Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat moet er mee op fietsreis? ( vooral mbt kleding ) - Forum Wereldfietser

Wat moet er mee op fietsreis? ( vooral mbt kleding )

Hallo vriendelijke vakantiefietsers,

Om te beginnen wil ik iedereen hier bedanken voor de hulp die ik in andere topics heb gehad, zowel van mezelf als van andere. Het is welliswaar onmogelijk om naar iedereen te luisteren, maar ik heb het (bijna) altijd meegenomen in mijn overwegingen. Tot zover de bedankjes, tijd voor een nieuwe vraag.

Ik heb nogal wat moeite bij het maken van een paklijst. Ik kom aardig informatie tegen over wat mee te nemen. Wat overbodig zou zijn en wat niet. Wat betreft gereedschap en slaapspullen bijvoorbeeld ( al ben ik nog wel opzoek naar een goed kussen ), hierover heb ik dus geen vragen. Ik vind alleen weinig over de kleding die word meegenomen. En nu vraag ik me af wat handig is voor mijn toch van Maastricht naar de Middellandse Zee ( door de Ardennen, Jura, de Alpen en misschien ook de Ardeche ). Ik zou graag wat tips willen over de meest simpele dingen. Van ondergoed tot speciale fietskleding.
Enkele dingen die ik me afvraag zijn: Volstaan sportschoenen en sandalen of is het aan te raden om toch andere schoenen te kopen ( schoenen met clips om vast te zetten zie ik iig niet zitten )? Hoeveel ondergoed, sokken, wielerbroeken, shirts etc zouden jullie ongeveer meenemen met deze fietstocht? En nemen jullie tijdens een tocht ook ‘normale’ kleding mee, en hoe verstandig is het om daar mee te fietsen? ( ik had bijvoorbeeld in gedachten dat ik ook zou kunnen fietsen met een wieleronderbroek, een korte broek en een shirtje/ontbloot bovenlijf als het echt warm is.

Ik begrijp dat de dure goretex jacks, broeken, shirts, schoenen en sokken in de regel beter zijn dan goedkopere oplossingen. Maar hoe belangrijk is het? Wat is noodzakelijk en wat niet? De fietsvakantie is nu al duurder uitgevallen dan ik vooraf had verwacht ( zo goedkoop vind ik het niet met al die nieuwe aankopen die nodig zijn ). Ik kan het me dus niet veroorloven om 5 wielerbroeken en jacks te kopen. Ik houd er niet van om te mekkeren over geld, maar als student heb ik maar een beperkt budget en alles dat ik nodig heb moet ik nieuw kopen.

Alle tips zijn welkom, ook dingen die ik niet noem, misschien heb ik daar wel nog niet goed over nagedacht. Tot zover deze vraag mbt de kleding, ik vrees dat jullie nog niet van me af zijn met onnozele vragen van een toekomstig vakantiefietser zonder enig ervaring. Hopelijk kan ik jullie al na deze vakantie helpen met het beantwoorden van vragen ipv het alleen maar stellen van vragen. Wederom, alvast bedankt voor jullie hulp.

Groet,
Marco
Knijtert schreef:ontbloot bovenlijf als het echt warm is.
Ontbloot bovenlijf lijkt me niet echt handig, ook niet als het echt warm is. Als je toch komt te vallen heb je meer kans op ernstiger wonden dan wanneer je een shirt aanhebt.

Echt nodig: twee fietsbroeken met zeem (een fietsonderboek is eigenlijk een gewone fietsbroek in het wit, dus koop een gewone zwarte fietsbroek, die kun je ook onder een ruime lange broek dragen - andersom is een wat raar gezicht), een stel fietshandschoenen, en een helm.
De rest kun je vermoedelijk uit je gewone garderobe halen. Kies dan bij voorkeur voor kunststof kleding, en leg alles op de weegschaal. Een grotendeels kunststof wit overhemd is bijvoorbeeld een stuk lichter en praktischer dan een zwaar katoenen houthakkersoverhemd. En pas op met ontbloot bovenlijf: je verbrandt makkelijk, en vooral als je een lichte huid hebt is huidkanker een reeel gevaar.
Wim

Qua schoeisel is er al het nodige gezegd op dit forum. Belangrijk is dat de zolen voldoende stijf zijn. Dan maakt het verder niet zoveel uit wat voor schoenen of sandalen het zijn. Bij slappe zolen is het moeilijker kracht zetten en kun je makkelijk je voet overbelasten. Veel fietsschoenen/-sandalen die geschikt zijn voor SPD kun je ook zonder inkliksysteem gebruiken. Dan zitten er geen metalen plaatjes aan geschroefd en gaat lopen ook beter. Maar wandelschoenen of -sandalen gaat ook prima, mits de zool voldoende stijf is.

Naast schoenen voor op de fiets kun je nog teenslippers/crocs o.i.d. meenemen voor onder de douche en op de camping.

Qua regenkleding. Tijdens 'mijn' groene route had ik alleen een regenjas met capuchon mee, die ik één keer nodig heb gehad. Zou ik niet teveel geld aan uitgeven voor deze route. Investeer liever in een fijne zonnebril en een pet/hoofddoek. Ik merkte toen wel dat ik bij regen een capuchon niet fijn vind (te warm) en liever met een regenhoedje of -pet fiets.

Verder twee fietsbroeken (of combi fietsonderbroek+korte broek) en shirtjes van sneldrogend materiaal. Een capri en een (buitensport)overhemd waarmee je in een restaurant geen gek figuur slaat. Dat overhemd kun je ook gebruiken als de zon zo fel is dat je je liever bedekt tijdens het fietsen. Nog een korte broek voor op de camping en een dun windwerend jasje of fleecetrui voor als het 's avonds afkoelt. Voordeel van een windstopper o.i.d. is dat ie ook tijdens het fietsen bij frisse afdalingen bruikbaar is. Afritsbare mouwen bevallen mij goed. Voordeel van een fleecetrui is dat ie gelijk als kussen dienst kan doen.

En voor die duik in de Middellandse Zee neem je natuurlijk je zwembroek mee.

Ik zou ook zeker een goede regenjas meenemen. Het kan heel goed alleen maar zonnig zijn, maar een goed regenjack weegt niet al te veel en zorgt er wel voor dat je geen verzopen kat wordt, mocht het regen...

Over sandalen is vorige week volgens mij nog een discussie geweest; ze zijn handig maar vaak is de zool niet hard (en dat is dan weer vervelend voor je voeten als je de hele dag op de fiets zit). Wel opletten met verbranden (dat geldt natuurlijk ook voor de rest van je lichaam!).

Verder: twee paar fietskleren (broek en shirt), op de camping kun je dan steeds één set wassen en drogen. Een set normale kleren voor 's avonds op de camping of in een stadje. Verder is een fleecetrui vaak heel lekker - die kan dan evt. ook dienen als kussen voor 's nachts.

Waar je zeker ook wat geld aan moet uitgeven (als je dat nog niet hebt gedaan) is een helm (zie ook een discussie van vorig week). Een pet is eventueel lekker voor wandelingen door stadjes etc.

En verder: veel geld uitgeven aan kleding is écht overbodig, zeker als je naar Frankrijk gaat. Over het algemeen zul je hopelijk prima weer hebben. Dure Gore-tex jassen zijn mooi maar de aanschaf van zo'n jas is écht overdreven voor jouw tocht.

Kijk anders eens voor goedkope fietskleren bij Decathlon. Daar verkopen ze vaak prima kwaliteit voor een (super)lage prijs. Ik weet niet waar je woont, maar bij de ArenA hier in Amsterdam zit zo'n winkel, en ook in Limburg is er volgens mij eentje.

Oh ja, een zwembroek mag je natuurlijk ook niet vergeten als je naar de Middellandse Zee gaat :wink: !

Veel plezier en succes met het inpakke,
Gudrun

@ Liz: haha, ik was aan het typen en jij was al klaar, nu lijkt mijn antwoord wel heel erg op het jouwe... :shock:

Wat de extra teenslippers/sandalen betreft: als je bijvoorbeeld met (een soort) Teva-sandalen gaat fietsen (de Wildebeast sandalen van Perrysport voldoen ook) is een paar extra schoenen niet nodig. Die sandalen kun je gewoon mee onder de douche nemen. Ze drogen erg snel weer op.

Inderdaad is een regenjas misschien wat overdreven, maar als je je geld ergens aan wil besteden qua kleding, zou dat het eerste zijn waar ik aan zou denken, denk ik...

Gudrun

Bedankt voor de tips


Antwoorden zijn duidelijk en eensgezind! 8)
Ook bedankt voor de decathlontip, wist niet dat ze dat daar ook verkochten ( al had ik het kunnen verwachten ). Het is behoorlijk dichtbij, ik heb mn tent en slaapzak er al gekocht en was toch al van plan om deze week nog heen te gaan om bv kookspulletjes te kopen.

Alleen nog even bedenken wat ik met schoeisel ga doen.

Hoeveel kleren je meeneemt hangt ook af van hoeveel rustdagen je denk te nemen. Als je een fietsdag hebt zul je de meeste tijd in je fietskloffie rondrijden en doet het er niet zoveel toe wat je 's avonds op de camping aan hebt.

Als je daarentegen op een rustdag vaak een leuk stadje ofzo wil bezoeken of uit eten wilt gaan, vind ikzelf het wat fijner om ook wat "normale" kleren mee te hebben. "Normaal" is dan wel lichtgewicht, compact op te vouwen en sneldrogend. Zorg ervoor dat alles een beetje bij elkaar past, als je handig bent kan je met (meerdere) dunne laagjes die je kunt combineren de meeste situaties wel aan.

In aanvulling op Spironski: voor normale kleding kies ik meestal iets wat er redelijk netjes uit ziet, niet alleen voor het etentje, stadsbezoek (museum, kathedralen etc) of uitnodiging bij mensen thuis - maar ook om bij noodgevallen zoals bezoek aan dokter, politieburo o.i.d. er presentabel uit te zien - dat scheelt direct 10 punten in vergelijking met wanneer je als een verbleekte flodder binnen zou komen.

Willem Jongman schreef:(een fietsonderboek is eigenlijk een gewone fietsbroek in het wit, dus koop een gewone zwarte fietsbroek
[kuch] Een fietsonderbroek is al vele jaren gewoon in het zwart verkrijgbaar [/kuch]

Hallo Knijtert

Als alternatief voor de kleding kun je naar het outlet centrum Roermond. Hier zijn een aantal sport/ outdoorzaken die hun collectie "winkeldochters" tegen sterk gereduceerde prijzen ( 30 tot 50 %) verkopen.
O.a. Nike, Adidas, LaFuma, Reebok, Puma, North Face, Fjallraven, Helly Hansen en Nomad. Prima spul, maar is soms zoeken naar de juiste maat.
Ik koop daar bijna al mijn sport/ fietskleding.
Het outlet centrum is gevestigd in de voormalige Ernst Casimier Kazerne.

Mooie fietstocht toegewenst.

Ger

Hier vind je ook veel Agu-wielershirts, broeken etc in de aanbieding. Voor 20 euro koop je er een shirt of broek met zeem. En anders bij de Lidl, Aldi of Kruidvat e.d. voor minder maar geen idee wat de kwaliteit daarvan is.

Dit is mijn kledinglijstje uit 2005 toen we naar Barcelona gingen.

We vertrokken half augustus en hadden de eerste 2 weken (Ardennen en Noord Frankrijk) best wel veel regen, daarna werd het warmer.

Tijdens fietsvakantie heb ik niet veel speciale fietskleding bij me. Dat beperkt zich tot een strakkke lange fietsbroek (zonder zeem) en een strak fiets-jack met lange mouw, dit jack kan ik ook onder een dunne fleece trui dragen als het afkoelt op de camping. Bij de rest van de kleding let ik op het gewicht en op snel drogen.

Tijdens fietsen draag ik een normale (dunne) onderbroek met sportbroekje of de lange fietsbroek. Ik heb een Brooks zadel en nooit last van zadelpijn. Een sportbroekje is lekker luchtig.

Als regenjas heb ik een goedkope jas van de Lidll. Aan mijn voeten sportschoenen of sandalen. Ik heb heel stroeve pedalen zodat je met dit schoeisel toch nog een min of meer rondgaande beweging kunt maken. De strak aansluitende fietsbroek kun je ook bij kou onder je lange broek aantrekken op de camping.
Onderweg bekijken we ook veel stadjes, dan is het handig om "normale" shirts te hebben i.p.v. fiets-shirts.

3 onderbroeken (katoen en/of kunststof)
3 paar dunne sokken
2 kunststof T-shirts (Ortlieb/Vaude)
1 kunststof hemdje zonder mouwen
lange sportbroek (voor wandelen etc.)
lange fietsbroek
fietsjack met lange mouw
dunne wat wijde fleecetrui (Nomad)
zakdoeken
regenjack (Lidl)
sandalen
sportschoenen
petje
zwembroek
kort sportbroekje (voor op de fiets)
korte kunststof broek (voor wandelen etc.)
fietshelm
Boxershort katoen en katoenen T-shirt om in te slapen

Wat ik vaak doe is bij aankomst op de camping onder de douche gelijk je shirt en/of onderbroek uitwassen. De kunststof shirts zijn dan vaak al droog voordat we gaan slapen. Voor de onderbroeken kan je ook kunststof nemen (Lidll) die zijn snel droog wegen niets maar fietsen wat minder prettig in de warmte.

Uiteraard wisselt de samenstelling van dit lijstje enigzins naar gelang de bestemming en het jaargetijde

Succes met je aankopen, Ronald