Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat doe jij deze herfst en winter om 'fietsfit' te blijven? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wat doe jij deze herfst en winter om 'fietsfit' te blijven?

Wat anderen ervan vinden of en hoeveel je fietst is toch niet belangrijk? Het gaat erom wat je zelf graag doet.
Ik vind het ook jammer dat anderen het een prestatie vinden. Niet voor mezelf, maar wel voor die anderen en hun gezondheid en fitheid, voor het milieu en voor de volksgezondheid.
willem.m schreef:
do 27 apr, 2023 23:34
Wat anderen ervan vinden of en hoeveel je fietst is toch niet belangrijk? Het gaat erom wat je zelf graag doet.
Wat andere vinden van mijn fietsgedrag maakt inderdaad niet veel uit. Maar het zit me wel dwars dat de maatschappij deze kant op gaat. Ik zou het niet moeten doen maar ik kan bijna niet anders. Men neemt tegenwoordig echt voor alles de auto. En dat was in het verleden ook al zo, maar nu zijn er gewoon veel meer auto's. Dat is natuurlijk rampzalig voor ons klimaat en ook de toekomst ervan.

Dus ergens is het wel belangrijk wat mensen van mijn fietsgedrag vinden. Gewoon normaal in plaats van een hele prestatie. Ook wanneer het herfst of winter is.
Voor werk fiets ik 15-25 km per dag, en mountainbiken en toertochten maken op de koga wts, als we met de kinders een uitje hebben zoals laatst in Leens gaan de kids met vriendin met de auto en ik met de fiets….zo heb ik weer wat extra beweging!
En wandelen met mensen die ik ondersteun tijdens het werk….elk uurtje bewegen is er weer 1!

En spinning lessen ( cycle masters ) in de sportschool, dan doe ik twee advanced lessen achter elkaar…..erg lekkere workout.
Heb altijd een abonnement van een half jaar, zeg ik dus weer op en voor de herfst wordt in weer lid.


En ik zorg dat ik altijd een lekvrij regenpak heb, als deze versleten is meteen nieuwe halen zodat er geen reden is om niet te fietsen. Alhoewel ik wel vaak denk tijdens storm regen hagel waarommmmmm moet ik altijd zo nodig alles op de fiets doen.
En dan bedoel ik qua werk en privé stukjes fietsen, toertochten en mountainbiken doe ik niet in stromende regen…mits ik al onderweg ben en het gaat plenzen natuurlijk…..

Maar vind trouwens de zomer zwaarder om te fietsen, met een hittegolf is er meer een reden om niet te gaan fietsen dan in de herfst /winter…..


Gr ej
ej groningen schreef:
wo 03 mei, 2023 08:14
Maar vind trouwens de zomer zwaarder om te fietsen, met een hittegolf is er meer een reden om niet te gaan fietsen dan in de herfst /winter…..
Nu heb ik zelf ook zo'n hekel aan hitte dat ik vanaf 30 graden niet meer fiets, maar zoveel tropische hittegolfdagen zijn er ook weer niet* zelfs hier in het zuiden. Bovendien kun je op die dagen meestal in de ochtend nog fietsen voordat het 30 graden is, al was dat een paar keer al om 9.00 u.

Natuurkundig is het zwaardere fietsen in de zomer trouwens onjuist: minder wind door begroeiing, betere aero door minder kleding, lichtere lucht en alles wat beweegt is soepeler.

*: 4, in Groningen, 8 in het zuiden:
Afbeelding
Hahahha Leon, geweldig !

Ik heb het snel warm en heet…te heet…daarom in de zomer vroeg op pad en vermijdt ik de middagzon…

Ik heb ook geen winterjas, twee vestjes aan en als ik het koud heb harder trappen, in de zomer is er geen escape…wordt er soms claustrofobisch van….

Je raadt het al…ik heb er niet zo veel mee.

Gr ej
Wij fietsen en tentkamperen zomer en winter. Deze winter waren er helaas weinig mooie zonnige winterse dagen. Alles staat en valt met goed materiaal. Ik verbaas me over wat mensen zeggen aan te trekken. Ik heb een gaashemd aan (Brynje) een merino T-shirt met lange mouwen en mijn windbreaker in de winter op de fiets. Fietshandschoentjes met lange vingers, een Buff om de nek en een dunne muts. Dat begint wat fris maar na een kwartier ben ik warmgedraaid.

Voor de slechte dagen (sneeuw, storm, zware regen) en ’s avonds door de week als het donker is hebben we een abonnement op Zwift. Thuis train ik op een Tacx Neo Bike en de man heeft een Wahoo Kickr bike. Ideaal voor intervallen en anaeroob trainen. Mijn Garmin 745 horloge geeft aan of ik genoeg train om mijn conditie op peil te houden of dat ik deze aan het verbeteren ben. Heel visueel met een balkje op de wijzerplaat.
Poppink schreef:
di 18 okt, 2022 20:08
Binnen oefeningen, buikspieren, planken en buiten als het vies weer is op de elektrische fiets er op uit.
Regenpak aan, dikke handschoenen, hoge schoenen die ruim zitten en bij erge kou een boterhamzakje om de voorvoet.
Dat is een goede tip voor koude voeten.

Ik hoorde van mijn moeder een pluk, (vette?) watten vóór in de schoenen, ik heb het een keer gedaan, dat scheelde, volgens mij :lol: echt wel.
Twee lagen helpt, 2 paar sokken en grote winterschoenen, dunne handschoenen onder grotere handschoenen en ook heb ik tegenwoordig sokken die ik afknip, om als extra om mijn enkels en ook polsen te doen. Ik vind het wel schelen en ook fijn zitten, meerdere lagen is altijd fijn. Of een windjack die je snel aan/uit kunt doen en maar weinig ruimte inneemt.
Ik gebruik ook wel regenoverschoenen tegen koude of de 'echte', warme die er voor bedoeld zijn.
Poncho kan bij regen ook warmte geven, nadeel bij heel harde tegenwind, is dat een rit wel veel langer kan duren.

Ik wandel in de winter een paar honderd km, daar blijft het dan wel bij, wil eigenlijk altijd meer.
Wat oefeningen na het wandelen.
Verder doe ik alles op de fiets, iig. moestuin 19 km retour, een keer of drie in de week, soms naar moeder, 1 x per 3 a 4 wkn: 2x 130 km, (1dag heen, 1 dag bij haar, 1 dag terug) een uur of 7,5 doe ik erover en soms een paar uur langer, door bv. heel harde wind. Is soms zwaar, soms gaat het goed, in de winter over het algemeen wel zwaarder.
Door omstandigheden ben ik wisselend in fitheid. Ik wil graag racefietsen en ATB-en, maar het komt er maar zelden van in de winter, in de zomer wat meer, maar soms ook niet, dan wel meer toerfietsen.
In Oktober begint het seizoen van de veldtoertochten.
Deze worden door heel Nederland door de wielerclubs georganiseerd en zijn in verschillende afstanden te doen.
Echt een leuke training maar kan soms met slecht weer ook een straf zijn.
Vanaf oktober duik ik het veld in. Lekker cyclocrossen (veldrijden). Op de woensdagavond 2 uur lang keihard trappen (flinke intervaltraining) en soms op zondagmorgen een crosswedstrijd.