Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Type binnenband bij kwetsbare soepele buitenband - Forum Wereldfietser

Type binnenband bij kwetsbare soepele buitenband

Fedor schreef:
vr 12 mei, 2023 13:20
Poppink schreef:
vr 12 mei, 2023 13:11
Hij had vanmorgen een lekke band.
Ik zit er aan te denken om tubeless te gaan rijden maar als ik dit dan weer zie... of kan hij er nu gewoon ook een binnenbandje in gooien (en de latextroep voor lief nemen) om verder te rijden?
Ik denk, interessant onderwerp, maar niet voor in dat topic. Dus ik begin hier een nieuwe.

Ik heb afgelopen maand wat problemen gehad met mijn veel te kwetsbare Rene Herse Naches Pass band. Ik heb toen een standaard butyl binnenband met antilekvloeistof gemonteerd, kant-en-klaar van de Decathlon. Dat was wel een goede zet want bij lekrijden loopt ie niet helemaal leeg dus je crasht niet bij een snelle afdaling en je kan nog even door. Maar daarna.. eenmaal lek krijg je het niet meer boven de 2 bar en is ie niet meer te repareren met plakkers doordat de smurrie overal zit.

Dus wat nu?
1. tubeless lijkt me met huidige stand der techniek teveel gehannes, zeker op lange reizen. wat Willem.m ook net zegt. er heerst ook een mening in de fietswereld dat latex binnenband even snel en soepel is maar minder kwetsbaar.
2. antilekvloeistof in butyl binnenband is dus ook niet wat. Zijn ook erg zwaar.
3. misschien een Michelin Protek binnnenband? Uitgevoerd met compartimenten antilek-vloeistof. Zijn ook zwaar.
4. latex binnenbanden? licht van gewicht, rolt licht, gaat minder snel lek. wel elke dag bijpompen, en kan kapot en dan is het ook in 1x leeg. lijkt me gevaarlijk.
5. TPU binnenband is een nieuwe ontwikkeling. Schijnt licht te zijn, ws lichter te rollen, en ook minder snel lek en eenmaal lek niet snel helemaal leeg te lopen. Bijv Schwalbe Aerothan, FOSS (zwaar, herbruikbaar plastic), RideNow (licht uitgevoerd)

Ik neig naar 3 of 5. Mensen meningen / ervaringen?
Om de keuzestress nog erger te maken: de maat van de binnenbanden moet je ook meenemen in de overweging. Kies je ze strak dan zijn ze lichter, maar lopen ook veel sneller leeg. De dikkerds zijn zwaarder, maar ik ben menigmaal pas daags na een fietstocht tot de ontdekking gekomen dat er een doorn in zat.
Ja klopt. Je moet geen band kiezen die teveel moet oprekken. Dat gaat ook sneller fout na plakken. Ik zit met 44-559 van die Naches Pass dan wel goed, want de meeste 26" MTB binnenbanden zijn voor de range 45-60mm, dus dan zit ik aan de onderkant. Relatief zwaar, maar veel banden kan je in verschillende uitvoeringen nemen (zoals Schwalbe normaal en extra-light) dus dan kan je met het laatste weer kiezen voor iets lichters maar wat niet hoeft op te rekken.
Ook uit het andere topic:
willem.m schreef:
vr 12 mei, 2023 14:02
M.i. is het belangrijk te checken of je de buitenband onderweg makkelijk van de velg kunt halen als je er toch een binnenband op moet leggen. Tubeless-ready i.c.m. tubeless buitenbanden kan een zeer strakke fitting tot gevolg hebben. Het opleggen of vervangen van een binnenband kan dan een frustrerend klusje worden, zeker bij niet-ideale (weers)omstandigheden.
Een binnenband leggen in een tubeless buitenband is idd een verschrikkelijke klus (nu één keer gehad) die ik onderweg niet mee hoop te maken. Op de huidige fiets zitten al tubeless buitenbanden op TLR-velgen dus ik daarom de gedachte over antilekvloeistof.

Mochten deze banden op zijn dan komen er waarschijnlijk wel weer reguliere banden op (als die dan nog verkrijgbaar zijn) met binnenband zodat evt. wisselen of plakken minder een probleem vormt.
Fedor schreef:
vr 12 mei, 2023 18:34

Een binnenband leggen in een tubeless buitenband is idd een verschrikkelijke klus (nu één keer gehad) [...]
Niet per definitie. Hangt onder andere ook af van je velgbreedte, de vorm van het velgbed, of de velg breed of krap in de toleranties is, etc.

En de band wil nog wel eens verschillen.

Zelf met mijn breedte banden (50-100mm) op mijn breedte velgen (25-100mm intern) daar weinig last van.
Tubeless! :D
Sucks. :D

(Ofwel: iedereen mag zelf een afweging maken. Mij lijkt het echt niet alles.)
Toch opvallend dat de Rene Herse banden hier op het forum vaak te kwetsbaar worden gevonden terwijl in Bicycle Quarterly met diezelfde banden volop gravelraces worden gewonnen en lange randonneurstochten worden volbracht.
Het is natuurlijk niet helemaal uit te sluiten dat er enige commerciële "bias" een rol speelt.

Ten aanzien van punt 5, de dunne TPU binnenbanden; te lezen valt dat deze banden nauwelijks te plakken zijn bij een lek, dure oplossing dus, en geen extra bescherming bieden tegen lekrijden.

Wat betreft latex binnenbanden; deze hebben hun fans, de lagere rolweerstand is een feit, extra lekbestendigheid wordt vaak genoemd maar is lastig te onderzoeken/bewijzen.
Alarmerend zijn de verhalen over latex klapbanden in lange afdalingen, vermeend door hitteontwikkeling vanuit de velg. (velgremmen)
Maar in hoeverre dit te onderbouwen is? Kan ook verkeerde montage zijn waar latex binnenbanden zeer gevoelig voor zijn, of verkeerd gebruik van de remmen.

Kwetsbare buitenbanden kunnen uiteindelijk het best worden vervangen door minder gevoelige soortgenoten.
Leon schreef:
vr 12 mei, 2023 19:20
Sucks. :D
Vind ik niet.
Leon schreef:
vr 12 mei, 2023 19:20
Mij lijkt het echt niet alles.
Vind ik ook.

Maar voor sommige toepassingen kan het een prima optie zijn. Zorgen dat je tubeless vloeistof niet te oud is voor vertrek en er voldoende in zit, setje tubeless pluggen mee, een setje goede bandenlichters en 1 of 2 binnenbandjes voor de zekerheid.
Goed om te lezen dat mijn vermoedens grotendeels worden bevestigd :) met name over dat latex binnenbanden qua klapbandgevaar een slecht idee zijn. (zelfs als dat zou komen door verkeerde montage) Lekbestendigheid kan je wel met wat statistiekenwerk (met voldoende aantallen) wat mee. Ik heb nu met Rene Herse in korte tijd twee keer lek gereden, dat is N=1 natuurlijk, maar ik baseer de kwetsbaarheid ook op de andermans ervaringen en dat de band gewoon dun is en vziw geen antileklaag heeft.

Ik denk inderdaad dat Rene Herse banden te kwetsbaar zijn (en ook te duur), ze rijden echter wel super. Zeker bijvoorbeeld als je een flink stuk over grof frans asfalt moet. Ik vind het op lange tochten cq randoneur niet erg om af en toe een band te plakken of om bij slecht weer een binnenband te wisselen, het moet echter wel veilig blijven. Ik wil het nog wel een kans geven om te kijken of andere binnenbanden nog verschil maken.
Ik vind het ook prima om eenmaal thuis weer andere banden te monteren voor dagelijkse ritten naar werk enz.

Voor FOSS zijn wel speciale plakkers beschikbaar. Er zijn (weinig verifieerbare) verhalen over dat ze lekbestendiger zouden zijn dan butyl.

Wat ik om mij heen hoor over moeilijke montage van tubeless, komt van wat ik begrepen heb omdat het velgbed te hoog is. Ligt dus aan de tubeless velg.
Waarom wissel je de binnenband bij slecht weer?
Waarom zou je een binnenband plakken bij slecht weer, ik bedoel bij elk type weer.
Dat doe je lekker op je gemak 's avonds bij je tent of in de B&B.
Tekst verkeerd begrepen. Ik dacht, ter voorbereiding op slecht weer.
Poppink schreef:
vr 12 mei, 2023 23:04
Waarom zou je een binnenband plakken bij slecht weer, ik bedoel bij elk type weer.
Dat doe je lekker op je gemak 's avonds bij je tent of in de B&B.
Of pas zodra het je laatste reserve is. Als er in de tussentijd onderweg een nieuwe te vinden is hoeft het misschien niet ;)
Bij mooi weer onderweg bandje plakken vind ik niet zo'n probleem, moet toch gebeuren, gelijk even pauze. Geeft je ook de innerlijke rust om de buitenband goed te controleren op scherpe achtergebleven meuk. Als je samen met iemand fietst kan de ander in de tussentijd even koffie maken.

Bij slecht weer werkt plakken niet zo best en heb je er ook niet zoveel zin in, dus binnenband vervangen is dan beter. Sterker nog, dan vervang ik het liefst binnen- én buitenband door een smal thuiskomertje, weet ik tenminste zeker dat ik achtergebleven troep in de haast en slecht zicht niet over het hoofd zie en tot mijn grote ergernis 1km verderop weer lek sta. Smalle buitenband is ook sneller te monteren en sneller op druk met een klein pompje.
Terzijde: wat met lekke banden-misère ook prettig is om bij je te hebben, is een zgn bandenknecht. Scheelt weer wat pijnlijke duimen en krachttermen.
bast1aan schreef:
vr 12 mei, 2023 21:44
Goed om te lezen dat mijn vermoedens grotendeels worden bevestigd :) met name over dat latex binnenbanden qua klapbandgevaar een slecht idee zijn. (zelfs als dat zou komen door verkeerde montage) Lekbestendigheid kan je wel met wat statistiekenwerk (met voldoende aantallen) wat mee. Ik heb nu met Rene Herse in korte tijd twee keer lek gereden, dat is N=1 natuurlijk, maar ik baseer de kwetsbaarheid ook op de andermans ervaringen en dat de band gewoon dun is en vziw geen antileklaag heeft.

Ik denk inderdaad dat Rene Herse banden te kwetsbaar zijn (en ook te duur), ze rijden echter wel super. Zeker bijvoorbeeld als je een flink stuk over grof frans asfalt moet. Ik vind het op lange tochten cq randoneur niet erg om af en toe een band te plakken of om bij slecht weer een binnenband te wisselen, het moet echter wel veilig blijven. Ik wil het nog wel een kans geven om te kijken of andere binnenbanden nog verschil maken.
Ik vind het ook prima om eenmaal thuis weer andere banden te monteren voor dagelijkse ritten naar werk enz.

Voor FOSS zijn wel speciale plakkers beschikbaar. Er zijn (weinig verifieerbare) verhalen over dat ze lekbestendiger zouden zijn dan butyl.

Wat ik om mij heen hoor over moeilijke montage van tubeless, komt van wat ik begrepen heb omdat het velgbed te hoog is. Ligt dus aan de tubeless velg.
Ter relativering: ik rij al jaren met verschillende Rene Herse banden: 32 mm, 38 mm en 50 mm met noppen. Ik heb nog nooit lek gereden. Ik heb ze gebruikt met gravel ritten, op de weg in binnen en buitenland en met en zonder bagage (bikepacking). Daarvoor reed ik met de banden van Grand Bois, afkomstig uit dezelfde fabriek en ook daarmee geen problemen.
Ik gebruik ze met de extra light binnenbanden van Schwalbe.
En duur zijn ze zeker. Maar ik vind ze (als je ze vergelijkt met Grand Bois) niet te duur.

Aanvullend: ik rij met de standaard versie van de banden, niet de EL versie.
Joris Flemming schreef:
za 13 mei, 2023 09:22
Terzijde: wat met lekke banden-misère ook prettig is om bij je te hebben, is een zgn bandenknecht. Scheelt weer wat pijnlijke duimen en krachttermen.
Een [url=http://fietsennatuurlijk.nl/2677/]bandenknecht[/url], da's best wel heftig!

Waarom de link en url niet werkt is me een raadsel.
Poppink schreef:
za 13 mei, 2023 12:16
Waarom de link en url niet werkt is me een raadsel.
Misschien omdat de link niet met https begint?
Zo'n vermoeden heb ik ook Jurr.

Bij Rose hebben ze me geleerd hoe je iedere band onder controle krijgt, zowel met opleggen als met mooi rond in de velg krijgen.
Siliconenspray.
Ik was tot een tijdje geleden nog altijd van de talkpoeder.