Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Probleem met Gates riem, dus vervangen door ketting - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Probleem met Gates riem, dus vervangen door ketting

Deze link werkt wel zonder jouw inloggegevens: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... l-met-riem
tip voor de verkoper: vermeld het type riem en het aantal tanden van riem en kettingblad.
Poppink schreef:
do 11 mei, 2023 09:41
Waarom zo achterdochtig over de motieven van de fietsenmaker.
Stel je nou eens voor dat die fietsenmaker de klant zo goed mogelijk wil helpen.
Klantgerichtheid, daar drijft de middenstand op.
Prachtig!
Precies... onderdelen zijn niet verkrijgbaar en een upgrade naar een moderne riem en tandwielen is nogal prijzig. Ik kan het advies van de FM niet vreemd, verdacht of slecht vinden.

Ook vraag ik me af of de FM hier financieel nou zo enorm mee opschiet, als je 8000km met je ketting doet scheelt het twee beurten met een riem, maar de materiaal kosten zijn aanzienlijk lager. Ik heb geen idee hoeveel deze dame fietst, maar als dit vooral stadsgebruik is dan is het wel een heel geniepig lange-termijn plan van de FM voor een paar euro :wink:

Als ik heel eerlijk ben vind ik het kostenaspect nooit heel sterk (niet voor Rohloff, niet voor een riem), ik vind het meer een functioneel verschil (en daarom ben ik blij met mijn riem en snap ik waarom Rohloff zo populair is op dit forum). Als het goedkoop moet dan is een ketting (versnelling Nexus of Deore) onklopbaar, ook over een langere periode. Anders gezegd, ik heb in mijn leven één keer een achterderailleur gesloopt (tak) en nog nooit een naaf, ondanks dat ik toch meermaals de wereld rond ben qua kilometrage (meerdere fietsen, maar sommige fietsen heb ik al decennia). Absoluut anecdotisch, maar ook in mijn (uitgebreide) familie zie ik hetzelfde (en die komen altijd wel naar mij toe als er iets is), dus ik ben op dit punt toch nogal sceptisch.
sjefke schreef:
za 13 mei, 2023 21:58
en kettingblad.
Nooit te oud om te leren.
Als je het aantal tanden van de riem weet.
Waarom ook die van het kettingblad.
Er is geen rekenkundige relatie tussen beide...