Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 4iiii vermogensmeter op Pinion - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

4iiii vermogensmeter op Pinion

Ik train wel maar functioneel, daar heb ik geen vermogensmeter voor nodig. Het lijkt me wel handig om bv te weten hoeveel attributen op je fiets verschillen in vermogen/snelheid verhouding. banden, tassen, dynamo, enz.
En soms heb je van die dagen dat je niet vooruit te branden bent, meestal ligt dat aan jezelf, maar een enkele keer blijkt een band zacht, je rem aan te lopen, of (minder triviaal) het tussenlager van je versnellingsnaaf kapot. Leuk als je dat gelijk kan zien.

Ik ben zelf ook wel benieuwd waarom fietsen in de winter zoveel extra moeite kost. maar ik weet ook niet of een vermogensmeter bij wintertemperaturen nog betrouwbaar meet.

Het lijkt me ook leuk om te (laten) zien hoeveel minder vermogen je nodig hebt op een ligfiets voor de afstand die je tijdens een (vakantie)dag kan afleggen. Op Strava bv kan je dat ook mooi vergelijken met medefietsers.
Leon schreef:
za 06 mei, 2023 20:20
Wat ik wel eens doe is thuis in mijn track aflezen hoeveel seconcden ik nodig had om een steile helling op te fietsen en hoeveel hoogtemeters dat waren; mijn klimsnelhied dus. Aan de hand van de kilo's die ik de berg op gesleept heb kan ik dan mijn vermogen berekenen.
Ja dat doe ik ook wel eens en is idd leuk, zeker als je bedenkt dat je eigenlijke vermogen zeker hoger ligt door extra verliezen :)
bast1aan schreef:
di 09 mei, 2023 20:16
Ik ben zelf ook wel benieuwd waarom fietsen in de winter zoveel extra moeite kost.
Dat antwoordde ik een paar dagen geleden nog: minder wind door begroeiing, betere aero door minder kleding, lichtere lucht en alles wat ten opzichte van elkaar beweegt is soepeler.
Zover ik weet is er niet één pluspunt aan de winter qua fietssnelheid.
Dat zijn de hypotheses ja. Nog eentje van mij: de meeste fietsbanden (rubbercompound) zijn ontworpen voor 20°C en zijn ver daaronder zeer veel minder elastisch en gaan dus zwaar rollen, zeker op bijvoorbeeld grof asfalt. Met een vermogensmeter kan je wat gerichter kijken welke factoren echt significant zijn.
Nog een hypothese is dat het lichaam zelf minder vermogen levert in de winter. Dat is het makkelijkst vast te stellen met een (betrouwbare) vermogensmeter.