een toertocht-gps voor lange tochten en tracks.
Dan liever de Garmin Oregon waarop je Komoot als app kan zetten en synchroniseren met de app op je telefoon.
Mijn edge kan je perfect gebruiken voor toertochten. Sterker nog, ik wil niet meer terug naar de ettrx.
Meneer Zwijn schreef:
za 20 mei, 2023 22:13
Een Garmin Edge is toch meer een racefiets-computer dan een toertocht-gps voor lange tochten en tracks.
Dan liever de Garmin Oregon waarop je Komoot als app kan zetten en synchroniseren met de app op je telefoon.
Met een Garmin Edge kan je ook gewoon routes synchroniseren vanuit Komoot. Er zitten een hoop toeters en bellen in het systeem die vooral gericht zijn op racefietsers, dat klopt. Die kan je gewoon negeren. Maar ze zijn zeker wel bruikbaar voor lange tochten!
Het gedoe met kabels en sticks en Garmin achter me gelaten en vorig jaar (met een inruil-actie goedkoper) overgestapt op een Hammerhead Karoo2. Aangezien dit een op Android gebaseerde GPS is is het sideloaden van apps hierop mogelijk waardoor je dus alles op het zelfde apparaat kan doen. Nadeel is wel dat je niet 2 apps gelijktijdig de sensoren kan laten gebruiken (Forumslader en de eigenlijke GPS snappen dat nog niet bijvoorbeeld)
Het enige voordeel van een Etrex blijft denk ik nog de mogelijkheid losse batterijen te gebruiken, itt de nieuwere meer op prestatie gerichte GPS-toestellen met ingebouwde accu.
ThomasG schreef:
za 20 mei, 2023 23:27
Met een Garmin Edge kan je ook gewoon routes synchroniseren vanuit Komoot. Er zitten een hoop toeters en bellen in het systeem die vooral gericht zijn op ...
En ik dacht dat er op mijn Etrex al een massa meuk zit die ik nooit gebruik en waarvoor ik graag wat extra (!) had betaald als ik die eenmalig (tot een fabrieksreset) kon wegprogrammeren zodat ik er geen last van zou hebben.