Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Type binnenband bij kwetsbare soepele buitenband - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Type binnenband bij kwetsbare soepele buitenband

Joris Flemming schreef:
za 13 mei, 2023 09:22
Terzijde: wat met lekke banden-misère ook prettig is om bij je te hebben, is een zgn bandenknecht. Scheelt weer wat pijnlijke duimen en krachttermen.
Ik zou dit eigenlijk afraden, tenzij het echt niet anders kan. In normale situaties hoor je de band juist in het velgbed te leggen zodat er ruimte ontstaat en dan heb je geen "geweld" nodig om het laatste stuk van de band erop te leggen. Zie https://youtu.be/jvvXrlAUUfU?t=34 voor uitleg.
Zodra je wel veel kracht gebruik, loop je de kans dat de band beschadigt, met name de hieldraad.
Als je een moeilijke tubeless velg hebt ligt het misschien anders, maar ook daarvoor geldt, gebruik deze tool dan voorzichtig.
Ligt ook aan welke velg je hebt, sommige velgen hebben echt een verdiepte geul in het midden waar je de band "kwijt" kunt om meer ruimte te krijgen aan de andere kant, maar mijn velgen hebben dat niet.
Overigens is het monteren van buitenbanden voornamelijk lastig bij een nieuwe band, dus bij lekrijden zal het eerder relatief wat meevallen.

De Extralight Rene herse's zijn dunner in de wang, niet in het loopvlak, dus dat zou qua lekbestendigheid weinig uit moeten maken, ervan uitgaande dat vrijwel alle lekken in het loopvlak ontstaan.
Dan heb je zo'n beruchte tubeless velg wellicht? Ik ken niet anders dan dat er wel wat verdiepte ruimte is in het velgbed.
Ik heb half jaar terug mijn velgen vervangen, toen bewust nagevraagd dat ik niet zo'n moeilijke tubeless velg kocht.

Ik heb standaard Rene Herse banden. Een nog dunnere zijwand lijkt me persoonlijk niet handig, ik rij best nog wel eens over een slechte / onverharde weg met stenen die tegen/langs de zijkant van de band slaan.
Sonny schreef:
za 13 mei, 2023 10:48
Ter relativering: ik rij al jaren met verschillende Rene Herse banden: 32 mm, 38 mm en 50 mm met noppen. Ik heb nog nooit lek gereden.
Goed om te lezen!
Ik gebruik ze met de extra light binnenbanden van Schwalbe.
En duur zijn ze zeker. Maar ik vind ze (als je ze vergelijkt met Grand Bois) niet te duur.
Als ik kijk naar bv de Conti GP 5000 32-622 (€45) of de Conti Urban Contact 47-559 (€25 a €30) zijn er denk ik aardig wat goedkopere serieuze alternatieven die vergelijkbaar of beter zijn in lage rolweerstand, beter zijn in lekbestendigheid, en ook wel in de buurt komen van het comfort, maar de helft of minder kosten. Al weet ik niet hoe de prijs is per kilometer, want nog niet ervaren hoe lang de Rene Herse band mee gaat, maar ik schat vergelijkbaar.
Mijn vorige lange rit naar / door Noorwegen ging op Schwalbe Marathon Supreme, ondanks dat dat een dikke lap rubber is loopt dat zeker niet slecht. Maar nu niet meer te krijgen natuurlijk.
Ik zie veel opmerkingen over rolweerstand, maar vind weinig vergelijkende tests.
Wat zie ik over het hoofd?
Tik rolweerstand in in het zoekvak. Dan alles lezen. :-)
Over de Continental GP series is heel veel te vinden. En voor de overige, bronnen als https://bicyclerollingresistance.com en https://wimschermer.blogspot.com .
Nu is één meetrapport niet heilig zeker niet met niet-representatieve methodes zoals die metalen rol, maar als je het combineert en ook de ervaringen die je om je heen hoort en op forums zoals hier leest, krijg je wel een aardig beeld.
bast1aan schreef:
za 13 mei, 2023 16:08
Ik heb standaard Rene Herse banden. Een nog dunnere zijwand lijkt me persoonlijk niet handig, ik rij best nog wel eens over een slechte / onverharde weg met stenen die tegen/langs de zijkant van de band slaan.
Ik rijd op de "Economy Class" Panaracer Pasela's. Ook een behoorlijk dunne wang maar nog nooit malleur mee gehad. Wel lekker soepel.
Sonny schreef: Ik denk inderdaad dat Rene Herse banden te kwetsbaar zijn (en ook te duur), ze rijden echter wel super. Zeker bijvoorbeeld als je een flink stuk over grof frans asfalt moet. Ik vind het op lange tochten cq randoneur niet erg om af en toe een band te plakken of om bij slecht weer een binnenband te wisselen, het moet echter wel veilig blijven.
Rene Herse banden nog nooit van gehoord. Dus even zoeken. Een positief voordeel van het Internet. Kwam dit tegen, kijk zo weet je gelijk een hoop meer.
Iemand anders heeft op dit forum deze site van Rene Hersé zelf al eens geplaatst.
Mooie site, de moeite waard om eens in rond te neuzen.
René Hersé.jpg
Het enthousiasme dat ze uitstralen doet me denken aan het tijdschrift 'Le Cycle' dat ik las in de 80-er jaren.
Toen hadden ze het over VTT (Velo Tout Terrain) ipv MTB en over Cyclo Muletier ipv Gravel Biking.

Sorry, ik dwaal af, was aan het dagdromen over vervlogen tijden.

De huidige banden, uitgezonderd de fragiele ontwerpen voor speciale doeleinden, zijn vele malen robuuster dan de banden waarmee we rondreden in de vorige eeuw.
Toen waren lekke banden iets wat bij het fietsen hoorde, vandaag de dag ben je verbaasd als je een keer lek rijdt.
Eigen ervaring; Eerste en tevens laatste lekke band op m'n Poppink ligt meer dan 15.000 km achter me, en dat met simpele Continental Contact banden van nog geen 2 tientjes per stuk.
Mijn vrouw op haar elektrische fiets met Schwalbe Marathon banden > 10.000 km heeft ook nog niet lek gereden.

Mijn vriend die die lekke band had op z'n gravel fiets reed op Good Year County banden.
Ik vind het prachtige banden met een glad loopvlak voor de weg, overgaand in een fijn 'tractorprofiel' voor waterafvoer en meer naar de zijkant een soort van noppenpriefiel voor grip in de bocht.
Good Year County.jpg
Good Year County.jpg (19.25 KiB) 568 keer bekeken
Maar ja, blijkbaar een kwetsbare wang.
Poppink schreef:
zo 14 mei, 2023 11:56
De huidige banden, uitgezonderd de fragiele ontwerpen voor speciale doeleinden, zijn vele malen robuuster dan de banden waarmee we rondreden in de vorige eeuw.
Toen waren lekke banden iets wat bij het fietsen hoorde, vandaag de dag ben je verbaasd als je een keer lek rijdt.
Eigen ervaring; Eerste en tevens laatste lekke ban op m'n Poppink ligt meer dan 15.000 km achter me, en dat met simpele Continental Contact banden van nog geen 2 tientjes per stuk.
Mijn vrouw op haar elektrische fiets met Schwalbe Marathon banden > 10.000 km heeft ook nog niet lek gereden.
Best wel waar ja 👍 En dat komt vnl omdat ze enorme verbeteringen hebben geboekt op gebied van de rolweerstand de laatste 20 jaar.
Vroeger waren er ook robuuste antilek-banden, maar die waren extreem traag. (Dutch Perfect uit 2000, kent iemand die nog? 🙈)De Marathon Plus van nu (mijn winterband) rijdt oncomfortabel, maar de rolweerstand is alleszins acceptabel.
De Marathon Supreme is ook een dikke lap rubber, ze gaan bijna niet lek en je doet er ook makkelijk 20 000km mee, maar toch zijn ze snel (in de zomer althans)

Ondanks dat.. blijft de soepele band voor mij iets magisch hebben ;)
In een mooie tijd leven we.. genoeg goede dingen te kiezen :)
Poppink schreef:
zo 14 mei, 2023 11:56
noppenpriefiel voor grip in de bocht.
Ik denk dat de meeste fietsers (en motorrijders) noppen en bochten niet zo snel in één zin noemen.

Ja vroeger. Ik had tot ik uit Noord-Limburg verhuisde ook nog nooit antilekbanden gehad en desondanks nooit lek. Ik had tijdens eenzame tochten dan ook nooit reparatiespul bij me en mijn pa heeft me nooit op hoeven halen. Maar ja, zandgrond is tamelijk veilig voor banden. Rotzooi en doornen, net als industrie, waren er daar toen niet en fietspaden nauwelijks, dus je mocht overal op het prima asfalt van de hoofdrijbaan. Glasbakken, met standaard een fietspad er vlak naast, waren er toen daar ook niet.
Leon schreef:
zo 14 mei, 2023 18:29
Ik denk dat de meeste fietsers (en motorrijders) noppen en bochten niet zo snel in één zin noemen.
Dat ligt maar net aan de ondergrond van de bocht voor die fiets (en motorfiets) ;)
Poppink schreef:
zo 14 mei, 2023 11:56

De huidige banden, uitgezonderd de fragiele ontwerpen voor speciale doeleinden, zijn vele malen robuuster dan de banden waarmee we rondreden in de vorige eeuw.
Toen waren lekke banden iets wat bij het fietsen hoorde
Van de vorige eeuw weet ik het zo niet, maar begin deze eeuw waren banden al best goed. Eén keer lek per 1000 kilometer of zo op Franse, Duitse en Belgische wegen. Meer dan nu maar leefbaar. Ze waren misschien minder soepel maar veel heb ik daarvan niet gemerkt.
(Banden voor de racefiets ... dat is een ander verhaal. Die zijn nu in alle opzichten véél beter dan 20 jaar geleden. En helaas veel duurder :( )
derdekeer schreef:
zo 14 mei, 2023 20:07
Van de vorige eeuw weet ik het zo niet, maar begin deze eeuw waren banden al best goed.
De eerste Schwalbe Marathon banden kwamen in 1986 op de markt.
Bron: https://de.wikipedia.org/wiki/Ralf_Bohle_GmbH
Ik reed er zelf op vanaf 1994, na een boek van Frank van Rijn gelezen te hebben waarbij ik me afvroeg hoe hij dat deed zonder elke paar duizend km nieuwe banden langs de route te vinden. Hij beveelde Schwalbe Marathon aan (er was één type 8) ) en daarmee bleek ik inderdaad 10.000 km te kunnen fietsen in plaats van de 2500 die ik tot dan toe haalde.
Ik heb een stel Compass/Rene Herse Rat Tpap Pass banden gebruikt op mijn vakantiefiets. In Frankrijk ging dat prima, maar in Italië kreeg ik door alle troep op de weg toch teveel lekke banden. Ze reden wel echt fantastisch fijn. Ik heb om het comfort nog iets verder te verbeteren en vanwege de beloofde grotere lekbestendigheid een stel Aerothan binnenbanden gekocht maar er nog te weinig mee gereden om iets zinnigs te zeggen over de lekbestendigheid van de combinatie. Met de extralight binnenbanden van Schwalbe heb ik geen goede ervaringen: de alu autoventielen kunnen gaan lekken. Overigens is er nu ook een iets degelijker versie van die Rene Herse banden, met wat betere lekbestendigheid. Ik heb geen idee of het iets uitmaakt - het blijft toch een statistisch moeilijk onderwerp.
De Aerothan binnenbanden komen op mij nogal fragiel over (alsin, voor de doelgroep "racefietsen met latex binnenband") en bovendien worden ze niet gemaakt in mijn 26" maat. Ik ga denk ik de Tubolito 26" MTB binnenband bestelen, én misschien ook de Cargo versie die 30% zwaarder is uitgevoerd, die nog steeds lichter is dan een schwalbe extralight binnenband. (in gewicht, ik weet niet qua rolweerstand)
bast1aan schreef:
wo 17 mei, 2023 19:08
De Aerothan binnenbanden komen op mij nogal fragiel over, en bovendien worden ze niet gemaakt in mijn 26" maat. Ik ga denk ik de Tubolito 26" MTB binnenband bestelen, én misschien ook de Cargo versie die 30% zwaarder is uitgevoerd, die nog steeds lichter is dan een schwalbe extralight binnenband. (in gewicht, ik weet niet qua rolweerstand)
Hou ons op de hoogte, ik begin er (nog) niet aan, ik wil zo veel mogelijk kunnen repareren onderweg.
Zowel de Aerothan als de Tubolito zijn gemaakt van TPU plastic, wat te plakken zou moeten zijn met secondelijm. Of misschien de plakkerige PU-lijm, maar dat spul wil je niet op je vingers krijgen. Dus ik wacht tot er wat meer ervaring is met die banden.
ErikB81 schreef:
wo 17 mei, 2023 19:22

Zowel de Aerothan als de Tubolito zijn gemaakt van TPU plastic, wat te plakken zou moeten zijn met secondelijm. Of misschien de plakkerige PU-lijm, maar dat spul wil je niet op je vingers krijgen. Dus ik wacht tot er wat meer ervaring is met die banden.
Tubolito heeft een eigen setje plakkers voor Tubolito banden.

Wat niet werkt als je er eentje met productiefout hebt op de verbinding. Kreeg wel keurig een nieuwe van Tubolito, maar daar heb je onderweg zo weinig aan ;)

Sindsdien toch maar weer naar reguliere binnenbanden toe als reserve. En verder best wel vaak tubeless eigenlijk
Daarom wel even 1000km proefrijden. Of kwam die productiefout later opzetten? Gewone binnenbanden hebben ook wel eens dit probleem trouwens.
De FOSS binnenbanden (ook TPU) hebben trouwens de instructie dat je band zo moet monteren dat de las *voor* het ventiel komt te zitten, zie https://users.welmers.net/bastiaan/fw.p ... /en_04.jpg

Er moeten idd speciale plakkers mee. Lijkt me niet zo'n probleem. En de reserve binnenband wordt een standaard butyl.