Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opgeblazen Matje, wat nu te kopen? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Opgeblazen Matje, wat nu te kopen?

Even een oud topic nieuw leven inblazen...

Ik lees hier veel klachten over de Exped synmat HL. Snel lek en loslatende naden en zo.

Ik overweeg een Exped Ultra 3R te kopen waarvan ik vermoed dat dit de opvolger is van de synmat HL. Hebben deze Exped Ultra 3R hetzelfde probleem?

Zijn er recente ervaringen?
Bronsky schreef: ↑
zo 09 apr, 2023 06:37
Even een oud topic nieuw leven inblazen...

Ik lees hier veel klachten over de Exped synmat HL. Snel lek en loslatende naden en zo.
Helaas gaan niet alleen de HL versies stuk, ook de 'reguliere' Synmat en Downmat. Met de Ultra geen ervaring, toen was ik al over op Thermarest. Die overigens ook stuk kan ;)
Bronsky schreef: ↑
zo 09 apr, 2023 06:37
Even een oud topic nieuw leven inblazen...

Ik lees hier veel klachten over de Exped synmat HL. Snel lek en loslatende naden en zo.

Ik overweeg een Exped Ultra 3R te kopen waarvan ik vermoed dat dit de opvolger is van de synmat HL. Hebben deze Exped Ultra 3R hetzelfde probleem?

Zijn er recente ervaringen?
Ik heb dezelfde (LW) sinds een jaar. Tot dus ver geen problemen. Ligt comfortabel.
Ik kom er niet uit. Ik zou graag wat lichter en compacter willen qua slaapmatje Koop ik voor mijn aanstaande fietstocht rond de Noordzee en Exped Ultra 3R LW of hou ik het bij mijn 15 jaar oude Thermarest schuimmat die twee keer zwaarder is een drie keer het pakvolume. Ik twijfel vanwege het feit dat de Exped misschien niet zo robuust is.

Ik wil de mat van combineren met een onlangs aangeschafte Cumulus X-lite 200 dons slaapzak (comfort temperatuur van 4 graden).

Heeft iemand een advies?
Probeer de verleiding te weerstaan om het allerdunste of allerlichtste te kopen (dunkoop is duurkoop. 😄). Bij elk merk en product waar "ultra" of "ultralight" in de titel staat gaat bij mij in elk geval een alarmbel af. Exped verkoopt ook iets zwaardere en daarmee robuustere matten, die opgerold nog steeds heel compact zijn.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben een grote voorstander van lichtgewicht uitrusting, maar met het extreem lichtgewicht spul heb ik het wel gehad. Voor de zomer hebben wij nu een ouder model Neoair Camper, en dat bevalt prima. Omdat ook onze laatste Exped Downmat inmiddels de geest gegeven had heb ik onlangs twee Neoair Xtherm matjes gekocht. Die zijn niet alleen erg warm, maar ook relatief degelijk, wat ik ook wel belangrijk vind voor een wintermatras. Dit waren nog net matrassen van de vorige generatie (met flinke korting), omdat het nieuwste model niet leverbaar is in rechthoekige uitvoering in reguliere breedte (dit hebben we nodig voor onze tweepersoons topbag slaapzak).
Deze matrassen hebben gelukkig al wel de nieuwe ventielen. Vorig weekend heb ik er eentje gebruikt bij de fietsrepartiecursus in Kiel Winderweer, en lekker geslapen. Het geknisper viel heel erg mee. Wel lukte het me niet de opblaaszaak aan de matras te koppelen, totdat ik eenmaal thuis ontdekte dat dat alleen maar kan als het ventiel open staat. Het staat op de gebruiksaanwijzing, maar niet echt expliciet.
Hier wel goede ervaring met 2 soorten matten van nemo (tensor en een voorloper van de quasar double). Met name de laatste is niet de lichtste, maar wel erg fijn in gebruik en heel betrouwbaar gebleken.
Ik ben zelf 1,94 m lang. Mijn huidige matje heeft een lengte van ca 183 cm. Dat is best gek of niet?
Zijn er meer mensen die een te kleine mat gebruiken? Scheelt wel er gewicht...

Overigens slaap ik altijd prima op dit matje. Nooit last van koude voeten.
Ik ben 1m89 en heb de Expedmat van 1m83 in al die jaren nooit te kort gevonden.

Enkele gedachten hierbij:
1. Zijslapers gebruiken minder lengte. 1m83 is dan voldoende.
2. Ben je een buikslaper, dan is het waarschijnlijk juist fijn als je voeten buiten boord bungelen. 1m83 is dan prettig.
(3. Ben je een rugslaper, dan gaan de buren klagen over je gesnurk. Ga dan langs een bergbeek staan.)
4. Als je een apart kussentje gebruikt, kan je die op een broek o.i.d. aan het hoofdeinde leggen. Zo win je weer 25 cm, als dat in je binnentent past.
Gelukkig.

Zo'n soort analyse had ik inderdaad ook al voor mezelf gemaakt.
Bronsky schreef: ↑
ma 10 apr, 2023 19:19
Ik ben zelf 1,94 m lang. Mijn huidige matje heeft een lengte van ca 183 cm. Dat is best gek of niet?
Zijn er meer mensen die een te kleine mat gebruiken? Scheelt wel er gewicht...

Overigens slaap ik altijd prima op dit matje. Nooit last van koude voeten.
Scheelt gewicht en pakvolume.
Heb een thermarest mat van 119 cm.
Kortom, je moet het zelf proberen. Voor het bedrag wat dat stuk plastic tegenwoordig kost mag dat in de winkel wel.
Leon schreef: ↑
di 11 apr, 2023 09:03
Voor het bedrag wat dat stuk plastic tegenwoordig kost
Nou inderdaad. van het weekend een nieuwe mat gehaald omdat er weer eens eentje stuk was, gerenommeerde buitensportwinkel begint vanaf €150. Voor iets dat dus stuk zal gaan.

Bronsky schreef: ↑
zo 09 apr, 2023 21:56
Exped Ultra 3R LW of
Dit keer maar eens een vaude performance gekozen. Die komt kwa gewicht, formaat, isowaarde, prijs heel aardig overeen. Kan je dus nog niets zeggen over de duurzaamheid. Mijn ervaring met de kleding van vaude is buitengewoon positief, met de tassen wat minder. De tijd zal het leren.
Hier tevreden over sea to summit ultralight insulate large (ben 185). Met kussentje dat je erop kun plakken relatief licht, klein mee te nemen en comfortabel (en r waarde boven de 3).
Ik ben even op zoek gegaan naar de NeoAir XTherm. Die is dit jaar vervangen door de NeoAir XTherm NXT en is wel een dure jonge geworden met zijn €280,=
Hij heeft dan wel een hogere R waarde (7,3).

Ben er nog niet uit
En mijn keus is gevallen op de NeoAir XTherm NXT Regular. Dit vanwege de iets robuustere onderlaag van 70D (vs 30D bij de XLite NXT).

Bedankt voor de tips en adviezen. Ik zal op t(h)ermijn een berichtje plaatsen over mijn bevindingen....
FWIW:

Exped heeft twee manieren om matjes te hechten, namelijk de buizen tegen elkaar aan (mid en high range) en buizen los van elkaar (de instap range). Bij de goedkope range zijn de voor en achterkant echt tegen elkaar geplakt met een brede baan.

Wij hebben ervaring met de downmat 5 lite (niet meer gemaakt) en met UL Matten van Exped. De Downmat 5 lite heeft de goedkope constructie met beide zijden aan elkaar geplakt. Hoewel ik het niet kan staven is op het oog de kans op dramatische failure bij de goedkope constructie veel kleiner. Ik heb ook nog nooit ergens iets gelezen over een falende downmat lite 5.

Ik maak hier de aanname dat de constructie van de Versa en de downmat lite 5 gelijkend is, maar de foto's wijzen toch echt op een soortgelijke constructie. Je ziet ook dat het duidelijk anders is dan de Ultra/Dura versies.

Als ik het zo bekijk heb ik daardoor meer vertrouwen in de Versa serie dan de Dura (laat staan de Ultra).

Ter illustratie van de afwijkende constructie:

De "goedkope" versie (versa):

https://www.exped.com/en/products/sleep ... 0445454155

De midrange versie (dura):

https://www.exped.com/en/products/sleep ... 0445454247

En ook FWIW (YMMV etc), ik merk bij het liggen geen (comfort)verschil tussen de dure en de goedkope lasmethode. Nog een voordeel is dat de Ultra nogal lawaaiig is omdat de buizen langs elkaar wringen (clown die ballonnnen knoopt effect), onze downmat lite matten met losse banen zijn compleet stil.

Een M van de instap range is ergens tussen de 600gram en de 850 gram (afhangende van je R waarde en dan neem ik het lichtste matje niet mee, daar heb je imho niks aan). Dat is niet heel licht, maar ook niet superzwaar en Exped ligt wel heel prettig.
Op de foto's zie ik weinig verschil tussen de matten maar je verhaal zal wel kloppen.
De Versa 5 heeft een hogere isolatiewaarde, en heeft ook de buizen tegen elkaar:.

https://www.exped.com/en/products/sleep ... 0445454216

Hij lijkt op mijn huidige Synmat die ik nu een paar jaar heb:
20230518_092136.JPG
Mijn vorige Synmat ging acht jaar mee. Vond ik prima.