Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat zie je liever???? - Forum Wereldfietser

Wat zie je liever????

Hoi,

Na weer eens een avondje studieontwijkend gedrag zitten we met een vraag.
We zijn bezig onze website wat te pimpen, en vragen ons opeens af wat jullie op websites liever zien:

- fotoverslag met korte onderschriften
- uitgebreid reisverslag met wat foto's

Om een idee te geven van wat we bedoelen:
fotoverslag en uitgebreid reisverslag

We zijn benieuwd!

JW en Gu

ps: of is dit misschien meer iets voor een poll?

eigenlijk eerder iets tussen de twee in 8)


een aantal foto's en korte verslagjes/anekdotes: niet te veel tekst, maar ook niet enkel onderschriften

Jep me too...something inbetween.
Welke studie ontwijk je?


Blanche 8)

Als je het alleen voor een ander schrijft, heeft iets tussen beide ook mijn voorkeur. Maar ik kan me voorstellen dat het voor jezelf leuk is om hier en daar een persoonlijke noot (anekdotes e.d.) toe te voegen.

Ik ga voor uitgebreid...elke info in de tekst is goed om te weten, mocht je ook die kant op willen fietsen. En als je de foto goed wil bejijken ehhh bekijken, sorry net nachtdienst gehad en val bijna in slaap, dan klik je erop.
HUH??? Slaap ik echt of ben ik een uur eerder bij m'n baas weg gegaan?
De tijd tussen het plaatsen van dit bericht en de tijd op m'n pc scheelt een uur? Nou...zal wel trusteeeeezzzzz

Een mix...

Ik schrijf ook verhalen, maar vraag me altijd af of iemand (behalve ouders) die uberhaupt leest!

Nu gooi ik er wat meer foto's tussen, laatst van Chili & Argentinië hebben we zelfs alleen maar fotoverslagen geplaatst.

Het is leuk om mooie foto's te zien. De informatie onder je foto's is wel erg karig. Reisverslagen zijn vaak (te) persoonlijk. Dat maakt het voor mij als lezer niet zo interessant. Wat mij betreft meer informatie over het land en over de route.

Het mooie van websites is dat je er laagjes in kan maken. Maak in de korte versie gewoon een knop getiteld more text.

Mensen zijn makkelijker geneigd plaatjes te kijken. Mensen gaan pas tekst lezen als ze echt geinteresseerd zijn, en dan vinden ze een langere tekstversie wel.

De keuze ligt ook een beetje aan hoe en waar je de site wilt gaan onderhouden. Onderweg in landen met trage computers en verbindingen is tekst beter te doen dan foto's. In landen met snelle verbindingen en thuis is dat natuurlijk geen probleem.

Tijdens een reis in Argentinië en Bolivia hebben mijn vriend en ik meestal verhaaltjes geschreven en af en toe heeft hij een nieuwe lading foto's geselecteerd en geplaatst (zie hier). Die verhalen/foto's waren vooral voor het 'thuisfront' en niet zozeer als service aan andere fietsers met reisplannen. Of het ook geschikt is voor 'externe' bezoekers hangt m.i. vooral af van de schrijfstijl en minder van het type informatie.

uitgebreid reisverslag is leuker en interessanter om te zien .....

Liever mooie foto's met uitgebreide onderteksten. Ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.

Een goed voorbeeld van hoe het niet moet is de publicatie van mijn boeken op mijn website. Voor het internet eigenlijk onleesbaar, want het zijn erg grote lappen tekst. :lol:

Met mijn privesite (http://www.carlaeneric.nl) hebben we dat beter aangepakt (vind ik zelf) :oops:

Beeld is essentieel op een website, maar bruikbare informatie en een goed leesbaar verhaal erbij maken het verschil tussen een foto-album en een reportage. Belangrijk is dat beeld en verhaal elkaar ondersteunen en met elkaar verweven zijn: wat je leest, wordt dan bevestigd door wat je ziet. En de beelden moeten natuurlijk boeien en zeker niet te klein zijn. En pas op met pimpen: kerstbomen staan altijd in de weg en gaan heel snel vervelen!
Hoe ik dit zelf aanpak, kun je zien aan mijn eigen Andalusië-impressie op http://www.keesswart.nl/fietsreportages/Andalusie.htm. Succes!

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie leuke reacties (we hadden opeens wel héél veel bezoekers via de wereldfietser zo :wink: )!

Uit jullie antwoorden blijkt dat smaken verschillen :)
Op onze huidige site hebben we zowel foto's als tekst staan, maar we vinden de opmaak niet zo mooi (meer). Vandaar eigenlijk ook onze vraag.

@ Blanche... Economie en Frans (scripties... :? )

@ Ellen... ik lees zelf vaak reisverslagen, jullie foto's van Argentinië en Chili (erg mooi!) heb ik bekeken, daar vond ik het jammer dat er niet wat meer 'verhaal' bij stond :wink:

We zullen eens gaan kijken wat we met onze site gaan doen - een beetje verandering na een paar jaar is natuurlijk nooit weg!

Meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom :lol:

Gudrun

Ik denk dat de belangrijkste conclusie is dat je vooraf goed zou moeten bedenken voor wie je eigenlijk schrijft/fotografeert. Vrienden, familie, vluchtige bezoekers, verhalenlezers, dromerige fietsers, zoekers naar praktische fietsinfo, fotogenieters, ....

Een duidelijke kaart van de gefietste route is ook altijd interessant om in de reisverslagen te vinden. Je kan nu met google maps al heel wat leuke dingen doen, een voorbeeldje van m'n laatste tocht kan je hier zien.

liz schreef:Ik denk dat de belangrijkste conclusie is dat je vooraf goed zou moeten bedenken voor wie je eigenlijk schrijft/fotografeert. Vrienden, familie, vluchtige bezoekers, verhalenlezers, dromerige fietsers, zoekers naar praktische fietsinfo, fotogenieters, ....
Van harte mee eens. Er is een flinke tweedeling: de ene groep wil weten hoe het jullie is vergaan, de andere wil weten hoe het fietsen is daar.
Het leukste is natuurlijk een mensel van foto's en tekst waarbij de foto's de tekst illustreren en de tekst niet te lang is. Eigenlijk dus net als in een tijdschrift. (1500 woorden max)
Groeten,
Leon