Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Son achterlicht overzetten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Son achterlicht overzetten

Mr. Z schreef:
di 09 mei, 2023 07:33
Aziraphale schreef:
ma 08 mei, 2023 19:00
Dus eigenlijk gewoon willekeurige kabelschoenen en vlakstekers pakken en daar de kabels aan maken en met krimpkous afwerken. Dat kan ik. :D Of moeten het persé stekkers van B&M oid zijn?
Nee hoor, maakt niet uit als ze maar een beetje stevig zijn
Dus dan zou ik ook zo'n setje als hieronder kunnen halen? Ik moet namelijk ook een tang hebben.

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-1 ... -199-kabel
Mr. Z schreef:
ma 08 mei, 2023 18:25
Soldeer nooit bij fietsen en motoren, te kwetsbaar voor trillen, gewoon de kabel doorknippen waar hij de drager ingaat zorg wel dat je daar iets van 8 cm kabel vrij hebt, met een aansteker en 3 cm van de buitenmantel warm maken van beide einden, mantel er af trekken, dan zie je los koperdraad om een plastic omhulde draad zitten, losse draden naar 1 kant trekken en in elkaar draaien.

1.5 cm van de binnenkabel warm maken en er aftrekken aan beide kanten, stukje 4mm van 3 a 4 cm lang krimpkous over beide kabels schuiven, stukjes 2mm krimpkous van 2 cm over buiten kabel schuiven, dan met een gewone smalle tang Busch & muller stekkers of ander stekkers op de kabels knijpen of gewoon de kabels om elkaar draaien, schuif de krimpkous zo dat er geen kabel en/of stekkers bloot liggen en krimp ze.

Dat blijft bij mn crossmotoren en 1000e fietsen die ik gemaakt heb gewoon heel, waterdicht hoeft niet, 6 en 12 volt heeft geen last van water, beetje vaseline op stekkers vinden ze wel fijn maar bij crossmotoren zijn de stekkers niet waterdicht, water komt toch bijna overal in, belangrijk is dat het ook overal weer makkelijk uit kan en kan drogen.
Als je bedoelt dat je niet moet fixeren door solderen, dan ben ik het met je eens. Solderen is alleen voor het maken van een goed contact. Maar om nou te hinten dat de coax stekkers dus geen goede oplossing zijn, is naar mijn idee niet juist. Als je de gangbare kabelschoentjes gebruikt móet je krimpen inderdaad want ze hebben geen ingebouwde trekontlasting. Als je een goedkope tang gebruikt is even solderen dan ook een goede aanvulling. Als je een deugdelijke tang hebt waar je genoeg kracht mee kan zetten, dan is solderen niet nodig.
Sonny schreef:
di 09 mei, 2023 18:38
Als je een goedkope tang gebruikt is even solderen dan ook een goede aanvulling. Als je een deugdelijke tang hebt waar je genoeg kracht mee kan zetten, dan is solderen niet nodig.
Sowieso is een goede tang wel fijn, van die goedkope ellende wordt de kans op vage storingen wel groot. Bij een fietsachterlichtje niet iets wat je stil laat staan, maar bij allerhande toepassingen met meer van die stekkers kun je maar beter een fatsoenlijke tang gebruiken ;)
Aziraphale schreef:
di 09 mei, 2023 09:37



Dus dan zou ik ook zo'n setje als hieronder kunnen halen? Ik moet namelijk ook een tang hebben.

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-1 ... -199-kabel
Ja maar gebruik zelf liever platte stekker dan die ronde
Top, thanks! Hier zitten ook platte bij, dus ik ga het gewoon proberen.
Ik snap het niet. Je gaat er toch alleen een nieuwe achterdrager opzetten?

Dan maak je gewoon het achterlicht los en maakt het licht vast op die andere drager.

Je schreef dat de kabel door het frame loopt, ook door de bagage drager?.
supermario schreef:
di 09 mei, 2023 21:13
Ik snap het niet. Je gaat er toch alleen een nieuwe achterdrager opzetten?

Dan maak je gewoon het achterlicht los en maakt het licht vast op die andere drager.

Je schreef dat de kabel door het frame loopt, ook door de bagage drager?.
Yup, alles heel netjes weggewerkt zoals dat tegenwoordig bij de topmodellen gebeurt. :roll:
Het eerste wat mijn FM ook zei was dat het de vraag was of de Racktime Addit wel de mogelijkheid had om de kabel er door heen te voeren. As if I care....

Maar goed, de kabel moet dus doorgeknipt worden, want met een slijptol een Tubus Logo slopen om een kabel heel te houden kan ik niet over mijn hart verkrijgen.

Overigens komt die Racktime Addit er op om een Urban Iki Junior zitje te kunnen gebruiken. De Logo is daar helaas te smal voor en gaat in de opslag tot ik niet meer af en toe een kind achterop heb.