nicolevelo schreef: ↑wo 03 nov, 2021 19:32
Communiceren met mensen die je taal niet spreken is deel van het reizen, althans voor mij. Ik heb me daar nog nooit ongemakkelijk bij gevoeld. Integendeel, het is een enorme verrijking en zelfs de essentie van het reizen.
Het is dan wel handig als er een gemeenschappelijke taal is die je allebei goed genoeg beheerst. Jaren geleden waren we in Bretagne op zoek naar drinkwater en een kampeerplek. Een voorbijgangster zag ons staan en zei dat ze vlakbij woonde en onze bidons wel wilde vullen. Even later vertelde ze dat er geen campings in de buurt waren, maar dat er een caravan in de achtertuin stond waar we wel een nacht in mochten bivakkeren. Van dat aanbod hebben we toen gebruik gemaakt. Toch voelde het wat ongemakkelijk, toen we later uitgenodigd werden om nog wat met haar en haar man te gaan drinken. Ons Frans was te slecht om een goed gesprek te kunnen voeren, terwijl zij alleen maar Frans spraken.
Ook als er wel een taal is die je allebei voldoende beheerst om een gesprek te voeren, kan het ongemakkelijk worden wanneer er geen persoonlijke klik is. Stel, je word uitermate gastvrij onthaald door een paar Amerikanen, die zich later ontpoppen als geharde republikeinen die geen enkele kritiek op Donald Trump accepteren en jou gaan vertellen dat hij vorig jaar de verkiezingen zou hebben gewonnen als er niet gefraudeerd was. Het levert uiteindelijk wel een interessant reisverhaal op, maar als ik op vakantie ben, zit ik er niet echt op te wachten
.
Een voorbeeld van een reis met bijzondere ontmoetingen en de nodige taalbarrières, waar ik goede herinneringen aan heb, is een fietstocht naar Polen in 1984 (zie
hier). In West-Duitsland, waar ik de mensen nog goed kon verstaan, voerde ik geen gesprekken en was ik alleen maar aan het fietsen. In Tsjechoslowakije en Polen was dat toen anders. De pakweg tien woorden Tsjechisch en Pools die ik had geleerd, konden bijzondere gesprekken op gang brengen (vaak in het Duits, soms in het Engels). Als ik tegenwoordig in Tsjechië of Polen kom, word ik meestal genegeerd.