Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ridley Kanzo Adventure Carbon - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ridley Kanzo Adventure Carbon

Hallo Matty,

De Ridley ziet er keurig uit, mede door deze foto,s en review ook deze besteld. Helaas nog 6 weken levertijd.

2 vraagjes,

Welk maat frame staat er op de foto?
En welk type crankas Is er gemonteerd?

Alvast bedankt voor de info, groeten van Ray
Hallo Mattie,

Mooie bike en goeie uitleg👍

Zou je mij kunnen vertellen welke maat er op de foto staat en wat voor trapas er in zit?

Alvast dank

Groeten van Raymond
Marco Meijerink schreef:
di 03 mar, 2020 13:04
Ben benieuwd Matty, hou ons op de hoogte.
De tijd van 48 spaaks wielen ligt ver achter ons. Nu de helft.....vroeger zou ik het nooit aangedurfd hebben maar wellicht dat het nu wel kan.
In jouw wereld misschien, ik bouw nog best wat wielen met 48 spaken :D
Maar voor vakantiefietsen zou ik het op minimaal 32 houden, liever 36. Die paar gram merk je niet en die luchtweerstand is voor vakantiefietsers van minder belang. Voor Ridley wel, die pakken gewoon wat er in voorraad is van de racefietsdivisie.
Verhalen van ‘mountainbiken doe ik ook al jaren met 24 of 28 spaken’ die ken ik, dat gaat prima, maar met veel belading op 40mm banden door een keienveld stuiteren overleven ze op den duur gewoon niet. Als je je daar op insteld is er niks aan de hand.
RBakker01 schreef:
wo 27 mei, 2020 19:56
Hallo Mattie,

Mooie bike en goeie uitleg👍

Zou je mij kunnen vertellen welke maat er op de foto staat en wat voor trapas er in zit?

Alvast dank

Groeten van Raymond
Het passport, gewoon te vinden op de Ridley website, spreekt van ‘BSA 68mm’ bracket, dan weet je, afhankelijk van de groep, wat er in zit. Dit was Sram geloof ik dus dan zal het GXP of T47 zijn. Met een beetje goeie wil kun je dus makkelijk een duurzame trapas van SKF monteren en een JIS vierkant, Octalink of ISIS crankstel monteren.
De spatborden zijn van SKS, BLUEMELS PRIMUS 28″ 53 BLACK SET
https://www.sks-germany.com/nl/producte ... black-set/

Er zit een SRAM-Force 1 crankstel op en die heeft de volgende eigenschappen:
· GXP crankstel met geïntegreerde as Ø 24/22 mm
· geschikt voor frames met BB86 (86,5x41 mm) en BSA (68 mm) standaard

Het frame is 86,5mm breed bij de bracket en heeft dus press-fit lagers.

Daarnaast heb ik inmiddels de banden vervangen voor Schwalbe marathon supreme evolution tle
De TLE staat voor Tubeless banden. Deze velgen zijn daar geschikt voor. Banden erom gelegd, ventieltjes besteld (duur!!) en vloeistof besteld om de band te vullen. Maar wat rijdt dat fantastisch zeg. Banden zijn lichter en voelen veel meer solide aan. Slijtage na 1000km nihil, de randjes op het hart van de band van het spuiten van het rubber in de mail zitten er nog steeds op.
RBakker01 schreef:
wo 27 mei, 2020 13:27
Hallo Matty,

De Ridley ziet er keurig uit, mede door deze foto,s en review ook deze besteld. Helaas nog 6 weken levertijd.

2 vraagjes,

Welk maat frame staat er op de foto?
En welk type crankas Is er gemonteerd?

Alvast bedankt voor de info, groeten van Ray
Leuk om te horen Ray! Ik heb wel de remgrepen recht gezet, die stonden op die gekke scheve (hipster) manier. :-)
De maat op de foto is maat L. Ik ben 1.87
Hoi Matty,

Thanks voor de reactie. Heb hem inmiddels ook besteld een L ben 185. Was gewoon benieuwd hoe een l er uit zou zien op de foto. Zoals die van jou dus.

Nogmaals thanks voor de reactie, kan niet wachten tot ie binnen is en kan gaan bouwen.
Hoe vergaat het inmiddels met deze fiets en drager achterop? Ik was zelf exact dezelfde setup aan het overwegen, maar ben bang dat het carbon snel beschadigd. Na contact met Ridley zeggen zij zelf ook het niet te adviseren hier bagagerekken met zware tassen aan te monteren.
Waarvoor die nokjes dan zijn vraag ik me wel af.
Voor bagagerekjes met lichte tassen, zoals voor ww-verkeer of lichte bagage.
Scheelt ook weer garantieclaims mocht het toch fout gaan. ;)

Zou me niets verbazen als TopicStarter nog steeds vrolijk rondrijdt op die zelfde fiets met bagage. Over carbon zou ik zelf me vooral zorgen in het transport van de fiets voor of na een reis in trein/bus/vliegtuig, verder best kans dat het tijdenlang goed gaat.
Jurr schreef:
di 09 mei, 2023 22:42
Scheelt ook weer garantieclaims mocht het toch fout gaan.
Had een mail gestuurd naar Wolftooth welke link voor een 2x11 mullet setup. Konden ze niet adviseren vanwege de capaciteit maaarrrr ze wisten wel van gebruikers dat een Roadlink DM goed zou werken.
Jurr schreef:
di 09 mei, 2023 22:42
Scheelt ook weer garantieclaims mocht het toch fout gaan. ;)

Zou me niets verbazen als TopicStarter nog steeds vrolijk rondrijdt op die zelfde fiets met bagage. Over carbon zou ik zelf me vooral zorgen in het transport van de fiets voor of na een reis in trein/bus/vliegtuig, verder best kans dat het tijdenlang goed gaat.
Ik kwam toevallig weer even terug op deze topic die ik ooit ben gestart en ik wil wel even een update geven. (ZIE BIJLAGEN VOOR FOTO'S) Ik rijd nog steeds op deze fiets met tubus achterrack. De fiets leeft nog en ik heb inmiddels 3 fietsvakanties door Frankrijk gemaakt (Jura/Alpen/Centraal Massief). De groene weg, benjaminse en provence met veel bergpassen die bij voorkeur tot ca. 6-7% gaan. Ik vind het racestuur heel fijn, de ketting met derailleur heeft met de 1x11 configuratie voldoende stappen.

Ik heb 2 tassen van Ortlieb (de grote versie) met in totaal ca. 20kg bagage op de achterbrug. Afgelopen jaar heb ik daar 2 voortasjes aan toegevoegd omdat de balans teveel naar achter leunde.

De wielbasis van het frame is wel problematisch voor mensen met grote voeten. Aan de achterkant kun je de tassen nog wel goed zetten, maar zodra je een 50mm band op het voorwiel zet, zit je met de punten van je voeten tegen de band wanneer je een krappe bocht maakt. Een spatbord voor is dus niet mogelijk.

Het belangrijkste is dat ik zelf een reiswiel heb gemaakt met 32 spaken. Het achterwiel bij de gravelbike had 24 spaken en had veel te veel speling bij het remmen. Het was gewoon te slap. Ik heb nu een DT Swiss velg (achteraf bleek dit niet degene zijn die ik wilde hebben) met 32 spaken van DT Swiss met DT Swiss 350 Classic Rear Hub die ik heb voorzien 12mm steekas en SRAM XD hub ipv Shimano. Ik heb daarvoor zelf een wielrichter gekocht, een spaakspanningmeter (analoog), nippels en het gereedschap om ze aan te draaien en natuurlijk ook de spaken (met de juiste lengte) en de nippels zelf can DT Swiss. Het bouwen van een wiel was een geweldige leerweg (gewoon Youtube volgen) en het voordeel is dat ik nu ook onderweg zelf een spaak kan vervangen en een wiel kan richten mocht dat nodig zijn. Ik neem reservespaken en licht gereedschap mee op mijn tochten. Echt een aanrader om te leren.

Ik rijd daar nu al 2 jaar op en dat wiel gaat nergens heen. Die overleeft alle omstandigheden. Het frame geeft geen krimp bij normaal gebruik. Je moet alleen wel met beleid fietsen... Het is wel een asfalt en gravel fiets. Geen offroad door Kirgizie.

Daarnaast heb ik de remschijf achter vervangen door een 160mm (was 140). Ik wilde voor ook nog 160 vervangen door 180mm, maar ik heb nog geen adapter kunnen vinden. 140mm achter is onvoldoende. 160mm voorkant is ook onvoldoende bij lange steile afdalingen van 10% met 1000hm. Ik moest een tweetal keer stoppen omdat de remmen begonnen te "faden".

Afgelopen jaar heb ik de Rockshox Rudy gekocht met 30mm veerweg voor comfort. Hiermee kan ik nu ook single tracks met kleine drops, wortels en andere oneffenheden rijden op mountainbike parcours. Rijdt briljant en niet zo log als een mountainbike.

Kortom ik heb mijn eigen fiets gemaakt en ben er nog steeds blij mee. Het carbon frame is beresterk. Maar vooral het verschil als je omhoog fietst is enorm. Deze fiets was in de basis 8kg, en een Santos Travel Light 16kg. Die 8kg voel je meteen en ik vond en vind dat nog steeds heel belangrijk.

Bijlagen

Ik zou om het plezier compleet te maken toch zeker eens gaan kijken naar het bagagegewicht. Reduceer dat, en je kunt die voortasjes ook weer weglaten.
Toe-overlap is bij veel racefietsen standaard, gravelbikes hebben er minder last van maar met spatborden wordt het vaak wel krap idd...

Met zoveel bepakking met een 38/42 de Alpen in? Netjes!
Fedor schreef:
di 16 mei, 2023 10:47
Met zoveel bepakking met een 38/42 de Alpen in? Netjes!
?
Leon schreef:
di 16 mei, 2023 10:56
Fedor schreef:
di 16 mei, 2023 10:47
Met zoveel bepakking met een 38/42 de Alpen in? Netjes!
?
Mij zou het niet lukken verwacht ik. Niet zozeer het helling% zelf maar de vermoeidheid van een lange tijd te zwaar trappen zou me opbreken.
Met zo'n verhouding rond de 0,9 wordt volgens mij het merendeel van de trekkingfietsen afgeleverd.
Ik ben het met je eens dat het voor de oudere fietser best wel zwaar is dan, met name de belasting van de knieën.
Maar het kan.
Ik heb zelf de verhouding aangepast van 0,9 naar de kleinste 0,7 wat soms heel goed uitkomt. Meestal valt er goed te fietsen met de 'oude' 0,9 en de 0,8. Tegen de tijd dat ik als vaste prik terug moet naar de 0,7 kan ik beter afstappen.
Poppink schreef:
di 16 mei, 2023 11:52
Met zo'n verhouding rond de 0,9 wordt volgens mij het merendeel van de trekkingfietsen afgeleverd.
In de derailleurtijd was de standaard 22-32, 0,6875 dus; dat is ruim twee rohloffverzetten lichter dan 0,9.
Bij een groepfietstocht in de Alpen constateerde ik eens dat de vele Rohloffreisgenoten bijna allemaal een nog iets lichter verzet hadden dan ik.
Dus ofwel het klopt niet wat je zegt ofwel de de mode onder de trekkingfietsen is zwaardere verzetten. Dat laatste is uiteraard goed voor de economie want zowel fietsenmakers als fysiotherapeuten krijgen dan over een paar jaar een omzetboost. :D :wink:
Meeste trekkingfietsen met een old school 3x9 of 3x10 zullen ergens tussen de 22/36 (0,61111111) en 24/32 (0,75) hebben.

Dan is dit wel wat zwaarder.

Maar ik zie helemaal de charme van lichte fietsen en licht pakken.
Ik probeer altijd onder de 0,7 te zitten. Meestal heb ik het niet nodig, maar als ik aan het einde van een dag, hongerig en moe, bij 35 graden nog een steile hobbel op moet fietsen, ben ik er heel blij mee.