Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden, 40mm, Almotion? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Banden, 40mm, Almotion?

Ik heb gewikt en gewogen.
Op de elektrische fiets van mijn vrouw heb ik nu Continental top contact 2 gezet en volgende week komen de Continental contact speed binnen voor mijn Poppink.
Als ik straks op fietsvakantie ga, gaan de top contact een aantal weken op de Poppink.
DSC_0081.JPG
Poppink schreef:
za 15 apr, 2023 23:39
Op de elektrische fiets van mijn vrouw heb ik nu Continental top contact 2 gezet en volgende week komen de Continental contact speed binnen voor mijn Poppink.
Ik heb persoonlijk erg slechte ervaringen met de Speed versie, 26" 50mm. Je moet ze erg hard oppompen om ze snel laten rollen en daarbij verdwijnt bijna alle grip. Ik laat die fiets tegenwoordig staan als het koud of nat is, omdat ik al een paar schrikmomenten heb meegemaakt waarbij een wiel onverwachts begon the glijden.
ErikB81 schreef:
zo 16 apr, 2023 15:17
Ik heb persoonlijk erg slechte ervaringen met de Speed versie, 26" 50mm. Je moet ze erg hard oppompen om ze snel laten rollen en daarbij verdwijnt bijna alle grip. Ik laat die fiets tegenwoordig staan als het koud of nat is, omdat ik al een paar schrikmomenten heb meegemaakt waarbij een wiel onverwachts begon the glijden.
Dat wordt glibberen!
Ik hoop van harte dat het mee zal vallen.
Poppink schreef:
zo 16 apr, 2023 16:22
ErikB81 schreef:
zo 16 apr, 2023 15:17
Ik heb persoonlijk erg slechte ervaringen met de Speed versie, 26" 50mm. Je moet ze erg hard oppompen om ze snel laten rollen en daarbij verdwijnt bijna alle grip. Ik laat die fiets tegenwoordig staan als het koud of nat is, omdat ik al een paar schrikmomenten heb meegemaakt waarbij een wiel onverwachts begon the glijden.
Dat wordt glibberen!
Ik hoop van harte dat het mee zal vallen.
Ik ben vooral benieuwd naar jouw ervaring, een Poppink is heel wat anders dan een lichte MTB die gebruikt wordt als stadsfiets.
In de velomobielwereld hebben we afgelopen jaar ontdekt dat de Contintental Contact Urban nu verreweg de fijnste banden zijn, soepel en snel, en, itt de meeste banden met die eigenschap, ook lekbestendig en niet te duur.

Dit ter info, moge er mensen die nu iets moeten kiezen er voordeel van hebben :)
Tip vanuit de MTB wereld ivm moeilijke combinaties velg en band, wat zeker met tubeless echt een issue is:

De eerste draad gaat meestal heel makkelijk, het probleem is de tweede draad. Dat komt omdat de hiel in de rand hoger is dan het velgbed en de draden daar tegen aan gaan zodra je de tweede erin probeert te manouvreren(ook al vanwege de lege binnenband die toch wat ruimte pakt).

Wat enorm helpt is (met name de tweede!) de draad in het velgbed (dus in het midden van je velg) te houden ipv naar de rand, dit geeft je veel meer speling om de draad erover heen te wurmen en kan je de meeste banden verassend simpel erop drukken. Pas als de tweede draad zit laat je ze naar de hiel schuiven (opletten dat de binnenband niet onder de draad zit).

En verder; Conti Urban is in heel veel maten te krijgen en niet duur. Ik ben wel een beetje een fan, hij vervangt bij ons de Supreme.
Volgens mij gaat het er om dat je (ook) de tweede draad naar het velgbed drukt. Als de eerste goed aan de kant zit weet de tweede dat toch niet?
Leon schreef:
vr 05 mei, 2023 09:57
Volgens mij gaat het er om dat je (ook) de tweede draad naar het velgbed drukt. Als de eerste goed aan de kant zit weet de tweede dat toch niet?
Ja, dat bedacht ik me ook toen ik naar de keuken liep voor de koffie, ik heb het verduidelijkt :D

Het verschuil is voor zover ik ervaar in ieder geval gigantisch, onmogelijke combinaties gaan nu heel simpel (maar elke velg-band combinatie is anders, dus ymmv)
loknor schreef:
vr 05 mei, 2023 10:00
Ja, dat bedacht ik me ook toen ik naar de keuken liep voor de koffie, ik heb het verduidelijkt :D
Goed spul hé, koffie? Ik had mijn koffie al gehad. :D
Het in het velgbed duwen is al lang mijn methode. Bij een vorige fiets kreeg ik de banden er zelfs met de handen af.
Bij mijn huidige fiets zijn de velgbedden platter. De tubeless ready Almotions die ik had waren er ook met verwoed in het velgbed drukken vrijwel niet op of af te krijgen. Inderddaad YMMV.
De koffie is al achter de rug.
Straks lekker een eindje trappen.

Een beetje lucht in de binnenband wil ook nog wel eens helpen.
De binnenband voegt zich dan mooi in de buitenband en er is minder risico op afklemmen van de binnenband tussen velg en de draad van de buitenband.
Leon schreef:
vr 05 mei, 2023 10:12
Inderddaad YMMV.
Voor zover ik begrijp is er wel een ERTO standaard, maar zijn fabrikanten hier behoorlijk makkelijk mee en verschilt het per fabrikant net een paar mm. Sommige combis schijnen inderdaad superlastig te zijn.

Tubeless Ready spul helpt volgens mij ook niet :roll:
Ik las iets dat in mijn ogen wel interessant is.
https://www.alpecincycling.com/en/equip ... ike-tyres/
Ik zie soms door de bomen het bos niet meer.
Deze site van Continental laat de verschillen mooi zien, van 'snel' tot 'langzaam' en van minimale tot maximale lekrijder bescherming. Je kunt op alle items klikken voor nadere uitleg.
Bij Schwalbe vond ik dit. Ze laten rolweerstand en lekbescherming zien met blokjes.
Na een tijdje rondneuzen vind ik dat een 'gewone' Almotion er heel aantrekkelijk uitziet wat betreft de mix van eigenschappen.
EDIT:
Of toch de Marathon Efficiency?
Ze laten rolweerstand en lekbescherming zien met blokjes.
Eigen tests zou ik altijd wantrouwen. Ik ben redelijk tevreden over de Almotion V-guard, vooral nadat ik de zware binnenbanden (220 gram) vervangen heb door de extralight versie van Schwalbe. Ik vraag me af of het alleen verbeelding is, maar het rijdt veel soepeler door de bocht. Ik krijg bijna de neiging nog lichtere binnenbanden of tubeless te willen proberen.
Bert van Sprang schreef:
ma 03 jul, 2023 23:12
Eigen tests zou ik altijd wantrouwen.
Ik lees ze al lang niet meer.

Bochten hebben weinig te maken met licht rijden. Ik heb 14 jaar bovenaan een "berg" gewoond met beneden een haakse bocht. Die kon ik dan soms meerdere keren daags met 30 km/u proberen te nemen.
Mijn meest fantastische fietsbanden in de bocht waren nog altijd de Marathon XR's. Ik kon er 'plat' mee door de bocht. Helaas reden ze niet bepaald wrijvingsloos. De standaard Marathons van de jaren 90 (er waren geen andere) vond ik eigenlijk helemaal niet slecht overigens.