Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goedkope fietsverzekering of voor korte periode gezocht ! - Forum Wereldfietser

Goedkope fietsverzekering of voor korte periode gezocht !

Na vijf jaar mijn santos TM 3+ bij ANWB verzekerd te hebben zoek ik nu een alternatief. De reden is dat ANWB en veel andere verzekeraars voor bezitters van vergelijkbare dure fietsen en e-bikes die de pech hebben om in een grote stad als Amsterdam, Rotterdam of Utrecht te wonen, exorbitante premies rekenen van tussen de 400 en 750 euro - per jaar! Dat is bijna een reden om te verhuizen… Is er iemand die een betaalbaar alternatief weet (fiets is nu getaxeerd op 6 mille)? Of bestaan er verzekeraars die een vakantiefiets voor slechts één of twee maanden verzekeren (de rest van het jaar staat hij binnen en valt hij onder de inboedelverzekering)?
Waar komt die taxatie vandaan? Want 6 mille voor een 5 jaar oude fiets lijkt we wel erg hoog.
De meeste verzekeringsmaatschappijen schrijven een duurdere fiets af in 5 tot 10 jaar.
Dus met deze fiets ben je al aardig op weg om er weinig voor terug te krijgen; als ik jou was zou ik ook maar eens naar de inboedelverzekering kijken om een mogelijke teleurstelling te voorkomen.

Ik denk ook dat daarom een fiets van >5 jaar gewoon niet meer -zinnig- te verzekeren is.
Bij verzekeringen is het daarnaast de vraag of het uit kosten/baten-oogpunt verstandig is. Grosso modo kost verzekeren je meer dan het je oplevert, anders zouden er geen verzekeraars bestaan.

Stel je zelf de vragen:
1. Stel dat de fiets wordt gestolen, heb je dan voldoende spaargeld om een nieuwe te kopen?
2. Stel dat je tijdens je vakantie goed op je fiets let, is de kans dat deze gestolen wordt gering?

Is het antwoord op beide vragen JA, dan heeft verzekeren geen zin.
Flix schreef:
vr 12 mei, 2023 10:04
Waar komt die taxatie vandaan? Want 6 mille voor een 5 jaar oude fiets lijkt we wel erg hoog.
Waarschijnlijk van iemand die naar de huidige verkoopwaarde van een soortgelijke fiets van die leeftijd gekeken heeft.

In tegenstelling tot vele dure racefietsen en mountainbikes verandert de specificatie van menig vakantiefiets van merken als bijvoorbeeld Avaghon, idworx of Santos niet tot nauwelijks in die 5 jaar. Soms 10 of zelfs 15 jaar.

Dan nog een verzekeraar die zich daarin kan vinden. En hoe je die huidige waarde en afschrijving netjes op papier krijgt zodat de verzekeraar in kwestie het ook nog gaat accepteren als bewijs. Want je zult inderdaad het meeste iets soortgelijks vinden:
Flix schreef:
vr 12 mei, 2023 10:04

De meeste verzekeringsmaatschappijen schrijven een duurdere fiets af in 5 tot 10 jaar.
Dus met deze fiets ben je al aardig op weg om er weinig voor terug te krijgen; als ik jou was zou ik ook maar eens naar de inboedelverzekering kijken om een mogelijke teleurstelling te voorkomen.
Niet je fiets verzekeren zou ook nog een optie kunnen zijn. Zeker met de door TopicStarter genoemde 750 euro premie per jaar kun je best wat oppotten als je het niet daaraan uitgeeft.

Zie daarvoor ook eerdere fietsslot en -verzekeringstopics met overwegingen van anderen.
Globociclista schreef:
do 11 mei, 2023 22:10
Is er iemand die een betaalbaar alternatief weet?
Een tweede fiets voor in de stad.
Hoe zeer ik fietsendieven ook allerlei onheil toewens, toch zie ik zelf ook onder ogen dat je een duurdere fiets niet meer onbewaakt in een stad kunt neerzetten, laat staan in een van de door jou genoemde steden.
Dank allen. De taxatie is van een erkend santos dealer, daar maak ik me nog het minste zorgen over. Ja, het is uiteindelijk een kosten/batenanalyse. Als ik geen goedkopere verzekering vind, dan overweeg ik het risico te nemen, zeker aangezien dat dan alleen voor twee, drie maanden geldt, wanneer ik ermee op reis ben.

Een fiets voor in de stad heb ik al, uiteraard, al was het maar om te voorkomen dat mijn santos door een of andere bakfietsidioot wordt aangereden :D

Mijn vraag is dus: weet iemand of er een fietsverzekering bestaat voor een kortere periode van een paar maanden? Of een goedkopere dan Anwb, Allianz etc?
Ik heb voor ik meen 300 nog iets euro mijn santos voor 5 jaar tegen nieuwwaarde verzekerd. Dat is me wel 5-6 euro per maand waard.

Enra.

Groetjes!
Maar het gaat juist om de jaren na die 5 jaar ;)
oh wat suf. enra kan je gewoon nog een keer voor 5 jaar tegen taxatiewaarde. 6000 voor 5 jaar oude fiets lijkt me eat hoog.
Globociclista schreef:
vr 12 mei, 2023 11:56
Mijn vraag is dus: weet iemand of er een fietsverzekering bestaat voor een kortere periode van een paar maanden? Of een goedkopere dan Anwb, Allianz etc?
Sluit je reisverzekering een fiets uit?

Groetjes,

Carl
De mijne niet. Maar dekt max € 375 per 'rijwiel'. En in dit geval is ie al voor minimaal de helft afgeschreven, dus hou je zo'n € 190 max over. Oftewel: daar heb je niet veel aan. Zal bij andere verzekeraars wel ongeveer hetzelfde zijn.
Carl schreef:
za 13 mei, 2023 09:49
Globociclista schreef:
vr 12 mei, 2023 11:56
Mijn vraag is dus: weet iemand of er een fietsverzekering bestaat voor een kortere periode van een paar maanden? Of een goedkopere dan Anwb, Allianz etc?
Sluit je reisverzekering een fiets uit?

Groetjes,

Carl
Ja, helaas. Ik denk ook niet dat er überhaupt verzekeraars zijn die dekking bieden voor zo’n dure fiets, maar ik hoor graag wanneer dat wel zo is.
Ik heb even gezocht op internet met "reisverzekering vergoeding fiets"
En zag dit: https://www.independer.nl/reisverzekeri ... fiets.aspx
en: https://www.consumentenbond.nl/reisverz ... erzekering
en misschien zijn er nog wel meer sites.

Een citaat: "De vergoedingen lopen erg uiteen. Sommige verzekeraars vergoeden maar 250 euro per fiets en per polis, maar er zijn ook verzekeraars die tot 10.000 euro gaan."

Heb me er verder niet in verdiept.
Laat even weten waar je uiteindelijk voor hebt gekozen.
JanH schreef:
za 13 mei, 2023 12:22
Ik heb even gezocht op internet met "reisverzekering vergoeding fiets"
En zag dit: https://www.independer.nl/reisverzekeri ... fiets.aspx
en: https://www.consumentenbond.nl/reisverz ... erzekering
en misschien zijn er nog wel meer sites.

Een citaat: "De vergoedingen lopen erg uiteen. Sommige verzekeraars vergoeden maar 250 euro per fiets en per polis, maar er zijn ook verzekeraars die tot 10.000 euro gaan."

Heb me er verder niet in verdiept.
Laat even weten waar je uiteindelijk voor hebt gekozen.

Dank, maar zover was ik ook al gekomen. Ik ben zo benieuwd of iemand ervaring heeft met een goedkopere verzekering of voor een kortere periode.
Carl schreef:
za 13 mei, 2023 09:49
Globociclista schreef:
vr 12 mei, 2023 11:56
Mijn vraag is dus: weet iemand of er een fietsverzekering bestaat voor een kortere periode van een paar maanden? Of een goedkopere dan Anwb, Allianz etc?
Sluit je reisverzekering een fiets uit?

Groetjes,

Carl
Ja, helaas.
Globociclista schreef:
za 13 mei, 2023 13:21
JanH schreef:
za 13 mei, 2023 12:22
Ik heb even gezocht op internet met "reisverzekering vergoeding fiets"
En zag dit: https://www.independer.nl/reisverzekeri ... fiets.aspx
en: https://www.consumentenbond.nl/reisverz ... erzekering
en misschien zijn er nog wel meer sites.

Een citaat: "De vergoedingen lopen erg uiteen. Sommige verzekeraars vergoeden maar 250 euro per fiets en per polis, maar er zijn ook verzekeraars die tot 10.000 euro gaan."

Heb me er verder niet in verdiept.
Laat even weten waar je uiteindelijk voor hebt gekozen.

Dank, maar zover was ik ook al gekomen. Ik ben zo benieuwd of iemand ervaring heeft met een goedkopere verzekering of voor een kortere periode.
eeh ja, dus, ik zou enra eens bellen.
Poise schreef:enra
goeie ervaring met Enra. 🤣😂
Had ooit een camera verzekerd bij Enra. Camera gestolen, keurig nieuwwaarde uitgekeerd gekregen. Was overigens in een Europees buitenland.
Politie ter plaatse vindt dief en camera. Na enige tijd camera terug, inclusief sd-kaart met foto 's.
Juridisch gezien is Enra nu de eigenaar van de geretourneerde camera.
Ik bel met Enra. Waar moet ik de camera heensturen.
Antwoord van Enra: Wat moeten wij daarmee?
Dus had ik 2 camera's.

Dus goede ervaring.
Oké, voor wie geïnteresseerd is, ik denk dat ik een oplossing heb gevonden. De ANWB blijkt na verschillende mails en telefoontjes tóch de mogelijkheid te bieden om een vakantiefiets voor een kortere periode te verzekeren. (Dit blijkt uit het polisblad.) De verzekering is dagelijks opzegbaar; je kunt de verzekering dus direct na de fietsreis opzeggen. Je betaalt in dit geval wel voor elke verzekerde periode de poliskosten van een tientje, maar een premie van 60€ per maand dat ik ermee op reis ga is nog goed te doen vergeleken met de premie voor het hele jaar (650€).

Bij de meeste verzekeraars, ook ENRA, is de minimale looptijd een jaar. Voor de dure merken zoals Santos zou dit al gauw een jaarpremie van 400-700 euro betekenen. Voor diegenen die hun vakantiefiets niet dagelijks gebruiken, maar alleen voor vakantiereizen, waar de fiets aan groter risico (bijv. ‘s nachts op de camping) bloot staat, lijkt me dit een aantrekkelijk alternatief.
Poise schreef:
za 13 mei, 2023 16:09
Globociclista schreef:
za 13 mei, 2023 13:21
JanH schreef:
za 13 mei, 2023 12:22
Ik heb even gezocht op internet met "reisverzekering vergoeding fiets"
En zag dit: https://www.independer.nl/reisverzekeri ... fiets.aspx
en: https://www.consumentenbond.nl/reisverz ... erzekering
en misschien zijn er nog wel meer sites.

Een citaat: "De vergoedingen lopen erg uiteen. Sommige verzekeraars vergoeden maar 250 euro per fiets en per polis, maar er zijn ook verzekeraars die tot 10.000 euro gaan."

Heb me er verder niet in verdiept.
Laat even weten waar je uiteindelijk voor hebt gekozen.

Dank, maar zover was ik ook al gekomen. Ik ben zo benieuwd of iemand ervaring heeft met een goedkopere verzekering of voor een kortere periode.
eeh ja, dus, ik zou enra eens bellen.
Nee: ENRA kan alleen voor minimaal een jaar, en zou in mijn geval meer dan 500€ kosten. Zie verder mijn bericht hieronder.
Globociclista schreef:
ma 15 mei, 2023 12:57
Oké, voor wie geïnteresseerd is, ik denk dat ik een oplossing heb gevonden. De ANWB blijkt na verschillende mails en telefoontjes tóch de mogelijkheid te bieden om een vakantiefiets voor een kortere periode te verzekeren. (Dit blijkt uit het polisblad.) De verzekering is dagelijks opzegbaar; je kunt de verzekering dus direct na de fietsreis opzeggen. Je betaalt in dit geval wel voor elke verzekerde periode de poliskosten van een tientje, maar een premie van 60€ per maand dat ik ermee op reis ga is nog goed te doen vergeleken met de premie voor het hele jaar (650€).

Bij de meeste verzekeraars, ook ENRA, is de minimale looptijd een jaar. Voor de dure merken zoals Santos zou dit al gauw een jaarpremie van 400-700 euro betekenen. Voor diegenen die hun vakantiefiets niet dagelijks gebruiken, maar alleen voor vakantiereizen, waar de fiets aan groter risico (bijv. ‘s nachts op de camping) bloot staat, lijkt me dit een aantrekkelijk alternatief.
Fijn dat je iets hebt gevonden! Had Enra net aan de telefoon, doen geen uitspraken over premies voor oudere fietsen, loopt via taxatie van aangesloten fietsenmaker, zou je altijd nog kunnen proberen.