Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voor het eerst naar zuid-amerika - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

voor het eerst naar zuid-amerika

frank12 schreef:
do 04 mei, 2023 17:50
...
  • Campings ga je niet echt vinden in Zuid-Amerika.
...
Wij hebben enkele keren op een officiële campsite gestaan. Dat was in een nationaal park; daarbuiten was (wild)kamperen niet toegestaan.
frank12 schreef:
do 04 mei, 2023 17:50
  • Zeker wat Spaans leren, eventueel met Assimil Spaans boek. Vergeet het om Engels te praten (tenzij met reizigers), zeker buiten de stad.
  • De Andes kan je sowieso niet ontwijken als je traject Bolivië en Peru omvat. Voor mij persoonlijk is de Ander het kleurrijkste deel van heel Zuid-Amerika (ik was in alle landen), met op stip 'El Valle de los Incas & Cuzco' in Peru en Bolivië (Titicaca meer, de mijnen van Potosi, Salar de Uyuni en alles ertussen). Als je hoopt 'magisch realisme' te ervaren, dan lukt dat mogelijk in de Andes (of in Ecuador, of rond Ciudad Perdida aan de Caraïbische kust van Colombia).
    Ik zou 'El Chaco' tussen Paraguay en Bolivië vermijden: te warm en desolaat.
    De Panamericana Chile-Peru lijkt me ook niet een prettige weg om over te fietsen (zeer druk autoverkeer).
Dankjewel voor deze uitgebreide lijst en tips.
Na al deze goede tips ect denk ik toch te beginnen in Colombia, Bogota en dan naar het zuiden te fietsen. Juli schijnt een goede maand te zijn om te fietsen daar. Ik heb 6 maanden de tijd maar ik kan ook eerder terug. Denk 1 maand Colombia, 1 maand Equador en dan 2 maanden Peru en 1 maand Bolivia. Denk dat ik wel 2 maanden nodig heb om van de grens Equador/Peru naar het Titicaca meer te fietsen. Die afstand is toch minimaal 2500 km en dan veel klimwerk ook nog. De vraag is dan vanwaar ik terug vlieg naar Nederland. Misschien na Boliva toch via Argentinie naar Buenos Aires fietsen en dan terug naar Nederland, of gewoon vanaf Bolivia tergug naar Nederland fietsen.

Ik ga aan de slag en zal waarschijnlijk eerste week van Juli vertrekken. Ik zal dus nog wel meerdere vragen hebben. Hartelijk dank voor de vele tips en suggesties allemaal.
Je zou bijvoorbeeld tot Santa Cruz kunnen fietsen, en vanaf daar via Spanje terugvliegen. Op de grens met Bolivia kan je dan nog bepalen of dat je tijd en puf genoeg hebt om via het prachtige en hooggelegen vulkaangebied in Zuidwest-Bolivia te fietsen dan wel een shortcut te nemen.

Oja, deze website vonden wij destijds best wel informatief: https://pikesonbikes.com/
Berger schreef:
do 04 mei, 2023 09:25
Hoi Jan,
....
4-Voor Argentinië: Verdiep je even in de Blue dollar (zwarte markt) geloof dat je momenteel op de zwarte markt meer dan het dubbele krijgt voor je cash dollar (dollars meenemen dus)

...
Inderdaad de koers van de dólar blue is meer dan dubbel. Kun je volgen op de volgende website en deze website geeft de "officiële" koers om te wisselen.

https://dolarhoy.com/
Berger schreef:
do 04 mei, 2023 09:25

4-Voor Argentinië: Verdiep je even in de Blue dollar (zwarte markt) geloof dat je momenteel op de zwarte markt meer dan het dubbele krijgt voor je cash dollar (dollars meenemen dus)

En hoe doe ik dit? Gewoon op de straat rondvragen waar ik geld kan wisselen?

Jan
jan1972 schreef:
do 04 mei, 2023 22:27
Berger schreef:
do 04 mei, 2023 09:25

4-Voor Argentinië: Verdiep je even in de Blue dollar (zwarte markt) geloof dat je momenteel op de zwarte markt meer dan het dubbele krijgt voor je cash dollar (dollars meenemen dus)

En hoe doe ik dit? Gewoon op de straat rondvragen waar ik geld kan wisselen?

Jan
Zwarte markt betekent in Argentinië niet "illegale" markt, elk wisselkantoor bij bv een grensovergang zal je de koers van de "dólar blue" geven en is ook aangegeven in hun uitstalraam.
Hun winst zit in het verschil tussen koop/verkoop en de eventuele commissie en andere redenen die ze je proberen aan te rekenen. Bv kleine billeten hebben een ietwat lagere koers,...

Persoonlijk geen ervaring mee maar check "Western Union" geven ook de dólar blue rate, je schrijft online in Europa geld over van je Europese rekening naar een Europees western union kantoor, die geven je een bevestiging/code en dan in een Argentijns kantoor van Western union geven ze je Argentijnse pesos aan de hogere koers. Voordeel is uiteraard dat je geen dolars of euro's moet hebben, nadeel is dat je in een min of meer grote stad moet zijn en misschien 2 uur in de rij staat.

Concreet voor jou zou dit beteken dat je bv in de grensstad La Quiaca de overschot van je Bolivianos wisselt voor Argentijnse pesos (ook aan de dólar blue koers) en dan bv in La Salta naar een western union bureau gaat, hoef je niet eerst 5 maanden dolars mee te slepen.
Na lang nadenken en plannen heb ik toch besloten om mijn oude plan te doen. Ik wil toch graag de beroemde watervallen van Iguacu zien en de beroemde stuwdam van itaipu. Ik vond deze interessante fietsroute ook in Brazilie:

https://valeeuropeucatarinense.com.br/

Daarna door de trans chaco weg naar Boliva het Andes gebergte in en fietsen door Peru en Ecuador naar Colombia.

Ook deze fietsers hebben de trans chaco gefietst:

https://weleaf.nl/en/transchaco/

Ik vertek 1 juli met KLM naar Buenos Aires en ga 20 december terug.

Totale fiets afstand is ongeveer 8000 km wat in 5.5 maand moet lukken. Ongeveer 1500km per maand te fietsen. Beste tijd voor Peru om te fietsen schijnt april tot oktober te zijn, dus wat betreft klimaat zal het wel goed zitten. Ik zal in November in Colombia zijn wat ook niet verkeerd is. Het is wel kouder dan als ik de berichten op internet lees, maar dat maakt me niet uit. Ook kan het wel vaker regenen dan, maar het is niet anders.

Bedankt voor alle suggesties en tips, ik laat van me horen als ik er ben en hoe de reis gaat. Dan hebben andere fietsers er misschien ook wel wat aan.

Jan
Denk ook na over goede bescherming tegen de zon, zeker bij een blekere huid. Lijkt een no-brainer, maar het is best wel vervelend als ze in je gezicht moeten gaan snijden omdat je op hoogte rond de evenaar in de zon hebt gefietst. Been there, done that.
willem.m schreef:
di 16 mei, 2023 13:55
Denk ook na over goede bescherming tegen de zon, zeker bij een blekere huid. Lijkt een no-brainer, maar het is best wel vervelend als ze in je gezicht moeten gaan snijden omdat je op hoogte rond de evenaar in de zon hebt gefietst. Been there, done that.
Hier heb ik eigenlijk niet over na gedacht. Is de zon sterker als je op grote hoogte fietst? En wat bedoel je met het snijden in je gezicht? Klinkt niet al te best
Hoger = minder lucht = meer straling.
Goeie.

In Nederland wordt er uitgebreid gewaarschuwd als het eens een dagje zonkracht 7 is.

Toen ik in Uyuni was, was het daar dag in dag uit zonkracht 20 :lol:
Zon: niet echt iets om luchtig over te doen.