Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer is een fietstocht zwaar? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wanneer is een fietstocht zwaar?

Naast materiaalkeus maakt ervaring opdoen en de juiste dingen doen ook veel uit. Bij veel regen is het m.i. van belang:
- dat je tijdens het fietsen kleding draagt die ook nog warmte isoleert als het nat is, bijvoorbeeld polyester/lycra en daarboven merinowol.
- dat je snel wat extra's aantrekt als je even pauzeert (of afdaalt) om niet te koud te worden
- dat je een waterdicht verpakte set droge kleren hebt en zorgt dat die droog blijft voor na het fietsen.

Natuurlijk is een verregende vakantie gewoon niet leuk. Maar toch maakt dit verschil, zo blijft het wel beter te doen.

Wat plannen met boodschappen/horeca/overnachting is inderdaad ook wel handig soms, ik ben net ook door de Ardennen en Noordoost-Frankrijk gereden, niet erg veel voorzieningen inderdaad. Gelukkig was het restaurant boven op Mont Rigi gewoon open voor koffie en een hapje, en waren er in wat grotere dorpjes in Frankrijk nog wel bakkers met koffie.
Meestal gingen we toch wel op tijd schatten welke wat grotere plaatsen we halverwege en eind van de dag nog in de buurt kwamen voor eten/overnachting, het is dan ook handig om soms om strategische redenen (op tijd) van je route af te wijken, fietsroutes hebben vaak minder voorzieningen dan de wat grotere hoofdwegen. Met de meeste apps van tegenwoordig op je telefoon (brouter, ridewithgps, google maps) kan je ook kijken of het hoogteprofiel van een omweg nog behapbaar blijft.
fud0 schreef: Vaak ben ik na een wat langere toch van meer dan een paar weken, ontzettend moe als ik thuis kom, vervelend moe
Het is naar mijn ervaring goed om eenmaal weer thuis niet zomaar te stoppen met fietsen, daar word je vervelend gaar van, maar om het af te bouwen. Om de dag nog even een flink rondje met een afstand van ongeveer de helft wat je op een fietsvakantiedag doet.
Verder, wat moe zijn van zo'n reis is ook normaal natuurlijk.
Eigen tempo rijden blijft heel belangrijk. Ik weet nog dat ik een keer bergopwaarts achter twee jongens aanreed. Dat tempo was 'moordend', te zwaar eigenlijk voor mij. Eenmaal aan de top, voelde ik het vreselijk in mijn benen (enorme moeheid of ik weet niet hoe je dat moet omschrijven) en had er meteen spijt van.
Een keer wat harder werkt wel weer goed als training, maar alleen niet als je hele dagen moet fietsen natuurlijk.
Soms ook onderweg, in de ochtend als ik vertrek voel ik me moe en tegen de middag nog steeds, dan ga ik zo vroeg mogelijk richting een camping en denk.. deze dag gaat 'em niet worden.
als je je 's-ochtends niet fit voelt, kan het helpen om de eerste helft van de dag extra rustig aan te doen. je herstelt dan, meestal kan je de tweede helft wel weer makkelijk wat harder.
Als je te véél zooi meeneemt wordt het ook wel zwaar.

Ik kom op Facebook nog steeds wel fietsers tegen die EN Tubussen + Ortliebs voor/achter/stuur op hun fiets hebben EN een vol Bob Yak karretje. Op die manier wordt 80km per dag wel een dikke uitdaging ja. :roll:
Zoiets?
zoiets.jpg
Dan snap ik niet waarom er nog tassen aan het voorwiel hangen en daar bij midden in de wind ook.
Peter Molog schreef:
vr 12 mei, 2023 09:01
Zoiets?
zoiets.jpg
Precies. Wat heb je dan allemaal bij je? :shock:
Peter Molog schreef:
vr 12 mei, 2023 09:01
Zoiets?
zoiets.jpg
Dat stelt nog niks voor…
IMG_1120.jpeg
Ik kwam de parkeergarage uitgelopen en zag dit vol verbazing aan mij voorbij gaan…
Shrek schreef:
vr 12 mei, 2023 12:03
Precies. Wat heb je dan allemaal bij je?
Geen flauw idee.
En het was in Noorwegen! :lol:
En ik was het niet.
Een vriend van mij fietst op dit moment de 100 cols.
Op de afbeelding alles wat hij bij zich heeft.
100 cols.jpg
Hij had vanmorgen een lekke band.
Poppink schreef:
vr 12 mei, 2023 13:11
Hij had vanmorgen een lekke band.
Ik zit er aan te denken om tubeless te gaan rijden maar als ik dit dan weer zie... of kan hij er nu gewoon ook een binnenbandje in gooien (en de latextroep voor lief nemen) om verder te rijden?

Geen handlebar bag, geen spullen aan de vorkpoten. Het is idd niet veel wat hij bij zich heeft. Wel een leuke oplossing zo met die Btwin-tasjes (die hangen normaal aan de bovenbuis).
Op de afbeelding alles wat hij bij zich heeft.
Alleen drinken wordt wel lastig zo.
Fedor schreef:
vr 12 mei, 2023 13:20

Ik zit er aan te denken om tubeless te gaan rijden maar als ik dit dan weer zie... of kan hij er nu gewoon ook een binnenbandje in gooien (en de latextroep voor lief nemen) om verder te rijden?
Ja hoor. Binnenband plakt alleen nogal aan de buitenband als je het weer open moet maken ;) Want je krijgt, zeker zo minimaal bepakt onderweg, lastig alle latexresten eruit bij het plaatsen van een binnenband.

Afhankelijk van het soort lek kun je het natuurlijk ook eerst proberen te 'pluggen' met een tubeless plug voordat je voor de binnenband-optie gaat.
Poppink schreef:
vr 12 mei, 2023 13:11
Een vriend van mij fietst op dit moment de 100 cols.
Op de afbeelding alles wat hij bij zich heeft.
Da's lekker compact zo! Met kamperen en zelf koken ook?
/vervolgofftopic;
@fedor: Zie ook eerdere draadjes over tubeless. M.i. is het belangrijk te checken of je de buitenband onderweg makkelijk van de velg kunt halen als je er toch een binnenband op moet leggen. Tubeless-ready i.c.m. tubeless buitenbanden kan een zeer strakke fitting tot gevolg hebben. Het opleggen of vervangen van een binnenband kan dan een frustrerend klusje worden, zeker bij niet-ideale (weers)omstandigheden.
Jurr schreef:
vr 12 mei, 2023 13:40
Poppink schreef:
vr 12 mei, 2023 13:11
Een vriend van mij fietst op dit moment de 100 cols.
Op de afbeelding alles wat hij bij zich heeft.
Da's lekker compact zo! Met kamperen en zelf koken ook?
Nee, alle soorten onderdak. Het begon met vrienden op de fiets en kan van alles worden onderweg.
Die 100 cols tocht is best wel zwaar.
Ik ben even kwijt wie de tocht al gefietst heeft. Ik denk verscheidene hier op het forum.
Zelf kook ik nooit onderweg, alleen kamperen.
Wie tijd en zin heeft, kan genieten van de huidige etappe van de Giro, die naar de Gran Sasso leidt. De rit gaat door prachtige landschappen en langs hooggelegen dorpjes, ruïnes en kerken. De aankomst op 2.130 meter hoogte is na een lange klim, met metershoge sneeuwwanden, het waait en kan gaan regenen en zelfs hagelen. Best wel zware omstandigheden dus.
PXL_20230512_143003044-01.jpeg
Best wel zware omstandigheden dus
Vooral op een racefiets zonder spatborden en met van die smalle bandjes en ook nog eens afhankelijk van anderen voor eten, drinken en een jasje.
...en geen enkele privacy krijgen

...en in zo'n suf shirt met domme reclame rijden

...en na 200 km fietsen de Eurosport-commentator teleurgesteld horen zeggen dat er tot dan toe niets is gebeurd.
Het geluid van de helikopter de godganse dag lijkt me toch echt dé afknapper. Ik snap niet dat ze dat op TV er in mengen want hier gaat het geluid daarvoor uit.
Wim schreef:
do 04 mei, 2023 14:23
Veel hangt toch af van conditie en leeftijd. Plus ervaring bij het klimmen zodat je jezelf niet gelijk opblaast.
Ja, late reaktie maar ik kan maar niet bedenken wat je bedoelt.
Wij zijn de 60 gepasseerd en fietsen 20.000 km per jaar. Onze ervaring is enorm en kou /regen/sneeuw houden ons niet meer tegen. Wel hebben we geleerd dat je je niet moet afhankelijk maken van de buitenwereld. Dus zelf koken/ontbijt maken en een ruime tent om ook bij sneeuwstorm gemutlich te eten. Afstanden van 600 km zijn te doen zonder winkel/kraantje . Zo fietsten we de Gobi/Sahara/Outback, ja alles met een fiets van 55 kg dus 35 kg bagage ,wat ook eens 25 kan zijn in warme landen. Mijn ervaring is juist dat je meer hebt aan een jaar lid zijn van een tourfietsvereniging dan al dat grammenwegen. Luxe houdt je het langer vol en "rolt 't dan rolt 't " als je 5 bar in die 2duims banden pompt.
Goed , ieder z'n ding , maar ben niet bang voor de ouderdom.
Pier.
piviets schreef:
zo 14 mei, 2023 22:42
Wim schreef:
do 04 mei, 2023 14:23
Veel hangt toch af van conditie en leeftijd. Plus ervaring bij het klimmen zodat je jezelf niet gelijk opblaast.
Ja, late reaktie maar ik kan maar niet bedenken wat je bedoelt.
Dat klinkt alsof het je nooit is opgevallen dat niet iedereen met zo'n lijf als het jouwe geboren wordt.
niet iedereen met zo'n lijf als het jouwe geboren wordt.
Of het door omstandigheden niet zo goed in conditie heeft kunnen houden. Ik (63) fiets nu echter makkelijker als 30 jaar geleden, Toen was ik veel te druk met andere (leuke) zaken en kwam niet aan genoeg fietsen toe. Over twee weken weer de Pinkstertocht voor berggeiten, ik zie er een beetje tegenop want: nieuwe fiets, geïrriteerde spieraanhechting in mijn rug en een zware eerste dag. (veel campings in de Eifel nog dicht vanwege overstromingen van inmiddels 2? jaar geleden) Echter wat ik vorig jaar vooral zwaar vond waren de appjes in de appgroep van medefietsers die om 13:00 al appten op de camping te zijn aangekomen terwijl ik nog zeker 4 uur moest fietsen: dus vooral een dingetje tussen mijn oren.